Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TSS, VSS 45graden over steken

TSS, VSS 45graden over steken 08 okt 2025 07:19 #1654261

Gevoelsmatig (en in de praktijk regelmatig gedaan) pas ik liever mijn koers duidelijk aan zodat ik net achter z’n kont aan stuur… Dat is gedeeltelijk tegenliggend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 08 okt 2025 07:50 #1654265

Erikdejong schreef :
Aswin schreef :
Ik heb een vraagje over deze regel:
(h) A vessel not using a traffic separation scheme shall avoid it by as wide a margin as is practicable

Wij hebben de gewoonte om parallel aan de Channel TSS te varen en dan een geschikt moment af te wachten om haar over te steken. Dus liefst als er weinig getijdestroom staat, een haakse koers bezeild is en het verkeer te overzien is. Zijn we eenmaal overgestoken dan blijven we weer parallel varen tot we bij Dover (heenweg) of voorbij windpark Borselle (terugweg) zijn. We houden dan niet echt veel marge tussen de TSS en onze koers. Zou dat dan ook niet mogen? Moeten we een ruime marge hanteren.
Dat is bewust vaag gehouden in de regels om te zorgen dat het universeel toegepast kan worden. In het kanaal is het allemaal erg krap. Zo heb je tussen de Goodwin en de TSS maar 1.8 mijl terwijl de ZW gaande shippinglane tweemaal zo breed is als de inshore zone.'.

Ik denk dat de ruimte niets te maken heeft met de "vaagheid" van de regels

Overigens is de vaagheid niet alleen van toepassing van een TSS , neem de snelweg op het land .

Onnodig links rijden mag niet , wat is onnodig en wat is kort en wat is lang ? 3 minuten 1 uur ? etc
Je mag het verkeer niet hinderen door met een andere lagere snelheid te rijden dan de rest . Welke is dat? de max is 100 of 130 etc .

Wat hier uit blijkt is dat de wetgever zich er van bewust is dat er teveel variabelen en omstandigheden zijn om alles exact vast te leggen .

Je kunt dus niet zeggen u dient minimaal 100kmh te rijden op de snelweg en dat moet u , goed nu is er dikke mist , regen , sneeuw .
Het is dus handiger om te zeggen u mag maximaal 130 , lager mag ook maar u mag het overige verkeer niet hinderen . Welke snelheid dat is laat men in het midden , dat bepalen de omstandigheden , praktisch en uitvoerbaar dus .

En zo kun je een veelvoud aan voorbeelden geven waar het net als in de TSS de woorden praktisch en uitvoerbaar voorkomen .
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 08 okt 2025 07:53 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 08 okt 2025 08:19 #1654278

De strekking zal zijn dat je een afstand aan mag nemen die vewarring te voorkomt. In het nauw van Calais ontkomt je er niet aan om iets dichter bij de buitenste separation zone parallel te varen dan in noordelijker gebieden. Harde limieten definieren is inderdaad niet mogelijk om die reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 05:37 #1654410

Ik heb volop meegedaan in deze discussie. Het is belangrijk voor de veiligheid op zee, maar ook voor de beeldvorming over de deskundigheid van jachtschippers. Dit draadje staat vol van theoretische redeneringen waarom de, best wel duidelijke, regels (mening) aan de laars gelapt zouden mogen worden. Sommigen doen net alsof we geen invloed hebben op onze snelheid of koers. Dat zijn de meest voor de hand liggende "maatregelen" die een stuurman op wacht kan nemen.
Naar mijn mening wordt het aanzienlijke snelheidsverschil tussen doorsnee jachten en doorsnee vrachtverkeer over het hoofd gezien. Er zijn genoeg vrachtschepen die 15+ knopen varen. Maar laten we nu eens uitgaan van 10 knoop. Dan verplaatst zoon boot zich ruim 5 meter per seconde.
Voor het gemiddelde jacht op zee betekent dit dat een scheepslengte secondenwerk is.
Met onze wendbaarheid en snelheid is het dus heel eenvoudig om een aanvaring of onveilige situatie te voorkomen.
Een kleine wijziging in koers (binnen de handhavingsmarges), of snelheid, scheelt in enkele seconden al genoeg.
En ja, als het dan onverhoopt toch nog onveilig wordt mag je van regels afwijken maar dan zul je desgevraagd toch uit moeten leggen wat je in de tijd daarvoor gedaan hebt. Je hebt immers de plicht om onveilige situaties te voorkomen.
Het voorkomen van onveilige situaties is imho prima mogelijk binnen de voorkeursmaatregelen. Dan kom je dus nooit in een situatie dat afwijken van de regels noodzakelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 05:47 #1654412

En als praktisch bewijs heb je de plotter. Moet je eens zien hoe snel je CPA verandert bij koers- of snelheid wijzigen. ( mits op voldoende afstand natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 06:02 #1654413

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
skik op reis schreef :
Het voorkomen van onveilige situaties is imho prima mogelijk binnen de voorkeursmaatregelen. Dan kom je dus nooit in een situatie dat afwijken van de regels noodzakelijk is.

Mijn naam is Wadloper en ik ondersteun deze boodschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 06:42 #1654419

Maar is het niet zo dat, gezien de relatief lage snelheid van onze jachtjes vergeleken met een zeeschip dat makkelijk 2 a 3 keer zo hard gaat, een koerswijziging een veel effectievere maatregel is om uit de weg te blijven, dan een snelheidswijziging? Dat brengt ons dan toch weer bij de vraag hoe we gaan uitwijken, met de richting van het TSS mee of er tegenin.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 06:42 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 07:00 #1654420

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
skik op reis schreef :
Maar laten we nu eens uitgaan van 10 knoop. Dan verplaatst zoon boot zich ruim 5 meter per seconde.
Voor het gemiddelde jacht op zee betekent dit dat een scheepslengte secondenwerk is. Met onze wendbaarheid en snelheid is het dus heel eenvoudig om een aanvaring of onveilige situatie te voorkomen.

:woohoo: :woohoo: :woohoo: :evil: Dit is toch niet serieus bedoelt ? Vrijwel zeker wordt een stuurman van een beroepsvaart op zee heel zenuwachtig van jou.
rooiedirk schreef :
PS Je mag niet hinderen tijdens de oversteek. Mijn standaard wachtorder is: "Geen andere scheepvaaart in een rechthoek van 0,5Nm naar BB, SB en achteruit, en 2nM naar voren." Kom je daar binnen dan 'hinder' je dus. Voor grotere/snellere schepen kan die rechthoek nog groter zijn.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 07:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 07:01 #1654421

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31606
Nachtvlinder schreef :
Gevoelsmatig (en in de praktijk regelmatig gedaan) pas ik liever mijn koers duidelijk aan zodat ik net achter z’n kont aan stuur… Dat is gedeeltelijk tegenliggend.

Zolang je de minimum passeerafstand maar respecteerd (praktisch 1 mijl)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 07:09 #1654422

Ik heb bij geen enkele TSS of wat dan ook in me hele leventje nog nooit hoeven uitwijken .

In zoverre deel ik dus ook de mening van Skik op reis .

\w\el was ik heel vaak druk met kijken welke CPA's en met welke tijd ik mag verwachten . Met de moderne technieken kun je al ruim in de toekomst voorspellen wat iets over een uren gaat geven , daar kun je dus al een uur van te voren op anticiperen.

In mijn ervaring zijn de enige 2 scheepstypes die voor verassingen hebben gezorgd ;

Vissers
Jachten


Nooit een ander zeeschip waarvan bestemming bekent is en je weet die houd koers en vaart vast , makkelijk en voorspelbaar dus . Kom je in een situatie dat de MSC huppeldepup je verrast waar dan ook heb je liggen te slapen en je beeld van je omgeving niet op orde .
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 07:11 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 07:28 #1654425

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Gevoelsmatig (en in de praktijk regelmatig gedaan) pas ik liever mijn koers duidelijk aan zodat ik net achter z’n kont aan stuur… Dat is gedeeltelijk tegenliggend.

Zolang je de minimum passeerafstand maar respecteerd (praktisch 1 mijl)

Dat lijkt mij dan weer wat overdreven.

Overigens werkt de snelheid aanpassen, in de praktijk zal dat vaak vaart minderen zijn, heel effectief is mijn ervaring. Varend op de motor is dat al heel eenvoudig. Zeilend met ruime wind kan het lastiger zijn, maar aangezien de meeste zeiljachten heden ten dage een rolfok hebben, werkt het geheel of gedeeltelijk wegrollen van dat zeil prima, denk ik.

Verder moet me van het hart dat er nogal veel drama wordt gemaakt van het oversteken van een TSS.
Ik heb al mijn hele zeilcarrrière vaak te maken met beroepsvaart. Vooral op het binnenwater, maar daar varen vrachtschepen en tankers tegenwoordig ook vaak 10 knopen. De ruimte op het water is echter meestal veel beperkter.
Het omgaan met beroepsvaart is voor mij een zekere routine geworden en hoewel je altijd moet blijven opletten vind ik inschatten van vóór- of achterlangs zelden een probleem.
Het moet me derhalve van het hart dat in discussies zoals deze het kruisen van een TSS nog wel eens wordt voorgesteld als een aparte tak van van wetenschap. In de praktijk is er meestal een zee van ruimte en sinds de komst van AIS is zo'n oversteek prima te plannen.

Als we nu ook nog 's ingewikkeld gaan doen over de afstand die je tot een TSS moet aanhouden, als je buiten die TSS parallel daaraan vaart, schuimt het zo zachtjes aan over de rand, naar mijn idee.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 07:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 07:41 #1654429

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Wadloper schreef :
, in de praktijk zal dat vaak vaart minderen zijn, heel effectief is mijn ervaring.

Mijn ervaring is dat het lang niet altijd zo werkt. Het komt de laatste jaren bijna niet voor dat je niet te maken hebt met meerdere boten die dicht bij elkaar varen. Je bent dus vaak voor een ander schip langs gevaren en vaart daarna achter een schip langs. Als je dan je vaart zou minderen om achter het tweede schip langs te varen dan hinder je het eerste schip.


“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 07:59 #1654432

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
, in de praktijk zal dat vaak vaart minderen zijn, heel effectief is mijn ervaring.

Mijn ervaring is dat het lang niet altijd zo werkt. Het komt de laatste jaren bijna niet voor dat je niet te maken hebt met meerdere boten die dicht bij elkaar varen. Je bent dus vaak voor een ander schip langs gevaren en vaart daarna achter een schip langs. Als je dan je vaart zou minderen om achter het tweede schip langs te varen dan hinder je het eerste schip.[/attachment]

Er zit vaak meer dan een halve mijl ruimte tussen op een evenwijdige koers varende schepen. Zie:
moedwil-en-misverstand.blogspo...e-albion-deel-2.html
In voorkomend geval ging één en ander probleemloos.

Een voorbeeld vinden waarin het allemaal wat minder makkelijk werkt en alleen snelheid aanpassen niet voldoende is, is niet zo moeilijk. Je laat hier een vrij extreem voorbeeld zien.

Dat die situatie er is, of eraan zit te komen, heb je echter al buiten de TSS op je AIS-schermpje kunnen zien. Het staat je dan natuurlijk vrij de boot stil te leggen, een heel ruim 'stormrondje' te draaien of op een andere manier te wachten tot er meer ruimte is. Kost je misschien een kwartier tot een half uurtje, maar we hebben geen haast, toch?

Zo'n plaatje als hierboven geeft overigens een nogal dramatisch beeld omdat er niks op schaal is. De AIS-pijlen zijn heel groot in vergelijking met de werkelijke breedte van de TSS-lane. Die heeft vaak een breedte 3 mijl of daaromtrent. Dat is, zelfs voor een schip dat 12 knopen vaart, een kwartier varen.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 07:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 08:28 #1654437

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8910
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
.

Vaart minderen is voor een zeeschip alleen te zien op de RADAR. De AIS-uitzendfrequentie is te laag. Bovendien zijn wisselende snelheid en koers typisch voor zeilboten. Dus wat zegt het?

Op zee laat je je andere boeg/kleur zien om duidelijk te maken dat je wijkt.
Dat betekent een haakse bocht of een U-turn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 08:33 #1654439

Eens. Koers veranderen is effectiever (dan vaart minderen) qua creeeren ruimte EN als signaalfunctie naar de brug van het zeeeschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 09:08 #1654449

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
La Mavare schreef :
Vaart minderen is voor een zeeschip alleen te zien op de RADAR. De AIS-uitzendfrequentie is te laag. Bovendien zijn wisselende snelheid en koers typisch voor zeilboten. Dus wat zegt het?

Zou het niet zo zijn dat een stuurman op de brug ook kijkt naar de CPA? En die ziet die verandering op het moment dat je snelheid mindert. Ja, daar gaan misschien een paar minuten mee heen, maar met de afstanden op zee zijn die paar minuten, zo lang we nog in mijlen afstand spreken, niet zo'n punt. Daar wordt ook een stuurman op de grote vaart niet zenuwachtig van. De blijft de situatie om hem heen in de gaten houden en handelt dienaangaande
Op zee laat je je andere boeg/kleur zien om duidelijk te maken dat je wijkt.
Dat betekent een haakse bocht of een U-turn.

De vraag is wat men vanaf de brug van een groot schip daadwerkelijk met de eigen ogen ziet, als het om afstanden van meerdere mijlen gaat. Zeker 's nachts. Ik denk dat men toch voornamelijk naar de schermen kijkt.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 09:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 10:22 #1654468

Erikdejong schreef :
henkvd schreef :
Ontkom je niet aan de spijker er in te gooien, dan mag dat altijd.
Precies!
En ontkom je er niet aan dan hoef je ook niet haaks over te steken, mag je tegenliggen en nog veel meer ongein. Moet je echter wel geldige redenen hebben. Tegenwind met een zeilboot is zo'n reden, anders zouden ze zeilboten niet specifiek noemen in de regels.



Deed mij aan deze ervaring denken (pre-AIS tijdperk):
Vrijdag ochtend rond half elf hebben we de eerste shippinglane bereikt. Deze loopt grofweg 30 mijl ten noorden van de waddeneilanden en gaat van Texel naar Hambug/Elbe. Het is onder deze omstandigheden niet echt fijn om over te steken: geen wind en mist. Voor een boot zonder motor en radar bestaat geen vervelender situatie. We ankeren een stukje buiten de lane en wachten op een einde van dit klote weer.

Inmiddels blijkt de drinkwatervoorraad flink geslonken; we hebben nog maar 15 liter! We gaan een verscherpt beleid voeren: afwassen in zout water, aardappels en pasta’s in half-om-half water. Het afwassen gaat goed, de pasta’s zijn aan de zoute kant. Hierdoor ga je alsnog weer water drinken…

Tegen de avond is er nog steeds geen verandering in de weerssituatie gekomen. Een hardnekkig hogedrukgebied boven Europa brengt Nederland een hittegolf en ons deze vochtige lucht.
In de tijd dat we achter het anker lagen hebben gelegen, hebben we hooguit twee schepen voorbij horen komen: het lijkt vrij rustig te zijn in de shippinglane. We besluiten een poging te gaan wagen. Na het ankerop gaan varen we parallel aan de lane in westelijke richting, en steken over in een lichte opklaring.
Het oversteken van beide takken gaat probleemloos; we komen niets tegen en horen ook niets. Na ook de oostgaande tak te hebben gepasseerd, voelen we een duidelijke opluchting: we zijn weer in rustiger vaarwater gekomen. ONE DOWN, ONE TO GO!

Zaterdag 25 augustus: Dierendag
Zaterdagnacht varen we in een iets drukker gebied. Her en der om ons heen horen en zien we vissers. Tegen de middag bereiken we de laatste shipping-lane. Deze ligt pal boven de waddeneilanden en loop ook ongeveer oost-west. Het blijkt hier vrij druk te zijn. De verkeerscentrale Brandaris heeft voor ons op haar radar gekeken: tussen Den Helder en waar wij zitten bevinden zich 11 schepen. Ook hier ankeren we, wachtend op een helder moment. De mobieltjes aan boord doen het inmiddels weer, voor ons is Nederland voorlopig onbereikbaar.

Na een tijdje komt er een duif aanvliegen en landt op de hekstoel. Een tweede duif die aan komt vliegen crashed in zee. Zijn tweede landingspoging lukt wel. We hebben nu dus twee duiven op het bakboordbankje van de stuurkuip. De beestjes zijn gevaarlijk vermoeid en blij dat ze Doordraijer tegenkwamen. Eén Mepal-bakje water is niet genoeg: ze drinken het helemaal leeg.

Rond 20:00 klaart het licht op en voelen we bovendien een zuchtje wind. Geconcentreerd aan de wind zeilend halen we meer dan drie knopen over de grond: dit moet te doen zijn. We zender een Securité uit en steken over. Een passerend schip schets ons haar radarbeeld: “THERE ARE TWO, AT SEVEN MILES”. Precies wanneer we er doorheen zijn, komen we de eerste tegen.


(uit dit reisverslag: zeilersforum.nl/index.php/foru...atste-periode#681888)
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 10:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 10:49 #1654476

Zou het niet zo zijn dat een stuurman op de brug ook kijkt naar de CPA? En die ziet die verandering op het moment dat je snelheid mindert.

Stel je gaat van 6 knoop naar 4 knoop. Wat is het effect daarop, koersend op een schip dat 15 knoop vaart? Het zit hem toch echt in een (forse) koerswijziging. Stuurlui op de brug zullen dat ook eerder zien.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 10:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 10:55 #1654479

AndreAzuree schreef :
Zou het niet zo zijn dat een stuurman op de brug ook kijkt naar de CPA? En die ziet die verandering op het moment dat je snelheid mindert.

Stel je gaat van 6 knoop naar 4 knoop. Wat is het effect daarop, koersend op een schip dat 15 knoop vaart? Het zit hem toch echt in een (forse) koerswijziging. Stuurlui op de brug zullen dat ook eerder zien.

Bij mogelijke onduidelijkheid gewoon schip oproepen en vertellen dat je achterlangs gaat passeren.
Marifoon is er niet voor niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 13:10 #1654500

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
AndreAzuree schreef :
Zou het niet zo zijn dat een stuurman op de brug ook kijkt naar de CPA? En die ziet die verandering op het moment dat je snelheid mindert.

Stel je gaat van 6 knoop naar 4 knoop. Wat is het effect daarop, koersend op een schip dat 15 knoop vaart? Het zit hem toch echt in een (forse) koerswijziging. Stuurlui op de brug zullen dat ook eerder zien.

We zijn een beetje aangeland in het stadium van de retorische opmerkingen.

Het gaat mij er ook niet om aan te tonen dat het verminderen van snelheid hier het enige en zaligmakende middel is om al te kleine CPA's te vermijden. Je doet wat het meest logisch is in het specifieke geval. Maar het veranderen van je snelheid kàn goed werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 14:01 #1654513

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31606
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Gevoelsmatig (en in de praktijk regelmatig gedaan) pas ik liever mijn koers duidelijk aan zodat ik net achter z’n kont aan stuur… Dat is gedeeltelijk tegenliggend.

Zolang je de minimum passeerafstand maar respecteerd (praktisch 1 mijl)

Dat lijkt mij dan weer wat overdreven.

Overigens werkt de snelheid aanpassen, in de praktijk zal dat vaak vaart minderen zijn, heel effectief is mijn ervaring. Varend op de motor is dat al heel eenvoudig. Zeilend met ruime wind kan het lastiger zijn, maar aangezien de meeste zeiljachten heden ten dage een rolfok hebben, werkt het geheel of gedeeltelijk wegrollen van dat zeil prima, denk ik.

Verder moet me van het hart dat er nogal veel drama wordt gemaakt van het oversteken van een TSS.
Ik heb al mijn hele zeilcarrrière vaak te maken met beroepsvaart. Vooral op het binnenwater, maar daar varen vrachtschepen en tankers tegenwoordig ook vaak 10 knopen. De ruimte op het water is echter meestal veel beperkter.
Het omgaan met beroepsvaart is voor mij een zekere routine geworden en hoewel je altijd moet blijven opletten vind ik inschatten van vóór- of achterlangs zelden een probleem.
Het moet me derhalve van het hart dat in discussies zoals deze het kruisen van een TSS nog wel eens wordt voorgesteld als een aparte tak van van wetenschap. In de praktijk is er meestal een zee van ruimte en sinds de komst van AIS is zo'n oversteek prima te plannen.

Als we nu ook nog 's ingewikkeld gaan doen over de afstand die je tot een TSS moet aanhouden, als je buiten die TSS parallel daaraan vaart, schuimt het zo zachtjes aan over de rand, naar mijn idee.

Mocht je sommige dingen overdreven vinden (is ook maar een mening)
Good practise = 1 mijl op zee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 14:15 #1654521

Dat ga je niet redden in een druk TSS. Maar om persé voor langs willen is dit wel een minimale afstand.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 14:18 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 14:24 #1654522

Mijn ervaring is dat je in de praktijk bijna nooit voorlangs kan...iets met snelheidsverschil....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 14:26 #1654524

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Michieltje schreef :

Bij mogelijke onduidelijkheid gewoon schip oproepen en vertellen dat je achterlangs gaat passeren.
Marifoon is er niet voor niets.

Avoid VHF calls to other ships – it will only distract them.

of deze
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 14:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 09 okt 2025 14:43 #1654531

AndreAzuree schreef :
..... bijna nooit .....

Ja klopt ook, maar ja soms ...

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl