skik op reis schreef :
Wel jammer van de disclaimer dat iedere situatie weer anders is.
Of je tegen de verkeersstroom in mag wijken is afhankelijk van de specifieke situatie. Dat maakt de UK Coastguard hier m.i. duidelijk. Zodra er geen gevaar op een aanvaring of gevaarlijke situatie meer is steek je (weer) met een zo haaks mogelijke kompaskoers over. Wat mij betreft een volkomen terechte aanvulling dus. Het woord disclaimer is in mijn ogen overigens niet helemaal juist.
skik op reis schreef :
In combinatie met de uitspraak van enige posts geleden is een voorwaarde dus wel dat je zeker weet dat je direct achter het voorrangschip dan ook wel kunt oversteken.
Je mag de procedure dus niet voortzetten voor een volgend vrachtschip.
Ik weet niet waar je deze regel uit afleidt. Het zou best eens kunnen dat je in een heel drukke lane op deze manier voor twee schepen die dicht bij elkaar varen wijkt, en de volgende drie voorlangs met een haakse koers (op de verkeersstroom) passeert. Als dit de meest veilige optie is met het kortste verblijf in het stelsel is ook dit mijns inziens in lijn met de COLREGs en zal de UK Coastguard geen bezwaar maken.
skik op reis schreef :
We kunnen met de opgedane kennis allen onze eigen afweging maken. Zelf zal ik niet snel voor deze optie kiezen zolang ik met makkelijker opties goed uit de voeten kan. Maar wel goed om te weten dat het in ieder geval rond het VK, kennelijk minder strikt ligt dan ik dacht.
Iedereen maakt inderdaad z'n eigen afweging, net als overal op zee. Ik weet niet wat jij onder 'makkelijker opties' verstaat. Kun je daar (bijvoorbeeld in de casus die ik aan de UK Coastguard heb voorgelegd) een voorbeeld van geven?
skik op reis schreef :
Even een gedachte: zou de opgedane kennis samen te vatten zijn in een handleiding voor beginnende schippers?
Omdat de situatie per moment en omstandigheden verschilt (weer, drukte en soort schepen in TSS, etc.) zullen overstekende schippers zoals je zelf ook aangeeft telkens hun eigen afweging moeten maken. Wel kun je m.i. een soort checklist maken (op basis van de COLREGs) voor zo'n afweging. Die zou er wat mij betreft dan zo uit kunnen zien:
1. Kun je de hele oversteek met een haakse
kompaskoers het TSS oversteken dan doe je dat. Je kiest als het even kan altijd een moment waarop de oversteek met zo min mogelijk afwijkingen van de haakse kompaskoers kan plaatsvinden. Dat is het duidelijkst voor de schepen in het TSS èn je bent zo kort mogelijk in het scheidingsstelsel.
2. Als het gebruik van de (hulp)motor het mogelijk maakt om Dover Strait TSS zo haaks mogelijk (kompaskoers) over te steken dan gebruik je (ook) de motor (zo meen ik te lezen in het antwoord van de UK Coastguard). Tijdelijk vaart
minderen als je al in het TSS bent is ook een optie, maar als dat je tijd in het scheidingsstelsel substantieel verlengt kan wijken een betere optie zijn. Bovendien is voor naderende schepen koers wijzigen vaak duidelijker dan met variërende snelheid varen. Dat laatste komt de voorspelbaarheid niet ten goede.
3. Ontkom je er niet aan om te wijken voor één of meerdere schepen, dan mag dat zowel naar bakboord als stuurboord. Je kiest altijd voor een wijkkoers die
duidelijk is voor alle betrokken schepen, de
veiligste oversteek oplevert (veilige CPA indien je voorlangs gaat) en met een
zo kort mogelijk verblijf in het scheidingsstelsel. In de praktijk zal dit meestal een plan opleveren waarbij je op je totale oversteektijd het meest een haakse kompaskoers kan aanhouden.
4. Omdat de situatie in een druk TSS continu wijzigt door elkaar oplopende schepen, schepen die het TSS binnenvaren of verlaten, etc. zal het niet altijd mogelijk zijn om van tevoren een plan te maken dat gedurende de hele oversteek de beste opties blijft opleveren. Waar nodig pas je tijdens de oversteek je plannen aan. Onze ervaring is dat een AIS ontvanger/transponder enorm helpt bij het snel in kaart brengen van de opties.
Standaard steek je dus met een haakse kompaskoers over waarbij je niet compenseert voor drift of stroom. Doordat je daarnaast meerdere opties hebt om aanvaringen te voorkomen en schepen in het TSS niet te hinderen lijkt oversteken een grijze brei te worden waarin je als klein overstekend schip bent overgeleverd aan het gedoogbeleid van de autoriteiten. Maar dit is m.i. een verkeerd begrip van de COLREGs en de rol van de toezichthoudende instanties. Uitwijkacties voor- of achterlangs schepen in het TSS worden niet gedoogd maar zijn (mits correct uitgevoerd) gewoon in lijn met de internationaal vastgesteld regels. Je kunt niet half-legaal oversteken.
Voor de eigen gemoedsrust (of die binnen een groep zoals het ZF) kan het nuttig zijn om te informeren hoe de betreffende autoriteiten regels interpreteren waar in de praktijk onzekerheid over blijkt te bestaan. Wat betreft het 'tegenliggend' wijken in Dover Strait TSS hebben we dat gedaan.
skik op reis schreef :
Hans V schreef :
Dat sommige forumleden dit als zelfverzonnen argumenten betitelen komt volgens mij omdat ze de relevante documenten niet lezen.
Tja, die verwijzing geldt mij natuurlijk en voelt wat naar. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook genuanceerder had kunnen schrijven. Iets met kaatsen en een bal?
Laten we het er op houden dat ik die documenten anders uitleg dan jij. Ik heb me er wel degelijk en diepgaand in verdiept.
Ik doelde met die kritiek van zelfverzonnen regels op het 'zo kort mogelijk in het TSS' argument waar sommige forumleden bezwaar tegen maakten. Ik weet niet meer of jij één van die forumleden was, maar deze opmerking was zeker niet specifiek op jou gericht. Als je mijn opmerking alsnog als naar ervaart bied ik je mijn excuses aan, dat was niet de bedoeling.
Persoonlijk snap ik overigens niet dat als de IMO zelf het 'zo kort mogelijk in het TSS tijdens een oversteek' aangeeft als motivatie daar nog verschil van uitleg over kan zijn, maar mogelijk heb jij het over iets heel anders.