Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TSS, VSS 45graden over steken

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 07:17 #1654638

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29203
skik op reis schreef :
Noballast schreef :
Gezond verstand. Is er ook nog.
Dát. Of gewenning. Twee weken geleden voer ik op de Elbe tussen Wedel en Hamburg, twee dagen proefvaart met mijn nieuwe boot. Deels met Duitse locale bemanning aan boord. Dat doet erg denken aan zeilen op de Nieuwe Waterweg en het relativeert de discussie wel. Natuurlijk is het geen TSS maar voor de enorme containerschepen daar is het supersnel. Dat weekend waren er vanuit Wedel zelfs zeilwedstrijden tussen de scheepvaart door!
Niemand die zich er druk om maakt maar iedereen gebruikt gewoon gezond verstand, is er aan gewend en blijft veilig. 2 kajakkers waren minder voorzichtig en kregen direct twee politieboten én een helikopter achter zich aan na een klacht van de loods op de marifoon.
De wedstrijdzeilen gebruikten de scheepvaart gewoon als tactisch element maar zonder gevaarlijke stunts. Het was voor mij wel een bijzondere ervaring.

"Gewenning" is hier eigenlijk niet het goed woord. 'Ervaring' sluit beter aan bij wat je beschrijft met betrekking tot het gedrag van de Duitse wedstrijdzeilers. Dat zijn jongens die regelmatig zeilen op water met veel (grote) beroepsvaart. Men weet wat verantwoord is, maar men kent ook de regels en waarschijnlijk maakt men ook goed gebruik van de interpretatieruimte, die er vaak is.

Daarnaast beschikt men (inderdaad) over gezond verstand.
Laatst bewerkt: 10 okt 2025 07:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 07:19 #1654639

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Elbe, Ems en Weser worden door de buren WEL als Seeschiffartstrasse aangemerkt, allleen is de contrôle iets minder krampachtig dan op het stuk boven de wadden.

Als je tussen Borkum en Wangeroog over wilt steken op weg naar Helgoland zal de Küstenwache zeker een mening hebben over de noodzakelijkheid.

Voorspelbaarheid in de Tss is ook wel een dingetje daar, bij "stalorders" varen ze zo de laan uit en gaan doodleuk naar de tegengestelde laan. Vaak genoeg meegemaakt daar.
De kustwachtboten verstoppen zich achter een groot schip op de Reede en plotten je koers, zo sportief als de coastguard zijn ze zeker niet! De Engelsen hebben zowiezo een andere houding tov de watersport dan de Duitsers.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 07:50 #1654643

Off topic maar toch: op zo'n rivier moet je erg ruim achter een containerschip langs. Ik heb ervaren dat de wind in het kielzog langdurig van streek is na passage. Wel iets om rekening mee te houden als er verder weg nog één nadert.
Laatst bewerkt: 10 okt 2025 07:51 door skik op reis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 09:59 #1654663

@SKik
Twee weken geleden voer ik op de Elbe tussen Wedel en Hamburg, twee dagen proefvaart met mijn nieuwe boot. Deels met Duitse locale bemanning aan boord. Dat doet erg denken aan zeilen op de Nieuwe Waterweg en het relativeert de discussie wel. Natuurlijk is het geen TSS maar voor de enorme containerschepen daar is het supersnel. Dat weekend waren er vanuit Wedel zelfs zeilwedstrijden tussen de scheepvaart door!
Niemand die zich er druk om maakt maar iedereen gebruikt gewoon gezond verstand, is er aan gewend en blijft veilig.

Zelfde gedrag zag ik op drukke rede voor Istanbul en vlak voor ingang Bosphorus. De Turkse jachtjes varen er gewoon tussendoor, kruisend of onder spi, en op veel kortere afstanden dan waar ik me comfortabel bij zou voelen. Volgens mij stoort daar zich niemand aan, al weet ik het niet zeker: al het VHF-verkeer gaat in het Turks.... Ik pas me dan maar gewoon aan bij de lokale omstandigheden, al neem ik minder risico's dan de lokale schippers. En natuurlijk, gewoon gezond verstand blijven gebruiken.
Laatst bewerkt: 10 okt 2025 09:59 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 12:13 #1654690

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
skik op reis schreef :
<<knip>>
Even een gedachte: zou de opgedane kennis samen te vatten zijn in een handleiding voor beginnende schippers?

Als het kennis is zou dat kunnen, maar ik betwijfel of iedereen al zo ver is.

De volgorde is gewoon:
Voorschriften met de officiële uitleg.
De algemene handelswijze in enkelvoudige situaties.
Bijzondere verrichtingen in complexe situaties die het oprekken van de algemene handelswijze toestaan gelardeerd met voorbeelden.
Daarvan is één voorbeeld die een aanvullende officiële individuele beoordeling met disclaimer heeft gehad met datestamp!

Die hoef je dus helemaal niet te bewaren, want de tekst maakt juist duidelijk dat er geen precedent werking bedoeld is.
Het geeft daadwerkelijk wel aan dat er ruimte is, bij MCA, die sommige wel en anderen niet uit de regelgeving opmaken.

Volgende keer wordt het weer beoordeeld, blijk ik een andere snelheid te kunnen halen, blijkt de situatie anders etc, maar kan ook de MCA van inzicht verandert zijn (voortschrijdend inzicht) en kan het oordeel, eventueel zelfs op basis van dezelfde feiten, anders zijn.
De Duitsers hanteren dezelfde regels, maar vanuit een andere grondhouding

De beginnende zeiler zal dus juist gebaat zijn met het opnemen van al deze verschillende ervaringen ipv een dogma aan kennis te vernemen uit een samenvatting die straks in zijn situatie juist opnieuw tot zijn eigen interpretatie moet leiden om veilig en bij voorkeur boetevrij over te steken.

Juist omdat (zee)vaart langzaam is, onderscheidt het zich door de vereiste om bewust , bedachtzaam en verantwoord te handelen. Een deel is voorgekookt en voorverpakt en een deel kook je zelf onderweg met de ingrediënten die er zijn.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 10 okt 2025 12:16 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 13:12 #1654697

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16676
Shebee schreef :
De Engelsen hebben zowiezo een andere houding tov de watersport dan de Duitsers.

Dat gaat ook op voor de Nederlanders en de Belgen. De Engelsen hebben freedom of navigation erg hoog in hun prioriteiten staan. Dus alles mag tenzij het echt niet verantwoord is. Dus ga je gang maar als je tussen windmolens door wilt varen o.a. De Belgen hebben meer een houding naar pleziervaart op zee dat het ongewenst is tenzij.... De Duitsers hebben een houding dat je het prima is zolang jij maar buiten het gebied blijft waar de beroepsvaart vrijelijk moet kunnen navigeren. De Nederlanders lijken vooral geïnteresseerd in de opbrengsten. Vandaar een team wat zich bezig houdt met het uitschrijven van boetes. Vandaar dat in NL de boetes omhoog gaan om een gat in de begroting te dekken.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 10 okt 2025 13:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 13:25 #1654698

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18162
Lijkt me een gewetensvraag....
Hogere belastingtarieven of hogere boetes :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 13:36 #1654699

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16676
holtere schreef :
Lijkt me een gewetensvraag....
Hogere belastingtarieven of hogere boetes :evil:


Een minister van Justitie van VVD huize koos voor het verhogen van de boetes een paar jaar geleden.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 10 okt 2025 14:56 #1654708

Gelukkig het draadje is gered ! op naar 40 pagina's
Schepen van hout mannen van staal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 11 okt 2025 09:23 #1654753

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
skik op reis schreef :
Wel jammer van de disclaimer dat iedere situatie weer anders is.

Of je tegen de verkeersstroom in mag wijken is afhankelijk van de specifieke situatie. Dat maakt de UK Coastguard hier m.i. duidelijk. Zodra er geen gevaar op een aanvaring of gevaarlijke situatie meer is steek je (weer) met een zo haaks mogelijke kompaskoers over. Wat mij betreft een volkomen terechte aanvulling dus. Het woord disclaimer is in mijn ogen overigens niet helemaal juist.

skik op reis schreef :
In combinatie met de uitspraak van enige posts geleden is een voorwaarde dus wel dat je zeker weet dat je direct achter het voorrangschip dan ook wel kunt oversteken.
Je mag de procedure dus niet voortzetten voor een volgend vrachtschip.

Ik weet niet waar je deze regel uit afleidt. Het zou best eens kunnen dat je in een heel drukke lane op deze manier voor twee schepen die dicht bij elkaar varen wijkt, en de volgende drie voorlangs met een haakse koers (op de verkeersstroom) passeert. Als dit de meest veilige optie is met het kortste verblijf in het stelsel is ook dit mijns inziens in lijn met de COLREGs en zal de UK Coastguard geen bezwaar maken.

skik op reis schreef :
We kunnen met de opgedane kennis allen onze eigen afweging maken. Zelf zal ik niet snel voor deze optie kiezen zolang ik met makkelijker opties goed uit de voeten kan. Maar wel goed om te weten dat het in ieder geval rond het VK, kennelijk minder strikt ligt dan ik dacht.

Iedereen maakt inderdaad z'n eigen afweging, net als overal op zee. Ik weet niet wat jij onder 'makkelijker opties' verstaat. Kun je daar (bijvoorbeeld in de casus die ik aan de UK Coastguard heb voorgelegd) een voorbeeld van geven?

skik op reis schreef :
Even een gedachte: zou de opgedane kennis samen te vatten zijn in een handleiding voor beginnende schippers?

Omdat de situatie per moment en omstandigheden verschilt (weer, drukte en soort schepen in TSS, etc.) zullen overstekende schippers zoals je zelf ook aangeeft telkens hun eigen afweging moeten maken. Wel kun je m.i. een soort checklist maken (op basis van de COLREGs) voor zo'n afweging. Die zou er wat mij betreft dan zo uit kunnen zien:

1. Kun je de hele oversteek met een haakse kompaskoers het TSS oversteken dan doe je dat. Je kiest als het even kan altijd een moment waarop de oversteek met zo min mogelijk afwijkingen van de haakse kompaskoers kan plaatsvinden. Dat is het duidelijkst voor de schepen in het TSS èn je bent zo kort mogelijk in het scheidingsstelsel.
2. Als het gebruik van de (hulp)motor het mogelijk maakt om Dover Strait TSS zo haaks mogelijk (kompaskoers) over te steken dan gebruik je (ook) de motor (zo meen ik te lezen in het antwoord van de UK Coastguard). Tijdelijk vaart minderen als je al in het TSS bent is ook een optie, maar als dat je tijd in het scheidingsstelsel substantieel verlengt kan wijken een betere optie zijn. Bovendien is voor naderende schepen koers wijzigen vaak duidelijker dan met variërende snelheid varen. Dat laatste komt de voorspelbaarheid niet ten goede.
3. Ontkom je er niet aan om te wijken voor één of meerdere schepen, dan mag dat zowel naar bakboord als stuurboord. Je kiest altijd voor een wijkkoers die duidelijk is voor alle betrokken schepen, de veiligste oversteek oplevert (veilige CPA indien je voorlangs gaat) en met een zo kort mogelijk verblijf in het scheidingsstelsel. In de praktijk zal dit meestal een plan opleveren waarbij je op je totale oversteektijd het meest een haakse kompaskoers kan aanhouden.
4. Omdat de situatie in een druk TSS continu wijzigt door elkaar oplopende schepen, schepen die het TSS binnenvaren of verlaten, etc. zal het niet altijd mogelijk zijn om van tevoren een plan te maken dat gedurende de hele oversteek de beste opties blijft opleveren. Waar nodig pas je tijdens de oversteek je plannen aan. Onze ervaring is dat een AIS ontvanger/transponder enorm helpt bij het snel in kaart brengen van de opties.

Gedoogbeleid? [ Click to expand ]

skik op reis schreef :
Hans V schreef :
Dat sommige forumleden dit als zelfverzonnen argumenten betitelen komt volgens mij omdat ze de relevante documenten niet lezen.

Tja, die verwijzing geldt mij natuurlijk en voelt wat naar. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook genuanceerder had kunnen schrijven. Iets met kaatsen en een bal?
Laten we het er op houden dat ik die documenten anders uitleg dan jij. Ik heb me er wel degelijk en diepgaand in verdiept.

Ik doelde met die kritiek van zelfverzonnen regels op het 'zo kort mogelijk in het TSS' argument waar sommige forumleden bezwaar tegen maakten. Ik weet niet meer of jij één van die forumleden was, maar deze opmerking was zeker niet specifiek op jou gericht. Als je mijn opmerking alsnog als naar ervaart bied ik je mijn excuses aan, dat was niet de bedoeling.

Persoonlijk snap ik overigens niet dat als de IMO zelf het 'zo kort mogelijk in het TSS tijdens een oversteek' aangeeft als motivatie daar nog verschil van uitleg over kan zijn, maar mogelijk heb jij het over iets heel anders.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 okt 2025 11:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 11 okt 2025 11:40 #1654773

Hans V schreef :
skik op reis schreef :

Iedereen maakt inderdaad z'n eigen afweging, net als overal op zee. Ik weet niet wat jij onder 'makkelijker opties' verstaat. Kun je daar (bijvoorbeeld in de casus die ik aan de UK Coastguard heb voorgelegd) een voorbeeld van geven?
Niet alle variabelen zijn bekend en bovendien heb ik geen wiskundeknobbel. Maar in je voorbeeld vaart schip A recht op schip b af. Als schip A bij het invaren van de lane een cpa conflict ziet kan direct al de marge van 10 graden bb genomen worden.
De TSS is daar (Dover)4,7 mijl breed. Schip b vaart bijna op de helft. Een koerscorrectie van 10 graden bb, in combinatie met snelheidswijziging zal, afhankelijk van de eigen snelheid en de snelheid van de scheepvaart over een te varen afstand van ca 2 tot 2,5 mijl het cpa conflict oplossen volgens mij.
In de praktijk hebben zelfs de meest eenvoudige plotters instelbare vectoren die de afstand in de periode van jou én de scheepvaart weergeveven Als je dan ziet welk effect een kleine maatregel uit de legale opties hebben dan is mijn stelling dat schip A het ook op kan lossen binnen de regels met in alle toelichtingen vermeldde voorkeursmaatregelen.

PS de kwalificatie disclaimer sloeg op het feit dat de CG daarmee de hardheid van de uitspraak teniet doet. Let ook op het woord 'seems' wat in deze ook al een voorbehoud is.
Helaas is het in mijn ogen nog geen echte vrijbrief, al kan ik me idd voorstellen dat hier de reden ligt dat je er al vaak mee weggekomen bent.

Uit interesse even een vraag: het blijkt dus dat jij met betalende passagiers vaart. Doe je dit ook met gasten aan boord en voel je jezelf zeker genoeg om de discussie met verzekeraars aa3te gaan mocht er onverhoopt iets fout gaan?
Om het héél zeker te weten moet je even de variabelen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 11 okt 2025 21:03 #1654848

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
skik op reis schreef :
In de praktijk hebben zelfs de meest eenvoudige plotters instelbare vectoren die de afstand in de periode van jou én de scheepvaart weergeveven Als je dan ziet welk effect een kleine maatregel uit de legale opties hebben dan is mijn stelling dat schip A het ook op kan lossen binnen de regels met in alle toelichtingen vermeldde voorkeursmaatregelen.

Ah, ok. Je leidt je 'alternatief' af uit de situatieschets die ik bij mijn vraag aan UK Coastguard had gevoegd, terwijl ik er nadrukkelijk op heb vermeld dat die niet op schaal is (!). De getekende koersen zijn ook niet meer dan een indicatie van de koerswijzigingen van zeiljacht A.
Ik ben wel benieuwd wat je onder 'voorkeursmaatregelen' verstaat en welke 'toelichtingen' (anders dan die van de IMO) je bedoelt.

Die '10 graden marge' in je post staat nergens in de COLREGs maar komt uit de handhavingspraktijk van de Nederlandse Kustwacht. Die marge geldt voor oversteken waar je niet hoeft te wijken en dus met een haakse kompaskoers moet oversteken.

De meeste zeezeilers wijken niet méér dan noodzakelijk is voor een veilige passage en gebruiken hierbij uiteraard de CPA hulpmiddelen die hen aan boord ter beschikking staan (plotter, navigatie apps, etc.). De vraag was of wijken tegen de heersende verkeersrichting in verboden is, en die vraag is wat mij betreft helder door de UK Coastguard beantwoord.

skik op reis schreef :
PS de kwalificatie disclaimer sloeg op het feit dat de CG daarmee de hardheid van de uitspraak teniet doet. Let ook op het woord 'seems' wat in deze ook al een voorbehoud is.
Helaas is het in mijn ogen nog geen echte vrijbrief, al kan ik me idd voorstellen dat hier de reden ligt dat je er al vaak mee weggekomen bent.

De UK Coastguard doet de hardheid van de uitspraak niet teniet, maar geeft (terecht) aan dat de uitspraak alleen geldt voor specifieke situaties (waaronder dus heel concreet de casus die ik aan ze voorlegde). Ze zeggen dus niet dat het maar een beetje in lijn is met de COLREGs maar dat 'tegenliggend' wijken in specifieke situaties geheel in lijn is met de COLREGs. De kanttekening van de UK Coastguard betreft dus de situaties waarvoor het ‘tegenliggend’ wijken in lijn is met de regels, niet de mate waarin de wijkmanoeuvre zelf aan de COLREGs voldoet.

Als je bijvoorbeeld door even te wachten zònder wijken kunt oversteken dien je dat toch echt met een haakse kompaskoers te doen en is koers veranderen naar bakboord (òf stuurboord) niet in lijn met de regels. Doet zich een situatie voor zoals geschetst in mijn casus dan is ‘tegenliggend’ wijken conform de COLREGs. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Ik kom nergens het werkwoord seem tegen in hun antwoord.

Enfin, ik heb zowel vraag als antwoord van de UK Coastguard bijgesloten zodat forumleden zelf hun conclusies uit de informatie kunnen trekken.

Eerder in deze draad beweer je dat alleen een uitspraak van de UK Coastguard zelf je op andere gedachten kan brengen dan je standpunt dat 'tegenliggend' wijken tegen de regels is. Als je daar na dit antwoord van de UK Coastguard alsnog weer aan vast wilt houden is dat je goed recht, maar als je weer formuleringen als 'legale opties' en 'al vaak mee weggekomen bent' krijg ik het gevoel dat we weer terug bij af zijn en ook een officieel antwoord van de UK Coastguard voor jou toch niet voldoet om deze draad verder te brengen. Het heeft niet veel zin om alles nog eens dunnetjes over te doen dus ik houd de conversatie met jou in deze draad voor gezien. Ik steek serieus veel tijd in deze inhoudelijke en relevante draad, maar er zijn grenzen...

Op een ander onderwerp wissel ik graag weer van gedachten met je.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 okt 2025 08:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 09:09 #1654872

Hans V schreef :
skik op reis schreef :
In de praktijk hebben zelfs de meest eenvoudige plotters instelbare vectoren die de afstand in de periode van jou én de scheepvaart weergeveven Als je dan ziet welk effect een kleine maatregel uit de legale opties hebben dan is mijn stelling dat schip A het ook op kan lossen binnen de regels met in alle toelichtingen vermeldde voorkeursmaatregelen.

Ah, ok. Je leidt je 'alternatief' af uit de situatieschets die ik bij mijn vraag aan UK Coastguard had gevoegd, terwijl ik er nadrukkelijk op heb vermeld dat die niet op schaal is (!).

?? Volgens mij vroeg je zelf aan mij om op basis van jouw schema te reageren? Je schreef " Kun je daar (bijvoorbeeld in de casus die ik aan de UK Coastguard heb voorgelegd) een voorbeeld van geven?
Nou dat heb ik gedaan.
De schaal is niet het punt. Mijn punt is dat je met de voorkeursmaatregelen zoals die op veel plaatsen genoemd worden, simpel kunt voorkomen. En ik vind dat beter.


Ik kom nergens het werkwoord seem tegen in hun antwoord.[/quote]

Klopt. Ik vergis me. Er staat 'appears to be'. Ander werkwoord maar zelfde effect. Het is een slag om de arm.

En die 10 graden is expliciet uitgesproken. De discussie gaat niet alleen over de situatie bij Dover.
De coastguard houdt dus twee slagen om de arm. Voor mij is dit geen vrijgeleide. Vooralsnog ben ik van mening dat met kleine koerscorrecties, snelheid en evt de 360 draai CPA conflicten opgelost kunnen worden. Jij denkt er dus anders over en dat mag je zelf weten.

Ik kijk wel raar op van je afsluiting hans. Dit is een open forum. Als je niet verder wilt discussieren hoef je alleen maar af te zien van reactie.
Laatst bewerkt: 12 okt 2025 09:10 door skik op reis. Reden: Foutje bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 09:12 #1654873

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16676
skik op reis schreef :
Even een gedachte: zou de opgedane kennis samen te vatten zijn in een handleiding voor beginnende schippers?

Misschien moet je er een YouTube filmpje van maken. Dat schijnt de plek te zijn waar je jou mening kwijt kunt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 10:54 #1654884

3Noreen schreef :
skik op reis schreef :
Even een gedachte: zou de opgedane kennis samen te vatten zijn in een handleiding voor beginnende schippers?

Misschien moet je er een YouTube filmpje van maken. Dat schijnt de plek te zijn waar je jou mening kwijt kunt.
Ja, goed idee. Dank voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 12:42 #1654895

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
La Mavare schreef :
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
.

Vaart minderen is voor een zeeschip alleen te zien op de RADAR. De AIS-uitzendfrequentie is te laag. Bovendien zijn wisselende snelheid en koers typisch voor zeilboten. Dus wat zegt het?

Op zee laat je je andere boeg/kleur zien om duidelijk te maken dat je wijkt.
Dat betekent een haakse bocht of een U-turn.


iedereen mag toch mee discussiëren,
ook al ben je maar 1x ooit overgestoken..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 13:29 #1654903

sy helios schreef :
La Mavare schreef :
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
.

Vaart minderen is voor een zeeschip alleen te zien op de RADAR. De AIS-uitzendfrequentie is te laag. Bovendien zijn wisselende snelheid en koers typisch voor zeilboten. Dus wat zegt het?

Van mijn oomzegger die tweede stuurman is begrijp ik dat zij ook een CPA alarm krijgen wat dus ophoudt als het kruisende schip een doeltreffende maatregel neemt. Bovendien hebben zij wel radar. Dus ik zie het punt niet?
Grote vraag blijft waarom je niet gewoon de voorkeursmaatregelen zou nemen?
Maar voor de duidelijkheid: een ieder gaat zijn gang maar.
Al begrijp ik steeds beter hoe de beroeps tegen 'jachies' aankijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 14:15 #1654909

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
beetje rare quote Skik
want ik schreef dit niet....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 14:54 #1654911

sy helios schreef :
beetje rare quote Skik
want ik schreef dit niet....

Oeps, sorry!
Gelukkig ben ik handiger met de plotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 15:08 #1654916

sy helios schreef :
beetje rare quote Skik
want ik schreef dit niet....
Maar je quote het wel toch?
Wat bedoelde je er mee te zeggen dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 15:22 #1654918

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
ik quote Lamavare
specifiek zijn spoiler
en daarmee een veelposter die vindt dat hij ook wat moet zeggen over TS crossing
met zijn geweldige ervaring.....

edit; en dan bedoel ik NIET Lamavare
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 12 okt 2025 15:23 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 15:44 #1654920

Misschien moeten we een eens af van dat "jij mag er niks van zeggen, want jij hebt daar geen ervaring mee". Er zijn een paar lui hier die wat meer of verder varen dan anderen, die denken alles te weten, en dan denken dat ze anderen de mond kunnen snoeren. Vrij lachwekkend. Die nemen zichzelf wel heel serieus.

Laten we het niet te serieus nemen, iedereen mag posten, het is toch ook gewoon forum om te oh-en? Van het ene onderwerp weer je meer dan het andere. Is toch prima om je mening te geven?
Laatst bewerkt: 12 okt 2025 15:46 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 15:58 #1654921

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
in het algemeen,
maar dat is ook mijn werk

veiligheidsaanwijzingen van een nono, heb ik wel een mening over...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 16:19 #1654928

En ook die mening mag je gewoon op dit forumpje gooien......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS, VSS 45graden over steken 12 okt 2025 17:14 #1654940

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
next level; ZF Tik-Tok goed idee, Andre?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl