Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeiljacht in brand Zierikzee

Zeiljacht in brand Zierikzee 18 aug 2025 19:10 #1644145

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
W.A. Aanspakelijkheid heeft niets met polisvoorwaarden te maken. Alleen voor schade toegebracht aan derden of aan objecten. Daar ben je voor W.A. verzekerd.

Wat wel in de polis kan staan is een soort rechtbijstand om te verweren tegen W.A. claims die tegen je zelf zijn gericht en de schade die door derden is aangebracht voor je de verhalen.

Maar puur W.A. gaat uitsluitend over de feitelijk schade die is veroorzaakt. Vergoeding uiteraard op basis van dagwaarde ongeacht de polisvoorwaarden van de wederpartij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 18 aug 2025 20:30 #1644163

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Dan geef ik je een voorbeeld:
Als iemand dronken, met opzet, zijn hennepkwekerij aan boord, met verboden middelen laat ontploffen of afbranden met schade aan de omgeving dan ben je zeer waarschijnlijk wel Wettelijk Aansprakelijk, maar keert, als ik dat zou zijn, mijn WA verzekering indien 3-4 genoemde gegevens uitkomen niet uit aan de claimers in de omgeving.

Kans is groot dat als deze situatie zich voordoet dat er bij deze partij niets te halen valt dan wel dat je met die partij niets te maken wilt hebben.

Er is dus zeker een verschil tussen mijn contract in de polis met mijn verzekering en mijn verplichtingen in gevolge de wet.Als je de uitkering werkelijk nodig hebt voor je aansprakelijkheid en de verzekering weigert inzake de polis dat heb je wel een probleem.
Zie ook het voorbeeld van dwarslaesie versus polis beperking.

Goede reden om dit verhaalrisico af te kopen middels een eigen Casco+
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 18 aug 2025 21:18 #1644172

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Wat je noemt zijn algemene voorwaarden die van toepassing zijn. Die gelden ook bij een casco schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 09:47 #1644250

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
3Noreen schreef :
Evert schreef :
Ik zou graag graag bewijs willen zien dat een thermal runaway ook mogelijk is met LiFePO.

Het is wel wetenschappelijk ;)
Understanding of thermal runaway mechanism of LiFePO4 battery in-depth by three-level analysis
Helaas vind ik in deze samenvatting niets over de omstandigheden waarbij de thermal runaway plaats vindt. Heb je daar meer informatie over?
In de link die ik had gedeeld werden de batterijen met 3C geladen tot ze in de brand vlogen. Een situatie die in de praktijk niet voorkomt. Zeker niet als er gebruik wordt gemaakt van een goed bms, voldoende zekeringen en een safety contactor.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 11:09 #1644264

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Heb ivm brand even contact gehad met mijn verzekering.
Het kan inderdaad soms een dingetje zijn om aansprakelijkheid aan te tonen.
Voor ons maakt het niet uit (omniumverzekering), maar als je enkel een WA/BA hebt kan het lang aanslepen eer je centjes ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 11:14 #1644265

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Nu even de praktijk.
Pakweg drie jaar terug, de scheepsstalling Kalypso aan de Poros binnenzee.
Een Duitse eigenaar keert na de winter terug naar zijn catamaran (40voet) waar hij zelf lithium accu´s in heeft ingebouwd. Hij vind zijn accu´s leeg, de jachtenstalling of iemand anders heeft tijdens de winter zijn “walstroom” aansluiting verwijderd. Dit ondanks de uitdrukkelijke wens van de eigenaar. Hij betaalde voor de verbruikte walstroom en had de “directie” van de stalling (openlucht) erg duidelijk te kennen gegeven dat men zijn walstroom niet mocht verwijderen.
Tja, iedereen weet dat de stekker toch getrokken word. Is toch op iedere werf zo?
Hij sluit weer aan, rommelt wat aan boord en gaat dan douchen. Hoort een explosie, komt buiten, zijn jacht in de brand. Polyester, lithium accu's. (geen lifepo4)
Vóór de brandweer arriveert zijn zijn schip plus beide buren enkel nog giftig afval.
Hij had een volcasco bij Panatheus. Is de verzekerde waarde betaald. Heeft daarvan dan gelijk een andere catamaran gekocht. Derdehands, toevallig de cat van een bekende van me. Heeft deze keer lifepo4 ingebouwd.
Beide buurjachten hadden geen verzekering of enkel WA. Beiden niks uitgekeerd.
Vele Franse cliënten op die botenstalling, de hele clan is nu woedend op de Duitser, gelukkig heeft hij een boot zoals er duizenden zijn. Hij kreeg ook van de directie te horen dat hij niet meer welkom is. Of de werf verzekerd was ? Weet hij niet.
Er stonden ook Nederlandse jachten op de werf, misschien weten de eigenaars daarvan wat de uitkomst was. Nederland is niet het buitenland. Een verzekering in het buitenland moet je hebben, je moet echter ook weten dat er ontzettend gesjoemeld word. Turkije was nog erger twintig jaar terug, daar kon je een verzekering krijgen voor 7 €. Per jaar. Duur papiertje. Was enkel om de coast guard te tonen. Iedereen wist dat het geen “echte” verzekering was, alle vissers en enkele yachtys hadden er zo een. Meeste gullets waarschijnlijk ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 11:28 #1644266

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Las nog dat de BMS de stroom uitschakelt bij te hoge temperatuur. Dat gebeurd plotseling. De accu is verbonden met de alternator die daar niet tegen kan. Volgens de gegevens loopt de spanning op tot zo'n 100 volt. Met als effect dat de meeste apparatuur daar niet tegen bestand is en naast de alternator ook defect is.

Weet niet of dit te beveiligen is. Twee soorten batterijen ?
Laatst bewerkt: 19 aug 2025 11:40 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 11:35 #1644267

Dit zou niet mogen kunnen bij een goede installatie. Ben geen expert, maar volgens mij zou je je dynamo niet rechtstreeks aan je lfp's moeten laten laden. Daar hoort toch een DCDC controller tussen?


Bij mij zou de Renogy bij een voltage boven de 15.6 volt het laden via de dynamo stoppen. Daarbij meet de Renogy zijn eigen temperatuur en die van de lfp's, en boven een bepaalde temperatuur breekt hij het laden af. Bovendien laden de lfp's bij mij via de startaccu, en de Renogy controleert (en limiteert) dat proces.
Laatst bewerkt: 19 aug 2025 11:38 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 11:48 #1644269

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 450
Ja meesten leggen gewoon lifepo4 voor de huishoud en lod voor starten. Dcdc ertussen voor laden huishoud op dynamo. Heb mijn Dcdc zelfs afgekoppeld, zit al een vriend op te asen, ding is in mijn praktijk gewoon overbodig
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 12:13 #1644272

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
15,6V? Waarom dan pas? Neem aan dat de BMS lager staat?
13,8V continue laden of 14V en daarna afschakelen.
Meer is minder.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 12:14 #1644273

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31587
brambo schreef :
Las nog dat de BMS de stroom uitschakelt bij te hoge temperatuur. Dat gebeurd plotseling. De accu is verbonden met de alternator die daar niet tegen kan. Volgens de gegevens loopt de spanning op tot zo'n 100 volt. Met als effect dat de meester apparatuur daar niet tegen bestand is en naast de alternator ook defect is.

Weet niet of dit te beveiligen is. Twee soorten batterijen ?

Elektrische "Crowbar" installeren. Gebeurde vroeger metde mechanische gelijkstroom dynamo's wel meer.
Gewoon dikke thyristor met zenerdiode en dikke zekering. Lekker lomp.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 15:23 #1644314

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Op Zeilers forum hebben we dus de oorzaak al gevonden en wijden daar een compleet draadje aan.

(AGM accu bezitter)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 15:37 #1644318

Booty24 schreef :
15,6V? Waarom dan pas? Neem aan dat de BMS lager staat?
13,8V continue laden of 14V en daarna afschakelen.
Meer is minder.

Het BMS van de LFP's zal eerder gaan (bij welk voltage weet ik nu niet uit mijn hoofd).

Maar vergeet niet dat die 15.6V geldt voor mijn startaccu (niet voor de lfp's). Voor lood wordt meestal uitgegaan van 14.9V als maximale laadspanning. Dan zit die 15.6V daar maar marginaal boven.

De LFP's laden op max 13.9V.
Laatst bewerkt: 19 aug 2025 15:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 19 aug 2025 22:08 #1644401

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
brambo schreef :
Las nog dat de BMS de stroom uitschakelt bij te hoge temperatuur. Dat gebeurd plotseling. De accu is verbonden met de alternator die daar niet tegen kan. Volgens de gegevens loopt de spanning op tot zo'n 100 volt. Met als effect dat de meeste apparatuur daar niet tegen bestand is en naast de alternator ook defect is.

Weet niet of dit te beveiligen is. Twee soorten batterijen ?
Bij mij zet de master de dynamo regelaar uit. Dus geen hoge voltages. Maar qua formaat waarschijnlijk buiten het interessegebied van deze groep. Dynamo levert 5 kW oftewel 80A bij 48 volt.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 20 aug 2025 10:20 #1644456

Ik zou het een goed idee vinden als bij dit soort branden nadien duidelijk gemaakt word wat de oorzaak was. Ook al weet men het soms niet.
Dan pas krijg je een goed beeld van oorzaken.
Geldt ook voor schuurbrandjes en andere ellende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 21 aug 2025 15:26 #1644728

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6384
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 21 aug 2025 16:31 #1644743

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2129
Ja, vanmiddag getuige van geweest, wederom triest en indrukwekkend om te zien.
Het verwonderde mij alleen communicatie over de VHF (tussen RWS en de brandweer) over het blussen en bergen te horen, niets over eventuele opvarenden.
Ik had verwacht dat men eerst naar opvarenden of slachtoffers zou gaan zoeken maar ze waren voornamelijk aan het blussen en bergen.
Mogelijk dat men dat soort berichten expres niet over de VHF communiceert, dat weet ik niet.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 08:45 #1660023

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31587
3Noreen schreef :
Evert schreef :
Ik zou graag graag bewijs willen zien dat een thermal runaway ook mogelijk is met LiFePO.

Het is wel wetenschappelijk ;)
Understanding of thermal runaway mechanism of LiFePO4 battery in-depth by three-level analysis




Deze al gelezen?

zeilersforum.nl/index.php/foru...naar-lithium#1660020
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 10:45 #1660053

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Jammer dat er niet wat meer onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van de brand.

De boot lag op zijn vaste ligplaats. De eigenaar was volgens de gegevens niet aan boord.

Vragen zoals:

lag de boot aangesloten op de walstroom?
Stonden de hoofdschakelaars uit ?
Was de gasfles dichtgezet ?
Wat voor soort accu's waren er in gebruik ?
Waren er nog andere stroomaansluitingen buiten het hoofdsysteem om ?

Het vraagt om het nodige speurwerk.

Dat lijkt hier niet gedaan te zijn.

Niet bekend is of er door derden nog werkzaamheden aan de boot zijn verricht of dat de eigenaar zelf nog nieuwe zaken heeft geinstalleerd.

Degelijk onderzoek kan eventuele andere brandoorzaken voorkomen.

Helaas worden deze onderzoeken maar beperkt uitgevoerd. Het is ook lastig tussen een hoop verbrande spullen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 12:31 #1660076

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Zoveel mogelijkheden voor brand. Bij mij laatste week, ik was een Samsung telefoon aan het laden. Voor het in de kooi kruipen kijk ik of de accu van de telefoon weer vol is. Verbrand m´n vingers aan de usb aansluiting. Het plastic van de laadkabel reeds gesmolten. Kabeltje weggegooid, enkele dagen later is de accu weer leeg en de telefoon laat zich niet meer laden. Dus de fout zat in de usb aansluiting van de telefoon. Ik laat nooit spullen laden terwijl ik niet aan boord ben behalve de scheepsaccu banken. Die telefoon lag te laden op een zitbank. Brand waarschijnlijk goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 13:40 #1660092

Ik hou ook niet van dingen die "aan" blijven op de boot. Enige uitzondering is nu walstroom, omdat daar de luchtontvochtiger op draait. Dat is echter alleen het 230V circuit, 12V blijft uit, er wordt ook niks geladen. Ik ga er vanuit dat hier mee het risico beperkt is, gezien de zekering op de groep en hoofdzekering in de boot, en ook nog op de wal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 14:54 #1660105

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Anderhalve week terug, we komen weer aan boord na een inkoop en lange wandeling. Het stonk aan boord. Bleek het de aansluiting van één der zonnepanelen te zijn die niet meer “vast” was maar half los. Dat zonnepaneel laad 5 Ampère in de accu´s, de eerste zonnige dag na drie dagen donker onweer. Half vast, dat veroorzaakt vonkjes, die creëren hitte, de verbinding wordt nog losser. Alweer plastic van de kabel gesmolten. Wat is het beste? De kabel met soldeer vast maken, gewoon losse adertjes, een knijphulsje over de kabel, half losse verbindingen zijn gevaarlijk en ontstaan vanzelf. Of het is Poetin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 15:09 #1660107

En zekeringen helpen hier niet tegen. Enige is je systeem goed aanleggen en regelmatig nalopen. We zullen dit wel meer gaan zien met de steeds hogere vermogens die hobbyisten zelf aanleggen aan boord ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 15:13 #1660110

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7523
OldBawley schreef :
. Of het is Poetin.
Moet Trump geweest zijn. Ken je de uirdrukking als je zegt tegen iemand 'er zit een schroefje bij je los'? Nou, bij die man zit werkelijk alles los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht in brand Zierikzee 13 nov 2025 16:32 #1660129

Nachtvlinder schreef :
En zekeringen helpen hier niet tegen. Enige is je systeem goed aanleggen en regelmatig nalopen. We zullen dit wel meer gaan zien met de steeds hogere vermogens die hobbyisten zelf aanleggen aan boord ben ik bang.

Zekeringen helpen natuurlijk wel tegen overbelasting en kortsluiting.

En natuurlijk is het oppassen met hogere vermogens. Daarom heb ik de installatie ook met een vakman erbij aangelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl