Nu even de praktijk.
Pakweg drie jaar terug, de scheepsstalling Kalypso aan de Poros binnenzee.
Een Duitse eigenaar keert na de winter terug naar zijn catamaran (40voet) waar hij zelf lithium accu´s in heeft ingebouwd. Hij vind zijn accu´s leeg, de jachtenstalling of iemand anders heeft tijdens de winter zijn “walstroom” aansluiting verwijderd. Dit ondanks de uitdrukkelijke wens van de eigenaar. Hij betaalde voor de verbruikte walstroom en had de “directie” van de stalling (openlucht) erg duidelijk te kennen gegeven dat men zijn walstroom niet mocht verwijderen.
Tja, iedereen weet dat de stekker toch getrokken word. Is toch op iedere werf zo?
Hij sluit weer aan, rommelt wat aan boord en gaat dan douchen. Hoort een explosie, komt buiten, zijn jacht in de brand. Polyester, lithium accu's. (geen lifepo4)
Vóór de brandweer arriveert zijn zijn schip plus beide buren enkel nog giftig afval.
Hij had een volcasco bij Panatheus. Is de verzekerde waarde betaald. Heeft daarvan dan gelijk een andere catamaran gekocht. Derdehands, toevallig de cat van een bekende van me. Heeft deze keer lifepo4 ingebouwd.
Beide buurjachten hadden geen verzekering of enkel WA. Beiden niks uitgekeerd.
Vele Franse cliënten op die botenstalling, de hele clan is nu woedend op de Duitser, gelukkig heeft hij een boot zoals er duizenden zijn. Hij kreeg ook van de directie te horen dat hij niet meer welkom is. Of de werf verzekerd was ? Weet hij niet.
Er stonden ook Nederlandse jachten op de werf, misschien weten de eigenaars daarvan wat de uitkomst was. Nederland is niet het buitenland. Een verzekering in het buitenland moet je hebben, je moet echter ook weten dat er ontzettend gesjoemeld word. Turkije was nog erger twintig jaar terug, daar kon je een verzekering krijgen voor 7 €. Per jaar. Duur papiertje. Was enkel om de coast guard te tonen. Iedereen wist dat het geen “echte” verzekering was, alle vissers en enkele yachtys hadden er zo een. Meeste gullets waarschijnlijk ook.