Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 14 feb 2023 22:20 #1459424

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Al jaren vroeg ik tandenknarsend het ICP opnieuw aan voor de il Cigno. Wetende dat je betaalt voor een papiertje dat eigenlijk niets voorstelt en door een toenemend aantal landen wordt afgewezen als geldig scheeppapier. Dus nu toch maar door de zure kostenappel heen gebeten en een officiële zeebrief aangevraagd. Dit zijn de meest actuele ervaringen op dat gebied.

Het aanvragen zelf vergt nog wel een kleine studie, pas na enig zoekwerk werd mij helemaal duidelijk hoe de zeebrief hazen lopen. Er zijn twee overheidsinstanties bij betrokken, het Kadaster afdeling Scheepsregistratie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), afdeling communicatie, dienstverlening en vergunningen. Je moet daarom ook meerdere formulieren invullen en stukken opsturen. Het Kadaster heeft de regie, dat is de enige waar je rechtstreeks contact mee hebt. De communicatie met het ILT loopt via het Kadaster. Met uitzondering van de facturen dan...

Het stapeltje documenten wat ik instuurde was:

- Gewaarmerkte kopieën paspoorten van mij en mevrouw ilCigno (we zijn gezamenlijk eigenaar van de boot)
- De originele koopovereenkomst (geen kopie!)
- rekeningafschrift koop boot (wel een kopie, alles zwartgemaakt behalve de aankooptransactie)
- Bewijs van doorhaling Kadaster (de boot was ooit eerder al geregistreerd geweest, dit is het bewijs dat de registratie ongedaan gemaakt is)
- Aanvraagformulier branding Kadaster
- Aanvraagformulier teboekstelling Kadaster (getekend door alle eigenaren, ook al staat dat niet zo op het formulier!)
- Aanvraagformulier zeebrief ILT

Het waarmerken van de kopieën van de paspoorten kan bij een notaris of bij de gemeente. De gemeente is veruit het goedkoopste, bij ons het luttele bedrag van €3 per paspoort. Je kunt ook alles in persoon langsbrengen bij de scheepsregistratie in Rotterdam, dan is waarmerken niet nodig en neem je gewoon de paspoorten mee.

Het invullen van de formulieren vergt héél goed lezen wat er staat en sommige vragen zijn gewoon totaal onduidelijk. Zelfs het Kadaster heeft er moeite mee, want toen ik de documenten terug kreeg (je krijgt álles terug, ook de ingevulde formulieren) bleek dat ze sommige vragen met wit correctielint hadden afgeplakt en er zelf iets anders voor hadden ingevuld. Je kunt overigens zeggen wat je wilt, maar ze zijn ontzettend behulpzaam daar.

Het proces verloopt ongeveer zo:

Beoordelen door Kadaster op correctheid en compleetheid van de aanvraag > aanvraag nationaliteitsverklaring door Kadaster bij ILT > afgifte nationaliteitsverklaring door ILT > kadastrale registratie > telefonisch maken afspraak branden > aanbrengen brandplaatje (kunststof plaatje met kadastraal nummer) door inspecteur kadaster aan boord > opmeten boot door inspecteur > doorgeven nummer en meetgegevens door Kadaster aan ILT > afgifte zeebrief en meetbrief en opsturen naar eigenaar door ILT.

Je krijgt in totaal drie maal een factuur:
1. afgifte nationaliteitsverklaring (ILT)
2. branden en kadastrale registratie (Kadaster)
3. afgifte zeebrief en meetbrief (ILT)
en je krijgt in een aangetekende enveloppe al je ingestuurde documentatie terug, alles voorzien van kadasterstickertjes ('bewijsstuk').

Het maken van de afspraak voor het 'branden' verliep vlot en de inspecteur die langs kwam was allervriendelijkst. Het plaatje met het nummer werd vroeger verlijmd met secondenlijm, maar tegenwoordig wordt het gewoon vastgeplakt met 3M VHB tape. Dat gebeurd overigens in overleg qua plaats en uiterst zorgvuldig ("het moet wel netjes gecentreerd zitten"). De inspecteur aan het werk in de kuip van de il Cigno:



Bij ons zit het nummer netjes onder het werfplaatje en een plaatje van mijzelf met onder andere onze contactgegevens. De letter 'Z' staat voor 'Zeeschip' en niet zoals vroeger een letter voor het kantoor dat de registratie verzorgd had.



Na ongeveer een week kreeg ik het verlossende woord. Het had zijne majesteit de koning behaagd om de il Cigno officieel als zeeschip aan te merken. En dat niet alleen, wij zijn nu eindelijk gerechtigd tot het formeel voeren van de Nederlandse vlag! En en passant zijn wij nu onverbrekelijk ieder voor de helft eigenaar van de boot. Maar ja, dat waren we eigenlijk toch al.



En of je het nu wil of niet, de boot krijgt ook een meetbrief (maar helaas geen zeilnummer of rating).



Maar dit alles krijg je bepaald niet gratis. De kosten (tarieven 2023) waren:
€ 62x paspoort lagaliseren
€ 204nationaliteitsverklaring
€ 460kadastrale registratie incl. branden
€ 177meetbrief
€ 194zeebrief
€1.041totaal
De totale doorlooptijd was ongeveer een maand, van insturen aanvraag tot ontvangst zeebrief. Als je haast hebt kan het nog wel wat sneller.

De discussie of dit nu zinvol is voor niet-wereldzeilers zoals wij zal blijven bestaan, maar wij hebben onze keuze gemaakt. Andere zeilers zullen wellicht een andere maken. Ondanks dat ik het nog steeds bizar veel geld vind, ben ik toch blij dat ik het nu voor eens en altijd geregeld heb.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 feb 2023 22:27 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 14 feb 2023 22:30 #1459427

wat een gedoe en wat een geld voor een bootje van 8 meter....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 14 feb 2023 22:38 #1459429

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ho ho, officieel 8,8 meter nu hè.

Maar je hebt gelijk, het is een heel gedoe. Vooral de 'nationaliteitsverklaring' en de 'meetbrief' zijn in feite geheel overbodig. De paspoorten hebben ze al en het opmeten voor de meetbrief gebeurt gewoon met een rolmaatje en is voor jachten onder de 20 meter sowieso onnodig. Helaas heeft de wetgever gemeend al deze zaken voor te moeten schrijven. Anders had het gewoon allemaal door het één instantie kunnen worden afgehandeld.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 14 feb 2023 22:40 #1459430

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Goed gedaan Timo!
Dit is gewoon de consequentie van je eigen keuze om op eigen kiel buitenlandse reizen over zee te maken.
Al het andere wat je hier over zou kunnen zeggen is gezever.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 14 feb 2023 22:47 #1459434

Mooi gedeeld, geeft inzicht in wat allemaal nodig is om het voor elkaar te krijgen als je naar Franse kustwateren wilt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 03:00 #1459436

Vorig jaar hetzelfde traject doorlopen. Alleen was de totale doorlooptijd toen bijna 6 maanden hetgeen mijn voornemen om naar het buitenland te gaan toen danig heeft doorkruist omdat de zeebrief niet tijdig kon worden uitgegeven. Een doorlooptijd van een maand is dus een enorme verbetering en bovendien alleszins redelijk.
En over de kosten wil ik nog wel kwijt dat het weliswaar aardig betaald is. Maar als we iets anders voor ons bootje willen hebben wat de dubbele prijs is komt het er ook. Ik noem zaken als hele dure electrische componenten of dure navigatie apparatuur. Dus we moeten stoppen met het ons continu ergeren aan de prijs van een deugdelijke registratie.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 04:13 #1459437

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4680
Toen ik onze boot kocht werd de vraag gesteld of we de kadastrale inschrijving wenste over te nemen. Dit hebben we gedaan en kostte bij de notaris 900 euro meen ik. Dus advies is ‘altijd overnemen’ als je buiten NL plannen hebt. Overigens zijn onze letters ZG. Ben benieuwd waar die G voor staat? Groningen? De boot lag namelijk ooit in NL.
René
Ps. Dank voor de uiteenzetting, nuttig voor anderen lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 05:18 #1459439

Dankje voor dit overzicht. Een maand doorlooptijd vind ik heel snel. Vorig voorjaar nog geïnformeerd; toen had men het over “ruim 8 weken”

zeilersforum.nl/index.php/foru...r?start=1200#1391529
Laatst bewerkt: 15 feb 2023 05:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 05:23 #1459440

Nachtvlinder schreef :
Dankje voor dit overzicht. Een maand doorlooptijd vind ik heel snel. Vorig voorjaar nog geïnformeerd; toen had men het over “minstens 3 maanden”
Ja, dat gold alleen al voor het Kadaster. Maar ILT kampte toen ook nog met gigantische achterstanden. En zij kunnen pas aan het werk met de zeebrief zodra de brandmerking heeft plaats gevonden.
Gelukkig dat het nu beter geworden is.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 05:28 #1459442

3 maanden is het nooit geweest; wel minstens 8 weken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 05:41 #1459444

Nachtvlinder schreef :
3 maanden is het nooit geweest; wel minstens 8 weken.
Ik was iets te negatief met bijna 6 maanden. Maar het was wel lang. Ik heb het even nagekeken. Op 11 maart heb ik de aanvraag persoonlijk bij het Kadaster in Rotterdam ingeleverd en mijn Zeebrief is afgegeven op 12 juli. Dus op de kop af heeft dat 4 maanden geduurd.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 08:27 #1459466

Heel mooi topic dit, die gaat onder mijn favorieten. Het heeft me overtuigd hetzelfde traject te gaan volgen. Op de grote schaal der bootbezit vallen de kosten me eigenlijk nog mee. Met de huidige inflatie klinkt 1000 euro ook al weer minder erg. Ik zat nog met 2500+ in m'n hoofd maar da's natuurlijk inclusief reizen voor de betreffende ambtenaar naar de med.

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 08:47 #1459475

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Voor 2500,- wordt het document gedrukt op perkament en voorzien van lint met een dik, rood lakzegel. Daarbij opgerold geleverd in een vetleren koker :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 08:55 #1459479

ilCigno schreef :
Ho ho, officieel 8,8 meter nu hè.

Maar je hebt gelijk, het is een heel gedoe. Vooral de 'nationaliteitsverklaring' en de 'meetbrief' zijn in feite geheel overbodig. De paspoorten hebben ze al en het opmeten voor de meetbrief gebeurt gewoon met een rolmaatje en is voor jachten onder de 20 meter sowieso onnodig. Helaas heeft de wetgever gemeend al deze zaken voor te moeten schrijven. Anders had het gewoon allemaal door het één instantie kunnen worden afgehandeld.

haha ja, je hebt helemaal gelijk, onofficieel "bijna 9m". Als ik in NL ben ga ik er ook aan geloven....
Laatst bewerkt: 15 feb 2023 08:55 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 08:55 #1459480

Geen carbon koker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 08:56 #1459481

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
holtere schreef :
Voor 2500,- wordt het document gedrukt op perkament en voorzien van lint met een dik, rood lakzegel. Daarbij opgerold geleverd in een vetleren koker :)
Komt de Koning hem dan ook plechtig voorlezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 08:59 #1459483

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Goed gedaan, je bent in 1x van alle onduidelijkheid af. Ik heb hetzelfde traject doorlopen en (aan de muts en koffertje te zien) dezelfde keurmeester aan boord gehad.

Veel gedoe inderdaad, maar het Kadaster was erg behulpzaam. Bij mij was de uitdaging vooral om een koopovereenkomst met natte handtekeningen aan te leveren (ik had alleen een Pdf). Gelukkig werkte de verkoper mee om die toe te sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 09:05 #1459484

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Wij hebben vanaf 2006 een zeebrief. We zijn in de afgelopen jaren 4 keer serieus gecontroleerd. In Spanje, Frankrijk, UK en op de Azoren. Geen van de keren had ik het idee dat de controlerende ambtenaar bekend was met het document. Maar door het officiële uiterlijk was men er tevreden mee. Maar de vraag rijst of de controlerende ambtenaar in staat was de authenticiteit van het document te herkennen.
Het zal anders zijn als je een baal wit poeder aan boord hebt. Dan zullen ze wel in NL bij het kadaster aankloppen.
Maar als brave burger is het toch een prettig gevoel dat je officieel de Nederlandse status van je boot kunt aantonen.
Overigens heeft de NL douane afwijkende ideeën over de fiscale status van de boot. Ondanks dat je bij het aanvragen van de zeebrief de originele koopovereenkomst moet tonen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 11:22 #1459503

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Beter mee verlegen dan omverlegen
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 11:29 #1459504

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
holtere schreef :
Voor 2500,- wordt het document gedrukt op perkament en voorzien van lint met een dik, rood lakzegel. Daarbij opgerold geleverd in een vetleren koker :)

en op zijn minst, persoonlijk afgeleverd door MAx.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 11:45 #1459506

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Voor de Zeehaen werd twee jaar geleden hetzelfde traject doorlopen maar daarbij liepen we toch tegen een onverwacht probleem aan:

De Zeehaen werd door mijzelf gebouwd vanaf scratch en daar heb ik 14 jaar over gedaan. De Zeebrief werd aangevraagd 5 jaar na de tewaterlating, dus bijna twintig jaar na de kiellegging. Het kadaster eiste voor het verkrijgen van een zeebrief niet alleen ALLE originele rekeningen en bonnetjes die op de op de bouw betrekking hadden (die zaten gelukkig in een ordner en waren bewaard uit nostalgische overwegingen) maar werden niet geaccepteerd als we de feitelijke betalingen niet konden aantonen. Nu is mijn vrouw gelukkig nogal 'bewaarderig' en wist ze op zolder na een uurtje zoeken een oude verhuisdoos op te scharrelen gevuld met alle overschrijvingen van de laatste twintig jaar... Een zucht van opluchting derhalve want anders was de zeebrief niet afgegeven! Het idiote is dat de douane een paar jaar eerder wél een BTW-verklaring had afgegeven op basis van de bonnetjes 'sec', maar dat het kadaster daar geen boodschap aan had. Op mijn argument dat bij een officiële rekening zonder betaling over het algemeen geen levering plaatsvind kreeg ik de reactie: "dat kan wel zo zijn maar zonder betaalbewijzen heeft u pech gehad".

Moraal van dit verhaal: zelfbouwers, bewaar alle documentatie die betrekking heeft op de bouw en alle betaalbewijzen, want anders kan je de zeebrief op je buik schrijven!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 12:57 #1459519

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Zelfbouw is ook de enige reden waarom er nog gebrandmerkt zou moeten worden. Die hebben namelijk geen CIN nummer.

Voor de normale jachten zou brandmerken helemaal niet nodig moeten zijn daar deze verplicht met een CIN nummer zijn geleverd. Die zijn ook veel duurzamer ingebracht dat het getoonde plakplaatje.

Een boot zou alleen te boek gesteld moeten worden en voorzien moeten worden van een uiterlijke registratie.

Verder zou het natuurlijk hartstikke logisch zijn als bij de registratie ook de BTW status zou worden bijgehouden.

Wat we nodig hebben is een pleziervaartuigen register gebaseerd op het CIN nummer waar de eerste koper in wordt ingeschreven met tevens registratie van de BTW status.
Alleen voor boten die zonder CIN nummer (en zonder CE en zonder meting) worden aangemeld zou keuring, meting en brandmerken nodig zijn.

De bezoek kosten kunnen dus geëlimineerd worden.
Voor nieuwe boten zou het veel doelgerichter kunnen: eigendomsverklaring en BTW status; uiterlijk zichtbaar (kenteken); controleerbaar (documenten); navraagbaar (geregistreerd).

Ik heb het voor mijn trailer; voor mijn auto; voor mij motorboot en voor mijn huis. Vanaf dag 1 en daarom is het sluitend.
Dit is in een aantal buitenlanden beter cq toegankelijker geregeld.
En met de Brexit is dit ook veel actueler.
Laatst bewerkt: 15 feb 2023 17:13 door Booty24. Reden: bezoek ipv fysieke kosten: werd niet begrepen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 13:05 #1459520

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Booty24 schreef :
Zelfbouw is ook de enige reden waarom er nog gebrandmerkt zou moeten worden. Die hebben namelijk geen CIN nummer.

Voor de normale jachten zou brandmerken helemaal niet nodig moeten zijn daar deze verplicht met een CIN nummer zijn geleverd. Die zijn ook veel duurzamer ingebracht dat het getoonde plakplaatje.

Een boot zou alleen te boek gesteld moeten worden en voorzien moeten worden van een uiterlijke registratie.

Verder zou het natuurlijk hartstikke logisch zijn als bij de registratie ook de BTW status zou worden bijgehouden.

Wat we nodig hebben is een pleziervaartuigen register gebaseerd op het CIN nummer waar de eerste koper in wordt ingeschreven met tevens registratie van de BTW status.
Alleen voor boten die zonder CIN nummer (en zonder CE en zonder meting) worden aangemeld zou keuring, meting en brandmerken nodig zijn.

De fysieke kosten kunnen dus geëlimineerd worden.
Voor nieuwe boten zou het veel doelgerichter kunnen: eigendomsverklaring en BTW status; uiterlijk zichtbaar (kenteken); controleerbaar (documenten); navraagbaar (geregistreerd).

Ik heb het voor mijn trailer; voor mijn auto; voor mij motorboot en voor mijn huis. Vanaf dag 1 en daarom is het sluitend.
Dit is in een aantal buitenlanden beter cq toegankelijker geregeld.
En met de Brexit is dit ook veel actueler.

fysieke kosten?

ts, goed gedaan, je hebt het nu netjes voorelkaar, voelt beter in mijn ogen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 14:31 #1459538

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
ilCigno schreef :
Ho ho, officieel 8,8 meter nu hè.

Maar je hebt gelijk, het is een heel gedoe. Vooral de 'nationaliteitsverklaring' en de 'meetbrief' zijn in feite geheel overbodig. De paspoorten hebben ze al en het opmeten voor de meetbrief gebeurt gewoon met een rolmaatje en is voor jachten onder de 20 meter sowieso onnodig. Helaas heeft de wetgever gemeend al deze zaken voor te moeten schrijven. Anders had het gewoon allemaal door het één instantie kunnen worden afgehandeld.

Scheelt weer in t Havengeld!

maareh, die koopovereenkomst, waar die gebleven? Want dat heb ik efkes gemist.

En nog een vraag: Hoe gaat verkopen van de boot nu? Wat kost dat?
Laatst bewerkt: 15 feb 2023 14:32 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 15 feb 2023 15:52 #1459558

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Joop66 schreef :
ilCigno schreef :
Ho ho, officieel 8,8 meter nu hè.

Maar je hebt gelijk, het is een heel gedoe. Vooral de 'nationaliteitsverklaring' en de 'meetbrief' zijn in feite geheel overbodig. De paspoorten hebben ze al en het opmeten voor de meetbrief gebeurt gewoon met een rolmaatje en is voor jachten onder de 20 meter sowieso onnodig. Helaas heeft de wetgever gemeend al deze zaken voor te moeten schrijven. Anders had het gewoon allemaal door het één instantie kunnen worden afgehandeld.

Scheelt weer in t Havengeld!

maareh, die koopovereenkomst, waar die gebleven? Want dat heb ik efkes gemist.

En nog een vraag: Hoe gaat verkopen van de boot nu? Wat kost dat?

dat maakt niks uit, kosten koper :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.336 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl