Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 15:01 #1597559

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1805
Geen probleem, ik werk in een specifiek vakgebied en beleef daar veel plezier en voldoening aan.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 15:26 #1597565

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5322
Wij hebben exact dezelfde ervaring. Zijn er naartoe geweest omdat we de paspoorten niet konden laten waarmerken bij de notaris, dat was allemaal gedoe en kost geld. Dus is mijn vrouw er langs gegaan toen zij in NL was. We hadden van te voren een afspraak gemaakt en de juiste doc's ingeleverd.

Ze vliegen bij ons in naar Griekenland, ben benieuwd hoe dit verloopt.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 17:26 #1597581

Kock1964 schreef :
Ze vliegen bij ons in naar Griekenland, ben benieuwd hoe dit verloopt.
Dat gaat ook goed komen hoor. Ik heb 2 of 3 jaar geleden ook iemand (in NL) aan boord gehad. Was een heel aardige vent. Hij kwam het brandmerk aanbrengen. Hij had de kunststof bordjes bij zich, maar hij vond het op mijn stalen boot veel mooier staan om het nummer in het potdeksel in te hakken. Dus dat heeft hij ook gedaan. Was ook wel leuk om te zien hoe hij dat deed. Daardoor was hij totaal misschien 30-40 min aan boord. De bordjes heb ik van hem gekregen om eventueel nog zelf op een geheime plaats in de boot aan te brengen.
Ook heeft hij lengte en breedte van de boot opgemeten en wat papierwerk ingevuld. En toen ging hij weer naar de volgende.
En ca. 10 dagen later zat mijn zeebrief in de post.
Het totale proces heeft toen wel dik 3 maanden geduurd doordat er heel erg veel aanvragen waren. Daar werd ik toen ook al voor gewaarschuwd toen ik mijn aanvraag bij het Kadaster inleverde. Maar het is op zich allemaal heel erg soepel verlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 17:38 #1597583

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
@Reed;

civil survent is een veel beter woord
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 17:39 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 17:46 #1597585

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1805
ha ha thanx, die ga ik gebruiken!
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 19:15 #1597602

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5310
sy helios schreef :
@Reed;

civil survent is een veel beter woord

servant denk ik....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 19:17 #1597603

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
correct
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 20 nov 2024 23:22 #1597618

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18211
KoertRM schreef :
Wat een serviceniveau!
Ik had ook een hele goede ervaring, zij het dan via de post en telefonsich. Ik deel je mening dat gewoon langs gaan eigenlijk veruit te preferen is, het papierwerk is dusdanig complex dat een foutje snel gemaakt is als je het zelf thuis doet. Het kan wel uiteraard (zie mijn openingspost) maar zeker nu ik jouw ervaring lees lijkt langsgaan gewoon praktischer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 06:24 #1597623

Ik heb jouw openingspost nog eens gelezen IlCigno, en je sluit af met de vraag of het heel zinvol is voor boten die niet op een lange reis gaan.
Net even gekeken, maar het ICP wordt dus niet erkend in bijvoorbeeld de scandinvische landen en finland.
Dus misschien heeft het toch meer zin dan wij denken.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 07:51 #1597628

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
draai het maar om
waar wordt de ICP in EU nog wel serieus genomen...
BE,DE en UK?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 08:43 #1597631

Ik had ook goede ervaringen met het kadaster. Alhoewel het proces nogal ingewikkeld en bureaucratisch is (is misschien niet hun schuld), zijn de medewerkers service gericht en hoffelijk, ook de man die bij ons aan boord kwam.

Wat de praktische waarde is: heb ik toch ook mijn twijfels bij. In de Turkije werd er niet om gevraagd. Albanie, Montenegro, Kroatië, ook niet. En als dat wel zo was, was een ICP ook prima. In Italië (de reden waarom ik een tijdelijke zeebrief had aangevraagd wegens de horror-verhalen,), interesseerde het helemaal niemand, nooit om gevraagd.
Afgelopen zomer in Engeland: niet om gevraagd.

Ik geloof best dat het ICP niet serieus wordt genomen, maar in praktijk wordt er vaak uberhaupt niet naar zo'n document gevraagd. Wellicht dat het in een paar landen (Frankrijk, Spanje?) wel echt nodig is.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 08:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 08:51 #1597633

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3722
Barre Skik schreef :
Net even gekeken, maar het ICP wordt dus niet erkend in bijvoorbeeld de scandinvische landen en finland.
Dus misschien heeft het toch meer zin dan wij denken.

Maar in die landen wordt er volgens mij voor kleine tot middelgrote jachten ook niet geëist dat er op een andere manier het eigendom of recht tot voeren van de Nederlandse vlag wordt bewezen.

In Denemarken kan je bijv. voor pleziervaartuigen tot 20GT geen registratie aanvragen: zeilersforum.nl/index.php/foru...ar?start=775#1223337

In Zweden is het onder de 15m ook niet verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 09:15 #1597641

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5322
AndreAzuree schreef :
Ik had ook goede ervaringen met het kadaster. Alhoewel het proces nogal ingewikkeld en bureaucratisch is (is misschien niet hun schuld), zijn de medewerkers service gericht en hoffelijk, ook de man die bij ons aan boord kwam.

Wat de praktische waarde is: heb ik toch ook mijn twijfels bij. In de Turkije werd er niet om gevraagd. Albanie, Montenegro, Kroatië, ook niet. En als dat wel zo was, was een ICP ook prima. In Italië (de reden waarom ik een tijdelijke zeebrief had aangevraagd wegens de horror-verhalen,), interesseerde het helemaal niemand, nooit om gevraagd.
Afgelopen zomer in Engeland: niet om gevraagd.

Ik geloof best dat het ICP niet serieus wordt genomen, maar in praktijk wordt er vaak uberhaupt niet naar zo'n document gevraagd. Wellicht dat het in een paar landen (Frankrijk, Spanje?) wel echt nodig is.

Ik had juist begrepen dat er in Italië boten aan de ketting zijn gelegd vanwege het ontbreken van een ‘eigendomsbewijs’. Overigens ook als er niet naar wordt gevraagd geeft het wel een comfortabel gevoel voor het geval er wél een keer naar wordt gevraagd.
René
nos.nl/nieuwsuur/artikel/23542...streden-bootpaspoort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 09:59 #1597650

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Je moet voldoen aan de wettelijk eisen van het land. Dat wil niet zeggen dat ze dat altijd controleren. Kan ook steeksproef gewijs plaats vinden.

Ik mij voorstellen als aan komt met een Poolse vlag en een nederlandse AIS registratie. Dat ze dan wel even komen kijken.

Beter safe dan sorry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:14 #1597654

Het ICP is officieel geldig in alle landen die de VN resolutie ondertekend hebben. Hierbij moet je alleen bij Frankrijk opletten omdat Frankrijk bij ondertekenen een uitzondering heeft gemaakt voor de kustwateren. Daarom geldt het ICP niet in de Franse kustwateren, wel binnenlandse wateren. Frankrijk heeft nooit gedoogd, dus als je door een controle bent gekomen met het ICP zonder zeebrief heb je gewoon geluk gehad.

Daarnaast zijn er landen die de VN resolutie niet ondertekend hebben maar het ICP gedogen of niet eens een registratie vereisen voor kleine pleziervaart zoals de Scandinavische landen.

Enkele landen die in het verleden het ICP hebben gedoogd zijn gestopt met het gedogen daarvan, dit zijn Portugal, Spanje en Italië. Ik weet niet hoe ver mensen hier op vakantie gaan met hun in Nederland liggende boot, maar in een zomervakantie lijkt mij het VK t/m Polen en heel Scandinavië een behoorlijk flink stuk waar je met een ICP prima terecht kunt. Alleen de kustwateren van Frankrijk zijn problematisch en vereisen eigenlijk een zeebrief (of je gokt en neemt een eventuele boete bij controle voor lief).

Dus de enige mensen die merken dat het ICP minder "waard" is geworden zijn mensen die vanuit Nederland naar Portugal, Spanje en Italië zijn gevaren. Of mensen die hun boot in de Middellandse zee hebben liggen in de genoemde landen die voorheen het ICP gedogen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:23 #1597655

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5310
brambo schreef :
Je moet voldoen aan de wettelijk eisen van het land.

Qua legitimatie van boot of bemanning misschien wel maar elders hier hadden we het over de verplichting in België om noodvuurwerk aan boord te hebben. De gedachte daarbij was dat je nederlandse boot aan nederlandse regels voldoet en dat België je als buitenlands schip niet kan verplichten aan hun eisen te voldoen?
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 10:23 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:45 #1597656

Kock1964 schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik had ook goede ervaringen met het kadaster. Alhoewel het proces nogal ingewikkeld en bureaucratisch is (is misschien niet hun schuld), zijn de medewerkers service gericht en hoffelijk, ook de man die bij ons aan boord kwam.

Wat de praktische waarde is: heb ik toch ook mijn twijfels bij. In de Turkije werd er niet om gevraagd. Albanie, Montenegro, Kroatië, ook niet. En als dat wel zo was, was een ICP ook prima. In Italië (de reden waarom ik een tijdelijke zeebrief had aangevraagd wegens de horror-verhalen,), interesseerde het helemaal niemand, nooit om gevraagd.
Afgelopen zomer in Engeland: niet om gevraagd.

Ik geloof best dat het ICP niet serieus wordt genomen, maar in praktijk wordt er vaak uberhaupt niet naar zo'n document gevraagd. Wellicht dat het in een paar landen (Frankrijk, Spanje?) wel echt nodig is.

Ik had juist begrepen dat er in Italië boten aan de ketting zijn gelegd vanwege het ontbreken van een ‘eigendomsbewijs’. Overigens ook als er niet naar wordt gevraagd geeft het wel een comfortabel gevoel voor het geval er wél een keer naar wordt gevraagd.
René
nos.nl/nieuwsuur/artikel/23542...streden-bootpaspoort

Dat van Italie had ik ook begrepen, in de praktijk werd er bij ons nooit om gevraagd. Comfortabel gevoel is leuk, jammer dat dat 1000 euri kost... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:46 #1597657

brambo schreef :
Je moet voldoen aan de wettelijk eisen van het land. Dat wil niet zeggen dat ze dat altijd controleren. Kan ook steeksproef gewijs plaats vinden.

Ik mij voorstellen als aan komt met een Poolse vlag en een nederlandse AIS registratie. Dat ze dan wel even komen kijken.

Beter safe dan sorry.

Ja, overigens is er dan niks aan de hand. Ik ben zat Nederlanders op de MED tegen gekomen met Poolse vlag.


Ik heb dus nog niks aan mijn zeebrief gehad....Sometimes you can be safe and sorry ;)
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 10:48 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:47 #1597658

Orange Sunset schreef :
Het ICP is officieel geldig in alle landen die de VN resolutie ondertekend hebben. Hierbij moet je alleen bij Frankrijk opletten omdat Frankrijk bij ondertekenen een uitzondering heeft gemaakt voor de kustwateren. Daarom geldt het ICP niet in de Franse kustwateren, wel binnenlandse wateren. Frankrijk heeft nooit gedoogd, dus als je door een controle bent gekomen met het ICP zonder zeebrief heb je gewoon geluk gehad.

Daarnaast zijn er landen die de VN resolutie niet ondertekend hebben maar het ICP gedogen of niet eens een registratie vereisen voor kleine pleziervaart zoals de Scandinavische landen.

Enkele landen die in het verleden het ICP hebben gedoogd zijn gestopt met het gedogen daarvan, dit zijn Portugal, Spanje en Italië. Ik weet niet hoe ver mensen hier op vakantie gaan met hun in Nederland liggende boot, maar in een zomervakantie lijkt mij het VK t/m Polen en heel Scandinavië een behoorlijk flink stuk waar je met een ICP prima terecht kunt. Alleen de kustwateren van Frankrijk zijn problematisch en vereisen eigenlijk een zeebrief (of je gokt en neemt een eventuele boete bij controle voor lief).

Dus de enige mensen die merken dat het ICP minder "waard" is geworden zijn mensen die vanuit Nederland naar Portugal, Spanje en Italië zijn gevaren. Of mensen die hun boot in de Middellandse zee hebben liggen in de genoemde landen die voorheen het ICP gedogen.

mooi overzichtje, dank voor het delen. Het hangt dus erg van je vaargebied af, of je het nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:48 #1597659

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
AndreAzuree schreef :
Ik ben zat Nederlanders op de MED tegen gekomen met Poolse vlag.
Ik zou er niet mee gezien willen worden, maar voor sommigen is dit een paar tientjes besparing waard.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 10:49 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 10:53 #1597661

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Reed schreef :
ha ha thanx, die ga ik gebruiken!

Pas maar op! Straks gaan ze het nog uitleggen als "zeurvent"... ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 11:00 #1597666

Yep schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben zat Nederlanders op de MED tegen gekomen met Poolse vlag.
Ik zou er niet mee gezien willen worden, maar voor sommigen is dit een paar tientjes besparing waard.

Het is meer dan een paar tientjes (paar honderd euro), maar ik vind dat ook geen nette oplossing....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 11:00 #1597667

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5322
AndreAzuree schreef :
Kock1964 schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik had ook goede ervaringen met het kadaster. Alhoewel het proces nogal ingewikkeld en bureaucratisch is (is misschien niet hun schuld), zijn de medewerkers service gericht en hoffelijk, ook de man die bij ons aan boord kwam.

Wat de praktische waarde is: heb ik toch ook mijn twijfels bij. In de Turkije werd er niet om gevraagd. Albanie, Montenegro, Kroatië, ook niet. En als dat wel zo was, was een ICP ook prima. In Italië (de reden waarom ik een tijdelijke zeebrief had aangevraagd wegens de horror-verhalen,), interesseerde het helemaal niemand, nooit om gevraagd.
Afgelopen zomer in Engeland: niet om gevraagd.

Ik geloof best dat het ICP niet serieus wordt genomen, maar in praktijk wordt er vaak uberhaupt niet naar zo'n document gevraagd. Wellicht dat het in een paar landen (Frankrijk, Spanje?) wel echt nodig is.

Ik had juist begrepen dat er in Italië boten aan de ketting zijn gelegd vanwege het ontbreken van een ‘eigendomsbewijs’. Overigens ook als er niet naar wordt gevraagd geeft het wel een comfortabel gevoel voor het geval er wél een keer naar wordt gevraagd.
René
nos.nl/nieuwsuur/artikel/23542...streden-bootpaspoort

Dat van Italie had ik ook begrepen, in de praktijk werd er bij ons nooit om gevraagd. Comfortabel gevoel is leuk, jammer dat dat 1000 euri kost... :dry:

Eens, het is een hoop geld.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 11:23 #1597671

Prijzig is het zeker, als het niet zo veel zou kosten, had ik al een zeebrief.

Mijn plan is deze winter / voorjaar een keer naar Ramsgate te varen (in 2 dagtochten), dan gaan wij mogelijk een klein stukje door Franse kustwateren. €1000 voor zeebrief om enkele keer per jaar ofzo zo'n tochtje te maken maakt het wel vrij duur. Route iets aanpassen scheelt €1000 voor een uurtje omvaren of gewoon de boete riskeren.

Voor een eventuele volgende eigenaar hoeft die zeebrief ook niet veel waard te zijn. Het kost zelfs nog iets extra's om over te schrijven via de notaris. Ik wacht nog op een goedkopere zeebrief registratie voor Nederlandse pleziervaartuigen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 11:23 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 21 nov 2024 11:27 #1597675

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Een potentiële nieuwe eigenaar kan het wellicht wel waarderen.
Samen met een BTW verklaring win je een boel vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl