Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 08:48 #1597828

Lijkt mij ordinaire diefstal/oplichting en een wat te goedgelovige verkoper. Het enige verschil is dat er geen notaris bij betrokken is geweest voor de overdracht. Wil je als verkoper die extra zekerheid dan kun je gewoon een notaris inschakelen voor de overdracht van een niet-geregistreerd schip. De notaris acteert dan als derde partij — niet echt gangbaar, ook niet gratis natuurlijk, maar goedkoper dan overschrijven van een registratie. Bij boten met een flinke waarde wellicht zelfs zeer aan te bevelen.

Bij een geregistreerd schip waarbij de koper niet de registratie wil laten overschrijven (bijv ivm kosten) zul je als verkoper een bewijs van doorhaling moeten leveren. En dan kom je in dezelfde situatie terecht als hierboven wordt beschreven. Of je verplicht de koper €600-1100 aan kosten te nemen voor het overschrijven via een notaris. Maar als het belangrijk voor je is kun je als verkoper die kosten natuurlijk ook betalen of samen bekostigen met de verkoper.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 09:22 #1597835

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Niet zeuren over de kosten. Een kadaster inschrijving alsmede de zeebrief blijven oneindig geldig.

Die kosten heb je eenmalig en maakt je officieel eigenaar.

Als je de boot. zeg maar 10 jaar in bezit houdt, wat zijn dan de kosten per jaar ? Het prul van de KNWV heb je dan al 5 keer moeten vernieuwen.

Een marifoon vergunning kost je jaarlijks een vergelikbaar bedrag.

Voor een huis is het gewoon een verplichting. Niks cash betaling.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 09:37 #1597846

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
De kosten zijn niet eenmalig bij zeebrief toch, bij verkoop zijn er weer kosten. Zeebrief lijkt zo mogelijk nog nuttelozer dan een ICP als je voornamelijk in Nederland vaart met misschien een keer uitstapje naar Engeland of Denemarken, Duitsland. Ik overwoog dus ICP maar zie ervan af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 09:59 #1597854

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Uit 2e of 3e hand, geen broodje aap.
Ook nooit gehoord van een cash deal bij een auto koop/verkoop welke misloopt?

Het is een boze wereld voor diegene die dit nog niet weet.
Wat mij betreft mag een beetje deal via de notaris lopen.
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 10:00 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:02 #1597856

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Voor een koper is er de zekerheid wie de officiele eigenaar is van het schip.

Het is dan in ieder geval geen gestolen schip of verduidtering van een verhuurschip.

Allemaal risico's die je kunt tegen gaan. Kan ook nog om een buitenlands schip gaan die in Nederland te koop wordt aangeboden.

Bij de koop van een teboekgesteld heb je de zekerheid dat gegevens van schip en eigenaar kloppen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:03 #1597858

brambo schreef :
Voor een koper is er de zekerheid wie de officiele eigenaar is van het schip.

Het is dan in ieder geval geen gestolen schip of verduidtering van een verhuurschip.

Allemaal risico's die je kunt tegen gaan. Kan ook nog om een buitenlands schip gaan die in Nederland te koop wordt aangeboden.

Bij de koop van een teboekgesteld heb je de zekerheid dat gegevens van schip en eigenaar kloppen.

Bram
Het klopt wel dat het mij als koper iets meer zekerheid biedt, maar voor mij persoonlijk is dit vrijwel niets waard in verkoopprijs. Ik ga diezelfde risico's tegen door eisen te stellen aan de documentatie van het schip die benodigd is om een registratie voor elkaar te krijgen. Dit zijn documenten die over het algemeen niet aan boord horen te zijn en dus bij diefstal van het schip niet beschikbaar zijn maar wel bij een rechtmatige eigenaar die zijn boeltje op orde heeft. Hierbij hoort ook een eventuele bewijs van uitschrijving van het kadaster als de boot ooit in het kadaster heeft gestaan, binnen of buitenland.

Maar uiteindelijk weet je nog steeds niet 100% zeker. Brandmerken kunnen verwijderd zijn en als het schip nog een registratie in het buitenland heeft dan weet het kadaster in Nederland dit niet. Verder worden er regelmatig schepen verkocht zonder dat rekening is gehouden met de kadaster registratie, waardoor eventuele erfgenamen het schip uiteindelijk weer terug kunnen eisen. Dus dit brengt ook extra risico's voor de koper met zich mee.

Kosten van de registratie inc zeebrief zijn inderdaad eenmalig zolang je de boot. Bij aankoop van ieder nieuwe boot komen die kosten echter steeds weer terug terwijl de waarde van het schip niet zal stijgen.

Mijn advies is:
  • Vaargebied Nederland -> niets nodig
  • Vaargebied Nederland en regelmatig buitenland in ICP gebied of waar geen registratie nodig is -> ICP
  • Vaargebied Nederland en regelmatig Franse/Spaanse/Italiaanse (kust-)wateren of wereldreis buiten ICP gebied -> Registratie met zeebrief
  • Wil je de boot nog 40 jaar in bezit houden -> Registratie met zeebrief is dan goedkoper dan een ICP

Als de kosten voor overschrijven van de registratie veel lager zouden zijn (bijv <€300) dan zou ik al snel neigen naar overnemen van een registratie. Maar helaas is dit niet zo.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 10:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:15 #1597861

Als eens eerder de de revue gepasseerd , een snelle motorboot met registratie in NL en mooi nummer op de romp en een icp is dat voldoende voor de Franse kustwateren?
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 10:23 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:20 #1597862

Nope, officieel Zeebrief.

RDW registratie is officieel alleen geldig in Nederland. Volgens mij gedogen Duitsland en België de RDW registratie wel, maar is eigenlijk minder dan een ICP.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:35 #1597865

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
brambo schreef :
Voor een koper is er de zekerheid wie de officiele eigenaar is van het schip.

Het is dan in ieder geval geen gestolen schip of verduidtering van een verhuurschip.

Allemaal risico's die je kunt tegen gaan. Kan ook nog om een buitenlands schip gaan die in Nederland te koop wordt aangeboden.

Bij de koop van een teboekgesteld heb je de zekerheid dat gegevens van schip en eigenaar kloppen.

Bram

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, gelukkig kun je dat nog kiezen en is het niet nog meer verplichte rompslomp en kosten.

Ik snap dat je een soort bevestiging wilt van de punten die je opnoemt maar je redenatie klopt niet want voor een succesvolle aanvraag voor een zeebrief moet je aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent dus per definitie heb je dat bewijs al voordat je de zeebrief krijgt en is deze dus daarvoor overbodig. Je hebt immers al voldoende bewijs dat je eigenaar bent en als je dat niet hebt krijg je ook geen zeebrief... BTW verklaring heb ik wel, dat is wel nuttig en ook nog eens gratis en permanent ;)
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 10:43 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:45 #1597866

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1805
Ja het is al eerder voorbij gekomen, en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden blijkbaar.
Echter gedraag ik me als een goed huisvader (!) en heb me laten leiden op wat ik bij het watersportverbond aan informatie kan vinden.
Meerdere keren in Frankrijk gecontroleerd en ook in Dieppe moet je je papieren bij de capitainerie laten zien. Al onze papieren (verzekering, BTW-verklaring, vaarbewijzen, aankoopbewijs, Marifoon, Marcom-B, zendmachtiging Agentschap Telecom, zelfs zwemdiploma en jeugd-verkeers-brigadier), alles netjes in een plastic mapje en het werd tot nu toe overal (Belgie, Frankrijk en Engeland) zonder problemen geaccepteerd (met de complimenten zelfs).Ik weet heel goed dat er ook andere zeilers zijn die in de problemen zijn gekomen maar ik ga er van uit netjes te hebben gehandeld en dan zien we wel wat er gebeurd.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 10:46 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:47 #1597868

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Reed schreef :
Meerdere keren in Frankrijk gecontroleerd en ook in Dieppe moet je je papieren bij de capitainerie laten zien. Al onze papieren (verzekering, BTW-verklaring, vaarbewijzen, aankoopbewijs, Marifoon, Marcom-B, zendmachtiging Agentschap Telecom, zelfs zwemdiploma en jeugd-verkeers-brigadier), alles netjes in een plastic mapje en het werd tot nu toe overal (Belgie, Frankrijk en Engeland) zonder problemen geaccepteerd (met de complimenten zelfs).Ik weet heel goed dat er ook andere zeilers zijn die in de problemen zijn gekomen maar ik ga er van uit netjes te hebben gehandeld en dan zien we wel wat er gebeurd.

Wanneer was de laatste keer dat je in Frankrijk aan de kust was met je boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 10:47 #1597869

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Boot8 schreef :
BTW verklaring heb ik wel, dat is wel nuttig en ook nog eens gratis en permanent ;)
Boot aangeschaft in 2015 en BTW verklaring aangevraagd.
Stopt er bij ons in het oosten van het land een auto voor de deur.
De heren overhandigen een enveloppe met de BTW verklaring.

Ik vraag hen of er geen PostNL meer bestaat.
Zeker wel maar het is een mooie dag en we besloten vanuit Vlissingen wat adresjes af te rijden met deze verklaringen.
Tja..
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 10:49 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:00 #1597873

Moet je voor een zee brief een BTW verklaring hebben?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:03 #1597875

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Toen ik mijn zeebrief regelde, heb ik geen BTW verklaring hoeven te laten zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:19 #1597878

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Nee, dat is niet nodig voor een inschrijving het in kadaster.

Maar wel een vereiste als je vanaf het buitenland Nederland inreist. Ofwel als er vermoedens zijn dat een boot niet officieel is ingevoerd.

Allemaal risico's met soms ook nog geknoei van de stukken.

Komt een schip uit het buienland, dan is soms een non-registery verklaring nodig van dat betreffende land.

Wees blij dat men destijds de minium maat voor inschrijving het kadaster heeft verlaagd. Eerder was het niet mogelijk om een kadaster inschrijving te verkrijgen.

De oorspronlijke Zeebrief moest met enige regelmaar verlengd worden. Dit is nu ook afgeschaft. De zeebrief hoeft niet meer verlengd te worden.

Ben zelf een keer aangehouden en binnen gebracht in Duinkerken. Met direct afrekenen van de boete.

Zorg gewoon dat je documenten op orde zijn. Van een discussie met nederlandse betweters is men elders niet gesteld. Regels zijn regels.

Bram
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 11:20 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:22 #1597879

Yep schreef :
Uit 2e of 3e hand, geen broodje aap.
Ook nooit gehoord van een cash deal bij een auto koop/verkoop welke misloopt?

Het is een boze wereld voor diegene die dit nog niet weet.
Wat mij betreft mag een beetje deal via de notaris lopen.

Wat kan er dan mis gaan? Ik heb al mijn auto's cash gekocht en verkocht. Gewoon gelijk oversteken. Wat is er zo moeilijk aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:27 #1597881

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Die vraag stelde je al eerder....
Meestal gaat het goed, soms loopt het verkeerd af.
We leven in een boze wereld, niet naïef zijn.
Mooi dat het bij jou goed gegaan is.
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 11:28 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:28 #1597882

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Je kunt een auto niet cash verkopen zonder overschrijven van het kenteken en uitschrijven van het object door de verkoper.

Je kunt wel cash betalen. Echter zonder overschrijving en gegevens controle door het RDW gaat het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:29 #1597883

een boot van 150k reken je natuurlijk niet cash af, laat dat duidelijk zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:55 #1597890

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16896
Nog maar een keer de tip om een kopie van je bankafschrift te maken en bij je bootpapieren te steken voor de dag dat je een zeebrief wilt aanvragen.
Een koopcontract is niet voldoende, je moet daadwerkelijk een bewijs van betaling hebben.
Bij veel banken is het onmogelijk om na een aantal jaar nog zoiets tevoorschijn te halen en dan zit je ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 11:58 #1597891

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Ook dat komt voor om krimineel geld wit te wassen. De opbrengten van narco business moeten toch ergens worden uitgegeven.

Het principe is om op "papier" goedkoop een boot te kopen en deze daarna voor een aanzienlijk hoger bedrag te verkopen.

Dit zijn veelal cash transactie's.
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 12:00 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 12:03 #1597892

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
holtere schreef :
Nog maar een keer de tip om een kopie van je bankafschrift te maken en bij je bootpapieren te steken voor de dag dat je een zeebrief wilt aanvragen.
Een koopcontract is niet voldoende, je moet daadwerkelijk een bewijs van betaling hebben.

Vreemd. Bij mij is de gerechtelijke uitspraak bij echtscheiding geaccepteerd als eigendomsbewijs. Geen bewijs van overdracht van de helft van de getaxeerde waarde.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 12:18 #1597897

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16896
Je kunt dat vreemd vinden maar weinigen hebben een bewijs van betaling.
Dat het bij een scheiding weer anders lijkt te gaan is dan een mogelijke work-around als je je kopietje kwijt bent ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 12:36 #1597900

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Bij mij was het 7 jaar na aankoop dat ik de zeebrief wilde hebben, uiteraard geen bewijs meer online, maar de ING gebeld en die konden printjes aanleveren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In naam van zijne majesteit: zeebrief 2023 22 nov 2024 14:59 #1597941

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1805
Wadloper schreef :
Reed schreef :
Meerdere keren in Frankrijk gecontroleerd en ook in Dieppe moet je je papieren bij de capitainerie laten zien. Al onze papieren (verzekering, BTW-verklaring, vaarbewijzen, aankoopbewijs, Marifoon, Marcom-B, zendmachtiging Agentschap Telecom, zelfs zwemdiploma en jeugd-verkeers-brigadier), alles netjes in een plastic mapje en het werd tot nu toe overal (Belgie, Frankrijk en Engeland) zonder problemen geaccepteerd (met de complimenten zelfs).Ik weet heel goed dat er ook andere zeilers zijn die in de problemen zijn gekomen maar ik ga er van uit netjes te hebben gehandeld en dan zien we wel wat er gebeurd.

Wanneer was de laatste keer dat je in Frankrijk aan de kust was met je boot?

Afgelopen zomer, controle gehad in UK en Belgie.
In Frankrijk zijn we afgelopen zomer niet gecontroleerd, vorig jaar nog wel.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 15:00 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl