brambo schreef :
Voor een koper is er de zekerheid wie de officiele eigenaar is van het schip.
Het is dan in ieder geval geen gestolen schip of verduidtering van een verhuurschip.
Allemaal risico's die je kunt tegen gaan. Kan ook nog om een buitenlands schip gaan die in Nederland te koop wordt aangeboden.
Bij de koop van een teboekgesteld heb je de zekerheid dat gegevens van schip en eigenaar kloppen.
Bram
Het klopt wel dat het mij als koper iets meer zekerheid biedt, maar voor mij persoonlijk is dit vrijwel niets waard in verkoopprijs. Ik ga diezelfde risico's tegen door eisen te stellen aan de documentatie van het schip die benodigd is om een registratie voor elkaar te krijgen. Dit zijn documenten die over het algemeen niet aan boord horen te zijn en dus bij diefstal van het schip niet beschikbaar zijn maar wel bij een rechtmatige eigenaar die zijn boeltje op orde heeft. Hierbij hoort ook een eventuele bewijs van uitschrijving van het kadaster als de boot ooit in het kadaster heeft gestaan, binnen of buitenland.
Maar uiteindelijk weet je nog steeds niet 100% zeker. Brandmerken kunnen verwijderd zijn en als het schip nog een registratie in het buitenland heeft dan weet het kadaster in Nederland dit niet. Verder worden er regelmatig schepen verkocht zonder dat rekening is gehouden met de kadaster registratie, waardoor eventuele erfgenamen het schip uiteindelijk weer terug kunnen eisen. Dus dit brengt ook extra risico's voor de koper met zich mee.
Kosten van de registratie inc zeebrief zijn inderdaad eenmalig zolang je de boot. Bij aankoop van ieder nieuwe boot komen die kosten echter steeds weer terug terwijl de waarde van het schip niet zal stijgen.
Mijn advies is:
- Vaargebied Nederland -> niets nodig
- Vaargebied Nederland en regelmatig buitenland in ICP gebied of waar geen registratie nodig is -> ICP
- Vaargebied Nederland en regelmatig Franse/Spaanse/Italiaanse (kust-)wateren of wereldreis buiten ICP gebied -> Registratie met zeebrief
- Wil je de boot nog 40 jaar in bezit houden -> Registratie met zeebrief is dan goedkoper dan een ICP
Als de kosten voor overschrijven van de registratie veel lager zouden zijn (bijv <€300) dan zou ik al snel neigen naar overnemen van een registratie. Maar helaas is dit niet zo.