brambo schreef :
Nogmaals op basis van mijn ervaring ziet de mast er niet goed uit.
Helemaal me eens. Mijn punt is (en was al veel eerder voor dit ongeval) dat de regels voor deze schepen niet goed in elkaar zitten en dat ivw daar in mee gaat.
Om het even duidelijk te stellen, ik doe zelf surveys van schepen die niet aan klasseregels hoeven te voldoen. Ik weet erg veel van boten en zaken die op en aan boten zitten. Maar op een paar uitzonderingen na ben ik geen expert op veel van deze zaken, en dat kan ook niet want een mensenleven is te kort om een expert te worden op het gebied van alles varierend van dieselmotoren tot elektra en van zeilen tot romp constructies en op materialen kennis van hout en composiet tot staal en aluminium.
In de beroepsvaart word onderhoud en reparatie uitgevoerd door bedrijven die gespecialiseerd zijn in hun vak en erkent zijn door de diverse keurende instanties. De bedrijfsvoering van deze bedrijven word dan ook regelmatig gecontroleerd om kwaliteit te waarborgen vanuit het oogpunt van keurende instanties.
Een expert die een boot gaat beoordelen moet voor een flink deel afgaan op expertise van de bedrijven die het werk uitvoeren. In de meeste beroepsvaart komt een schip van 30 jaar of ouder niet meer door de normale keuringen en word afgeschreven.
Dan over naar de bruine vloot. Schepen van vaak 100 jaar oud of zelfs nog meer, die nooit bedoeld waren voor passagiervervoer en ver, ver over hun 'houdbaarheid' heen zijn en waar het moeilijk is om een boterham te verdienen. Voor dergelijke schepen bestaan er geen regels die gebaseerd en verbeterd zijn op ervaring met op 1000-den schepen over vele decennia vergaarde informatie. Eigenaren van dergelijke schepen doen veel zelf en als keuringen van het werk door experts gedaan moeten worden, dan valt er helemaal niets meer te verdienen in deze industrietak en komen er boten voor in de plaats al de cruiseschepen die je op de Rijn en Donau ziet. Erg veel ongelukken in absulte getallen gebeuren er niet en de schepen varen altijd dicht bij een haven waar assistentie verkregen kan worden. Dus nogmaals: hoe ver moet je gaan met keuren?
Nu de mast gebroken is zie je precies wat er verkeerd mee is. Kun je dat ook zien als je het tuig alleen visueel vanaf het dek bekijkt? Ik weet het antwoord...
Tijdens een keuring heb je een paar dagen de tijd om het hele schip te keuren. Je moet vlakdikte metingen doen, bilges controleren, elektra beoordelen, gas installatie, motor, schroef, roer, brandblus installaties, bilgesystemen en uiteindelijk ook het tuig.
Praktisch gezien moet je het tuig dus inspecteren in een paar uur. Dat zijn in dit geval 2 gieken, twee gaffels, twee masten, een boegspriet, 20 stuks stagen, diverse lieren etc. Dat laat een kwartiertje per item over, als dan iemand ook nog eens zijn best gedaan heeft om zaken te verdoezelen (al dan niet bewust) dan ga je dat niet zien.
Die houtschroef die zichtbaar is net naast de RVS plaat is natuurlijk waanzin, maar wie zegt dat die erin zat gedurende de laatste liggende inspectie? Roestig is die niet, dus die heeft er nog niet erg lang in gezeten. Hout kan met een jaar rot zijn, zeker het zachtere hout waar masten van gemaakt zijn.