Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een ethische kwestie

Een ethische kwestie 25 apr 2019 10:26 #1040233

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Wat heerlijk als je je hieraan niet hoeft te ergeren!
Met mijn betrekkelijk kleine bootje blijft er vaak wel een plekje over erbij te kunnen, en zo niet?
Dan wacht ik toch gewoon even!

Ik ben namelijk altijd een beetje (of helemaal) opvakantie als ik aan het varen ben en heb dan dus geen haast! :P

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 17:31 #1040357

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Baasklusje schreef :
Bij de drukste sluis van Nederland (Enkhuizen) is dat wachtprobleem al lang geleden opgelost.
Wachtbox voor jachten aan elke kant, ongeveer 3 schepen breed en 10 lang.]

Je hebt wel gelijk. Toch zie ik ook hier regelmatig boten die niet durven door te varen tot voor in de wachtbox, en krijg je ook weer boze reacties als jij dat wel doet. Maar rondjes varen vóór de box vinden de sluismeesters niet leuk en regelmatig schalt er een onduidelijke berisping door de luidsprekers.
Uitvarend verkeer uit 2 naast elkaar liggende kolken wordt dan onnodig nerveus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 17:44 #1040361

Delphi32 schreef :
Probleem 1: niet alle boten zijn even groot (op het plaatje wel natuurlijk), waardoor nr 2 wel eens min of meer gedwongen kan zijn om achter nr 1 te gaan liggen. Ik zit met mijn 32-voeter niet echt te wachten op een 45-voeter langszij en een Etap 22 ziet mij ook niet graag langszij komen :)

Probleem 2: is meer een attitude-probleem denk ik, we liggen liever zelf aan de steiger dan dat we ons afhankelijk maken van de toestemming van de reeds liggende boot om daar langs te schuiven. Dus intuïtief doe je als nr 2 liever achter nr 1 liggen dan ernaast.
De oplossing is toch niet zo heel moeilijk? Als jij te groot bent om langzij te komen bij de boten die er al liggen dan ga je er direct achter liggen. Het zal wel heel toevallig zijn als je niet in dezelfde schuting mee kan.
Voor probleem nummer 2: ik zou zeggen daar moet je niet moeilijk over doen, als je niet aansluit in de rij dan laat je enkele beurten voorbij gaan. Ik denk dat je van te voren wel in kan schatten of het druk is of niet. Als het druk is gewoon de aanwijzingen opvolgen, als het niet druk is dan zul je allemaal wel in dezelfde schutting mee kunnen en maakt het allemaal niet zoveel uit.

Ik bedenk me nu net dat het alweer 10 jaar terug is dat ik voor het laatst door een sluis ben geweest :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 20:38 #1040443

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Kunnen er tussen die wachtsteigers niet evenveel schepen als in de sluis? Dus als je ertussen ligt kan je mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 22:49 #1040469

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ja, zo ongeveer wel. Vind ik een goed systeem trouwens, al een paar keer doorheen gevaren en altijd probleemloos. Al heb je ook daar van die jokers die ergens halverwege gaan liggen.

Zelf ben ik van plan om bij de Krammersluis (die ik bij vrijwel elke zeiltocht passeer) maar gewoon het goede voorbeeld te gaan geven: langszij tot we 3 dik liggen. Maar afgelopen weekend leek het rustig, we waren de 2e boot en er kwam 1 motorjacht achter ons aan. Voor de rest was het leeg, dus ik denk 'kan wel aan de kant, makkelijker dan langszij bij nr 1'. Fout: voordat we de sluis in konden varen lagen er 24 boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 23:20 #1040470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Beauty schreef :
In het BPR wordt überhaupt niet gesproken dat beroepsvaart voor gaat, al is dat wel de regel in de praktijk.

BPR
Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen
Lid 5


Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst
invaren na deze grote schepen.


Staat er gewoon wél in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 23:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 26 apr 2019 05:51 #1040499

WADnWIND schreef :
Beauty schreef :
In het BPR wordt überhaupt niet gesproken dat beroepsvaart voor gaat, al is dat wel de regel in de praktijk.

BPR
Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen
Lid 5


Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst
invaren na deze grote schepen.


Staat er gewoon wél in.

Inderdaad, invaren!
Dus als een groot schip als 13e komt aan varen, dan gaan met schutting 1 de schepen 1 t/m 10 mee, en mag bij schutting 2 het grote schip als eerste invaren, voor 11 en 12, en 14 en 15 en de rest mogen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 26 apr 2019 05:51 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 26 apr 2019 12:10 #1040638

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Precies, ook mijn interpretatie. Volgens mij is alleen het voeren van de rode wimpel op overheidsvaartuigen in uitoefening van hun functie het recht toegezegd de rode wimpel te voeren, duidende op het willen verkrijgen van voorrang bij het schutten. Daarbij is het zijn van een groot schip niet voorbehouden aan beroepsvaart.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 26 apr 2019 15:09 #1040687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
It Paradyske schreef :
WADnWIND schreef :
Beauty schreef :
In het BPR wordt überhaupt niet gesproken dat beroepsvaart voor gaat, al is dat wel de regel in de praktijk.

BPR
Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen
Lid 5


Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst
invaren na deze grote schepen.


Staat er gewoon wél in.

Inderdaad, invaren!
Dus als een groot schip als 13e komt aan varen, dan gaan met schutting 1 de schepen 1 t/m 10 mee, en mag bij schutting 2 het grote schip als eerste invaren, voor 11 en 12, en 14 en 15 en de rest mogen.

Klopt, dit gaat over dezelfde toerbeurt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 26 apr 2019 15:54 #1040701

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
De reden daarvoor is dat rws , en de meeste pleziervaarders trouwens ook, liever niet willen dat er een jachtje voorin de sluis ligt als een groot beroepsschip een probleem met de voortstuwing of keerkoppeling heeft. Andersom geeft over het algemeen minder schade en persoonlijke ongelukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 26 apr 2019 18:25 #1040733

Dat zeilers soms halverwege de sluis gaan liggen kan ook een andere oorzaak hebben. Bij de volkeraksluis bijvorbeeld kan ik pas na het schutten onder de brug door. Niet iedereen begrijpt dat.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl