Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een ethische kwestie

Een ethische kwestie 13 juli 2018 13:22 #959749

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
In het BPR wordt überhaupt niet gesproken dat beroepsvaart voor gaat, al is dat wel de regel in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 14:40 #959758

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Arcadia schreef :
Ben ik een hufter als ik iemand in de sluis voorbij vaar die halverwege vast heeft gemaakt?

.

Nee, want dat doe ik ook als ik er langs kan en ik zie dat er nog veel meer boten de sluis in moeten. En ik ben geen hufter :unsure:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 14:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 14:54 #959760

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
En dan ff bedenken: waar gaat het over?
Als de sluist niet groot genoeg is om alle wachtende schepen te schutten kan ik me iets voorstellen bij ergernis: een schutting missen doet zo maar vele tientallen minuten.
Wie er eerder of later uit een sluis gaat, of erin gaat: pfffff.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 17:41 #959792

Bij de grote sluis van Lemmer duurde het vorige week 2u voordat de volgende schutting was. Dan is het veel belangrijker dat iedereen bij de wachtsteiger netjes tot het einde doorvaart, en daar stapelt en dan in de sluis hetzelfde truukie nogmaals uithaalt.

Het geneuzel over wie er nu precies als eerste naar binnen vaart en of het nu wel échte groen is..

Het ontzettende gepruts in de sluis is veel ergerlijker. Hoe moeilijk kan het zijn..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 17:43 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 14 juli 2018 12:49 #959939

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
klaasX schreef :
(...) Hij is amper onder de brug door, laat zijn gas los en vaart heel langzaam door.

Er zijn wel meer van dit soort types :/
Ik (beroepsvaart) moest laatst door de klep bij de schellingwoudebrug, van de stad naar buiten.
Er lag een jachtje aan de remming bakboord.

Wij kwamen precies getimed (mazzel) uit de oranjesluizen en konden zo richting opening van de brug.
Brug gaat open jachtje gooit los en met vol gas (boeg gaat omhoog veel schroefwater) richting brug.

Prima joh, ruimte zat ga maar voor, dan loop ik wel voorbij na de brug.

Om dan onder de brug te reduceren naar iets van stationair, en met 1 knoop de brug te passeren.

Toen moest ik toch even de hoorn gebruiken, om er voor te zorgen dat er omgekeken werd vanuit de kuip.

Met de dwarse wind die er was, had ik toch meer snelheid (3 stuurt heel fijn in dit geval) nodig om het schip recht te houden om door de opening van de brug te passen.

Dit werd niet begrepen door jacht. Resultaat was dat ik achteruit moest slaan om af te stoppen vlak voor de brug (tussen de remming) en daarna met flink wat schroef en roer werk de brug kon passeren zonder de pijlers aan te varen.

kreeg als bedankje een niet nader te noemen boos gebaar van jacht gebruiker toen we hem na de brug voorbij vaarden, naar zijn mening te dicht bij.

tldr, kijk even om als je los gooit en richting geopende brug gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 07:05 #960264

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Misschien dezelfde man, hij was toch echt eerst!
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 07:24 #960270

Komgisteren als derde bij de sluis Lauwersoog, waar een zeilboot halverwege de steiger ligt, en waar er nog eentje ronddwarreld nog verder van de sluis af, voorbij de wachtsteiger.
Wetend dat er achter mij nog een flinke meute aan komt (hoogwatergolf vanaf Ameland en Schier) ga ik dus zo ver mogelijk naar voren liggen om straks de steiger zo goed mogelijk te kunnen benutten. Het was sper, dus we moesten nog even wachten, gelukkig niet zo lang, en er komen nog wat boten bij..
Afijn, de sluis loopt leeg, en de sluiswachter roept om: eerst vier zeiljachten, dan de trimararan, en dan een motorboot onder de brug, en geeft groen.
Ik vaar dus als eerste naar binnen bakboord voorin, de boot halverwege de steiger komt ook mee en gaat voorin stuurboord liggen. (Hij begreep de oproep van de sluiswachter niet, dus dat heb ik hem uitgelegd, waarop hij vroeg of hij stuurboord mocht en ik bakboord, ja prima, ik heb een rechtsdraaiende schroef)
De man die dus nog wat verder van de sluis lag te wachten was echter heel erg boos, hij was toch zeker als eerste en was alleen, en hij had alles klaar gemaakt om aan bakboord te kunnen aanmeren, en had dat ook aan de sluismeester gevraagd... Hij had ook geen stootwillen aan stuurboord inderdaad...
Tja, wil je als eerste naar binnen, ga dan niet achteraan rondhangen, en ook al zeil je solo, hang toch even aan beide kanten stootwillen, je weet nooit of je van plan moet veranderen, of wat er naast je komt. En overleg dat dan ook met andere boten als je dat wil...

Misschien ook wel dezelfde man, hij was toch echt eerst....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 07:25 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 07:37 #960276

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Het wordt jaarlijkse traditie, toepasselijkerwijze Jan Sanders weer van de plank gehaald:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 07:42 #960278

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Het zal wel de schuld van de sluis zijn, want in diezelfde sluis speelde mijn akkefietje zich ook af. ;)
Na afgelopen weekend en deze discussie wil ik nog wel iets kwijt. In mijn openingspost schreef ik al dat mijn boze buurman gedurende de schutting de schroef in zijn werk hield. "Maar dat terzijde", schreef ik erbij. Dat laatste neem ik nu maar terug. Mijn conclusie is dat hij in deze de "hufter" was, in ieder geval meer dan ik. Want ik had als eerste vrije doorgang, omdat de brug niet aan mijn zijde scharniert, en er zijn geen lichten in de sluis. Wat er wel is? Een bord waar duidelijk op staat: "Schroef uit".

@Paradyske: ik begrijp wel iets van het ronddobberen van die solozeiler. Maar hij had in ieder geval rondom stootwillen moeten hangen. Het was gistermiddag aan de wachtsteiger best wel een beetje lagerwal. En dan kan het, afhankelijk van je bootje, best een gedoe zijn in je eentje. Ik ben ook blijven dobberen (zelfde dag, ander tijdstip, maar kwam als één na laatste). Heb je hem niet gezien toen je binnenliep? Ik kijk altijd met een haviksoog wie er als laatste voor mij de havenmond invaart en hou die vervolgens in de gaten.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 08:01 #960285

Eclips schreef :
Het zal wel de schuld van de sluis zijn, want in diezelfde sluis speelde mijn akkefietje zich ook af. ;)
Na afgelopen weekend en deze discussie wil ik nog wel iets kwijt. In mijn openingspost schreef ik al dat mijn boze buurman gedurende de schutting de schroef in zijn werk hield. "Maar dat terzijde", schreef ik erbij. Dat laatste neem ik nu maar terug. Mijn conclusie is dat hij in deze de "hufter" was, in ieder geval meer dan ik. Want ik had als eerste vrije doorgang, omdat de brug niet aan mijn zijde scharniert, en er zijn geen lichten in de sluis. Wat er wel is? Een bord waar duidelijk op staat: "Schroef uit".

@Paradyske: ik begrijp wel iets van het ronddobberen van die solozeiler. Maar hij had in ieder geval rondom stootwillen moeten hangen. Het was gistermiddag aan de wachtsteiger best wel een beetje lagerwal. En dan kan het, afhankelijk van je bootje, best een gedoe zijn in je eentje. Ik ben ook blijven dobberen (zelfde dag, ander tijdstip, maar kwam als één na laatste). Heb je hem niet gezien toen je binnenliep? Ik kijk altijd met een haviksoog wie er als laatste voor mij de havenmond invaart en hou die vervolgens in de gaten.

'tuurlijk heb ik hem gezien, en als het druk is hou ik ook in de gaten wie er voor mij binnenkwam en wie na mij, zodat ik op mijn beurt geschut kan worden.
Maar als ik als derde aan kom, en de sluiswachter geeft aan vier zeiljachten, dan maakt de volgorde van invaren tussen die vier dus niet uit.
(Zoals in BPR staat, volgorde van aankomst bepaaltvolgorde van schutten, dus niet de volgorde van invaren, die mag door de sluiswachter worden bepaald.)

Ik kies altijd voor rust, dus aanmeren, en als de steiger zwaar lagerwal is, ga ik aan de andere kant aan de palen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 08:05 #960287

ik bluf ook wel eens met aan 1 kant stootwillen. solo. als ik dan toch aan de andere kant moet aanleggen is dat volledig mijn probleem natuurlijk. Het is dan de kunst om snel twee stootwillen om het hangen, en net doen alsof het allemaal gepland was... :) .
relaxter is van tevoren even aan beide kanten een paar stootwillen en een lijntje te hangen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 08:13 #960290

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Als ik solo vaar en er liggen al boten te wachten voor de sluis ga ik vaak naar de voorstel boten toe en vraag of het ok is als ik als eerste de sluis in ga, omdat dat toch wel een hoop simpeler is. Ik heb daar eigenlijk nog nooit een 'nee' op gekregen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 08:14 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 08:19 #960292

Persoonlijk ga ik liever als laatste de sluis in. Dan weet ik zeker dat er geen idioten meer achter me varen, ze zitten er allemaal voor en ik kan zien wat voor toeren ze nu weer uithalen ;-)
Enige 'nadeel' is dat je soms iemand die te vroeg aan de kant parkeert naar voren moet 'duwen' met wat vriendelijke woorden en door heel dichtbij te komen, preekstoel over de hekstoel, zeg maar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 16 juli 2018 08:28 #960296

Als solozeiler ga ik ook graag wat later de sluis in en laat anderen graag voorgaan (moet er wel genoeg plek zijn natuurlijk anders doe ik dat niet). Dan ga ik vaak langszij liggen bij een andere boot. Dat is makkelijker voor een solozeiler (geen lijnen bedienen, meer handjes voorhanden, even een praatje maken). Sluizen creëren stress. Ook bij de ervaren zeilers alleen al om het feit dat al het slechte in de mens naar boven komt bij sluizen. Ik heb zelfs al een anker tegen m'n kop gehad tijdens het wachten voor een sluis omdat de huurder van een AWB boot totaal gestrest en voor geen rede vatbaar was en helemaal nergens op lette (en voor geen meter kon varen). Sluizen vermijd ik indien mogelijk zo veel mogelijk.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 08:29 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 24 apr 2019 22:57 #1040129

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Waterblok schreef :
Bij de Krammer staat zelfs een bord dat je driedik moet opbouwen maar veel schippers doen dat niet en worden boos als ik naar voren vaar en stapel.
Dat is ook geen probleem laat mijn buurman aan de kant er tussenuit en ga zelf aan de kant als ik niet op mijn beurt in die schutting pas.
Dat bord over 3 dik stapelen heeft een wat vreemde status. Ik snap de aanwijzing uiteraard en ik denk ook dat het de meest effectieve manier is om de boel te organiseren. De praktijk is echter weerbarstig.

Situatie is als volgt: voor de sluis kun je aan BB en SB afmeren aan een redelijk lange steiger. Er staat meerdere malen een bord dat aangeeft dat nr 2 langszij bij nr 1 moet, nr 3 naast nr2, en dan pas nr 4 weer aan de kant. Dat bord staat zowel aan BB als aan SB.

Probleem 1: niet alle boten zijn even groot (op het plaatje wel natuurlijk), waardoor nr 2 wel eens min of meer gedwongen kan zijn om achter nr 1 te gaan liggen. Ik zit met mijn 32-voeter niet echt te wachten op een 45-voeter langszij en een Etap 22 ziet mij ook niet graag langszij komen :)

Probleem 2: is meer een attitude-probleem denk ik, we liggen liever zelf aan de steiger dan dat we ons afhankelijk maken van de toestemming van de reeds liggende boot om daar langs te schuiven. Dus intuïtief doe je als nr 2 liever achter nr 1 liggen dan ernaast.

Gevolg: na een boot of 9 ligt de steiger vol, na 18 zowel BB als SB. Allemaal direct aan de steiger. En dan komt nr 19. Waar moet die heen? Helemaal naar voren varen wordt gezien als voorkruipen en dat is het natuurlijk ook als hij direct met nr 1 zou invaren. Feitelijk zou nr 19 in deze situatie naar voren moeten varen en dan gaan stilliggen tot nr 1 tot en met nr 18 hem gepasseerd zijn. Iedereen die ooit in redelijke drukke tijden een sluis heeft proberen in te varen weet dat dit niet een heel goed idee is: iedereen dringt naar voren en dus moet nr 19 ook maar de sluis in schuiven. Die krijgt vervolgens op zijn dak dat ie voorgekropen is. Dat is feitelijk ook zo, maar wat had hij anders kunnen doen? De rest blokkeren?

Waarom ik dit topic weer oprakel, is dat ik nog steeds gefascineerd ben door de vraag hoe we dit met z'n allen netjes kunnen oplossen. De aanwijzing is helder maar niet helemaal bruikbaar, de situatie nodigt uit tot wat gezien kan worden als asociaal gedrag, ergerniswekkend dus. Hoe krijgen we dit (naast zelf het goede voorbeeld geven, wat ik helaas ook niet altijd doe) op een normale wijze aan de praat? En hoe doe je het zelf, als je merkt dat iemand later arriveert dan jij maar toch eerder de sluis in vaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 06:49 #1040162

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
als bij de Keurslager; ticket automaat..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 06:53 #1040163

Delphi32 schreef :
Waarom ik dit topic weer oprakel, is dat ik nog steeds gefascineerd ben door de vraag hoe we dit met z'n allen netjes kunnen oplossen.

Ik zou het niet weten want als de in mijn ervaring belabberde attitude van een aanzienlijk percentage watersporters ergens blijkt dan is het inderdaad wel voor de sluis/brug. Van die attitude sta ik vaker negatief versteld dan bijvoorbeeld in het wegverkeer of op een camping. Het ik-gerichte, de hoogmoed, het elkaar naar de ogen kijken (mijn boot is mooier dan jouw boot), het 'wie heeft het sterkste verhaal' gehalte.

Misschien doe ik er zelf ook wel onwillekeurig aan mee, hoop het niet. Natuurlijk zijn er gelukkig ook vele anderen waar dit niet van geldt, maar het maakt het er voor de sluis/brug niet leuker op.
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 17:38 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 06:59 #1040166

  • Zeelandbrug
  • Zeelandbrug's Profielfoto
We gaan werken met dubbele steigers, misschien wel meerdere parallel, die gestuurd worden door verkeerslichten aan de uitgang. Uiteraard voorzien van vaste fenders , over volle lengte, zodat we daar geen kijken naar hebben. Zullen we zeggen een breedte van 4.5 of 5 m? Grote schepen hebben als vanouds een aparte steiger met klassieke werkwijze, want hebben mogelijk toch voorrang.

Ik stel wel voor dat ieder investeert in flinke bolfenders voor het hek.

Of we blijven gewoon hoffelijk.
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 06:59 door Zeelandbrug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 07:18 #1040173

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Arcadia schreef :
Ben ik een hufter als ik iemand in de sluis voorbij vaar die halverwege vast heeft gemaakt?
Nee, dat doe ik best wel vaak. Al is het maar om duidelijk te maken dat ie best nog wel wat verder naar voren had gekunt.

Vorig jaar, grevelingen sluis. Beide zijden liggen helemaal vol en sluismeester roept per omroepinstallatie om dat er in het midden nog plek is en dat jachtjes in het midden moeten gaan liggen. Dus ik schuif helemaal naar voren. Diezelfde sluismeester roept om 'Ah een Amsterdammer, als laatse er in, als eerste er uit '. Dus ik kijk al verward zijn richting op van 'wat wil je nou' maar aan zijn grijns te zien was ie alleen aan het sarren :)
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 10:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 08:17 #1040186

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Delphi.
En dat houdt dus in dat een goedwillende boot die niet eens wil voordringen wel zo kan overkomen.
Bijvoorbeeld bij de A9 brug zijkanaal C is er erg weinig aanlegruimte. Als je dan wat later bent kan je gewoon niet meer aanleggen. En heb ik al eens dicht bij de brug aangelegd, je moet toch wat als je nog een uur moet wachten.
Dan ga je dus automatisch als eerste door de brug. Met je goede bedoelingen.

De "rat race" naar de sluis na die brug is dan wel weer grappig. Gaat iedereen iedereen vol gas voorbij om maar als eerste de sluis in te kunnen... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 08:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 08:40 #1040193

En als je dan met 52 voet aan komt varen, krijg je al meteen de meest vreselijke verwensingen naar je hoofd. Zo van: hé patser niet voordringen met die asobak, zeker geld teveel, blaaskaak je hoort hier niet etc etc etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 09:10 #1040210

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Als het druk is en boten sluiten niet vóór aan, of zoals bij de Krammer is aangegeven, dan voel ik mij vrij om dat wel te doen, en ook gelijk mee in te varen. Jammer dan voor diegenen die denken dat anderen dan maar in de gaten moeten houden wie er aan de beurt is. In vakantieperiodes gewoon aansluiten, dan ontstaat dat probleem niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 09:27 #1040218

misschien maar gewoon dat hele "op volgorde aankomst naar binnen en buiten" maar laten zitten.
Niemand heeft dan rechten over anderen. Gewoon naar binnen als je er ligt.
Ook geen ruzie meer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 09:33 #1040219

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
Wat die Krammersluis betreft is de beste oplossing eigenlijk de grote drukte vermijden.

Als het even uitkomt (daar kun je op plannen) ga ik er in het hoogseizoen liefst 's morgens voor tienen of 's avonds na zessen doorheen. De meest zeilers zitten toch in een ritme dat zegt: tussen half elf en vijf uur varen. Om zes uur wil men aan de maaltijd zitten en voor half negen is de bemanning toch nog niet uit bed.

De Volkeraksluis is zo groot dat er zelf bij enige drukte zelden wachttijden ontstaan en omdat ie groter is gaat het invaren ook vlotter.
De sluis Bruinisse passeer ik vrijwel nooit. De Zandkreeksluis is ook niet zo groot en daar kom ik wel regelmatig doorheen. Daar ook vreemde dingen meegemaakt. Zelfs bij een halflege sluis zijn er daar nog die raar gaan doen als de volgorde van invaren niet dezelfde is als de volgorde van aankomst bij de sluis.

Ik heb het al vaker gezegd: zeilers zijn gemiddeld helemaal niet zulk leuk volk. Het zeilen trekt jammer genoeg ook veel pikstaanderige mannetjes aan. Het is soms gekker dan op de snelweg. De één wil een grote jongen zijn in zijn BMW of Golf Tdi, de ander op zijn Bavaria of Koopmans (kan allebei, dat laatste). Een grote jongen zijn qua ontspannen moraal is niet zo interessant in deze wereld.
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 09:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 25 apr 2019 09:38 #1040221

Bij de drukste sluis van Nederland (Enkhuizen) is dat wachtprobleem al lang geleden opgelost.
Wachtbox voor jachten aan elke kant, ongeveer 3 schepen breed en 10 lang.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl