Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een ethische kwestie

Een ethische kwestie 13 juli 2018 07:45 #959662

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
EricvdBorn schreef :
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje kriebelig wordt van mensen die altijd maar voor moeten dringen, je net voor een brug of sluis vol gas nog even willen inhalen, na de sluis vol gas voorbij gaan, bij de wachtsteiger naast je komen komen liggen zodat ze voor je de sluis inkunnen en mensen die als eerste de sluis uit willen. Waarom toch die haast? Waarom kun je niet gewoon wachten tot het licht op groen gaat, en waarom kun je niet als vierde naar buiten varen als je als vierde naar binnen vaart? Je mag het voor jezelf rechtvaardigen met allerlei kul-excusen, voor mij is het gewoon irritant voordringen.

Of je antwoord past op dit specifieke voorval, weet ik niet. Maar in het algemeen ben ik het met je eens.
Zo'n sluispassage wordt door velen niet gewoon ondergaan, maar is kennelijk een enorme kwelling: gedwongen stilliggen! Dat uit zich dan vervolgens weer bij het uitvaren. Zodra men buiten de sluis is gaat het gas erop en vaart men op rompsnelheid de vrijheid tegemoet.. Inderdaad dezelfde hijgerigheid die op de weg tegenwoordig zo'n beetje standaard is.
En omgekeerd evenredig aan het gedrag bij het invaren. Dat zou namelijk in veel gevallen best wat vlotter kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 07:48 #959663

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
Bas van Dijk schreef :
Reactie van buurman komt waarschijnlijk voort uit onervarenheid, iemand die gestressed in de sluis ligt (motor in het werk want je kan nooit weten...?), net alles wil los gooien en dan opeens zijn plan moet veranderen en in de stress schiet. Niks van aantrekken en volgende keer effe voor zijn door naar de buurman te roepen 'zal ik eerder gaan, is voor jou ook makkelijker'?', iedereen blij.

Inderdaad. Even naar elkaar kijken. Desnoods aanroepen. Even overleggen.
Helpt allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 07:51 #959664

Door rood varen mag natuurlijk nooit.
Alleen staat het licht niet op rood als de brug aan het openen is maar , voor de kant die het eerst doorvaren moet , op rood/groen.
En op bijv. het Eemskanaal is het een goede en door de brugwachters toegejuigde gewoonte om door te varen als de brug ver genoeg open is maar het licht nog op rood/groen staat . De brugwachters ( bediening van afstand uit centrale post) zetten de brug dan zelfs stil als deze nog niet geheel open is en doen hem na passeren weer dicht om zo het wegverkeer zo weinig mogelijk op te houden.
Als je om brugopening vraagt door de intercom bij de wachtsteiger te gebruiken zeggen ze dat er zelfs vaak specifiek bij.
Ook als bijv. Duitsers met een motorboot blijven wachten krijgen die zelfs vaak het evrzoek om door te varen.
Geldt overigens alleen voor pleziervaart en andere kleine vaartuigen maar natuurlijk niet voor beroepsvaart.
I.h.a. is het daarom gewoon beter om per marifoon de brug op te roepen voor opening en dan gelijk te vragen of je al mag doorvaren zodra dat mogelijk is .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:18 #959671

Het spijt me Bas, maar ik ben het niet met je eens.
Bas van Dijk schreef :
Wat een hoop discussie om een simpele vraag zeg.. :-)
Discussie wordt volgens mij om gevraagd, dus mag je reacties verwachten, ook reacties waar je het niet direct mee eens bent.

Bas van Dijk schreef :
Ik ben laatst nog in het kanaal van Goes aangemaand door brugwachter op afstand via de radio om eerder op te varen als de brug open gaat en te gaan zodra het kan, om de brugtijd korter te houden.
Dat lijkt me dan prima. Ik heb een sluiswachter per mariffon ook wel eens gevraagd of hij liever wilde dat ik op groen licht zou wachten, of alvast zou gaan varen. Maar zonder tegenbericht hoor je mijns inziens op groen licht te wachten.

Bas van Dijk schreef :
Anway, situatie is toch duidelijk: geen licht. TS gaat vast want dat is het meest praktische.
Boos worden omdat hij als tweede naar binnenkwam getuigt van weinig praktische inzicht en regels stellen boven wat makkelijker is en sneller werkt.
Dit kan gewoon niet, er zijn geen brug waar geen lichten bij staan. Je kunt er allerlei excusen voor verzinnen, maar voor mij blijft het voordringen.

Bas van Dijk schreef :
Reactie van buurman komt waarschijnlijk voort uit onervarenheid, iemand die gestressed in de sluis ligt (motor in het werk want je kan nooit weten...?), net alles wil los gooien en dan opeens zijn plan moet veranderen en in de stress schiet. Niks van aantrekken en volgende keer effe voor zijn door naar de buurman te roepen 'zal ik eerder gaan, is voor jou ook makkelijker'?', iedereen blij.
Dit moet je niet doen Bas, conclusies trekken voor anderen. Dit is stemmingmakerij. Je bent er niet bij geweest, dus kun je geen oordeel hebben over de kunde of onkunde van een ander.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 08:19 door EricvdBorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:27 #959672

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Eclips schreef :
EricvdBorn schreef :
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje kriebelig wordt van mensen die altijd maar voor moeten dringen, je net voor een brug of sluis vol gas nog even willen inhalen, na de sluis vol gas voorbij gaan, bij de wachtsteiger naast je komen komen liggen zodat ze voor je de sluis inkunnen en mensen die als eerste de sluis uit willen. Waarom toch die haast? Waarom kun je niet gewoon wachten tot het licht op groen gaat, en waarom kun je niet als vierde naar buiten varen als je als vierde naar binnen vaart? Je mag het voor jezelf rechtvaardigen met allerlei kul-excusen, voor mij is het gewoon irritant voordringen.

Eric

Je gaat bij een wachtsteiger pas naast iemand liggen als er aan de steiger zelf geen plaats meer is. En bij losmaken vaar je niet eerst de sluis in, maar maak je plaats voor de buurman die er eerder was.
Maar als de brug open gaat en jouw kant is vrij, ga je m.i. niet liggen wachten tot de andere kant, die nog geblokkeerd wordt, vrij is om te gaan. De brug staat al lang en vaak genoeg open, dus laten we het voor het autoverkeer niet hinderlijker maken dan het al is. Jij hebt geen haast, maar die chauffeur die een lading moet afleveren misschien wel.
Bij hele drukke sluizen is het toch handiger om eerst met het maximaal toegestaan aantal boten langszij af te meren en dan pas een nieuwe rij te starten.
Dit maakt het opvolgorde van aankomst de sluis invaren een stuk gemakkelijker.
Zeker als er meer aanbod is als capaciteit zoals soms bij de krammer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:34 #959674

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Eclips schreef :
douwe schreef :
Hurley Ruud schreef :Had je groen licht? Ik denk het niet,want licht gaat pas op groen als een brug of sluisdeur volledig omhoog of open is. IK spreek nu over automatische systemen. Dus niet als de sluis of brugwachter nog handmatig alles bedient.

Groen licht ín de sluis? Dat heb ik nog nooit gezien! Misschien alleen bij automatische sluizen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Al jaren bij Kornwerderzand en Den Oever
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:37 #959676

douwe schreef :
Eclips schreef :

Groen licht ín de sluis? Dat heb ik nog nooit gezien! Misschien alleen bij automatische sluizen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Al jaren bij Kornwerderzand en Den Oever

Altijd al in de zeesluizen van Delfzijl.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:38 #959677

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
lodewijk stegman schreef :
En omgekeerd evenredig aan het gedrag bij het invaren. Dat zou namelijk in veel gevallen best wat vlotter kunnen.

Dat er heel langzaam ingevaren wordt heb ik, zeker bij deze sluis, alle begrip voor. Als je schut van zoet naar zout krijg je bij het invaren een stevige stroom op de kont. Mijn vriendin maakt vanaf het voordek wel eens een gebaar dat het wat hard gaat, maar dan kan het gewoon niet langzamer. Ik heb de schroef liefst minimaal in zijn werk om nog een beetje bestuurbaar te zijn, maar soms is zelfs dat te veel.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:43 #959678

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Eclips schreef :

Groen licht ín de sluis? Dat heb ik nog nooit gezien! Misschien alleen bij automatische sluizen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Al jaren bij Kornwerderzand en Den Oever

Altijd al in de zeesluizen van Delfzijl.
Ad

Ja, bij die grote sluizen is dat ook wel logisch. Het zal me daar niet speciaal opgevallen zijn.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:47 #959679

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Volgens mij is dit een kwestie van 3 aspecten:
Ego's
Etiquette
en regels

Officieel mag je nog niet opvaren wanneer er een licht op rood/groen staat (al wordt dat in de praktijk soms aangemoedigd door de sluiswachter zodat alles sneller verloopt).
Daarnaast hoor je niet voor te dringen op je andere sluisgangers en netjes aan te sluiten etc. Je gaf aan dat je in dezelfde volgorde eruit ging als erin, dus dat lijkt me ook geen probleem.
En als laatste het ego van de mens: anderen voelen zich benadeeld en reageren dat af, terwijl er geen enkele gegronde reden voor is.

Eigen waarneming Naviduct paar weken geleden: een motorboot lag aan de stuurboordkant van de kolk als 3e boot echter direct al in het begin, vlak na de deur bij invaren.
De bakboord kant van de kolk lag reeds vol. Er komt een armada van 12 schepen aan die ook naar binnen willen en de anderen aan stuurboord (waaronder de motorboot) maken geen aanstalten tot doorschuiven naar voren terwijl hier meer dan voldoende ruimte voor was.
Schipper Fortura kijkt de situatie eens aan en besluit om tussen de rijen door te drijven en aan een ander zeiljacht, meer naar voren aan bakboord, vast te maken.
Op dat moment komt de opmerking van de motorboot dat het 'wel lekker bijdehand is om zo door te douwen naar voren'. Schipper Fortura maakt hem duidelijk dat hij zelf ook naar voren kan schuiven, aangezien er meer volk de sluis in moet en hij vlak bij de ingang ligt. Dit wordt beantwoord met 'je moet gewoon niet zo bijdehand doen'.

Ergo: soms hebben mensen geen idee en voelen ze zich benadeeld, ondanks een volkomen rationele redenering.
Fortura International Yacht Cruising Team
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 08:50 door Fortura. Reden: rood/groen ipv rood
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 08:54 #959681

moet je zien bij de A9 brug zijkanaal C.
Na de eerste brug is het een stukkie varen naar de sluis van Haarlem.
Het lijkt in dat korte stukje wel formule 1.
Er wordt zo hard mogelijk gevaren om als eerste bij de sluis te zijn....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 09:01 #959684

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
ik laat dat soort volk meestal maar gaan, evt. voorzien van een opmerking :whistle:

hardlopers zijn doodlopers

edit; mooiste was ooit; op de Theems, allemaal plastic spul vol gas naar St Catts.
komen we daar eindelijk aan, liggen ze al een uur rondjes te draaien, roep ik dock op.
antw; steel sir?
then you can come first please :laugh: :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 09:04 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 09:07 #959687

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Bij de Krammer staat zelfs een bord dat je driedik moet opbouwen maar veel schippers doen dat niet en worden boos als ik naar voren vaar en stapel.
Dat is ook geen probleem laat mijn buurman aan de kant er tussenuit en ga zelf aan de kant als ik niet op mijn beurt in die schutting pas.

Begrip is moeilijk, gereserveerd in Londen St. Catherines, moet je ook je diepgang opgeven.
Bij voldoende water wordt de sluis gedraaid en roept de sluiswachter je op.
Landgenoot boos op mij dat ik eerder opgeroepen werd hij lag er eerder. Daar kan ik toch niks aan doen!
Of toch wel want ik leg hem uit dat hij gerust voor mag maar dat dat niet zal lukken met mijn schatting van zijn 2 meter diepgang......
Aqua Vite steekt 1,40....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 09:22 #959693

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
douwe schreef :
Hurley Ruud schreef :
Had je groen licht? ;)
Ik denk het niet,want licht gaat pas op groen als een brug of sluisdeur volledig omhoog of open is. IK spreek nu over automatische systemen. Dus niet als de sluis of brugwachter nog handmatig alles bedient.

Kon dat nog maar overal. Hier bij mij in de omgeving zijn ze nu bijna allemaal afstandbediend. Het is gewoon een aanfluiting om te zien hoe lang de brug nog open blijft staan na passage van een boot. Allemaal beveiligingsprotocollen. De brugwachters kunnen de brug kennelijk niet gelijk weer laten zakken nadat deze geheel geopend is, maar zit er een minimale tijdsvertraging tussen. Zeer inefficient en een recept voor files.

Waar ik mij tevens aan stoor zijn niet noodzakelijke openingen van bruggen: veel bruggen zijn 2,50m. Veel motorjachtjes zijn net 2,2 meter hoog met alles gestreken zoals mastje en biminitop/buiskap troep achterop. Dan praat ik over het type motorkruiser waar men ook buiten achterop sturen kan boven het dak uitkijkend. Plat die klerezooi als je bij bruggen aankomt waar je gewoon onderdoor zou kunnen dan, want het scheelt je zelf ook wachten voor de bruggen...
Maar nee, ze gaan gewoon net zo lang wachten tot hij open gaat..

Ik zou als brugwachter/bedieningspostmedewerker bij het zien van dat type boot vragen of ze niet alles gewoon even strijken kunnen, want anders moeten alle 2,50meter bruggen hierna ook nog open.

Zelfs ik met mijn zeilboot met strijkbare mast (best even werk, circa kwartier-20 min) kies ervoor om met gestreken mast te varen tussen Leiden en Houthavens als ik naar het Ijsselmeer wil om te zeilen..
Er zijn op die route namelijk zoveel bruggen en onder andere een brug in een Rijksweg, waardoor de opgetelde wachttijd zomaar 1,25 uur zou kunnen zijn. Dit is puur zonde. Ook van je vrije tijd. En om nog maar te zwijgen over je brandstofverspilling mbt stoppen wegvaren, dobberen enzovoort. Wanneer we richting Zeeland moeten speelt dit al helemaal : namelijk de zeer vervelende spoorbrug gouda waar het ook niet gezellig wachten is.... Mast plat betekent overal onderdoor kachelen...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 09:40 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 11:08 #959715

Ik dring voor,mag dat?
Er zijn gewoonten, afspraken en regels, gelden die ook voor mij?
Iemand wordt boos op mij, waarom is dat niet terecht?
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 11:10 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 11:31 #959725

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
lodewijk stegman schreef :
ManneeB schreef :
Het gebeurd regelmatig dat bruggen in storing springen door schepen die door rood heen varen, dan staat de weg nog langer stil.. om die reden zit dat licht er ook en staat deze op rood.

Interessant! Waar komt die informatie vandaan?
Dit zou dus inhouden dat er een koppeling bestaat tussen het bedieningsmechanisme van de brug en die lichten. Er moet bovendien een optische of een andere signalering zijn die constateert dat een schip door rood vaart ....

Situatie zou zich voorgedaan hebben vorig jaar zomer bij de brug over de Noord (SMR) brug zelf is zo'n 80 jaar oud, maar hoe nieuw of oud de systemen zijn. Heb het verhaal gehoord van Delphi_32 die op dat moment met staande mast op de terugweg van zijn vakantie was en het voor zijn neus zag gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 11:33 #959726

EricvdBorn schreef :
Het spijt me Bas, maar ik ben het niet met je eens.
Bas van Dijk schreef :
Wat een hoop discussie om een simpele vraag zeg.. :-)
Discussie wordt volgens mij om gevraagd, dus mag je reacties verwachten, ook reacties waar je het niet direct mee eens bent.

Absoluut, ik zeg toch ook niet dat ik een probleem vind, gewoon grappig dat iets wat eigenlijk zo simpel zou moeten zijn zoveel los maakt.

EricvdBorn schreef :
Bas van Dijk schreef :
Anway, situatie is toch duidelijk: geen licht. TS gaat vast want dat is het meest praktische.
Boos worden omdat hij als tweede naar binnenkwam getuigt van weinig praktische inzicht en regels stellen boven wat makkelijker is en sneller werkt.
Dit kan gewoon niet, er zijn geen brug waar geen lichten bij staan. Je kunt er allerlei excusen voor verzinnen, maar voor mij blijft het voordringen.

Als er een licht stond ben ik het volledig met je eens. TS zegt dat er geen licht staat, ik ken de situatie niet, ik neem aan dat TS niet liegt, dus ik nam aan dat er idd geen licht staat.
Door rood varen kan niet nee, ben ik het uiteraard gewoon mee eens.[/quote]
EricvdBorn schreef :
Bas van Dijk schreef :
Reactie van buurman komt waarschijnlijk voort uit onervarenheid, iemand die gestressed in de sluis ligt (motor in het werk want je kan nooit weten...?), net alles wil los gooien en dan opeens zijn plan moet veranderen en in de stress schiet. Niks van aantrekken en volgende keer effe voor zijn door naar de buurman te roepen 'zal ik eerder gaan, is voor jou ook makkelijker'?', iedereen blij.
Dit moet je niet doen Bas, conclusies trekken voor anderen. Dit is stemmingmakerij. Je bent er niet bij geweest, dus kun je geen oordeel hebben over de kunde of onkunde van een ander.

Dat ik aan stemmingsmakerij doe is ok wel snel geconcludeerd, ok, ik zou het misschien iets anders kunnen verwoorden. Ik bedoelde eigenlijk juist te zeggen (tegen TS) dat je je niet zoveel moet aantrekken van als de ander boos kan zijn want er kan van alles achter zitten wat je niet weet.

Maar goed, ik probeer het opnieuw:

Niet teveel van aantrekken: reactie van buurman komt misschien wel voort uit onervarenheid, iemand die gestressed in de sluis ligt (motor in het werk want je kan nooit weten...?), net alles wil los gooien en dan opeens zijn plan moet veranderen en in de stress schiet, ook wel weer te begrijpen. Volgende keer effe voor zijn door naar de buurman te roepen 'zal ik eerder gaan, is voor jou ook makkelijker'?', iedereen blij.

Beter? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:07 #959733

Nachtvlinder schreef :
Prima aktie m.i. Getuigt van inzicht en je hebt je buurman niet benadeeld.
+1
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:32 #959734

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
keeszeiler schreef :
Men vaart niet door een brug die in beweging is en niet door rood.
Dit heeft niets met ethiek te maken overigens.

Als ik rood+groen heb en ik KAN er onderdoor, dan ga ik.
Dat schiet namelijk voor alle gebruikers (ook op de weg) lekker op en kan de brug gauw weer dicht.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:37 #959737

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
roozeboos schreef :
moet je zien bij de A9 brug zijkanaal C.
Na de eerste brug is het een stukkie varen naar de sluis van Haarlem.
Het lijkt in dat korte stukje wel formule 1.
Er wordt zo hard mogelijk gevaren om als eerste bij de sluis te zijn....

Ja en de grap is -daar- dat die sluiskom zo ontzettend groot is (sluis Spaarndam) dat er -met een beetje inschikken- wel 100 boten inkunnen. Daarna is het ook nog een keer racen voor een plekkie in Haarlem kennelijk...
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:43 #959738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
ManneeB schreef :
lodewijk stegman schreef :
ManneeB schreef :
Het gebeurd regelmatig dat bruggen in storing springen door schepen die door rood heen varen, dan staat de weg nog langer stil.. om die reden zit dat licht er ook en staat deze op rood.

Interessant! Waar komt die informatie vandaan?
Dit zou dus inhouden dat er een koppeling bestaat tussen het bedieningsmechanisme van de brug en die lichten. Er moet bovendien een optische of een andere signalering zijn die constateert dat een schip door rood vaart ....

Situatie zou zich voorgedaan hebben vorig jaar zomer bij de brug over de Noord (SMR) brug zelf is zo'n 80 jaar oud, maar hoe nieuw of oud de systemen zijn. Heb het verhaal gehoord van Delphi_32 die op dat moment met staande mast op de terugweg van zijn vakantie was en het voor zijn neus zag gebeuren.

Ik ken die brug vrij goed. Het is hier vlak in de buurt. Het beweegbare deel van de brug vertoont storing op storing.
De laatste keer dat ie open bleef staan was op 28 mei j.l. Maar ook in januari en februari van dit jaar waren er storingen, waarbij ie niet meer dicht wilde.
Dat door rood licht varen dergelijke storingen zou kunnen veroorzaken, lijkt mij eerlijk gezegd een broodje aap verhaal.

De brug is inderdaad van 1939.
Hij is onder andere beroemd geworden omdat de Duitsers bij de voorbereiding van hun inval in Nederland het bestaan van de brug hadden gemist. Het eiland Ijsselmonde was al op de ochtend van 10 mei door luchtlandingen grotendeels in Duitse handen, inclusief de bruggen over de Oude Maas. Ook de Moerdijkbrug was door de Duitsers bezet.
Pas in de loop van de dag ontdekten ze de Alblasserdamse brug, die nog in Nederlandse handen was en dus een gevaar betekende voor hun noordelijke flank. Het Nederlandse leger ter plaatse had echter op dat moment onvoldoende mankracht om de situatie uit te buiten en de Duitsers over de brug in de flank aan te vallen.

Tot zover deze historische wetenswaardigheden..
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 12:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:45 #959739

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ben ik een hufter als ik iemand in de sluis voorbij vaar die halverwege vast heeft gemaakt?

Wat ik begrijp is bij bruggen en sluizen de hoofdregel een vlotte passage. Als iemand treuzelt ga ik voor, als iemand haast heeft mag hij voor en ga ik er vlot achteraan. Mits ierdereen er in past natuurlijk.

Heel vroeger wachtte ik bij bruggen tot het licht op groen sprong. Dat heb ik afgeleerd toen een brugwachter mij door de megafoon (bij rood/groen) toebulderde "KOMT ER NOG WAT VAN!!"
Later heeft eenmaal een brugwachter mij opgeroepen dat hij het op prijs stelde dat ik vlot door de brug ging, maar dat mijn mast vanuit zijn gezichtspunt toch wel heel dicht bij het brugdek kwam. Dit was slechts een vriendelijke waarschuwing.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:48 #959740

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Er zitten bijzondere exemplaren bij. Wij lagen vorig jaar met ongeveer 5 boten rondjes te draaien voor de brug van Elburg. Licht springt op groen, brug gaat langzaam open en de boten schuiven ineen voor de ingang om er onderdoor te gaan, op de positie waar je op dat moment ligt, voldoende tussenruimte, heel gemoedelijk. Komt er een vol gas van achter en begint te schreeuwen en (grof) te schelden dat de volgorde van aankomst niet gerespecteerd werd (hij had overigens wel gelijk, hij was er eerder). Alsof de brugwachter de brug na het derde scheepje sluit?? Maar ja, klapje achteruit, heethoofdje voor laten gaan. Hij is amper onder de brug door, laat zijn gas los en vaart heel langzaam door.
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 12:49 #959741

keeszeiler schreef :
Ik dring voor,mag dat?
Er zijn gewoonten, afspraken en regels, gelden die ook voor mij?
Iemand wordt boos op mij, waarom is dat niet terecht?

Mijn eerdere reactie geeft aan dat ik het een goede gewoonte vind om zo snel mogelijk de sluit uit te varen, ook als dat betekent dat je eerder vertrekt dan iemand die eerst voorlag op je. In dit geval ivm een brug waar de ander nog niet door kan.

Een ander scenario zou zijn dat je dubbel of driedubbel afmeert, diegenen die in het midden liggen kunnen er dan ook als eerste uit. Dat is volgens mij ook een goede gewoonte.

Wat mij betreft bij voorkeur in overleg of in ieder geval even de ander aanroepen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een ethische kwestie 13 juli 2018 13:14 #959745

Vorig jaar de grevelingensluis door eruit op een mooie dag, lag al behoorlijk vol, waren al een beetje zenuwachtig aan het rondkijken of we er nog wel in 1 schutting bij zouden kunnen.

Opeens op de radio:
'Grevelingensluis, dit is ... '
'zeg het maar?'
'Wij zijn grote pleziervaart en zijn over 5 min bij jullie, wij willen graag als we eerst naar binnen bij de volgende schutting. '
'Want?'
'Wij zijn 20 meter lang, grote pleziervaart.'
'GROOOOOOOTE pleziervaart? Juist. Pleziervaart vaart binnen op volgorde van aankomst meneer, al bent u 100 meter.'

Toen was het even stil, op wat applaus van sommige jachtjes na.

'Ok, bedankt'

:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl