Gregor Samsa schreef :
Wadloper schreef :
Ik krijg ook sterk de indruk dat de internationaal varende beroepsvaart ook in toenemende mate met personeel uit lage lonen landen vaart. Ik weet niet hoe het officieel geregeld is, maar ik ga ervan uit dat de roerganger (niet alleen de schipper) de nodige papieren, patenten e.d moet hebben, die voor het varen op bijvoorbeeld de grote rivieren vereist zijn, maar ik heb dar wel eens mijn twijfels over.
Als ik me niet vergis stond er bij de geramde stuw op de Maas een klein jaar geleden ook en oostblokker aan het roer stond. Hij nam de verkeerde afslag en eindigde tegen de stuw en niet in de sluis ernaast, waar ie eigenlijk in had gemoeten.
Ik krijg de indruk ... ik weet niet hoe het geregeld is ... ik ga ervan uit dat ... ik heb wel eens twijfels ... als ik me niet vergis ...
Dat zijn veel voorbehouden om te zeggen dat je eigenlijk denkt dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren. Vind ik nogal een grote claim eigenlijk, gezien de hoeveelheid controles die binnenschippers nog krijgen, ondanks het verdorde landschap van uitvoeringsinstanties in Nederland.
Als je nu vindt dat ik stel dat "dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren" dan laat jij het op jouw beurt natuurlijk ook enigszins over de rand schuimen. Dat is niet wat ik gezegd heb, maar wat jij me in de schoenen wil schuiven. Jij zou het dus ook wat rustiger aan kunnen doen.
Desondanks: dat geval bij die stuw staat niet alleen. Er zijn meer gevallen geweest waarbij stuurlui uit het oostblok betrokken waren. Het lijkt een soort trend te zijn.
Iets soortgelijks zie je al jaren bij het wegtransport.
Er gebeuren de laatste jaren ook relatief veel ongelukken met vrachtwagens. Die buitenlandse chauffeurs maken ontzettend veel uren, houden er qua gedrag in het verkeer andere normen op na dan wat in Nederland het gemiddelde is (hoewel dat ook niet is om over naar huis te schrijven), maar ze rijden voor een appel en een ei. Dat laatste is één van de redenen dat er nog steeds een enorme hoeveelheid vracht over duizenden kilometers wordt versleept met vrachtwagens. Het is te goedkoop.
En begrijp me goed: wat ik schrijf heeft niks te maken met vreemdelingenhaat. Ik beschouw het fenomeen vooral als een sociale kwestie. Goedkope buitenlandse arbeid, die onze welvaart in de lucht moet houden, omdat Nederlands personeel niet bereid is om hetzelfde werk te doen, of vindt dat het niet genoeg betaalt.