Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: alweer een brug geramd.

alweer een brug geramd. 21 mei 2025 17:00 #1627070

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31594
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 11 juli 2025 11:08 #1636324

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4117
Zou er weer iemand tegenaan gevaren zijn?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 20 juli 2025 18:49 #1637967

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31594
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 25 juli 2025 15:20 #1638913

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4117
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek begonnen naar aanvaringen met bruggen en sluizen door de binnenvaart:
Aanvaringen met bruggen en sluizen

Startdatum onderzoek : 17-07-2025
Status : Lopend

De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet een thema-onderzoek naar aanvaringen op de vaarwegen in Nederland met bruggen en sluizen en andere objecten die door mensen zijn gebouwd. Dergelijke objecten worden ook wel ‘kunstwerken’ genoemd.

In het onderzoek ligt de focus op aanvaringen door binnenvaartschepen. Met dit onderzoek wil de Onderzoeksraad de veiligheid in de binnenvaart vergroten. Aanvaringen van pleziervaartuigen met bruggen en sluizen vallen buiten het onderzoek, omdat de schade bij deze aanvaringen doorgaans gering is.
onderzoeksraad.nl/onderzoek/aa...-bruggen-en-sluizen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 25 juli 2025 16:33 #1638927

Als je kennelijk mikt op het doortvaarthoogtebord van de Erasmusbrug, is het gewoon misschien geen ongeluk meer:Van nu.nl met video
Laatst bewerkt: 25 juli 2025 16:34 door 4EverHard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 26 juli 2025 06:12 #1638997

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6871
Nou, hij raakte toch duidelijk ook het brugdek, op de plek met de grootste doorvaarthoogte.
Hoogte van de kraangiek niet onder controle dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 03 sept 2025 05:59 #1647361

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31594
Ernstige scheepsongevallen in 2024 opnieuw toegenomen

Het aantal (zeer) ernstige scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren is in 2024 opnieuw gestegen. Vorig jaar werden 221 incidenten geregistreerd, tegenover 208 in 2023 en 188 in 2022. De stijging zet een trend voort die sinds 2021 zichtbaar is. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

binnenvaartkrant.nl/ernstige-s...4-opnieuw-toegenomen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 03 sept 2025 05:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 03 sept 2025 08:41 #1647392

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Voorheen was steeds de aanbeveling dat als de “beroeps” meer aanvaringen maken dat dan de “pleziervaart” verplicht hun vaarbewijs moest gaan halen. Die aanbeveling staat er nu niet meer bij.

Blijkbaar verwacht men nu dat zelfs de pleziervaart wel begrijpt dat een beroepsmatige aanvaring met de vaste wal toch ook een beetje onbenullig is.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 11 sept 2025 20:06 #1649164

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 923
De beroepsvaart wordt steeds groter en de vaarwegen blijven gelijk. Vrachtvaarders van 110 meter varen op het PM kanaal en af en toe een 135 meter met ontheffing. Vooral containerschepen met die hoog opgestapelde containers hebben het vaak moeilijk met harde zijwind. Het is 24/7 karren voor de grotere beroepsvaart. De tijd dat een Spitsje met de vrouw aan het roer rustig een sluis intufte terwijl de echtgenoot de tros voor belegde, ligt achter ons. Het moet groter en gehaaster. Oorzaak en gevolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 10:17 #1649238

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Het aantal grote schepen in de populatie is toegenomen, maar de absolute maatvoering is al 40 jaar onveranderd.

Ikzelf heb niet de indruk dat het specifiek aan de maatvoering ligt; of maatversus vaarweg. Heb daartoe het rapport niet nogmaals geopend.

Als bedrijfsdruk de oorzaak is, zoals jij schrift, dan is er een probleem, want deze zaken zijn allemaal vooraf bekend, zoals jij schrijft. Als bedrijfsdruk tot fouten leidt dan is het nogal contraproductief.

Maar het aantal eenzijdige ongelukken, zoals met kunstwerken, zijn gezien de noodzakelijke en ervaring opleiding, gewoon dom:
-met de kraan tegen een hoogspanningsleiding, onlangs;
-met containers tegen de brug; diverse keren;
-met het dekhuis tegen de brug;
-sluisdeur geramd;
-door de stuw gevaren ipv via de sluis
-etc

Dit draadje is een aardige bloemlezing.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 10:47 #1649243

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29193
escapade schreef :
De beroepsvaart wordt steeds groter en de vaarwegen blijven gelijk. Vrachtvaarders van 110 meter varen op het PM kanaal en af en toe een 135 meter met ontheffing. Vooral containerschepen met die hoog opgestapelde containers hebben het vaak moeilijk met harde zijwind. Het is 24/7 karren voor de grotere beroepsvaart. De tijd dat een Spitsje met de vrouw aan het roer rustig een sluis intufte terwijl de echtgenoot de tros voor belegde, ligt achter ons. Het moet groter en gehaaster. Oorzaak en gevolg.

Ik krijg ook sterk de indruk dat de internationaal varende beroepsvaart ook in toenemende mate met personeel uit lage lonen landen vaart. Ik weet niet hoe het officieel geregeld is, maar ik ga ervan uit dat de roerganger (niet alleen de schipper) de nodige papieren, patenten e.d moet hebben, die voor het varen op bijvoorbeeld de grote rivieren vereist zijn, maar ik heb dar wel eens mijn twijfels over.

Als ik me niet vergis stond er bij de geramde stuw op de Maas een klein jaar geleden ook en oostblokker aan het roer stond. Hij nam de verkeerde afslag en eindigde tegen de stuw en niet in de sluis ernaast, waar ie eigenlijk in had gemoeten.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 10:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 11:11 #1649247

Wadloper schreef :
Ik krijg ook sterk de indruk dat de internationaal varende beroepsvaart ook in toenemende mate met personeel uit lage lonen landen vaart. Ik weet niet hoe het officieel geregeld is, maar ik ga ervan uit dat de roerganger (niet alleen de schipper) de nodige papieren, patenten e.d moet hebben, die voor het varen op bijvoorbeeld de grote rivieren vereist zijn, maar ik heb dar wel eens mijn twijfels over.

Als ik me niet vergis stond er bij de geramde stuw op de Maas een klein jaar geleden ook en oostblokker aan het roer stond. Hij nam de verkeerde afslag en eindigde tegen de stuw en niet in de sluis ernaast, waar ie eigenlijk in had gemoeten.

Ik krijg de indruk ... ik weet niet hoe het geregeld is ... ik ga ervan uit dat ... ik heb wel eens twijfels ... als ik me niet vergis ...

Dat zijn veel voorbehouden om te zeggen dat je eigenlijk denkt dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren. Vind ik nogal een grote claim eigenlijk, gezien de hoeveelheid controles die binnenschippers nog krijgen, ondanks het verdorde landschap van uitvoeringsinstanties in Nederland. De onderzoeksraad voor de veiligheid is momenteel bezig met een onderzoek naar de oorzaken voor de toename in dit soort ongevallen. Laten we die uitkomsten afwachten voor we met het vingertje naar oostblokkers of andere buitenlanders gaan wijzen.

Over dat ongeval bij de stuw in Borgharen schreef de OvdV trouwens:

De schipper heeft meer dan twaalf jaar op tankschepen in Nederland gevaren, waaronder op de Maas. Ten tijde van de aanvaring voer hij twaalf dagen als schipper van de Humadivi. Daarvoor had hij twee weken meegevaren om het schip te leren kennen. In die tijd werd steeds hetzelfde traject afgelegd. De dag voor het voorval bevond het schip zich al nabij de stuw. De schipper heeft toen een dag gewacht om te vertrekken richting België, vanwege de hoge waterstand. Op de dag van het voorval was een ander schip een aantal uren voor de Humadivi vertrokken met dezelfde bestemming. Dit schip was groter, maar had in verhouding hetzelfde vermogen. Er was afgesproken dat de Humadivi op de bestemming in België als eerste zou lossen. Mede omdat dit andere schip zonder problemen was vertrokken, besloot de bemanning van de Humadivi om op de dag van het voorval wel te vertrekken. De schipper was bekend met de Maas en had zowel
op de Maas als andere vaarwegen gevaren bij verhoogde waterstanden. Het was voor de schipper de eerste keer dat hij met dit schip met een verhoogde waterstand op de Maas voer.


Daar lees ik geen enkele bevestiging in van wat jij insinueert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 11:42 #1649251

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Ik lees in dit abstract dat een gekwalificeerde, ervaren, lokaal bekende, met omstandigheden rekening houdende schipper door een stuw is gevaren.
Daarom is de geconstateerde toename ook zo'n probleem.

Als het oorzakelijk onkunde, dronkenschap, drugs, een ruzie met de baas of thuis, whatever, etc was, was het simpel. Oplossen en verder.

Handhaven is bij dit soort eenzijdige ongelukken ook de oplossing niet.

Ondanks "kunde", "kunnen" ze/een paar het niet. Wat nu?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 11:49 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 11:44 #1649252

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29193
Gregor Samsa schreef :
Wadloper schreef :
Ik krijg ook sterk de indruk dat de internationaal varende beroepsvaart ook in toenemende mate met personeel uit lage lonen landen vaart. Ik weet niet hoe het officieel geregeld is, maar ik ga ervan uit dat de roerganger (niet alleen de schipper) de nodige papieren, patenten e.d moet hebben, die voor het varen op bijvoorbeeld de grote rivieren vereist zijn, maar ik heb dar wel eens mijn twijfels over.

Als ik me niet vergis stond er bij de geramde stuw op de Maas een klein jaar geleden ook en oostblokker aan het roer stond. Hij nam de verkeerde afslag en eindigde tegen de stuw en niet in de sluis ernaast, waar ie eigenlijk in had gemoeten.

Ik krijg de indruk ... ik weet niet hoe het geregeld is ... ik ga ervan uit dat ... ik heb wel eens twijfels ... als ik me niet vergis ...

Dat zijn veel voorbehouden om te zeggen dat je eigenlijk denkt dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren. Vind ik nogal een grote claim eigenlijk, gezien de hoeveelheid controles die binnenschippers nog krijgen, ondanks het verdorde landschap van uitvoeringsinstanties in Nederland.

Als je nu vindt dat ik stel dat "dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren" dan laat jij het op jouw beurt natuurlijk ook enigszins over de rand schuimen. Dat is niet wat ik gezegd heb, maar wat jij me in de schoenen wil schuiven. Jij zou het dus ook wat rustiger aan kunnen doen.

Desondanks: dat geval bij die stuw staat niet alleen. Er zijn meer gevallen geweest waarbij stuurlui uit het oostblok betrokken waren. Het lijkt een soort trend te zijn.
Iets soortgelijks zie je al jaren bij het wegtransport.
Er gebeuren de laatste jaren ook relatief veel ongelukken met vrachtwagens. Die buitenlandse chauffeurs maken ontzettend veel uren, houden er qua gedrag in het verkeer andere normen op na dan wat in Nederland het gemiddelde is (hoewel dat ook niet is om over naar huis te schrijven), maar ze rijden voor een appel en een ei. Dat laatste is één van de redenen dat er nog steeds een enorme hoeveelheid vracht over duizenden kilometers wordt versleept met vrachtwagens. Het is te goedkoop.

En begrijp me goed: wat ik schrijf heeft niks te maken met vreemdelingenhaat. Ik beschouw het fenomeen vooral als een sociale kwestie. Goedkope buitenlandse arbeid, die onze welvaart in de lucht moet houden, omdat Nederlands personeel niet bereid is om hetzelfde werk te doen, of vindt dat het niet genoeg betaalt.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 12:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 11:52 #1649253

Wadloper schreef :

Als je nu vind dat ik stel dat "dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren" dan laat jij het op jouw beurt natuurlijk ook enigszins over de rand schuimen. Dat is niet wat ik gezegd heb, maar wat jij me in de schoenen wil schuiven. Jij zou het dus ook wat rustiger aan kunnen doen.

Fair enough. Ik kreg die indruk wel uit je comment, maar reageerde inderdaad te fel. Overigens denk ik dat we het volstrekt eens zijn over de sociale kwestie, ik vind het alleen te vroeg om dat oorzakelijke verband te leggen. Ben heel benieuwd waar de OvdV mee komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 12:13 #1649259

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29193
Gregor Samsa schreef :
Wadloper schreef :

Als je nu vind dat ik stel dat "dat er incapabele buitenlanders op onze wateren de boel illegaal versjtieren" dan laat jij het op jouw beurt natuurlijk ook enigszins over de rand schuimen. Dat is niet wat ik gezegd heb, maar wat jij me in de schoenen wil schuiven. Jij zou het dus ook wat rustiger aan kunnen doen.

Fair enough. Ik kreg die indruk wel uit je comment, maar reageerde inderdaad te fel. Overigens denk ik dat we het volstrekt eens zijn over de sociale kwestie, ik vind het alleen te vroeg om dat oorzakelijke verband te leggen. Ben heel benieuwd waar de OvdV mee komt.

Prima; er kan inderdaad pas iets met enige zekerheid over worden gezegd als de onderzoeksresultaten van de OvdV bekend zijn.

Wat is trouwens de reden dat je forumnaam die van de hoofdpersoon uit 'De gedaanteverwisseling' van Kafka is?
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 12:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 12 sept 2025 12:58 #1649269

Ha! In de eerste plaats vind ik dat een erg mooi boek. En in de tweede plaats is dit niet mijn eerste account op dit forum, dus leek dit me wel toepasselijk. Jaren geleden ben ik hier weggegaan omdat de manier van discussiëren van een aantal veelposters me enorm tegenstond, en dingen snel persoonlijk werden gemaakt. Die mensen en draadjes probeer ik nu dan ook te vermijden. Schiet het alleen niet op als ik zelf te snel en te veel uit de onderbuik reageer ... excuus daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 13 sept 2025 11:24 #1649460

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Vanmorgen is de sluiskilbrug door een tanker geramd
De stuurhut is nu cabriolet
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 11:25 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 13 sept 2025 12:23 #1649475

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4934
Ton Mitz schreef :
Vanmorgen is de sluiskilbrug door een tanker geramd
De stuurhut is nu cabriolet

Meer een Tanker-Bertone...
www.omroepzeeland.nl/nieuws/17...hut-zwaar-beschadigd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 26 sept 2025 11:15 #1652249

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
De euvelgunnerbrug is voorlopig gesloten voor de scheepvaart, het gaat om de hoge brug.

Brug heeft weer eens uren opengestaan tot groot vermaak van het wegverkeer. (not)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 07 nov 2025 10:06 #1659022

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 07 nov 2025 10:48 #1659026

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Zo lang er bruggen en schepen zijn zullen er bruggen geramd worden door schepen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 07 nov 2025 11:01 #1659031

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4934
madoc schreef :
Zo lang er bruggen en schepen zijn zullen er bruggen geramd worden door schepen. ;)

Voor provincie Groningen zo een 2 per jaar...
10 kleine bruggetjes, toen waren er nog maar....
Probleem lost zich uiteindelijk vanzelf op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 07 nov 2025 18:09 #1659087

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
In het zuiden willen ze ook mee doen :)
Weert brug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alweer een brug geramd. 07 nov 2025 18:39 #1659097

  • Joep1
  • Joep1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Ze waren even een bakje koffie doen en ineens was de brug er...
De nabij gelegen paddepoelsterbrug ligt er al zo'n 8 jaar uit.
Er zijn plannen voor een nieuwe....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl