Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuzestress electrische buitenboordmotor

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 15:43 #1104668

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Just in case:
Wie weet waar ze deze automaatjes hebben van 50-60 A?
Had je niet twee van die 30A dingetjes. Dan die twee lekker parallel zetten. Als de stroom zich netjes door de helft deelt heb je 60A maar het is zeker ruim 30+.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 16:11 #1104678

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ja, ik denk dat ik er eerst maar eens mee ga varen en kijken wat het kan lijden!
Je hoeft de converter die je hebt nu niet te gebruiken, want de accupacks zijn geschikt om te laden met 12 tot 14,5V en kunnen zo uit de 'sigarettenaansteker' of het boordnet worden geladen.

Sigarettenaansteker...
Stel: ik knoop de lifepo accu's leeg aan het boordnet om te laden, hoe dik moet dan de bedrading zijn?
Sigarettending is maar 10A afgezekerd geloof ik?

Gevalletje andersom. Als de boordaccu's leeg zijn (2 x 130 amp gel) dan kan ik ook met de lifepo's het boordnet laden? Kan een Anderson stekker ergens neerhangen. Kan dat en hoe dik moeten deze kabels dan zijn of hoe loopt dat sommetje?
Laatst bewerkt: 28 nov 2019 16:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 17:17 #1104713

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
'Sigarettendingen' gaan tot max 15A, De echte Hella stekkers (ISO) gaan tot 20A. Timo 'Il Cigno' heeft daarover een tijd geleden gepost. Hij houdt een pleidooi om de sigarettendingen te vervangen voor de ISO (Hella) stopcontacten.

Is de sigarettenaansteker via een 15A zekering aangesloten, dan is 2,5mm2 gangbaar. Is de laadaansluiting op je accu's van een grotere doorsnede, dan kunnen er problemen komen, want...
Een heel lege LFP accu heeft ook een heel lage inwendige weerstand en het spanningsverschil tussen de 14,5V van het boordnet en de 10V van een lege LFP accu zal een heel hoge laadstroom laten lopen en 'de lonten blazen' zoals in een Chinese advertentie stond (Google vertaling van 'will blow the fuses' :laugh: )
Nu hangt het af of er een echt BMS in de accupacks zit of dat er niet meer dan een dikke weerstand in zit.

Gevalletje andersom: Je wilt loodaccu's van in totaal 260Ah opladen met een LFP accu van 40Ah? Dat gaat niet! Je kunt ook geen 10 liter bier drinken uit een bierpul van 500ml. Voordat je 20 keer met die pul heen en weer naar de tap hebt gelopen, moet je pissen als Marco Kroon!
Geeft niet hoor, daarna waardeer je des te meer de grote energie opslag van LFP cellen.
Je kunt over draaddoorsneden rekenen wat je wilt, het gaat gewoon niet. De kans is groot dat je de LFP accu's door snelle ontlading binnen een paar keer kapot hebt gemaakt. Het is wel een hele goede test van het BMS! Als je de accupacks kapot hebt gemaakt, heb je een BMS dat 'zuigt'. Dit doe je toch ook niet met een 60Ah loodaccu! Nee want die ga je dan ook niet 4 keer optillen en naar een lader brengen en aansluiten!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 17:57 #1104722

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Was ik ook wel bang voor maar je stelde:
e hoeft de converter die je hebt nu niet te gebruiken, want de accupacks zijn geschikt om te laden met 12 tot 14,5V en kunnen zo uit de 'sigarettenaansteker' of het boordnet worden geladen.
Ik nam dat letterlijk :laugh:

Evengoed, stel:
We liggen een paar dagen achter anker en de boordspanning is gezakt naar 12 volt, accu's zo goed als leeg op 50%.
We hebben niet gevaren met de twee 40 Ah LifePo accu'tjes dus die zijn nog vol op 13,5 volt of zo.
Gewoon aankoppelen om een deel van die voorraad in de huidhoudaccu's te krijgen is dan niet mogelijk begrijp ik. Moet je toch naar de haven of zijn er alternatieve methodes?
Laatst bewerkt: 28 nov 2019 17:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 18:25 #1104730

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Dat was ook letterlijk in het geval dat je losse cellen zou gebruiken, maar je hebt nu accupacks.

Stroom draaien en/of zonnepanelen om te laden. Vaar je teug naar de haven, dan laadt je ook en zou je het met de walstroom kunnen 'afmaken'.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 19:00 #1104744

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Je zou bijna zeggen "zonde"...
Huishoudaccu's hebben samen 130 Ah op voorraad en de lifepo's zouden 80 Ah hebben. Substantieel dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 19:48 #1104759

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Van een lood accu kun 50% van de capaciteit nuttig gebruiken zonder dat je extreem veel sulfatering krijgt.
Van LFP accu's kun je 80% van de capaciteit nuttig gebruiken zonder dat je de accu's met speciale maatregelen weer moet gaan laden.
Voor jou betekent dat je voor de huishoud accu zo'n 130Ah kunt gebruiken en voor elke 40Ah LFP accu ongeveer 32Ah.

Vervanging van de huishoudaccu voor een LFP model vraagt dan een 180Ah aan nominale capaciteit. Dan moet je gaan rekenen met minimaal 4 x €180 voor de aanschaf van die cellen. Dan komt daar nog een laadsysteem bij. Dat wordt dus veel geld.

Ik denk dat je wel de eerste bent die het LFP avontuur met alleen een ebbm voor de bijboot begint.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 28 nov 2019 20:25 #1104773

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik denk dat je wel de eerste bent die het LFP avontuur met alleen een ebbm voor de bijboot begint.
De accu's zijn wel 2e handsjes maar inderdaad dan ook nog aan de prijs en wat meer functies toebedelen zou de investering wat meer kleur geven.
Misschien de bedrading van de koelkast onderbreken en de boel met een stekker omsteken naar de lifepo's o.i.d. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 00:14 #1104816

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Dacht dat je het KISS wilde houden? ;-) ...
:laugh: :laugh:

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 07:41 #1104833

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Je hebt ook wel gelijk ook :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 08:34 #1104838

en zij roeiden nog lang en gelukkig...





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 10:04 #1104867

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Het is roeien of op dieet gaan...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 10:08 #1104868

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
We hebben er peddels bij en gaan roeien met de riemen die we hebben ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 10:40 #1104880

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Als je voorin op de bodem een houten vloerplaat legt waarop het accupack komt te staan, dan kun je daar ook een mastvoet voor een 5m2 surfzeiltje op zetten en een bevestiging voor twee zij zwaarden aan vast maken...
Hoef je niet te roeien en kun je zeilen! Hoef je alleen de motor en de accu te gebruiken als je in de wind wilt varen. Dan heb je het equivalent van een Tinker Tramp!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 14:07 #1104947

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Nog even over de zekering,

@Holtere, het type dat jij in de foto laat zien heb je volgens mij maar tot max 16amp, je hebt voor je motor een veel zwaardere nodig, die zal max. ongeveer 500 watt trekken. Dan moet je een 50 amp zekering hebben. Minn Kota verkoopt die zelf ook maar die zijn vrij prijzig. Dit is het type wat je moet hebben:
je kunt ook zoeken op 50amp zekering waterproof.

Ik heb mijn setje nog niet draaien dus kan je nog niet vertellen hoe het werkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 14:07 #1104948

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 29 nov 2019 14:19 #1104950

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Nu zit er 30A automaten op.
Dat zijn mooie zekeringen B) Ik houd het even in de gaten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 02 dec 2019 23:23 #1105852

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Minn Kota levert ook accubakken met 60A zekeringsautomaat die prima is voor een 55 lbs Endura.
Er is ook een lossse waterdichte 60A zekering van Minn Kota; MKR 19

Twee van deze bakken met elk een VMF VDC31 105Ah semi tractie accu zijn mijn "brandstoftanks" voor mijn Endura 55 achter mijn Lanaverre L17.
(Als we met de sleurhut op reis zijn gebruiken we één van deze accu's voor de mover)

In 2018 was ik een weekje op het Wad en Lauwersmeer.
(Ja ik ga het Wad op met mijn zoetwater ebbm. Aansluitend hangt deze dan minimaal een hele nacht in zoet/brak water. Het technische verschil in de zoet en zout variant is enkel de oppervlakte coating van het onderwater deel.)
De ochtend van de 4e dag verwisselde ik -in de Robbengatsluis- accu 1 voor accu 2.
Die avond heb ik een jachthaven bezocht om beide weer "vol te tanken".
Ruim voldoende tot het einde van de trip.

Wat stekers betreft Minn Kota MKR 18, MKR 20 (= Anderson) of de kabelogen direct op de accubak.

Na een gebruiksperiode laadt ik elke accu minimaal 48 uur met een Ctek lader voordat deze afgekoppeld naar de opslag gaat.

Accu 1 heb ik in 2012 icm de ebbm nieuw gekocht.
Accu 2 zat begin 2013 al in het "vooronder" van onze occasion sleurhut.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 23:39 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 11 dec 2019 12:38 #1108153

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik had twee LifePo accu's gekocht via Marktplaat, zie eerdere posts.
Vandaag kreeg ik van de koper nog wat nagestuurd (een toppertje, die man dus B) ) waarbij ik een hoop vraagtekens heb.
Dit apparaat is gebruikt als lader voor de accu's.
Iemand ervaring en wat uitleg misschien?
Linkje:
www.tripplite.com/150w-medical...tion-230v~HCINT150SL

Plaatjes:



Laatst bewerkt: 11 dec 2019 12:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 11 dec 2019 13:00 #1108158

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Laatst bewerkt: 11 dec 2019 13:00 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 11 dec 2019 13:18 #1108161

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Leuk ding! Kan ook als 230V sine inverter worden gebruikt!
Over balanceren en min/max laadspanning of -stroom verder geen woord. Dat verwacht je ook niet voor een 'medische' lader. Daar moet het 'fit and forget' zijn.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 11 dec 2019 14:13 #1108171

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ja, ik heb de manuals gevonden en de software.
De software heb ik aan de praat en ik kan de status van de accu zien op de pc.
Alleen geen spoor van instellingen voor laadspanning en balanceren inderdaad...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 11 dec 2019 14:42 #1108177

Netjes!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 11 dec 2019 15:03 #1108182

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Dat verwacht je ook niet voor een 'medische' lader. Daar moet het 'fit and forget' zijn.
Misschien wel een goed uitgangspunt. Niet te moeilijk doen, gewoon gebruiken en naar de ledjes kijken.
Niet veel andere keus ook waarschijnijk :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 12 dec 2019 13:50 #1108361

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ik heb de indruk dat het hier om een wel hele nette verkoper gaat! Dat kan dus ook gewoon op Marktplaats. Ik heb ook een acculader met maar twee ledjes. Ik heb geen idee wat er onder de motorkap allemaal gebeurt maar hij doet het perfect. Daar gaat het in jouw geval ook om, toch?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl