Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuzestress electrische buitenboordmotor

Keuzestress electrische buitenboordmotor 12 dec 2019 14:39 #1108374

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Inderdaad, een zeer correcte jongen en behulpzaam daarbij!

Overigens denk ik wel dat ik dat ding niet mee ga slepen aan boord.
We hebben al een multiplus lader/omvormer en dit apparaat is nogal groot, zwaar en er zitten een hoop draadjes aan.
Ik denk aan deze oplader nu:
www.bluepowershop.nl/lader-omv...-7-dc-connector.html
Tis geen prijsknaller maar wel instelbaar via een app.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 13:39 #1177192

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Het heeft even geduurd maar vandaag hebben we eindelijk onze eerste proefvaartjes gemaakt met de Minn Kota 55 en de Lifepo accu's.

Allereerst, wat een genot als dat geluidloos gaat, werkelijke een verademing.
Er is echter ook een vervelend dingetje:
Als we 50% vermogen varen gaat alles prima maar bij 75, laat staan 100% belasting kiept er ergens een veiligheidsdingetje om. De motor stopt er dan mee. Even gas terug naar nul en dan werkt het weer. Is dat een overbelastingsbeveiliging?

Ik dacht eerst dat het een veiligheid was van de 40A lifepo accu maar ik heb er een 2e 40A lifepo bijgezet (het snoer is gesplitst) maar dan gebeurt hetzelfde?
Iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 15:46 #1177236

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ik ga er even van uit dat je de 30A zekering al vervangen hebt? Door minimaal een 60 exemplaar?
Kabels minimaal 6mm2?Liever nog 10?

Heb je de specs van je accu's nagekeken? Als jouw motor een 55lbs is, zal de motor ongeveer 600 watt leveren, dat komt neer op 50A. Ik kan mij herinneren dat je accu's van een serieus merk waren met een nette website er bij. Kijk daar eens wat het maximum aantal A dat ze kunnen leveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 16:29 #1177254

Zit er geen indicatie op van het type alarm?
Op de tapas had ik eerst een te kleine controller. En die werd snel te heet.
Na afkoelen ging ie weer.
Maar zal bij jou wel niet zijn als tie meteen weer gaat bij herstart.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 16:30 #1177255

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ja, kabels zijn 6mm2 en de 30A zekeringen vervangen door deze:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 16:33 #1177258

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik wantrouw die zekerings dingen nu wel!
De motor slaat nl. ook af wanneer ik de 2 accu's allebei tegelijk aansluit en ook op hetzelfde moment!
Laatst bewerkt: 22 juni 2020 16:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 16:42 #1177263

heb je RTFM gedaan?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 19:17 #1177329

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3382
Bij een hoger vermogen zou de spanning wat kunnen inzakken. Misschien zit daar een beveiliging voor ingebakken, die bij lagere spanning het vermogen terugschroeft.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 19:27 #1177331

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Dank voor de reacties,

Ik heb de vraag uitgezet bij Minn Kota maar heb het vermoeden dat die accu'tjes ook wat ingebakken slimmigheid hebben die de boel stilzetten.
Morgen effe verder testen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 20:00 #1177344

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
De manual van de accu's geeft aan 30 A continue en 30 seconden pulse 80A
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 juni 2020 20:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 20:26 #1177351

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Hmm, dat valt me tegen. Maar verklaard wel waarom ze niet meer dan 50% willen leveren. Dat komt ongeveer overeen met de helft van vol vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 20:44 #1177358

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Yep, de motor pakt max 50 a. Lichte accu's hebben het daar moeilijk mee.
Morgen even de aansluiting nakijken van de 2e accu want dat zint me toch niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 juni 2020 20:53 #1177367

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
holtere schreef :
De manual van de accu's geeft aan 30 A continue en 30 seconden pulse 80A

Bijlagen:

...T-2.pdf(464KB)
Dan zou het in theorie moeten lukken als ze parallel staan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 juni 2020 07:03 #1177435

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Probeer eens om de accu's zonder gebruik van de speciale stekkers parallel te verbinden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 juni 2020 08:20 #1177465

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
KUn je niet de accuspanning meten? Als de accus ingrijpen zou die toch moeten dalen? Als de motor ingrijpt verwacht ik daar geen drop te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 juni 2020 09:01 #1177477

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Een en ander is wel duidelijker nu.
Een van de nieuw geplaatste automatische zekering was wat onwillig en gaf pas spanning na wat heen en weer klikken en mijn testje met twee batterijen is dus eigenlijk uitgevoerd met een batterij. Nu, met twee spanning leverende accu's werkt alles naar wens en slaat de boel niet meer in de beveiliging.
Als je lifepo's koopt voor dit doel moet je dus even opletten of ze ook voldoende kunnen leveren!
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 09:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 juni 2020 12:00 #1177543

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ja, klopt. Dat is zeker niet altijd hetzelfde. En het tweede waar je rekening mee moet houden is dat een electrische buitenboordmotor echt heel veel vermogen trekt. Vandaar die vette zekeringen en dikke kabels.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 08:38 #1177818

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Nog wat proberen verder inmiddels kom ik tot de conclusie dat die lifepo accu's toch wat aan de magere kant zijn...sterker, eigenlijk gewoon niet voldoen.
Alleen in het bootje kun je volgas varen, met z'n tweeen, tegen een klein beetje wind in kiepen de beveiligingen van de accu's (niet de automatische zekeringen)
Er is dus een zwaarder type accu nodig dat een groter vermogen kan leveren dan de 2 x 30 A max afname die we nu ter beschikking hebben.

Is even kijken hoe we dat nu weer op gaan lossen :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 08:48 #1177823

Zouden de accu's niet een temperatuurbeveiliging hebben die aanslaat? Want het 2x30A zou toch prima moeten zijn voor deze motor? En zijn die beveiligingen niet te in te stellen aan te passen op de accu's?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 08:54 #1177825

Orange Sunset schreef :
Zouden de accu's niet een temperatuurbeveiliging hebben die aanslaat? Want het 2x30A zou toch prima moeten zijn voor deze motor? En zijn die beveiligingen niet te in te stellen aan te passen op de accu's?

Ik neem aan dat de Accu's een ingebouwd BMS hebben? Daar zal de beveiliging wel ingebakken zijn. Lijkt me lastig te veranderen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 09:03 #1177830

Sailingcamelot schreef :
Orange Sunset schreef :
Zouden de accu's niet een temperatuurbeveiliging hebben die aanslaat? Want het 2x30A zou toch prima moeten zijn voor deze motor? En zijn die beveiligingen niet te in te stellen aan te passen op de accu's?

Ik neem aan dat de Accu's een ingebouwd BMS hebben? Daar zal de beveiliging wel ingebakken zijn. Lijkt me lastig te veranderen.

Een BMS is toch hw + software. Ik zou verwachten dat het wel aan te passen moet zijn. Deze BMS kan iig aangepast worden dmv een APP (zie screenshots):
bmsbattery.com/home/1080-18393...6-cells_in_series-16

Nu weet ik natuurlijk niet welke BMS er in Holtere's accu's gebruikt wordt en of deze dit wel of niet aanbied. Waarschijnlijk is het programmeren van de BMS zowieso mogelijk via een soort van interface waarmee ze in de fabriek ook de firmware erin flashen.

Maar het is misschien ook onverstandig om dit aan te passen als dit daadwerkelijk de max is van de accu's, van de andere kant werkt alles prima zodra de overcurrent threshold op 35A is gezet, wat waarschijnlijk nog wel kan.

Edit: Het is natuurlijk ook mogelijk om de BMS van de accu's uit te wisselen door een andere die een hoger vermogen aankan zoals deze hierboven gelinkt. Is zeker goedkoper dan nieuwe accu's aanschaffen, of iemand moet de oude tegen een goede prijs overnemen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 juni 2020 09:06 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 09:05 #1177832

Het zal inderdaad aan de ingebouwde BMSen liggen. Andere lifepo4's zullen zeer waarschijnlijk deze limiet niet hebben. De accu zelf kan het makkelijk leveren.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 09:16 #1177838

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Geen idee of ik bij de instellingen kan van de BMS van deze accu's. De manual geeft geen oplossing (staat een stukje naar boven)
Misschien met speciale software / stekkertjes/ rommel die ik niet heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 09:36 #1177849

holtere schreef :
Geen idee of ik bij de instellingen kan van de BMS van deze accu's. De manual geeft geen oplossing (staat een stukje naar boven)
Misschien met speciale software / stekkertjes/ rommel die ik niet heb.
Is de BMS vervangen een optie?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 24 juni 2020 09:41 #1177851

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Nee dus :)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl