Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fraai verhaal over het ICP

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 16:49 #1223199

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Mi Dushi schreef :
@JotM Prima geregeld, toch? Als je het doet voor je vertrekt, tenminste. £ 30.60 per jaar voor een part I registration: dat valt in het niet bij de overige uitgaven om op zee te kunnen varen.
Die verplichte survey is niet gratis.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 16:53 #1223200

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Tony2920 schreef :
Vorig jaar voer ik nog met een Vlagenbrief maar dat is aangepast.
Waar haal je die ik wil er ook een! :P

Deze ellende is vooral getriggerd door die Duitse vluchtelingenboot. Daardoor ontstond er op hoog niveau ellende en werd duidelijk dat ook allerlei niet ingezetenen gebruik maakten van het gemakkelijk verkrijgbare ICP.
Tenminste dat denk ik.
Ik heb me altijd al verbaasd dat je zo'n belangrijk document (leek het) zo makkelijk kon aanvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 17:07 #1223205

JotM schreef :
Moraal van het verhaal: zoek even door en koop een bootje die al teboekgesteld staat als je ermee de wijde wereld in wil gaan zeilen?
Die boten liggen echt overal voor het oprapen. Je hebt het al nodig voor een tochtje naar Engeland of Frankrijk. Er zijn er nogal wat dit dat soort tochtjes met bijvoorbeeld een kolibri 560 maken, veelal omdat dit het enige is wat binnen het budget valt. Die bootjes ga je echt niet vinden met een teboekstelling. Een auto vinden die niet eerder geregistreerd is geweest moet je grote moeite voor doen. Ik vind jouw vergelijk dan ook volledig mank gaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 17:43 #1223217

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Moraal van het verhaal: zoek even door en koop een bootje die al teboekgesteld staat als je ermee de wijde wereld in wil gaan zeilen?
Die bootjes ga je echt niet vinden met een teboekstelling. Een auto vinden die niet eerder geregistreerd is geweest moet je grote moeite voor doen. Ik vind jouw vergelijk dan ook volledig mank gaan.
Erikdejong schreef :
Wat als je nu een kajuit zeilbootje hebt van enkele honderden euro's? Ga je dan ook €800+ uitgeven voor een registratie? Want dat is wat het kost bij het kadaster naar het schijnt. Lijkt me een beetje onwerkelijk. Je betaald immers ook geen €800 voor een auto registratie van een auto van een paar honderd euro.
Wiens vergelijk was dat ook alweer?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 18:11 #1223228

Lezen is moeilijk blijkbaar?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 18:13 #1223229

Toch had Wad n Wind wel een punt. Ik ben mijn mening aan het aanpassen... (Mooie discussie dit!)
€1000,- lijkt veel, maar ik verwacht dit scheepje zeker nog 10 jaar te houden. Dan is €100,- per jaar opeens best te dragen. Tuurlijk, ineens een groot bedrag, maar betaal al €700 aan liggeld per jaar. Ook nog verzekering. En onderhoud...
Die €100,- per jaar kan er eigenlijk best bij... (en als je nog langer met het schip vaart wordt het alleen maar lager... Het is niet van harte, maarja...

En misschien is de toekomstige regeling helemaal niet gunstig... maar als je al een zeebrief hebt, tja, dan val je buiten de nieuwe regeling ;)

Het is natuurlijk een gok, maarja, het hele leven bestaat uit onzekerheden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 18:31 #1223236

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Zou je kunnen veronderstellen dat een boot met zeebrief/kadaster in het vervolg beter in de markt zou kunnen liggen?
Zijn er kosten voor een nieuwe eigenaar en hoe hoog zijn die dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 18:43 #1223237

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als dat Nederlandse schip elders in de wereld ligt wellicht wel. Kosten: notaris (incl inschrijving transactie bij Kadaster, net als bij een woning) plus nieuwe zeebrief.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 18:44 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 18:52 #1223245

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Het is niet voor niets natuurlijk maar de kosten en moeite zijn wel lager/minder dan dat je alles zelf moet opstarten.
Bij een wat grotere schuit wil iedereen toch wel een keer over de grens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 18:56 #1223249

JotM schreef :
Als dat Nederlandse schip elders in de wereld ligt wellicht wel. Kosten: notaris (incl inschrijving transactie bij Kadaster, net als bij een woning) plus nieuwe zeebrief.


Ik heb niks tegen registratie, maar het is wel onzin omdat dit zo duur en omslachtig te maken (via kadaster, notaris, etc.). Pure bureaucratie. En het gaat maar marginaal helpen tegen de echte criminelen.
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 18:57 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 19:46 #1223264

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
Als dat Nederlandse schip elders in de wereld ligt wellicht wel. Kosten: notaris (incl inschrijving transactie bij Kadaster, net als bij een woning) plus nieuwe zeebrief.


Ik heb niks tegen registratie, maar het is wel onzin omdat dit zo duur en omslachtig te maken (via kadaster, notaris, etc.). Pure bureaucratie. En het gaat maar marginaal helpen tegen de echte criminelen.
En dat gaat, zoals het er nu voor staat, in de nieuwe wettelijke regeling waar aan gewerkt wordt niet veranderen.
(geselecteerde citaten in het andere draadje)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 19:55 #1223266

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Het is ook niet bedoelt om criminele activiteiten te bestrijden.

Het doel is om officieel je bezit, net als je huis, vast te leggen als registergoed in het kadaster.

Daar is je bezit omschreven en het eigendom ervan. Het object wordt voorzien van een brandmerk dat een wettelijke bescherming heeft.

Registergoed kan alleen overgedragen worden via een aanpassing in het kadaster en voor de controle van alle gegevens heb je een notaris nodig. Die onderzoekt of de boot mogelijk nog belast is met een scheepshypotheek. Onderzoekt de onderliggende stukken en de identiteit van de eigenaar(s).

Wat is hier nu burocratisch aan ? Zeker als het gaat om een object met een behoorlijke waarde.

Een ICP had een beperkt alternatief kunnen zijn, mits de gegevens en de uitgave hiervan aan een deugdelijke controle waren onderworpen en uiteraard alleen voor nederlandse ingezetenen.

Dat is vrijwel zeker niet meer terug te draaien.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 20:08 #1223270

brambo schreef :
Het is ook niet bedoelt om criminele activiteiten te bestrijden.

Het doel is om officieel je bezit, net als je huis, vast te leggen als registergoed in het kadaster.

Daar is je bezit omschreven en het eigendom ervan. Het object wordt voorzien van een brandmerk dat een wettelijke bescherming heeft.

Registergoed kan alleen overgedragen worden via een aanpassing in het kadaster en voor de controle van alle gegevens heb je een notaris nodig. Die onderzoekt of de boot mogelijk nog belast is met een scheepshypotheek. Onderzoekt de onderliggende stukken en de identiteit van de eigenaar(s).

Wat is hier nu burocratisch aan ? Zeker als het gaat om een object met een behoorlijke waarde.

Een ICP had een beperkt alternatief kunnen zijn, mits de gegevens en de uitgave hiervan aan een deugdelijke controle waren onderworpen en uiteraard alleen voor nederlandse ingezetenen.

Dat is vrijwel zeker niet meer terug te draaien.

Bram

Wat is hier nu bureaucratisch aan? Je omschrijving is bijna een definitie van bureaucratie. Wat is nu precies het eind doel? Het einddoel kan toch niet "officieel je bezit, net als je huis, vast te leggen als registergoed in het kadaster" zijn? Dat doen we met een bepaald doel, bijv. om diefstal te voorkomen. Dat snap ik... maar in de praktijk laten criminelen zich hier door niet afschrikken. Kortom, wat krijg ik als burger nu precies voor die registratie? Als er geen direct voordeel is voor burger of overheid, dan is het 100% bureaucratie. Regels om de regels. Ik zeg niet dat dat zo is in dit geval.... ik vraag me alleen af welk doel nu gediend wordt met zo'n dure en relatief zware procedure als een kadaster-registratie. Ik zou goed kunnen leven met een registratie mits proportioneel qua procedure en kosten.
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 20:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 20:29 #1223277

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
brambo schreef :
Het is ook niet bedoelt om criminele activiteiten te bestrijden.

Het doel is om officieel je bezit, net als je huis, vast te leggen als registergoed in het kadaster.

Ik denk niet dat dat het punt is. Als ik de verhalen zo teruglees worden er door verschillende staten verschillende eisen gesteld:
  • De belastingdienst (douane) in een land wil aangetoond zien dat iemand eigenaar is van een vaartuig. Dat kan, in de landen die de herziene resolutie 13 van de UNECE "working party on inland water transport" hebben onderschreven, met het op die resolutie gebaseerde ICP.
    In landen die deze UNECE resolutie niet hebben onderschreven heb je daarvoor een teboekstelling (registratie) nodig, waarvan in het geval van Nederland een zeebrief getuigt.
  • De maritieme autoriteit in een land ("port authority") wil de nationaliteit van een zeeschip (zoals bedoeld in artikel 91 van UNCLOS) aangetoond zien, omdat de "administratie" (zie het SOLAS verdrag - wetten.overheid.nl/BWBV0003264..._TiteldeelA_Artikel2) van de "vlaggestaat" bepaalt aan welke eisen een zeeschip moet voldoen. (ook ten aanzien van non-SOLAS schepen) Bijvoorbeeld de frequentie en inhoud van veiligheidsinspecties. Die nationaliteit kan in geval van een Nederlands schip alleen middels een zeebrief worden aangetoond. (zie artikel 86 Wetboek van Strafrecht en de Zeebrievenwet)

Voor binnenvaart is de wereld compleet anders, daar heb je eigenlijk alleen met de Herziene rijnvaartakte (wetten.overheid.nl/BWBV0003363/2011-11-01) en Verordening (EEG) nr. 2919/85 te maken. Een stuk simpeler. Maar ja, als je naar zee wilt ...

Iets dergelijks stond in 2015 ook op de website van de ANWB (die toen het ICP nog uitgaf) beschreven:
web.archive.org/web/2015122722...eziervaartuigen.html

ANWB Watersport schreef :
Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP)
Douanebeambten in het buitenland willen weten van wie het schip is waarmee u vaart. Omdat in Nederland voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht bestaat, ontbreekt deze eigendomsverklaring vaak. Het is daarom bij een bezoek aan het buitenland raadzaam een Internationaal Certificaat Pleziervaartuig (ICP) mee te nemen. In sommige landen is het ICP zelfs verplicht.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het ICP geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano’s, roeiboten en jetski's.
Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het ICP is op alle Europese binnen- en kustwateren geldig voor een termijn van 2 jaar.

Zeebrief
Voor landen die geen ICP accepteren, kun je het beste een Zeebrief meenemen. Dit document is wereldwijd geldig. Om een Zeebrief te verkrijgen moet je het schip in het zeeschepenregister van het Kadaster laten opnemen. Als je een Zeebrief hebt, hoef je geen ICP te hebben.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 20:40 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 20:37 #1223279

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Het heeft weinig met diefstal preventie te maken. Het helpt overigens wel, omdat een dergelijk schip niet zomaar kan worden verkocht.

De oorspronkelijk eigenaar blijft de rechtmatige eigenaar.

De boot krijgt hiermee een officiele status en in combinatie met een zeebrief ben je een nederlands zeeschip met alle rechten die daar bij horen.

Voor verhuur wordt het zelfs aanbevolen, omdat er een kans is dat de huurder niet meer terugkeert op de afgesproken datum en het schip onderweg verkoopt. Bij de ontdekking kan de officieele eigenaar zijn schip weer eenvoudig in bezit krijgen.

Wat is nu het probleem ? Het zijn eenmalige kosten. Waarom zou je zo'n kostbaar bezit niet officieel vastleggen. Los van reizen naar het buitenland. Ook buiten Europa.

En bij verkoop heeft het een meerwaarde en zekerheid voor een koper inzake het eigendom en kan deze de registratie eenvoudig overnemen via een notaris.

Bram
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 20:50 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 20:50 #1223284

AndreAzuree schreef :
Kortom, wat krijg ik als burger nu precies voor die registratie?

Dat je straks met je nieuwe boot probleemloos langs (en in) Italië, Spanje en Portugal kan komen, omdat de NL Overheid zijn zaakjes eindelijk netjes voor elkaar heeft?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 21:28 #1223304

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Wat als je nu een kajuit zeilbootje hebt van enkele honderden euro's? Ga je dan ook €800+ uitgeven voor een registratie? Want dat is wat het kost bij het kadaster naar het schijnt. Lijkt me een beetje onwerkelijk. Je betaald immers ook geen €800 voor een auto registratie van een auto van een paar honderd euro.
Je kan natuurlijk altijd het risico nemen en als je in Italie aan de ketting gaat omdat je geen registratie hebt, lekker de trein naar huis pakken. Hebben zij een probleem :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 22:15 #1223314

Baasklusje schreef :
AndreAzuree schreef :
Kortom, wat krijg ik als burger nu precies voor die registratie?

Dat je straks met je nieuwe boot probleemloos langs (en in) Italië, Spanje en Portugal kan komen, omdat de NL Overheid zijn zaakjes eindelijk netjes voor elkaar heeft?


Fijn, dat mag ik toch ook wel verwachten van de overheid? En ja, dan is 2.5k nog steeds veel te duur....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 22:18 #1223316

brambo schreef :
Het heeft weinig met diefstal preventie te maken. Het helpt overigens wel, omdat een dergelijk schip niet zomaar kan worden verkocht.

De oorspronkelijk eigenaar blijft de rechtmatige eigenaar.

De boot krijgt hiermee een officiele status en in combinatie met een zeebrief ben je een nederlands zeeschip met alle rechten die daar bij horen.

Voor verhuur wordt het zelfs aanbevolen, omdat er een kans is dat de huurder niet meer terugkeert op de afgesproken datum en het schip onderweg verkoopt. Bij de ontdekking kan de officieele eigenaar zijn schip weer eenvoudig in bezit krijgen.

Wat is nu het probleem ? Het zijn eenmalige kosten. Waarom zou je zo'n kostbaar bezit niet officieel vastleggen. Los van reizen naar het buitenland. Ook buiten Europa.

En bij verkoop heeft het een meerwaarde en zekerheid voor een koper inzake het eigendom en kan deze de registratie eenvoudig overnemen via een notaris.

Bram

Nogmaals, ik heb niks tegen dingen officieel registreren, graag zelfs. Alleen niet voor belachelijke bedragen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 22:54 #1223319

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Kadaster, zeebrief, brandmerken , notaris, het lijkt er op dat het hele gebeuren een paar eeuwen achterloopt in ontwikkeling.

Kadaster nergens voor nodig.

Brand merken, op een boot met CE en dus een HIN nummer, nergens voor nodig.

Notaris, pfff, een giller, helemaal nergens voor nodig.

En nu de boel nog even aanpassen naar een pleziervaartuig en geen beroeps vaartuig.


Dan het debacle met het huidige ICP, beheerd door amateurs, dat is duidelijk, nu een ieder zijn geld maar eens terug claimen, voor het fraudeleus uit geven van nep papiertjes.
Het ICP kan in dezelfde categorie als het internationaal rijbewijs, ook zo'n zwendel stuk WC papier, een vod met generlei betekenis.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 00:13 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 31 okt 2020 23:28 #1223325

suijkerbuijk schreef :
hetzeilen schreef :
Mijns inziens haalt men hier begrippen door elkaar: voor de registratie van een vaartuig kent men (in Belgie) de vlaggenbrief, overal erkend, en het ICP wat iets zegt over de bekwaamheid van een individu (van het besturen van een boot).
Heel duidelijk dat een ICP niet kan doorgaan voor een registratie- of eigendomsbewijs.
Case closed.

je haalt twee dingen door elkaar
Verhip, je hebt gelijk, ik haal ICC en ICP door elkaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 10:44 #1223393

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
JotM schreef :
Mi Dushi schreef :
In de UK heb je de SSR (part III registration, alleen vlaggenbrief, £ 35 per 5 jaar) en part I (ook eigendomsbewijs, £ 153 per 5 jaar, overeenkomend met teboekstelling & zeebrief). Geen verplichte registratie. Geen vaarbelasting, voor zover ik weet. En de RYA die ook z'n best doet voor toerzeilers.
SSR is alleen mogelijk als je tenminste 185 dagen per jaar in het VK woont.
Voor langere reizen / verre bestemmingen raadt ook RYA een "part I" registration aan. Daarvoor is een survey verplicht.

Dit lijkt mij een redelijk degelijk en acceptabel systeem. De zwakte van het ICP was ook dat je gewoon zelf kon invullen voor een boot zonder dat je hoefde aan te tonen dat je werkelijk eigenaar bent. Dat laatste kan vlgs mij alleen via een register (en dus en kenteken / serienummer of brandmerk). Dat lijkt op een registratie a-la RDW.

Zullen dus wel wat kosten aan zijn verbonden maar vlgs mij moet dat voor een paar tientjes (desnoods per jaar) kunnen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 11:20 #1223415

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
henkvd schreef :
Kadaster, zeebrief, brandmerken , notaris, het lijkt er op dat het hele gebeuren een paar eeuwen achterloopt in ontwikkeling.

Kadaster nergens voor nodig.

Brand merken, op een boot met CE en dus een HIN nummer, nergens voor nodig.

Notaris, pfff, een giller, helemaal nergens voor nodig.

En nu de boel nog even aanpassen naar een pleziervaartuig en geen beroeps vaartuig.


Dan het debacle met het huidige ICP, beheerd door amateurs, dat is duidelijk, nu een ieder zijn geld maar eens terug claimen, voor het fraudeleus uit geven van nep papiertjes.
Het ICP kan in dezelfde categorie als het internationaal rijbewijs, ook zo'n zwendel stuk WC papier, een vod met generlei betekenis.

Gewoon de kadaster registratie voor kleinere schepen handhaven in combinatie met een Zeebrief.

Je hebt dan de status en rechten als elk ander zeeschip en een document dat in vrijwel alle landen geldig is.

Dat dit formeel moet lopen is toch ook logisch. De kosten zijn slechts eenmalig gedurende de gehele looptijd van je schip.

Wie maakt er nu bezwaar als de aankoop of overdracht van een onroerende zaak via een notaris moet lopen ?

Dat het met het iCP controle is fout gelopen is volledig te wijten aan het falen van het KNWV. De bestuurders die dit veroorzaakt hebben moeten maar snel opstappen.

Het nederlands watersport verbond die buitenlanders faciliteert om de nederlandse vlag te kunnen voeren en daarmee de buitenlandse belasting en controles te kunnen ontduiken is een aanfluiting.

Waardoor nu juist de nederlandse watersporters in het buitenland de dupe van zijn.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 11:21 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 12:04 #1223433

Waarom zou een bootje een zelfde zware en dure procedure moeten krijgen als onroerend goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 12:21 #1223439

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
AndreAzuree schreef :
Waarom zou een bootje een zelfde zware en dure procedure moeten krijgen als onroerend goed?

Kijk naar je eigen "bootje". Is de waarde daarvan en het gebruik niet te vergelijken met een onroerende zaak ?

Zo'n flut IPC had ook maar een beperkte looptijd en moest met enige regelmaat vernieuwd worden en worden uitgeschreven bij verkoop. Reken dat eens uit over een langere periode.

Ik begrijp de bezwaren niet zo. Diverse jachten hebben een waarde die het eigen bezit in de vorm van onroerende zaken zelfs te boven gaat.

En een document dat wereldwijd geldig is en geldig blijft. Dat is toch ook wel wat waard.

Stel dat er een beter eenvoudig document komt. Hoe lang duurt het dan dat het in andere landen bekend wordt en wordt geaccepteerd.

De controles op de buitengrenzen gaan zeker overal toenemen.

Groet,

Bram
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 12:22 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl