Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 18:26 #1223039

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Zeilzin schreef :
Het kadaster zal niet graag alle nederlandse pleziervaartuigen die het buitenland willen bezoeken willen registreren, dat kunnen ze helemaal niet aan.
Hoeveel zijn dat er dan?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 18:43 #1223043

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Zeilzin schreef :
De kortste klap is dat er op korte termijn een nieuw ICP komt met de voorwaarde dat de aanvrager een binding met Nederland moet aantonen (= nederlanderschap). Het ICP wordt tevens dus een nationaliteitsverklaring.
Hiervoor is een wetswijziging nodig, dus daar is weinig "korte klap" bij.

Zoals men in 1886 in het Wetboek van Strafrecht schreef (en waar nog geen letter aan veranderd is):

(Of eigenlijk in 1881, maar in 1886 werd het van kracht - en de spelling werd aangepast)

Edit:
Gezien de tekst van het wetsvoorstel Rijkswet nationaliteit zeeschepen gaat het mijns inziens trouwens eerder de andere kant op dan Zeilzin suggereert:
Artikel 3 – Vlagregister
1. In elk van de landen kan door Onze Minister wie het aangaat een vlagregister worden gehouden en beheerd. Het vlagregister is openbaar.
2. Door inschrijving in het vlagregister van een land verkrijgt het zeeschip de nationaliteit van het Koninkrijk.

Artikel 4 – Gegevens vlagregister
1. Het vlagregister bevat ten minste de volgende gegevens:
...
d. de beschrijving van het zeeschip, waaronder in ieder geval:
....
4°. het brandmerk,

Art 6, derde lid
Op aanvraag door of namens de eigenaar kan inschrijving van een zeeschip in niet-bedrijfsmatig gebruik in het vlagregister plaatsvinden, indien de eigenaar schriftelijk aantoont dat hij, onderscheidenlijk zijn zeeschip voldoet aan de vereisten, bedoeld in artikel 10.

Artikel 10 – Voorwaarden voor registratie zeeschip door een eigenaar
De eisen, bedoeld in artikel 6, derde lid, zijn de volgende:
a. Het zeeschip is in niet-bedrijfsmatig gebruik en staat te boek in het land waar inschrijving in het vlagregister wordt aangevraagd.
b. Het zeeschip staat niet tegelijkertijd te boek in meer dan een land of staat.
c. Het zeeschip voldoet aan de toepasselijke wettelijke voorschriften met betrekking tot de veiligheid en navigatie van zeeschepen en de voorkoming van verontreiniging door zeeschepen, zoals deze voor dat zeeschip gelden in het land dat aan het schip de nationaliteit van het Koninkrijk verleent.
d. Een of meer natuurlijke personen in het land dat aan het zeeschip de nationaliteit van het Koninkrijk verleent, beschikken over voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.

Die teboekstelling (Kadaster) lijkt dus niet te gaan verdwijnen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 19:48 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 19:09 #1223047

Ook hier maar ff geplaatst.



Het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) werken sinds mei aan een aanscherping van de regels voor de afgifte van het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP). Aanleiding zijn ontvangen signalen van oneigenlijk gebruik. De exacte uitwerking wordt dit najaar bekend. Begin volgend jaar moeten de nieuwe regels ingaan.

In Nederland is voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht. Binnen Europa is het daarentegen in vrijwel alle landen verplicht om over een registratiebewijs te beschikken. Om bovenstaande redenen is het ICP in het leven geroepen. Hoewel het ICP geen officieel eigendomsbewijs is, kun je ermee met je pleziervaartuig binnen veel Europese binnen- en kustwateren varen.

Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren. In Nederland heeft o.a. het Watersportverbond een convenant getekend met het Ministerie I&W om de ICP’s te kunnen afgeven. Het ICP wordt geaccepteerd in landen die Resolutie 13 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE) uit 1986 toepassen. Dit zijn naast Nederland: Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Litouwen, Luxemburg, Roemenië, Servië, Slowakije, Verenigd Koninkrijk. Niet alle landen die Resolutie 13 toepassen geven zelf een ICP uit.

Klik hier voor meer informatie over de geldigheid van het ICP.

Sinds enige tijd bereiken ons signalen van Nederlandse watersporters die problemen ervaren met hun ICP bij officiële instanties in het buitenland. Dit kan leiden tot weigering van passanten of zelfs boten die worden vastgelegd. Landen waarvan bekend is dat zij Resolutie 13 niet hebben ondertekend zijn Italië en Portugal. Eerder leidde dit hier echter niet tot problemen zoals die zich nu openbaren. Dit geldt ook voor Spanje, dat Resolutie 13 eveneens niet heeft ondertekend. Voor landen die het ICP niet accepteren of waarvan het niet bekend is, is het varen met alleen een ICP voor eigen risico. Een zeebrief wordt overal geaccepteerd.

Daarnaast heeft de politie het signaal afgegeven dat het ICP oneigenlijk wordt gebruikt door criminelen. De politie is daarom ook betrokken bij de herziening van het afgifteproces om misbruik ene halt toe te roepen. De aard, omvang en specifieke voorbeelden van misbruik die nu voorbij komen, kende het Watersportverbond niet.

Het KNWV zet zich in om voor Nederlandse watersporters de mogelijkheid te behouden met hun boot met vakantie te gaan zonder dat daar de ingewikkelde en kostbare documentatie voor nodig is. We zijn in overleg met het Ministerie om een aantal maatregelen bij de afgifte van het ICP op te nemen om misbruik een halt toe te roepen.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 19:11 #1223048

Dan ook dit maar.

In Nederland is voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht. Binnen Europa is het daarentegen in vrijwel alle landen verplicht om over een officieel registratiebewijs te beschikken. Om bovenstaande redenen is het ICP in het leven geroepen.

In Europa zijn met een groot aantal landen afspraken gemaakt over de geldigheid van het ICP op Europese binnen- en kustwateren. In deze landen wordt een geldig ICP ten alle tijden geaccepteerd als officieus eigendomsbewijs voor je pleziervaartuig. Daarnaast zijn er een aantal landen waarbij autoriteiten het ICP veelal accepteren, maar dit niet is vastgelegd.

Let op: Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie ,zoals de zeebrief, en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.



In welke Europese landen is het ICP geldig?
Oostenrijk
België
Kroatië
Tsjechië
Frankrijk
Duitsland
Hongarije
Litouwen
Luxemburg
Nederland
Roemenië
Servië
Slowakije
Verenigd Koninkrijk


Welke Europese landen accepteren het ICP NIET?
Portugal
Italië
Spanje
Staat het Europese land waar je met je pleziervaartuig wilt varen niet in één van deze overzichten, dan accepteren de autoriteiten veelal het ICP als officieus eigendomsbewijs voor je pleziervaartuig, maar is dit niet vastgelegd.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 20:46 #1223088

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
Dank voor de info. Kunnen we de discussie voeren op basis van feitelijke info, iets wat niet altijd het sterkste punt is van dit forum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 21:40 #1223102

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Eclips schreef :
Ik begin een vermoeden te krijgen waarom de Youtubers van Sailing Magic Carpet (hij Zwitsers/Italiaans, zij
Canadees) onder Nederlandse vlag varen. En waarom ze niet reageerden toen ik ze daar naar vroeg... :whistle:

Ze hadden een film op YouTube staan waarin ze de Nederlandse vlag als "flag of convenience" duidden. Nadat ze naar de Engelstalige informatie op de site van ILenT verwezen waren was dat filmpje weg.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 08:50 #1223139

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Verbetering van de regels en verscherpte controle op de uitgifte van een eigendomsbewijs zal niet voldoende zijn; daarmee heeft de kleine booteigenaar nog geen vlagrecht.
Het KNWV en de politici zouden zich daarnaast moeten inzetten voor een 'kleine zeebrief'.
Of het vlagrecht includeren in dat nieuwe ICP.
Beide zie ik nog niet snel gebeuren.
Leuk dat Denemarken en Zweden waarschijnlijk geen nationaliteitsverklaring eisen, maar hoe het zit met Duitsland kan ik niet achter komen. Vooralsnog wordt daar het ICP geaccepteerd...
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 09:40 #1223150

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
EosD34 schreef :
Leuk dat Denemarken en Zweden waarschijnlijk geen nationaliteitsverklaring eisen, maar hoe het zit met Duitsland kan ik niet achter komen. Vooralsnog wordt daar het ICP geaccepteerd...
.... op de wateren waar de herziene resolutie 13 van de UNECE "working party on inland water transport" (de basis voor het ICP) betrekking op heeft: binnen- en kustwateren.
Voor zeevaart? Geen idee, nog niet uitgezocht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 09:45 #1223151

Hoe zit het eigenlijk? Mag je met ICP nu geen nederlandse vlag op je spiegel hebben?

Bijvoorbeeld, als je naar Duitsland vaart, mag je dan met alleen ICP een Nederlandse vlag hebben? (In duitse kustwateren?)
Als ik de discussie begrijp eigenlijk dus niet? (ICP geeft geen vlagrecht).

Wat dan? Geen vlag?
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 10:00 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 09:54 #1223152

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
sjoerd1981 schreef :
Hoe zit het eigenlijk? Mag je met ICP nu geen Nederlandse vlag op je spiegel hebben?

Bijvoorbeeld, als je naar Duitsland vaart, mag je dan met alleen ICP een Nederlandse vlag hebben? (In duitse kustwateren?)
Als ik de discussie begrijp eigenlijk dus niet? (ICP geeft geen vlagrecht).

Wat dan? Geen vlag?

Met alleen ICP is het schip geen Nederlands schip. (Heeft op zichzelf geen nationaliteit naar internationaal recht)

wetten.overheid.nl/BWBR0001854...iteldeelIX_Artikel86 (artikel 86 Wetboek van Strafrecht)

Wat je boven je spiegel hangt is een kwestie van smaak.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 11:04 door JotM. Reden: van steven naar spiegel, van links naar ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 12:43 #1223178

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Yellow Boat schreef :
Ik kreeg zojuist een mailtje van het watersportverbond met daarin ook wat over het ICP: www.watersportverbond.nl/nieuw...te-icp-wordt-herzien
Er komt dus een aanpassing om de huidige problemen op te lossen.
Za mij benieuwen.
Misschien toch maar even wachten met het aanvragen van een dure registratie bij het kadaster?
Ad

En dan maar hopen dat het zal gelden als een officiële zeebrief en als zodanig zal worden erkend door buitenlandse kuststaten, in plaats van als eigendomsbewijs voor gebruik op de Europese binnenwateren, zoals oorspronkelijk bedoeld.

Hoop doet leven ... :unsure: Mijn gevoel zegt mij dat achter Flag "not applicable" zal blijven staan. Wat trouwens op de Belgische binnenwateren ook een potentieel probleem is, zoals boven geschetst.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 15:10 #1223184

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Bij Zeilen beginnen ze ook wakker te worden.

www.zeilen.nl/nieuws/actueel/o...-tumult-hoe-zit-het/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 17:29 #1223211

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
JotM schreef :
Bij Zeilen beginnen ze ook wakker te worden.

www.zeilen.nl/nieuws/actueel/o...-tumult-hoe-zit-het/

Laatste alinea is weer indianen verhaal.
kadaster + brandmerk + zeebrief heb je voor < € 1000

- Het schip registreren: teboekstelling als zeegaand jacht €485,-

- Aanbrengen brandmerk op een schip €270,-

- Nationaliteitsverklaring/zeebrief Pleziervaart €189,-
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 17:32 #1223213

WADnWIND schreef :
JotM schreef :
Bij Zeilen beginnen ze ook wakker te worden.

www.zeilen.nl/nieuws/actueel/o...-tumult-hoe-zit-het/

Laatste alinea is weer indianen verhaal.
kadaster + brandmerk + zeebrief heb je voor < € 1000

- Het schip registreren: teboekstelling als zeegaand jacht €485,-

- Aanbrengen brandmerk op een schip €270,-

- Nationaliteitsverklaring/zeebrief Pleziervaart €189,-


Uit de laatste alinea "Afhankelijk van de ligplaats van het jacht komt er nog zo’n 1750 tot 3000 euro aan kosten bij."
Hoezo indianenverhaal? Kadaster schatte mijn registratie al over de 2000 euro, en dan moeten de zeebrief en nationaliteitsverklaring er nog bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 17:46 #1223218

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Het is in principe een eenvoudige procedure die gewoon in Nederland kan worden uitgevoerd.

Het enige punt is het aanbrengen van het brandmerk en tegelijk de controle van de gegevens boot door de scheepsmetingsdienst.


Als je boot dan in Griekenland ligt of misschien verder is dat natuurlijk een handicap en sterk kostenverhogend. Daar moet je niet van uitgaan voor een reguliere inschrijving.

Ook als je in Italie aan de ketting ligt kun niet eenvoudig even een "zeebrief" regelen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:19 #1223232

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Ook als je in Italie aan de ketting ligt kun niet eenvoudig even een "zeebrief" regelen.
Is dat zo? De wet voorziet in een tijdelijke zeebrief onder bijzondere omstandigheden. (Art 11, vierde lid) Max 6 maanden geldig. Dan wordt denk ik wel van je verwacht dat je in die tijd of naar Nederland komt, of ter plaatse het proces richting een reguliere teboekstelling plus reguliere zeebrief doorloopt.

Edit:
Het eerste lid was voor AA misschien nog een optie geweest, maar dan moet je niet te lang blijven hangen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 18:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:45 #1223239

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Dat was mij niet bekend. Maar wel logisch. In toenemende mate worden zeeschepen in het buitenland gebouwd en die moeten nog wel, meestal op eigen kiel, naar Nederland komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:46 #1223240

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Dat was mij niet bekend. Maar wel logisch. In toenemende mate worden zeeschepen in het buitenland gebouwd en die moeten nog wel, meestal op eigen kiel, naar Nederland komen.
Deze optie zat al in de herziening van de vorige zeebrievenwet van 1869. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 19:16 door JotM. Reden: jaartal gecorrigeerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:50 #1223242

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Ik begrijp er niets meer van....
Het niet juridisch geldige papiertje is volgens het watersportverbond nog steeds geldig in een aantal landen?

Wat betreft Italië, Spanje en Portugal, Deze hebben jarenlang zelf toegestaan dat eigen burgers en bedrijven met buitenlandse veterstrik-, en pietendiploma's in die landen geen belasting over hun boot hoefde te betalen.
Zo het lijkt is voor registratie kadaster en zeebrief ook mogelijk met een NL vertegenwoordiger of contactpersoon en/of een NL rechtspersoon/bedrijfsvorm nodig te zijn. Dat verschilt op kosten na niets met het ICP.

Ik dacht wel dat met het uitgeven van de de zeebrief als vlaggenstaat deze ook verantwoordelijk is voor handhaving op milieu en technische eisen en veiligheid van de boot. Dit tenminste in beroepsvaart uitbesteed heeft aan klassenburo's/gecetificeerde bedrijven die dit elke 2 jaarlijkse controle $$$ doen.

Betekent dit dan ook niet dat het aanvragen/in bezit hebben van een zeebrief, je boot ook aan alle technische eisen en controles moet voldoen?
En dus een wereldreisje niet langer dan 2 jaar zou kunnen duren?

Een beetje als het gedoe rond de verlopen APK's bij Nederlandse overlanders die bij terugkomst hele dikke automatisch boetes op de deurmat vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:52 #1223244

brambo schreef :
Het is in principe een eenvoudige procedure die gewoon in Nederland kan worden uitgevoerd.

Het enige punt is het aanbrengen van het brandmerk en tegelijk de controle van de gegevens boot door de scheepsmetingsdienst.


Als je boot dan in Griekenland ligt of misschien verder is dat natuurlijk een handicap en sterk kostenverhogend. Daar moet je niet van uitgaan voor een reguliere inschrijving.

Ook als je in Italie aan de ketting ligt kun niet eenvoudig even een "zeebrief" regelen.

Bram

Er zijn toch aardig wat boten in het buitenland. Dat zijn toch ook gewoon "reguliere inschrijvingen"? Niet iedereen koopt zijn boot in NL, toch? Iets met vrij verkeer van goederen in de EU...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:53 #1223247

JotM schreef :
Bij Zeilen beginnen ze ook wakker te worden.

www.zeilen.nl/nieuws/actueel/o...-tumult-hoe-zit-het/

Weer gelul daar
kosten zee brief is geen 1700euro maar 180euro
de hele pakket kost geld om je boot te registeren .
zie link


www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 18:55 #1223248

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
scope schreef :
Betekent dit dan ook niet dat het aanvragen/in bezit hebben van een zeebrief, je boot ook aan alle technische eisen en controles moet voldoen?
En dus een wereldreisje niet langer dan 2 jaar zou kunnen duren?

Nee, want dat hele stuk van de Schepenwet is niet van toepassing op pleziervaartuigen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 19:00 #1223250

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Niet iedereen koopt zijn boot in NL, toch? Iets met vrij verkeer van goederen in de EU...
Dát is inderdaad de crux. Het staat je vrij dat ding op speciaal transport te zetten en zonder invoer- of andere heffingen mee naar Nederland te rijden. Of als deklast varen zelfs.
Maar zodra je op eigen kiel buitengaats gaat verandert de zaak.

Edit:
En dan niet eens voor wat betreft Nederland trouwens, hier is registratie niet verplicht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 19:01 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 19:01 #1223251

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Niet iedereen koopt zijn boot in NL, toch? Iets met vrij verkeer van goederen in de EU...
Dát is inderdaad de crux. Het staat je vrij dat ding op speciaal transport te zetten en zonder invoer- of andere heffingen mee naar Nederland te rijden. Of als deklast varen zelfs.
Maar zodra je op eigen kiel buitengaats gaat verandert de zaak.

ja, dat is vreemd inderdaad. Wat is daar van de reden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 okt 2020 19:05 #1223253

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Niet iedereen koopt zijn boot in NL, toch? Iets met vrij verkeer van goederen in de EU...
Dát is inderdaad de crux. Het staat je vrij dat ding op speciaal transport te zetten en zonder invoer- of andere heffingen mee naar Nederland te rijden. Of als deklast varen zelfs.
Maar zodra je op eigen kiel buitengaats gaat verandert de zaak.

ja, dat is vreemd inderdaad. Wat is daar van de reden?
Ik vermoed de enorme belangen die spelen rondom UNCLOS. En daarvan is dan de pleziervaart de klos.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.764 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl