Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:03 #1222891

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6426
Is al wel een tijd terug, maar ik weet van een inschrijving terwijl het jacht in zuidafrika lag. Eigenaar kreeg een klein plaatje mee met brandmerk en moest dat zelf duurzaam bevestigen. Daarna e.a. laten controleren door de plaatselijke consul en klaar.
Toen ging dat dus zonder reiskosten voor een brandmerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:11 #1222894

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7805
OK.

Efkes praktisch:

Heeft er iemand de totale weg naar een vlaggenbrief helder?

Compleet stappenplan, inclusief adressen, formulieren, kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:36 #1222900

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5929
AndreAzuree schreef :
komt de overheid met een regeling die effectief is, en waarvan de kosten redelijk zijn, met dat wat geboden wordt.
...tja, zo'n, met naar wens gefreesde tekst, 3-laags kunststof plaatje kost nog geen tientje bij de hakkenbar. En 3 maal een nummertje + gegevens overkloppen, daar doet een luie MEAOer misschien een uur over. Dus dat kost (naar mijn groffe schatting) nog eens 5 tientjes.
Ziten we op 6 tientjes totaal.
Daar gaat onze roverheid met 869 euro toch een kleine factor 15 overheen :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:43 #1222903

TuuLeVi schreef :
Daar gaat onze roverheid met 869 euro toch een kleine factor 15 overheen :whistle:

Diezelfde overheid heeft je met wat sluitingen van de horeca al veel meer laten besparen.
Niet zeuren dus.

Met de dagwaarde heeft het ook nix van doen.
Het gaat erom dat je voor je lol een ding bezit waarmee je de hele wereld rond zou kunnen. Wat dat ding waard is is totaal irrelevant.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:48 #1222906

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2147
Wat betreft dat brandmerk, in mijn boot zit een bouwnummer ingelamineerd. Gelijk aan het nummer in het koopcontract. Zou toch voldoende moeten zijn. Heb ook een btw verklaring. In Frankrijk controle gehad en vonden dit prima.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:57 #1222912

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Het gaat hier hoofdzakelijk over de ICP als alternatief voor een zeebrief.

Vergeten wordt het grote voordeel, dat via de kadaster inschrijving de boot de status registergoed heeft verkregen. Je bent dus officieel de eigenaar van de boot. Bij diefstal of verduistering kun je de boot zo weer terug in eigendom krijgen.

Het overschrijven op een andere eigenaar bij verkoop hoeft maar weinig te kosten via een notaris en geeft de koper de zekerheid dat de verkopende partij ook wettelijk de eigenaar is.

Anders kun je lastig controleren of de verkopende partij wel de eigenaar is of dat het een gestolen of verduisterde boot betreft. Wat later een hoop problemen kan opleveren.

Destijds was het niet mogelijk voor kleine vaartuigen een kadaster registratie te verkrijgen beneden een bepaalde tonnenmaat. Die beperking is toen opgeheven en de procedure voor jachten vereenvoudigd. Voorheen moet eerst de scheepsmetingsdienst de boot komen opmeten.

Misschien moet er nu een "Zeebrief light" komen. Met wel een kadaster registratie.

De kosten kunnen dan mogelijk wat verlaagd worden voor deze "light" versie.

Let wel, de kosten zijn eenmalig.

Het moet vooral uitgevoerd worden door een officieele instantie. Niet meer door een Watersport verbond of een voormalige wielrijders club. Die zien het meer als een leuke inkomsten bron.

Want hield overigens zo'n verlenging van het ICP in ? Controle van de gegevens ? Niet dus.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 10:58 #1222914

TuuLeVi schreef :
AndreAzuree schreef :
komt de overheid met een regeling die effectief is, en waarvan de kosten redelijk zijn, met dat wat geboden wordt.
...tja, zo'n, met naar wens gefreesde tekst, 3-laags kunststof plaatje kost nog geen tientje bij de hakkenbar. En 3 maal een nummertje + gegevens overkloppen, daar doet een luie MEAOer misschien een uur over. Dus dat kost (naar mijn groffe schatting) nog eens 5 tientjes.
Ziten we op 6 tientjes totaal.
Daar gaat onze roverheid met 869 euro toch een kleine factor 15 overheen :whistle:

hoe kom jij aan die 869 euro?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 11:16 #1222918


Vergeten wordt het grote voordeel, dat via de kadaster inschrijving de boot de status registergoed heeft verkregen. Je bent dus officieel de eigenaar van de boot. Bij diefstal of verduistering kun je de boot zo weer terug in eigendom krijgen.


Ik ben natuurlijk al officieel eigenaar, ik heb immers aantoonbaar voor de boot betaald. Gaat een kadaster je echt helpen bij diefstal?

Het overschrijven op een andere eigenaar bij verkoop hoeft maar weinig te kosten via een notaris en geeft de koper de zekerheid dat de verkopende partij ook wettelijk de eigenaar is.


Anders kun je lastig controleren of de verkopende partij wel de eigenaar is of dat het een gestolen of verduisterde boot betreft. Wat later een hoop problemen kan opleveren.

dat vind ik wel een valide argument, alhoewel ook het kadaster geen garantie is. Notarissen zijn wel weer erg duur.



Misschien moet er nu een "Zeebrief light" komen. Met wel een kadaster registratie.

De kosten kunnen dan mogelijk wat verlaagd worden voor deze "light" versie.

dat zou een mooie oplossing zijn!
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 12:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 11:29 #1222924

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Misschien moet er nu een "Zeebrief light" komen. Met wel een kadaster registratie.

De kosten kunnen dan mogelijk wat verlaagd worden voor deze "light" versie.
Omdat je het geloof ik even over het hoofd hebt gezien:
Een zeebrief voor pleziervaartuigen is een "zeebrief light" waar gereduceerde kosten aan verbonden zijn. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:11 #1222937

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Ja. dat klopt, men heeft handelingen voor jachten al eerder wat vereenvoudigd.

De Scheepsmetingsdienst hoeft je boot niet te komen opmeten. Ze kwamen destijds met 2 man voor een bootje van 9 meter.

Maar mogelijk kan het nog wat goedkoper (nog lighter) nu het IPC volstrekt waardeloos blijkt. Dat was het al, maar nu is er ruime publiciteit voor ontstaan en dat zal de buitenlandse kustwacht/douane/politie instellingen zeker niet zijn ontgaan.

Groet,

Bram
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 12:12 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:21 #1222938

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5929
Easyzeiler schreef :
hoe kom jij aan die 869 euro?
Kadasterregistratie €490 + nationaliteitsverklaring €189 + zeebrief €180.
www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven

brambo schreef :
Het gaat hier hoofdzakelijk over de ICP als alternatief voor een zeebrief.
nee, dat is het immers nooit geweest.
Bijna 9 meier voor een registratie vind ik wel een bak poen. Adak. het is ongeveer evenveel als een 1/2 jaar wegenhouderschapsbelasting.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 12:25 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:28 #1222941

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Beste A.Azure,

de status Registergoed is wat anders dan het in bezit hebben van een aankoop factuur.

Registergoed is dezelfde status als bij onroerend goed. Eigendom is wettelijk vastgelegd en kan alleen door een overschrijving of een uitschrijving in andere handen overgaan.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:35 #1222942

brambo schreef :
Beste A.Azure,

de status Registergoed is wat anders dan het in bezit hebben van een aankoop factuur.

Registergoed is dezelfde status als bij onroerend goed. Eigendom is wettelijk vastgelegd en kan alleen door een overschrijving of een uitschrijving in andere handen overgaan.

Bram


Bram, ik begrijp wat de status van Registergoed is. Maar ik ben wettelijk natuurlijk nog steeds eigenaar van de boot, ook zonder de registratie.
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 12:35 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:39 #1222944

ik heb mijn boot in 2004 laten registreren bij het Kadaster als binnenschip en heb derhalve een certificaat "Overeenkomst van Genève inzake inschrijving van binnenschepen". Heb geen Zeebrief.

ik heb mijn boot nu in Denemarken liggen en vaar alleen binnen Denemarken en Zweden. Daarbij kom ik niet buiten de territoriale wateren.

kom ik hiermee uit de voeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:43 #1222946

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Maar mogelijk kan het nog wat goedkoper (nog lighter) nu het IPC volstrekt waardeloos blijkt. Dat was het al, maar nu is er ruime publiciteit voor ontstaan en dat zal de buitenlandse kustwacht/douane/politie instellingen zeker niet zijn ontgaan.
Zo bedoel je. Zal vast snel gaan.

In 1986 werd als goedkoop alternatief voor pleziervaartuigen de vlaggebrief in het leven geroepen. In 1995 valt in de Staatscourant al te lezen dat het ministerie daar weer vanaf wilde, omdat er teveel mee gefraudeerd werd en liever gezien werd dat mensen voor hun jacht een zeebrief zouden aanvragen. Toen is de vereenvoudigde meting voor pleziervaartuigen ingevoerd. Daarna is de nationaliteitsverklaring voor pleziervaartuigen goedkoper gemaakt. Uiteindelijk is de vlaggebrief in 2014 ingetrokken. Jammer, want met €29,50 per 2 jaar kostte dat een schijntje in verhouding tot een zeebrief.
Inmiddels heeft de meest invloedrijke (ANWB: 4,5 miljoen leden) belangenbehartiger de handen van de watersport afgetrokken. Blijft over het Watersportverbond, welke eigenlijk helemaal niet zoveel zin meer heeft energie in "toerzeilen" te stoppen, getuige de ontwikkelingen in de herstructurering van het verbond.
Dus per wanneer hoop je op een goedkoop & fraudebestendig alternatief? 2035? Of nog wat later?
Wie gaat dat organiseren? En wie gaat borgen dat bijv. de leden van de KNVR er geen nadelige gevolgen van ondervinden? (want anders kan je het mijns inziens sowieso vergeten - dan gaan er serieuze belangen spelen)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 12:53 #1222948

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Het zal druk worden bij het kadaster!
Iemand vroeg naar procedure en stappenplan, zie:

www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Of de nationaliteitsverklaring inclusief is, is mij niet geheel duidelijk.
Indien inclusief, zijn de kosten totaal €665; kadaster 485 plus zeebrief 180.
Een nationaliteitsverklaring pleziervaart kost nu €189 bij de ILENT.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:00 #1222951

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ankeraar32 schreef :
ik heb mijn boot in 2004 laten registreren bij het Kadaster als binnenschip en heb derhalve een certificaat "Overeenkomst van Genève inzake inschrijving van binnenschepen". Heb geen Zeebrief.

ik heb mijn boot nu in Denemarken liggen en vaar alleen binnen Denemarken en Zweden. Daarbij kom ik niet buiten de territoriale wateren.

kom ik hiermee uit de voeten?
Dat ligt volledig aan de vereisten van de Deense en Zweedse overheid. (zoals dat in andere gevallen aan de Franse, Spaanse en Italiaanse overheid ligt)

In Denemarken verwacht ik geen problemen: www.dma.dk/SynRegistrering/Ski...8jer_under_20BT.aspx

Danish Maritime Authority schreef :
Certificate of Nationality
...
Pleasure craft under 20 GT which therefore cannot be registered, cannot be issued with a Certificate of Nationality from the Danish Maritime Authority. As owners of pleasure craft may need to produce documentation of their ship to authorities outside Denmark, you can instead show them this letter from the Register of Shipping – ‘To whom it may concern’.

Also, private recreational yachtsmen organisations can issue a ‘certificate of nationality’ to their members. You may have to pay a fee for the certificate.

Voor Zweden nog even Googelen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:03 #1222952

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
Beste A.Azure,

de status Registergoed is wat anders dan het in bezit hebben van een aankoop factuur.

Registergoed is dezelfde status als bij onroerend goed. Eigendom is wettelijk vastgelegd en kan alleen door een overschrijving of een uitschrijving in andere handen overgaan.

Bram


Bram, ik begrijp wat de status van Registergoed is. Maar ik ben wettelijk natuurlijk nog steeds eigenaar van de boot, ook zonder de registratie.

Het bezit kan alleen overgaan op een andere eigenaar met een officieele overschrijving.

Stel dat de boot gestolen wordt. Bij verhuur bijvoorbeeld door verduistering. Het verdwijnt en wordt verkocht. Zie maar dat je het bezit weer terug krijgt.

Bij Registergoed ben je nog steeds de wettelijke eigenaar en kun je weer direct over je eigendom beschikken.

Het advies bij een aanbouw van een schip is, het direct al tijdens de aanbouw te boek te stellen. Dat maakt dat je de officiele eigenaar bent van wat er staat in combinatie met de aanbetalingen.

Doe je dat niet, dan valt het schip onder de failliete boedel want het is nog niet geleverd. Ondanks het feit dat je al diverse termijnen hebt betaald.

Het gevaar bestaat dat als je een boot koopt die teboekgesteld is en deze niet laat overschrijven of uitschrijven, dat de "echte" eigenaar of de houder van de scheepshypotheek nog steeds de rechtmatige eigenaar is. Let hier vooral op !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:14 #1222956

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
JotM schreef :
Ankeraar32 schreef :
ik heb mijn boot in 2004 laten registreren bij het Kadaster als binnenschip en heb derhalve een certificaat "Overeenkomst van Genève inzake inschrijving van binnenschepen". Heb geen Zeebrief.

ik heb mijn boot nu in Denemarken liggen en vaar alleen binnen Denemarken en Zweden. Daarbij kom ik niet buiten de territoriale wateren.

kom ik hiermee uit de voeten?
...

Voor Zweden nog even Googelen.

In Zweden is registratie van pleziervaartuigen <15m niet verplicht, dus ik verwacht ook daar eigenlijk geen problemen.
(Als je als Zweed je jacht vrijwillig wilt laten registreren kost dat KR 10.500,- ~ €1.015)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:15 #1222957

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
EosD34 schreef :
Het zal druk worden bij het kadaster!
Iemand vroeg naar procedure en stappenplan, zie:

www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Of de nationaliteitsverklaring inclusief is, is mij niet geheel duidelijk.
Indien inclusief, zijn de kosten totaal €665; kadaster 485 plus zeebrief 180.
Een nationaliteitsverklaring pleziervaart kost nu €189 bij de ILENT.

Dit is wat ik nu volg en in gang aan het zetten ben. Of nationaliteitsverklaring extra kosten geeft of dat het impliciet in de zeebrief is mij dus ook niet duidelijk maar we gaan het zien. Ik heb het kadaster wel deze vraag gesteld, maar ik heb een vermoeden dat het daar wat druk gaat worden met vragen de komende tijd. Erg gebruikersvriendelijk is het niet vooralsnog niet. Op ILENT wordt een korte procedure geschetst die bij kadaster niet wordt beschreven of genoemd. Nergens wordt ook echt goed beschreven wat de precieze inhoud van een zeebrief of nationaliteitsverklaring is (vage termen als ‘ een soort paspoort’). We gaan het meemaken, maar zal wel wat tijd overheen gaan denk ik zo. Het lijkt erop dat je een dik pak papier met bewijsstukken moet gaan opsturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:30 #1222960

Ik hoop dat je het proces ook op het forum beschrijft.
Met name problemen waar je tegen aan loopt en dergelijke.
Kan weer nuttig zijn voor andere (waaronder ik)
Heb ook een beetje op de eerder genoemde sites gekeken maar ik vind het vooral onduidelijk.
Maar dat heb ik vaker :-)
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:36 #1222962

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5929
Baasklusje schreef :
Het gaat erom dat je voor je lol een ding bezit waarmee je de hele wereld rond zou kunnen.
en dan vinden mensen het "normaal" om 896 piek af te tikken bij een overheid om geen gedonder te krijgen bij een andere overheid. Zo houdt de een de ander aan het "werk"...

"het is een rare wereld waarin we leven..."
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:51 #1222967

Ik ben ook weer een paar stappen wijzer:

Schip dat ik wil kopen is als zeeschip geregistreerd bij het Kadaster
Als ik het schip wil overschrijven moet ik langs de notaris. Ik heb even offerte bij de notaris hier in de buurt gevraagd die ervaring heeft met scheeps transacties.

Offerte bedraagt: 767,31 euro incl BTW. Hiervan is 400 euro het honorarium van de notaris.
Daar komt 189 euro voor ILenT bij voor de nationaliteitsverklaring. De notaris verzorgt dat overigens wel voor je.
Samen: 956,31 euro

Een zeebrief is facultatief. Dat is niet nodig, maar wordt uiteraard aangeraden. Alleen een zeebrief kun je op elk later moment nog aanvragen als je dat wilt.

Alternatief is laten doorhalen van de huidige registratie en een nieuwe registratie doen.
Het doorhalen bij het kadaster zelf is kosteloos. Maar de huidige eigenaar moet wel langs de rechtbank in Rotterdam en als je een bewijsstuk wil hebben (en dat wil je denk ik) dan kost dat 37,90. Ik weet niet of er griffierechten zijn voor de rechtbank.

Opnieuw aanvragen kost 485 euro. Je moet wel een gewaarmerkte kopie van je legitimatie hebben. dat haal je bij je gemeente. Hier kost dat 7,65.
Hier komt natuurlijk ook de kosten ILenT bij voor de nationaliteitsverklaring, 189 euro
Samen: 719,55 euro

Je krijgt dan wel een nieuw registratienummer. Oude dus verwijderen en nieuwe aanbrengen.

Samengevat:
Overschrijven is 236,76 euro duurder, maar naar mijn inschatting wel eenvoudiger. De notaris neemt voor dit bedrag het eea aan werk voor je uit handen.
Proces zou in 1-2 weken doorlopen moeten kunnen zijn.

Alternatief kan nog zijn uitschrijven en eerst nog ICP aanvragen en daarna wel zien waar het heen gaat.
Ik denk dat ik de kosten voor lief ga nemen en de notaris zijn werk laat doen. Ben ik er maar vanaf en is het goed geregeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:53 #1222968

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
BP05 schreef :
Nergens wordt ook echt goed beschreven wat de precieze inhoud van een zeebrief of nationaliteitsverklaring is (vage termen als ‘ een soort paspoort’). We gaan het meemaken, maar zal wel wat tijd overheen gaan denk ik zo. Het lijkt erop dat je een dik pak papier met bewijsstukken moet gaan opsturen.
Gelukkig wordt dat allemaal een stuk duidelijker zodra de nieuwe Rijkswet nationaliteit zeeschepen (die nu in het parlement in behandeling is) van kracht wordt. Daarin wordt ook de strafbaarstelling van het niet hebben van een geldige zeebrief (weer) geregeld, dus dan is die onduidelijkheid ook uit de wereld.

Voorstel van rijkswet Rijkswet nationaliteit zeeschepen schreef :
Artikel 20 – Verplichting kapitein
Bij het aandoen van een haven, ongeacht waar ter wereld, toont de kapitein van een in het vlagregister ingeschreven zeeschip op verzoek van de bevoegde autoriteit een geldige zeebrief.
...
Artikel 26 – Strafbepaling, administratieve rechtsbescherming en bescherming persoonsgegevens
1. Bij wet, onderscheidenlijk landsverordening wordt overtreding van de artikelen 19, 20, 23, 24 en 25 strafbaar gesteld.

Edit:
Alhoewel. Wellicht wordt inschrijving in het Vlagregister voor pleziervaartuigen niet verplicht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 13:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 okt 2020 13:54 #1222970

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
SoFTSTuff schreef :
Ik hoop dat je het proces ook op het forum beschrijft.
Met name problemen waar je tegen aan loopt en dergelijke.
Kan weer nuttig zijn voor andere (waaronder ik)
Heb ook een beetje op de eerder genoemde sites gekeken maar ik vind het vooral onduidelijk.
Maar dat heb ik vaker :-)

Zal ik doen. Vooralsnog heb ik een koopcontract en ‘doorhaling registratie buitenland’. Ben benieuwwd of dat genoeg is. Zou het eigenlijk moeten zijn. De doorhaling is natuurlijk handig, als de vorige registratie zijn werk goed heeft gedaan. Er wordt ook nog een ‘meet brief’ gevraagd. Weer zo’n ongedefinieerd ding. Ik heb wel de design specificaties, zal dat genoeg zijn? Of mis ik dan weer een officieel ‘stempel’ .

Ik vind het ook onduidelijk, ik ben daar in het algemeen ook erg allergisch voor, omdat ik vind dat (overheids)regelbeschrijvingen eenduidig en consistent moeten zijn. Dit zou voor zoiets simpels toch met een beetje zorgvuldigheid moeten kunnen, ook al komt het misschien niet al te vaak voor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.691 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl