Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fraai verhaal over het ICP

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 13:16 #1223452

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ondanks het feit dat onze boot in het kadaster is ingeschreven, vind ik de oplossing alle kleine schepen verplicht in het kadaster in te schrijven "way over the top".

Als Het ICP niet meer aan de eisen voldoet, moet het ICP zodanig aangepast worden, zodat het wel aan de eisen voldoet. Bijvoorbeeld het vermelden van de nationaliteit van de scheepseigenaar zou een mogelijkheid zijn. Het is dan niet meer interessant om een ICP aan te vragen om daarmee de locale fiscus te omzeilen.

Alle kleine schepen in het kadaster is natuurlijk wel een fijne natte droom voor de fiscus.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 13:18 #1223454

brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zou een bootje een zelfde zware en dure procedure moeten krijgen als onroerend goed?

Kijk naar je eigen "bootje". Is de waarde daarvan en het gebruik niet te vergelijken met een onroerende zaak ?

Zo'n flut IPC had ook maar een beperkte looptijd en moest met enige regelmaat vernieuwd worden en worden uitgeschreven bij verkoop. Reken dat eens uit over een langere periode.

Ik begrijp de bezwaren niet zo. Diverse jachten hebben een waarde die het eigen bezit in de vorm van onroerende zaken zelfs te boven gaat.

En een document dat wereldwijd geldig is en geldig blijft. Dat is toch ook wel wat waard.

Stel dat er een beter eenvoudig document komt. Hoe lang duurt het dan dat het in andere landen bekend wordt en wordt geaccepteerd.

De controles op de buitengrenzen gaan zeker overal toenemen.

Groet,

Bram

Nee, mijn bootje is nog niet de helft van een beetje onroerend goed. Eens dat het ICP flut was. En eens dat er een goed eenvoudig document moet komen. Maar niet overtuigd van de absurd dure kadaster oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 13:31 #1223461

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zeilzin schreef :
Alle kleine schepen in het kadaster is natuurlijk wel een fijne natte droom voor de fiscus.

Daar is toch geen kadastrale registratie voor nodig?
Gewoon de 100% registratie waar Hiswa voor pleit is genoeg.
Koppelen we daar een fictieve "ICP-waarde" obv waterverplaatsing en (aangetoonde) leeftijd van het schip aan, kan die mooi aan box 3 worden toegevoegd.
Herinvoering van de Weeldebelasting op pleziervaartuigen. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 14:06 #1223469

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zou een bootje een zelfde zware en dure procedure moeten krijgen als onroerend goed?

Kijk naar je eigen "bootje". Is de waarde daarvan en het gebruik niet te vergelijken met een onroerende zaak ?

Zo'n flut IPC had ook maar een beperkte looptijd en moest met enige regelmaat vernieuwd worden en worden uitgeschreven bij verkoop. Reken dat eens uit over een langere periode.

Ik begrijp de bezwaren niet zo. Diverse jachten hebben een waarde die het eigen bezit in de vorm van onroerende zaken zelfs te boven gaat.

En een document dat wereldwijd geldig is en geldig blijft. Dat is toch ook wel wat waard.

Stel dat er een beter eenvoudig document komt. Hoe lang duurt het dan dat het in andere landen bekend wordt en wordt geaccepteerd.

De controles op de buitengrenzen gaan zeker overal toenemen.

Groet,

Bram

Nee, mijn bootje is nog niet de helft van een beetje onroerend goed. Eens dat het ICP flut was. En eens dat er een goed eenvoudig document moet komen. Maar niet overtuigd van de absurd dure kadaster oplossing.

Ik weet als wel als mijn "bootje" voor langere tijd, zonder zelf aan boord te zijn, in het buitenland lag dan zou ik er zeker zorg voor dragen om officieele documenten als nederlands schip te bezitten.

Je weet maar nooit.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 15:23 #1223500

brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zou een bootje een zelfde zware en dure procedure moeten krijgen als onroerend goed?

Kijk naar je eigen "bootje". Is de waarde daarvan en het gebruik niet te vergelijken met een onroerende zaak ?

Zo'n flut IPC had ook maar een beperkte looptijd en moest met enige regelmaat vernieuwd worden en worden uitgeschreven bij verkoop. Reken dat eens uit over een langere periode.

Ik begrijp de bezwaren niet zo. Diverse jachten hebben een waarde die het eigen bezit in de vorm van onroerende zaken zelfs te boven gaat.

En een document dat wereldwijd geldig is en geldig blijft. Dat is toch ook wel wat waard.

Stel dat er een beter eenvoudig document komt. Hoe lang duurt het dan dat het in andere landen bekend wordt en wordt geaccepteerd.

De controles op de buitengrenzen gaan zeker overal toenemen.

Groet,

Bram

Nee, mijn bootje is nog niet de helft van een beetje onroerend goed. Eens dat het ICP flut was. En eens dat er een goed eenvoudig document moet komen. Maar niet overtuigd van de absurd dure kadaster oplossing.

Ik weet als wel als mijn "bootje" voor langere tijd, zonder zelf aan boord te zijn, in het buitenland lag dan zou ik er zeker zorg voor dragen om officieele documenten als nederlands schip te bezitten.

Je weet maar nooit.

Bram

denk je dat een kadaster registratie gaat helpen als mijn bootje in Turkije ontvreemd wordt? Overigens heb ik natuurljk wel een hele set officiele documenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 15:49 #1223511

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
brambo schreef :
Gewoon de kadaster registratie voor kleinere schepen handhaven in combinatie met een Zeebrief.

...De kosten zijn slechts eenmalig gedurende de gehele looptijd van je schip.

Wie maakt er nu bezwaar als de aankoop of overdracht van een onroerende zaak via een notaris moet lopen ?

Als ik een auto op mijn naam zet dan wordt dat over vrijwel de gehele wereld gezien als een bewijs van eigenaarschap. Ja, juridisch niet helemaal, maar goed genoeg voor alle overheden in het dagelijkse verkeer. De registratie van een auto kost bij de eerste registratie een paar honderd euro (ik weet het niet precies) maar om 'm op mijn naam te zetten ongeveer een tientje. Dat geldt voor zowel een nieuwe Rolls Royce, met de waarde van een ruime woning, als voor een ouwe Lada, met een waarde van een paar tientjes.

Dat zou voor plezierschepen dan toch ook zo moeten kunnen? Zonder kadaster, zonder notaris en vooral zonder bizarre eenmalige of jaarlijkse kosten.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 16:00 #1223517

plusfast schreef :
brambo schreef :
Gewoon de kadaster registratie voor kleinere schepen handhaven in combinatie met een Zeebrief.

...De kosten zijn slechts eenmalig gedurende de gehele looptijd van je schip.

Wie maakt er nu bezwaar als de aankoop of overdracht van een onroerende zaak via een notaris moet lopen ?

Als ik een auto op mijn naam zet dan wordt dat over vrijwel de gehele wereld gezien als een bewijs van eigenaarschap. Ja, juridisch niet helemaal, maar goed genoeg voor alle overheden in het dagelijkse verkeer. De registratie van een auto kost bij de eerste registratie een paar honderd euro (ik weet het niet precies) maar om 'm op mijn naam te zetten ongeveer een tientje. Dat geldt voor zowel een nieuwe Rolls Royce, met de waarde van een ruime woning, als voor een ouwe Lada, met een waarde van een paar tientjes.

Dat zou voor plezierschepen dan toch ook zo moeten kunnen? Zonder kadaster, zonder notaris en vooral zonder bizarre eenmalige of jaarlijkse kosten.

Plus fast: +1..
Eenmalige kosten vergelijkbaar met eerste tenaamstelling van een bootje en vervolgens een overschrijven met beperkte kosten . Ik zeg: RDW, kentekenbewijs (en voor mijn part ook een normale watersport belasting met goed onderhoud en service van de bruggen. sluizen en bediening). Voor de AWB eenmalig door de importeur een eerste inschrijving en verder staan in alle boten VIN/ bouw nummers. Zelfbouwers en bezitters van unica betalen dan wellicht 800 oid maar hebben daarna dezelfde kosten en rechten als de AWB owners. Dit moet toch haalbaar zijn? en idd weg bij het watersportverbond dat aantoonbaar niet capabel is dit goed te regelen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 17:42 #1223564

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
plusfast schreef :
Als ik een auto op mijn naam zet dan wordt dat over vrijwel de gehele wereld gezien als een bewijs van eigenaarschap. Ja, juridisch niet helemaal, maar goed genoeg voor alle overheden in het dagelijkse verkeer.

Fout: kenteken is geen bewijs van eigendom. Dat staat er zelfs op. Het komt in de dagelijkse praktijk voor dat eigenaren toestaan dat "regelmatige bestuurders" niet zijnde eigenaren een auto op hun naam hebben staan, zodat zij ook zelf alle post (bekeuringen, belasting, etc.) van de overheid krijgen zonder dat een derde als eigenaar daar tussen zit.

Waar de discussie in dit draadje de mist in gaat is dat het kadaster specifiek over eigendom gaat en nergens anders over. Vervolgens heb je dan - op basis van het kadaster - een zeebrief. Dat is weer een ander document.

Een kentekenbewijs heeft niets met eigendom te maken en gaat alleen over aansprakelijkheid voor auto, boot, etc. Je hoeft ook geen Nederlander te zijn voor een NL auto kenteken en daarmee komen we bij het onderdeel nationaliteit.

De ontwikkeling die we nu in NL zien bij agentschap telecom voor de marifoon en in Belgie met bootregistratie is een aantoonbare verwantschap met het land. Wanneer alleen iemand met een NL paspoort een NL bootkenteken zou kunnen aanvragen, zet je een goede stap voor het onderwerp "vlag". En dan is die kentekenhouder ook de klos voor belastingen en andere kosten.

Vastleggen van eigendom (kadaster) is vooral bij duurdere schepen zinvol. Denk bijvoorbeeld aan het laten bouwen van een nieuwe boot. Bij het leggen van de kiel wordt een nummer ingeslagen en is het jouw eigendom. Gaat de werf daarna failliet, dan heb je nog steeds (ongeveer) waar je voor hebt betaald.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 17:55 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 17:53 #1223567

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Isohans schreef
Eenmalige kosten vergelijkbaar met eerste tenaamstelling van een bootje en vervolgens een overschrijven met beperkte kosten . Ik zeg: RDW, kentekenbewijs (en voor mijn part ook een normale watersport belasting met goed onderhoud en service van de bruggen. sluizen en bediening). Voor de AWB eenmalig door de importeur een eerste inschrijving en verder staan in alle boten VIN/ bouw nummers. Zelfbouwers en bezitters van unica betalen dan wellicht 800 oid maar hebben daarna dezelfde kosten en rechten als de AWB owners. Dit moet toch haalbaar zijn? en idd weg bij het watersportverbond dat aantoonbaar niet capabel is dit goed te regelen.

Denk dat alles tot en met zeg de nieuwe "GuppyXL Laura Dekker Boot" zich er nog wel een keer in kan vinden echter die dure strijkijzers van boven de half miljoen gaan de belasting niet willen betalen. Zie je nou al met de KLM de piloten blokkeren de loonmatiging voorwaarde en het voortbestaan van KLM op overheidssteun.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 17:55 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 18:33 #1223584

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
plusfast schreef :
Als ik een auto op mijn naam zet dan wordt dat over vrijwel de gehele wereld gezien als een bewijs van eigenaarschap.

Als je wereld niet groter is dan EU + EVA, dan is dat zo. En dan hou je nog een héél groot stuk wereld over.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 19:07 #1223608

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Waar de meesten hier helemaal aan voorbij gaan een jachtje is nooit en te nimmer een zeeschip.
Dat het ICP door amateurs dan verkloot wordt, zadelt de rest met een probleem op.

Wat dan wel, een zeebrief is op zich prima, maar dat net zo goed onder het ICP gekund, registreren en er verder geen feest van maken, met kadaster, notaris en brandmerken, allemaal nergens voor nodig.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 19:07 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 19:32 #1223620

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
henkvd schreef :
Waar de meesten hier helemaal aan voorbij gaan een jachtje is nooit en te nimmer een zeeschip.
In wettelijk zin wel. Hoe? Dat heb ik in het andere draadje beschreven: zeilersforum.nl/index.php/foru...ar?start=800#1223401
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 01 nov 2020 20:02 #1223627

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
JotM schreef :
plusfast schreef :
Als ik een auto op mijn naam zet dan wordt dat over vrijwel de gehele wereld gezien als een bewijs van eigenaarschap.

Als je wereld niet groter is dan EU + EVA, dan is dat zo. En dan hou je nog een héél groot stuk wereld over.

Ook in bijvoorbeeld de VS wordt een NL kenteken erkend. En als ik de verhalen lees van veel Nederlanders die op een motorfiets over de wereld trekken dan is het kenteken in vrijwel de hele wereld gewoon geaccepteerd.
hnrts schreef :
plusfast schreef :
Als ik een auto op mijn naam zet dan wordt dat over vrijwel de gehele wereld gezien als een bewijs van eigenaarschap. Ja, juridisch niet helemaal, maar goed genoeg voor alle overheden in het dagelijkse verkeer.

Fout: kenteken is geen bewijs van eigendom. Dat staat er zelfs op. Het komt in de dagelijkse praktijk voor dat eigenaren toestaan dat "regelmatige bestuurders" niet zijnde eigenaren een auto op hun naam hebben staan, zodat zij ook zelf alle post (bekeuringen, belasting, etc.) van de overheid krijgen zonder dat een derde als eigenaar daar tussen zit...

Daarom schreef ik al: "juridisch niet helemaal". Die motorrijders die ik net al aanhaalde laten waar ook ter wereld hun kentekenbewijs zien, en dan is dat voor de meeste overheidsdienaren voldoende om weer lekker verder te mogen zonder verder gezeur. Een vergelijkbaar kentekenbewijs voor boten zou hetzelfde kunnen en moeten werken. De weg via Kadaster en Zeebrief kan altijd blijven bestaan, maar is meer bedoeld en meer geschikt voor erg dure, erg grote jachten.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 02 nov 2020 07:38 #1223722

Kentekenbewijs en eigendom:
Kenteken bewijs had deel 1,2, 3 en kopie deel drie.
Deel over het voertuig, deel over de eigenaar/ bestuurder en het deel achter de voorruit. Kopie deel 3 veilig bij de eigenaar. Zonder dat deel is voortuin niet verkoopbaar.
Nu ziet het er anders uit maar de eigenaarscode op de kassabon bij het Rdw agentschap verkregen is het bewijs van eigendom. Ben je dat kwijt ga je eerst de verificatiemolen in. Gaat volgens mij dus wel degelijk ook over eigenaar/ eigendom. En dat na type goedkeuring van het voertuig prima hanteerbaar in het handelsverkeer.. tientjes werk.
Dat kan toch ook gewoon bij de bootjes?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 10:29 #1233905

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik denk dat het goed is nog even terug te komen op wat het ICP wel en niet voor betekenis heeft, ook naar aanleiding van de vraag "Wat houdt de frase "het recht de Nederlandse vlag te voeren" nou eigenlijk in?" zoals die in een ander draadje werd gesteld.

Nieuwsuur meldt daar op de webpagina die hoort bij het filmpje dat door TS werd gelinkt één en ander over, net als de website van het blad Zeilen. Er kan - in mijn ogen gelukkig - vastgesteld worden dat Zeilen een stuk genuanceerder is dan Nieuwsuur.

Naast de door Nieuwsuur gegeven duiding "juridisch stelt het document amper iets voor" wordt met verwijzingen als "een Nederlands certificaat" gesuggereerd dat het een Nederlandse vinding is, net als het laten uitgeven door private partijen. Wat onjuist is.

De aanduiding International Certificate for Pleasure Craft (ICP) (in UNECE resolutie 13) laat zich mooi direct naar het Nederlands vertalen als Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP). In andere talen ligt dat net anders.

In het Duits is dat het Internationaler Bootschein (IBS) geworden.



Waarover het Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH) meldt:
"Im Gegensatz zum Flaggenzertifikat dient der internationale Bootsschein (IBS), ausgestellt von DSV, DMYV oder ADAC als Eigentumsnachweis, allerdings nicht als Nachweis zum Führen der deutschen Flagge."
En ja, het IBS (de Duitse variant van het ICP dus) wordt uitgegeven door het Deutscher Segler-Verband (DSV - de tegenhanger van het Watersportverbond), het Deutscher Motoryachtverband (DMYV - de tegenhanger van de KNMC) en de ADAC (de tegenhanger van de ANWB).
Onze oosterburen maken daar trouwens wel handig gebruik van: daar waar bootregistratie voor schepen <15 m lengte niet verplicht is in Duitsland, is het voeren van een kenteken voor de meeste van die schepen op de binnenwateren wel verplicht. Als kenteken mag daarbij het documentnummer van het IBS gebruikt worden, zoals beschreven op de website van het Deutscher Segler-Verband.
Erkend in Italië of Spanje? Ik verwacht van niet. Daarvoor zal je in Duitsland toch tenminste een "Flaggenzertifikat" (de Duitse variant van de vlaggebrief zoals die in Nederland tot 2014 bestond) moeten aanvragen. Of een registratie in één van de registers die vallen onder Deutsche Flagge.


In het Frans wordt het ICP vertaald tot "certificat international de batiments (cq bateau) de plaisance" (CIBP). Waarover het Franse ministerie met betrekking tot binnenvaart vermeldt:
Un CIBP (certificat international de bateau de plaisance) peut être délivré au propriétaire d’un bateau qui en fait la demande. Il vaut titre de navigation pour circuler à l’étranger sans autre formalité.
:)

Zodra je in Frankrijk je vergunning voor het varen op de binnenwateren hebt aangevraagd, betaald en verkregen krijg je het Franse ICP er gewoon gratis bij, met een geldigheid van twee jaar.
Le Certificat International de Bateau de plaisance (CIBP) est délivré automatiquement à tout détenteur d'une carte de circulation "eaux intérieures" pour un bateau de moins de 20m. Il est nécessaire pour naviguer à l'étranger, en Allemagne et Autriche notamment. Le CIBP est valable pour une durée de 2 ans.

In Frankrijk is het trouwens niet eens meer een papieren document, maar een download.
Depuis le 12 août 2019, la carte de circulation et le CIBP sont dématérialisés. Ils peuvent être transmis électroniquement au plaisancier.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 05 dec 2020 13:29 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 10:41 #1233908

ISO788 Hans schreef :
Kentekenbewijs en eigendom:
Kenteken bewijs had deel 1,2, 3 en kopie deel drie.
Deel over het voertuig, deel over de eigenaar/ bestuurder en het deel achter de voorruit. Kopie deel 3 veilig bij de eigenaar. Zonder dat deel is voortuin niet verkoopbaar.
Nu ziet het er anders uit maar de eigenaarscode op de kassabon bij het Rdw agentschap verkregen is het bewijs van eigendom. Ben je dat kwijt ga je eerst de verificatiemolen in. Gaat volgens mij dus wel degelijk ook over eigenaar/ eigendom. En dat na type goedkeuring van het voertuig prima hanteerbaar in het handelsverkeer.. tientjes werk.
Dat kan toch ook gewoon bij de bootjes?

dat kan zeker, maar te moeilijk voor de ambtenaren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 11:19 #1233920

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Easyzeiler schreef :
dat kan zeker, maar te moeilijk voor de ambtenaren

Quizvraag voor Easyzeiler:
[1] Ambtenaren zijn er om te doen wat zij maatschappelijk nuttig vinden.
[2] Ambtenaren zijn er om opdrachten van de regerende politiek uit te voeren.
Wat is waar, [1] of [2].
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 11:21 #1233921

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Wat ik nog steeds moeilijk begrijp, als het doel is dat je moet kunnen aantonen dathet schip echt van jou is wat is er dan mis met het aankoopbewijs inclusief registratie/bouwnummer op jouw naam.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 11:27 #1233922

Arcadia schreef :
Easyzeiler schreef :
dat kan zeker, maar te moeilijk voor de ambtenaren

Quizvraag voor Easyzeiler:
[1] Ambtenaren zijn er om te doen wat zij maatschappelijk nuttig vinden.
[2] Ambtenaren zijn er om opdrachten van de regerende politiek uit te voeren.
Wat is waar, [1] of [2].

wel on topic blijven :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 11:43 #1233923

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Easyzeiler schreef :
Arcadia schreef :
Easyzeiler schreef :
dat kan zeker, maar te moeilijk voor de ambtenaren

Quizvraag voor Easyzeiler:
[1] Ambtenaren zijn er om te doen wat zij maatschappelijk nuttig vinden.
[2] Ambtenaren zijn er om opdrachten van de regerende politiek uit te voeren.
Wat is waar, [1] of [2].

wel on topic blijven :cheer:

Dan zou het fijn zijn als jij je onthoudt van trollen/drogredenen, zodat we inhoudelijk kunnen blijven en vaststellen dat hetgeen gesteld werd mbt het nut van de kentekenregistratie in Europa al niet werkt (zie o.a. ec.europa.eu/growth/sectors/au...icle-registration_en), laat staan als het motorvoertuig de (douane-)unie heeft verlaten en terugkeert.

Dus waarom zou de kentekenregistratie van motorvoertuigen (kunnen) dienen als model voor zeegaande pleziervaartuigen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 12:57 #1233935

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
alegria schreef :
Wat ik nog steeds moeilijk begrijp, als het doel is dat je moet kunnen aantonen dathet schip echt van jou is wat is er dan mis met het aankoopbewijs inclusief registratie/bouwnummer op jouw naam.
Omdat er geen enkeke garantie is dat je de "laatste" eigenaar bent. Ik heb een hoop aankoopbewijzen van spullen die ik lang niet meer heb.
De registratie bij het kadaster hetgeen een openbaar register is, maakt de controle door derden op eigendom en trouwens ook hypothecaire zekerheden mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 05 dec 2020 13:41 #1233947

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Thanks. Dat snijdt hout. Dank voor je uitleg
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 08:37 #1234101

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Heb er nog eens over nagedacht, maar als ik met een Rolex van een ton langs de douane ga en mijn aankoopbewijs laat zien is dat voldoende om door te gaan. Waarom zou dat met een zeilboot niet gelden?
Kan iemand mij dat uitleggen?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 08:44 #1234104

alegria schreef :
Heb er nog eens over nagedacht, maar als ik met een Rolex van een ton langs de douane ga en mijn aankoopbewijs laat zien is dat voldoende om door te gaan. Waarom zou dat met een zeilboot niet gelden?
Kan iemand mij dat uitleggen?

ja hoor de desbetreffende ambtenaar zal dat hoogstwaarschijnlijk wel accepteren. een aankoopbewijs alleen en identiteitsbewijs moet volgens mij ook voldoende zijn, maar ja ga ze dat maar eens uitleggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 08:48 #1234105

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Tot Nog toe gaat dat goed. En ook paar keer controle gehad in België en Frankrijk.
Niets aan de hand.
happy sailing
Laatst bewerkt: 06 dec 2020 08:49 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl