brambo schreef :
We hebben in Nederland een prima systeem voor de binnenvaart en voor de Zeevaart met een officiële eigendoms vastlegging in het kadaster als registergoed.
Voor de categorie Z kun je hiermee een zeebrief verkrijgen, het officiële internationale erkende "vlag certificaat".
....
Dat je daar dan mee vluchtelingen uit het water kan vissen. Drugs vervoeren etc. staat daar geheel los van.
Over één kam scheren van niet-commercieel ingezette zeeschepen van organisaties met ideële doelstellingen en drugstransporten is niet zo mijn ding, of je het nou eens bent met de acties of niet.
En ook niet van de Nederlandse regering:
zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31409-199.html
Dit betreft de schepen van o.a. Sea Sheppard Conservation Society, Greenpeace, Women on Waves en Jugend Rettet NL.
Er is in 2019 aangepaste regelgeving gekomen zodat de schepen van deze organisaties netjes een zeebrief kunnen verkrijgen èn aan een aantal voorwaarden moeten voldoen die niet van toepassing zijn op andere niet-commercieel gebruikte zeeschepen.
Knoet schreef :
Is niet-commercieel per definitie pleziervaartuig?
Dat is de definitie van een pleziervaartuig. In verschillende regelingen op verschillende manieren verwoord, maar m.i. het duidelijkst in de Wet zeevarenden:
pleziervaartuig: een Nederlands schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt
Deze definitie lees je ook in de vereisten om een "Nederlands schip" te zijn in
art 311, vierde lid, Wetboek van koophandel:
"Een schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt, is een Nederlands schip indien wordt voldaan aan het eerste lid, onderdeel a, onder 1°, onder 3° of onder 4° en er in Nederland aan de wal een natuurlijk persoon is met voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is."
Dit zijn de vereisten waaraan voldaan moet worden voor een zeebrief als "niet-commercieel" schip. (zie
in het draadje over het "recht de Nederlandse vlag te voeren" de zeebrief van Gabber)