Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fraai verhaal over het ICP

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 22:26 #1234607

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
robhop schreef :


Er is nu een procedure om tijdelijke zeebrieven uit te geven, zonder kadastrale registratie vooraf. Dit in verband met het niet kunnen reizen naar het buitenland door de inspecteurs. Deze zeebrief is maximaal een half jaar geldig. Daarna moet de boot in Nederland zijn en alsnog worden geregistreerd. Wel extra kosten, nog een keer 180 euro's voor de tijdelijke zeebrief.

Groet Robin

En er is niemand die naar de geldigheids datum kijkt in het buitenland , dus dat is ook een mooie permanente oplossing ;) (zegt de gek die net met z’n verlopen ICP in panama en aruba is ingechecked omdat de nieuwe nog in een gesloten envelop zat en op de boot lag)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 23:38 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 22:55 #1234614

robhop schreef :
AndreAzuree schreef :
]

Als je boot in het buitenland ligt heb je nu helemaal geen keuze, volgens mij vliegt het kadaster nu niet naar andere landen om registraties te doen. Ik ben dus toch wel benieuwd naar een eventueel alternatief. Zelfs als het kadaster dit wel weer gaat doen is het een hele dure oplossing.

Corona biedt ook kansen. Ik heb uitgebreid gesproken met het kadaster.

Er is nu een procedure om tijdelijke zeebrieven uit te geven, zonder kadastrale registratie vooraf. Dit in verband met het niet kunnen reizen naar het buitenland door de inspecteurs. Deze zeebrief is maximaal een half jaar geldig. Daarna moet de boot in Nederland zijn en alsnog worden geregistreerd. Wel extra kosten, nog een keer 180 euro's voor de tijdelijke zeebrief.

Groet Robin

dank je voor de info. Dat is op zich een aardig gebaar van het kadaster. Alleen die half jaar geldigheid is voor mij veel te kort....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 22:57 #1234615

ReneK schreef :
robhop schreef :
AndreAzuree schreef :
]


Er is nu een procedure om tijdelijke zeebrieven uit te geven, zonder kadastrale registratie vooraf. Dit in verband met het niet kunnen reizen naar het buitenland door de inspecteurs. Deze zeebrief is maximaal een half jaar geldig. Daarna moet de boot in Nederland zijn en alsnog worden geregistreerd. Wel extra kosten, nog een keer 180 euro's voor de tijdelijke zeebrief.

Groet Robin

En er is niemand die naar de geldigheids datum kijkt in het buitenland , dus dat is ook een mooie permanente oplossing ;) (zegt de gek die net met z’n verlopen ICP in panama en aruba is ingechecked omdat de nieuwe nog in een gesloten envelop zat en op de boot lag)

tja, maar we weten niet of ze in Italie of Spanje niet wat nauwkeuriger kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 23:02 #1234617

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Dat is op zich een aardig gebaar van het kadaster.
Sinds wanneer geeft het Kadaster zeebrieven uit?
En waarom is een mogelijkheid die al bijna honderd jaar in de wet staat een "aardig gebaar"?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 10:33 #1234670

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Dat is op zich een aardig gebaar van het kadaster.
Sinds wanneer geeft het Kadaster zeebrieven uit?
En waarom is een mogelijkheid die al bijna honderd jaar in de wet staat een "aardig gebaar"?


Zeg ik dat het Kadaster zeebrieven uitgeeft? Ze registreren....that is it volgens mij.
Ik ken de achtergrond over de mogelijkheid tot uitstel niet, uit bovenstaande posts leek het dat het aangepast beleid was ivm corona.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 10:48 #1234674

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Ik ken de achtergrond over de mogelijkheid tot uitstel niet, uit bovenstaande posts leek het dat het aangepast beleid was ivm corona.
Oh? Beetje vergeetachtig geworden, of er overheen gelezen? :whistle:
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=125#1224013
Artikel 11 c.q. 12
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 12:00 #1234684

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ken de achtergrond over de mogelijkheid tot uitstel niet, uit bovenstaande posts leek het dat het aangepast beleid was ivm corona.
Oh? Beetje vergeetachtig geworden, of er overheen gelezen? :whistle:
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=125#1224013
Artikel 11 c.q. 12

Ik ben je even kwijt. Ik dacht alleen in bovenstaande posts de suggestie werd gedaan dat er een speciale regeling ivm Covid zou zijn. Anyway, ik heb er niks aan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 13:40 #1234698

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
is JotM advocaat of ambtenaar van beroep?

edit; waarschijnlijk wordt het commentaar dat dit 83 berichten terug, te lezen is onder artikel 12, lid 3, sub D
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 14:06 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 15:53 #1234720

sy helios schreef :
is JotM advocaat of ambtenaar van beroep?

edit; waarschijnlijk wordt het commentaar dat dit 83 berichten terug, te lezen is onder artikel 12, lid 3, sub D

bijna zeker ambtenaar, hij houdt niet van grapjes en opmerkingen over ambtenaren, schiet gelijk uit zijn slof :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 16:08 #1234724

Hij bedoelt het vast goed. Punt is dat ik soms inderdaad niet meer weet wat ik 2619 posts geleden precies gezegd heb. Maar wie wel? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 20:36 #1234779

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sy helios schreef :
is JotM advocaat of ambtenaar van beroep?

edit; waarschijnlijk wordt het commentaar dat dit 83 berichten terug, te lezen is ...
Ik dacht dat je al even mee ging op dit forum. En dat had je inderdaad kunnen weten, want dat heeft al meer dan eens de revue gepasseerd. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 20:40 #1234781

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Hij bedoelt het vast goed. Punt is dat ik soms inderdaad niet meer weet wat ik 2619 posts geleden precies gezegd heb. Maar wie wel? ;)
Tip: de zoekfunctie van ZF snapt "boolean operators" :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 08 dec 2020 21:51 #1234820

dank je voor de tip. Maar jij bent zo oplettend, dan heb ik die zoekfunctie niet nodig. ;)
Ik wacht de ontwikkelingen eerst eens rustig af....Voorlopig heb ik het nog niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 14 dec 2020 16:15 #1236213

Kreeg net een e-mail van de KNWV:

Beste ICP houder,

Eind oktober berichtten wij u over het oneigenlijk gebruik van het ICP met als gevolg dat een herziening van dit certificaat aanstaande is. Graag brengen wij u op de hoogte van de ontwikkelingen sindsdien.

Het Watersportverbond is van mening dat het ICP nog steeds een nuttig instrument is voor Nederlandse booteigenaren. Het ICP moet dan wel breed geaccepteerd blijven en daarom moeten we misbruik met alle macht tegengaan.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) deelt deze mening en gaat daarom per 1 maart 2021 over tot een aanscherping van de aanvraagprocedure. Op dit moment worden de details van deze aanscherping uitgewerkt. Begin januari informeren wij u nader.

De aanscherping heeft hoofdzakelijk betrekking op nieuwe aanvragen en verlengingen vanaf 1 maart 2021. Wij adviseren u te wachten met de aanvraag of verlenging van uw ICP tot na de invoering van de aanscherping. Op deze manier kunnen wij de meeste zekerheid bieden ten aanzien van het document.

Op de website van het Watersportverbond vindt u de meest up-to-date informatie over de geldigheid van het ICP in de verschillende landen. Extra aandacht vragen wij voor de landen waar de acceptatie van het ICP recent tot problemen heeft geleid.

Het Ministerie van I&W heeft contact gezocht met de instanties in Italië (en inmiddels ook Portugal en Spanje) om ten eerste tot een oplossing te komen voor de Nederlanders die nu met hun boot vastliggen aldaar. Daarnaast zet het Ministerie voor de langere termijn in op een ICP, of indien nodig een alternatief document, met strengere eisen zodat deze wél wordt geaccepteerd om mee in de Italiaanse kust en binnenwateren te kunnen varen. Hetzelfde geldt voor andere populaire bestemmingen, zoals Portugal en Spanje, die net als Italië het ICP niet accepteren. Dit traject heeft tot op heden nog niet tot een inhoudelijke reactie uit die landen geleid.

Kijk hier voor de meest gestelde vragen omtrent het ICP.

Met vriendelijke groet,

Ellen Willems & Desiree de Berk
Afdeling ICP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 14 dec 2020 16:15 #1236214

Er wordt in ieder geval aan gewerkt, wat betreft Spanje, Portugal en Italie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 14 dec 2020 19:27 #1236271

AndreAzuree schreef :
Er wordt in ieder geval aan gewerkt, wat betreft Spanje, Portugal en Italie.

Bedankt voor het delen!
Klinkt hoopvol.... waarschijnlijk nieuwe ICP’s koppelen aan BSN nummer. Lekker aanvragen met DigiD. Ben je gelijk af van misbruik vanuit het buitenland... Wel fijn vooruitzicht voor jou Andre!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 14 dec 2020 19:38 #1236279

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Daarmee is het vertrouwen van de landen aan de Middellandse Zee in zo'n document nog niet meteen terug natuurlijk.. Dat komt te voet en gaat te paard. Nu kunnen ze er politiek nog mee schermen, "Kijk ons eens streng zijn tegen al het gesmokkel".
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 14 dec 2020 20:39 #1236294

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
Er wordt in ieder geval aan gewerkt, wat betreft Spanje, Portugal en Italie.

Bedankt voor het delen!
Klinkt hoopvol.... waarschijnlijk nieuwe ICP’s koppelen aan BSN nummer. Lekker aanvragen met DigiD. Ben je gelijk af van misbruik vanuit het buitenland... Wel fijn vooruitzicht voor jou Andre!

ik hoop het Sjoerd! Ik wacht het gewoon rustig af..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 14 dec 2020 20:40 #1236296

Knoet schreef :
Daarmee is het vertrouwen van de landen aan de Middellandse Zee in zo'n document nog niet meteen terug natuurlijk.. Dat komt te voet en gaat te paard. Nu kunnen ze er politiek nog mee schermen, "Kijk ons eens streng zijn tegen al het gesmokkel".


Ja, daar heb je misschien gelijk in. We'll see...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 15 dec 2020 07:06 #1236359

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Knoet schreef :
Daarmee is het vertrouwen van de landen aan de Middellandse Zee in zo'n document nog niet meteen terug natuurlijk.
Was het beeindigen van de acceptatie van het ICP een kwestie van gebrek aan vertrouwen dan? Of was het een gevalletje "slapende honden wakker maken" en is de hoop nu dat ze weer gaan slapen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 15 dec 2020 07:40 #1236364

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Hoe je het maar noemen wilt. Slapende honden zou het wat mij betreft meer zijn geweest als ze van niets wisten, en ze waren natuurlijk wel op de hoogte van die regeling, en ook dat die soms oneigenlijk gebruikt werd. Maar het werd gedoogd, en dat getuigt toch van een soort vertrouwen dat het meestal wel goed zit. Pas toen aan het licht kwam dat een paar organisaties die bootvluchtelingen helpen er oneigenlijk gebruik van maakten, zijn ze gaan roepen dat het allemaal niet deugt. En in je slapende hondenanalogie: Die houden, nadat ze wakker zijn gemaakt, elkaar ook weer wakker met hun geblaf.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 15 dec 2020 08:30 #1236374

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Voor wat betreft de schepen die vluchtelingen uit zee vissen: die varen daar nog steeds, maar nu voorzien van een zeebrief waarop vermeld staat dat het niet-commerciële vaartuigen betreft. (aka pleziervaartuigen)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 15 dec 2020 08:47 #1236382

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Is niet-commercieel per definitie pleziervaartuig? M.a.w., vallen NGO's daar niet onder? Dan is er nu weer oneigenlijk gebruik en kunnen we verwachten dat ook zeebrieven straks niet meer goed genoeg zijn..
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 15 dec 2020 10:31 #1236423

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
We hebben in Nederland een prima systeem voor de binnenvaart en voor de Zeevaart met een officiele eigendoms vastlegging in het kadaster als Registergoed.

Voor de categorie Z kun je hiermee een Zeebrief verkrijgen, het officiele internationale erkende "vlag certificaat".

Het kost eenmalig wat geld, maar daarna hoef je niets te verlengen en de boot is onbetwistbaar jouw eigendom.

Alle andere opties zijn lapmiddelen, zoals gebleken is. Hebben geen enkele status, maar kosten wel geld. Met ook nog een regelmatige verlenging en kosten bij uitschrijving bij verkoop van de boot.

Voor een klein bootje is dit overbodig. Maar voor serieuze zeegaande boten is dit zonder meer aan te bevelen. En je comformeert je gelijk aan andere nederlandse zeeschepen met alle rechten van dien.

Dat je daar dan mee vluchtelingen uit het water kan vissen. Drugs vervoeren etc. staat daar geheel los van. Het gaat erom dat je over wereldwijd erkende documenten bij de scheepspapieren beschikt en niets hoeft te verlengen. Alles vastgelegd in de wetgeving.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 15 dec 2020 11:41 #1236453

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
brambo schreef :
We hebben in Nederland een prima systeem voor de binnenvaart en voor de Zeevaart met een officiële eigendoms vastlegging in het kadaster als registergoed.

Voor de categorie Z kun je hiermee een zeebrief verkrijgen, het officiële internationale erkende "vlag certificaat".

....
Dat je daar dan mee vluchtelingen uit het water kan vissen. Drugs vervoeren etc. staat daar geheel los van.
Over één kam scheren van niet-commercieel ingezette zeeschepen van organisaties met ideële doelstellingen en drugstransporten is niet zo mijn ding, of je het nou eens bent met de acties of niet.
En ook niet van de Nederlandse regering: zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31409-199.html

Dit betreft de schepen van o.a. Sea Sheppard Conservation Society, Greenpeace, Women on Waves en Jugend Rettet NL.

Er is in 2019 aangepaste regelgeving gekomen zodat de schepen van deze organisaties netjes een zeebrief kunnen verkrijgen èn aan een aantal voorwaarden moeten voldoen die niet van toepassing zijn op andere niet-commercieel gebruikte zeeschepen.

Knoet schreef :
Is niet-commercieel per definitie pleziervaartuig?
Dat is de definitie van een pleziervaartuig. In verschillende regelingen op verschillende manieren verwoord, maar m.i. het duidelijkst in de Wet zeevarenden:
pleziervaartuig: een Nederlands schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt

Deze definitie lees je ook in de vereisten om een "Nederlands schip" te zijn in art 311, vierde lid, Wetboek van koophandel:
"Een schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt, is een Nederlands schip indien wordt voldaan aan het eerste lid, onderdeel a, onder 1°, onder 3° of onder 4° en er in Nederland aan de wal een natuurlijk persoon is met voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is."

Dit zijn de vereisten waaraan voldaan moet worden voor een zeebrief als "niet-commercieel" schip. (zie in het draadje over het "recht de Nederlandse vlag te voeren" de zeebrief van Gabber)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl