Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP update

ICP update 13 okt 2021 07:09 #1332448

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Sailabout schreef :
Om en nabij de € 1.000 ben ik nu achter. Registratie kadaster, verzoek tot branding, zeebrief van ILenT.
ja, en waar die 16 maanden vandaan komen is me een raadsel. Ik had het best snel voor mekaar.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 07:26 #1332453

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Brambo schreef :
Wat een eindeloos gezeur. Je hebt een kostbare boot en die wil je als je eigendom officieel geregistreerd hebben plus de officiele nederlandse documenten voor het buitenland. Het is maar een schijntje van de totale kosten van het bezit van een boot.
Sailabout schreef :
Evaluationcopy schreef :
De vraag die je eigenlijk al die tijd had willen stellen en nu de moed voor hebt verzameld:

Wat kost het eigenlijk, totaal? (Als je schip in NL ligt)

Om en nabij de € 1.000 ben ik nu achter. Registratie kadaster, verzoek tot branding, zeebrief van ILenT.

Dat is voor ons dan tock al rond de 15% van de aanschafprijs, wat ik een redelijk bedrag vind. Asl ik dna moet kiezen tussen een nieuwe fok of een zeebrief... We hebben afgelopen jaar het ICP aangeschaft, voor Duitsland volgens mij geen probleem, maar overige landen zou ik niet weten. Wat gebeurd er als je naar de UK gaat, Denemarken, Noorwegen, Zweden? dat zijn landen die we wel op de bestemmingenlijst hebben staan. Frankrijk eert nog niet, maar ja...
Ik vind dit zelf wel een lastige afweging. Als je een duurder schip hebt wordt het een in verhouding kleiner bedrag, maar voor een wat goedkoper schip is het een beste som en imho niet te vergelijken met de registratie van een auto die eerder ook genoemd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 07:29 #1332456

TuuLeVi schreef :
Sailabout schreef :
Om en nabij de € 1.000 ben ik nu achter. Registratie kadaster, verzoek tot branding, zeebrief van ILenT.
ja, en waar die 16 maanden vandaan komen is me een raadsel. Ik had het best snel voor mekaar.

Dat heeft vooral te maken met de service aan jachten die in het buitenland liggen. Dan is het ineens 2 x zo duur (2300 euro voor mijn boot, ook ongeveer een nieuwe fok ;) ) en heb je te maken met een lange wachttijd bij het kadaster, ook door corona.
Laatst bewerkt: 13 okt 2021 07:29 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 07:59 #1332459

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
HotSnail schreef :
Ik vind dit zelf wel een lastige afweging. Als je een duurder schip hebt wordt het een in verhouding kleiner bedrag, maar voor een wat goedkoper schip is het een beste som en imho niet te vergelijken met de registratie van een auto die eerder ook genoemd werd.

Prima verwoord. Iedereen moet vooral voor zichzelf spreken. Voor wie een boot van een ton heeft is € 1000,- niet veel, misschien. En voor wie een boot bedrijfsmatig registreert ook niet, vermoed ik.

De vlaggenbrief stamt ook uit de tijd dat alleen grotere, bedrijfsmatig gebruikte schepen buitengaats kwamen. Schepen die vaak met geleend geld werden gebouwd en waarvoor dus, net als bij een koopwoning of een ander met geleend geld gebouwd object, een kadastrale inschrijving nodig is.

Voor jachten die gewoon uit het eigen spaarpotje zijn betaald, is het een belachelijk gewichtig en duur document. Een dergelijk jacht is zonder meer te vergelijken met een auto, waarvoor weliswaar een kenteken verplicht is (en, voor je een kenteken krijgt, ook een keuring door de RDW..), maar die registratie is aanzienlijk goedkoper te verkrijgen. En voor een auto betaal je ook wegenbelasting.

Het is voor mij zonneklaar dat we van de vlaggenbrief, als enig geldig registratiebewijs voor boten in het buitenland, af moeten.

Maar ik kan me ook voorstellen dat een nieuw, goedkoper identiteitsbewijs voor boten gekoppeld wordt aan een algemene registratieplicht.
Die er misschien ook komt als de overheid de worst van de vaarbelasting wordt voorgehouden. Want zonder die vaarbelasting gaat het registreren van al die boten de overheid (en indirect de burgers die geen boot hebben, denkt u daar even aan?) alleen maar geld kosten.

Nederland is in Europees verband ook in dit geval een achterblijver. In landen als Frankrijk en Duitsland is die registratieplicht er allang. Mede als gevolg daarvan is het voor die overheden een fluitje van een cent om een officieel bewijs van nationaliteit en eigendom uit geven. Tegen relatief lage kosten.

Wat er van de vaarbelasting overschiet, na het opzetten van de registratiedatabank, is een vergoeding voor de kostbare kunstwerken die in de afgelopen 40 jaar speciaal voor de watersporter zijn aangelegd, aar zijn betaald aan de algemene middelen.

Je kan er weer over gaan piepen, maar dat is de kant die we op moeten, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:06 #1332461

Vaarbelasting lijkt me ook volkomen terecht, gezien de voorzieningen waar we van genieten. En een goede registratie erbij, die proportioneel is qua kosten en doel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:06 #1332462

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
je betaalt ook 1000piek wegenbelasting voor een 20 jaar oude bus van 2000piek. Per jaar en daar hoor je niemand over.

"de kostbare kunstwerken" staan er natuurlijk voor het wegverkeer, dat water was er al.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:09 #1332463

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
ReneK schreef :
brambo schreef :

Maar op een verzekeraar af stappen als een nieuwe klant met de vraag voor een bijzondere vaargebied uitbreiding heeft nog nooit gewerkt.

‘In Nederland’

Want je krijgt vanaf de Canarische Eilanden of vanuit Kroatië zonder problemen quotes van Duitse en Engelse verzekeraars met alle mogelijke dekkingsgebieden , voor een bootje . Oa Topsail (vroeger Y Yachts) , Preuss en Pantenius die je als ‘nieuwe klant’ prima verzekeren . Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen , vooral de waarde willen ze boven de 100k euro , maar als je aan de voorwaarden voldoet is het geen probleem

En ga mij nou niet vertellen dat Preuss en de andere P slechte verzekeraars zijn , ze gebruiken allemaal dezelfde ‘underwriters’ maar hanteren iets andere voorwaarden en bieden andere services mbt persoonlijke ongevallen en repatriëring

Preuss en Pantaenius zijn geen verzekeraars, maar makelaars in verzekeringen. Voor Preuss zijn dit onder andere de risicodragers:

Versicherer, mit denen PREUSS Yachtversicherungen zur Zeit zusammenarbeitet:

esa EuroShip GmbH
Friedrichsplatz 2
74177 Bad Friedrichshall

Mannheimer Versicherung AG
Zweigniederlassung Schweiz
Lavaterstraße 85
8002 Zürich
SCHWEIZ

Pantanius is vanwege slechte financiele resultaten overgenomen door een ander bedrijf, die daarna de portefeuille is gaan saneren. Waarbij allerlei toezeggingen voor uitbreidingen van het vaargebied plotseling niet meer mogelijk waren.

Het is een moeilijke business. Als de resultaten negatief zijn dan trekken de onderliggende risicodragers zich terug.

Bij Preuss voor de aanvraag van een offerte moet de vlag verplicht worden aangegeven.

Om de situatie in Nederland te schetsen het eerdere verhaal dat epoxie niet bekend was alleen staal of polyester.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:11 #1332464

TuuLeVi schreef :
je betaalt ook 1000piek wegenbelasting voor een 20 jaar oude bus van 2000piek. Per jaar en daar hoor je niemand over.

"de kostbare kunstwerken" staan er natuurlijk voor het wegverkeer, dat water was er al.

steigers, sluizen, meerboeien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:19 #1332467

AndreAzuree schreef :
TuuLeVi schreef :
je betaalt ook 1000piek wegenbelasting voor een 20 jaar oude bus van 2000piek. Per jaar en daar hoor je niemand over.

"de kostbare kunstwerken" staan er natuurlijk voor het wegverkeer, dat water was er al.

steigers, sluizen, meerboeien?

Die worden toch wel ruimschoots betaald door de watersport BTW neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:36 #1332472

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Op auto's heb je ook btw. Dat wordt denk ik ook niet aan wegen besteed?
Nog maar niet te spreken over BPM.
Dus:
BTW
BPM
Wegenbelasting
Leges
Verzekering
Onderhoud
Afschrijving

Bootjes zijn goedkoop hoor :laugh:
Laatst bewerkt: 13 okt 2021 08:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 08:54 #1332480

I know. Van de autobelastingen worden zelfs treinkaartjes deels betaald, maar dat is een ongemakkelijke waarheid. Geld is vloeibaar, het doet er ook niet toe waar welke euro precies aan besteed wordt.

Waar het mij om gaat is dat veel water kunstwerken er toch liggen voor de vrachtvaart en dat de sector zoveel belastinggeld in het laatje brengt, daar kunnen die paar kunstwerken voor de jachies nog wel van af.
Laatst bewerkt: 13 okt 2021 08:54 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 09:09 #1332486

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Overigens meen ik weleens gelezen te hebben dat watersport in Limburg van even groot economisch belang is als de vrachtvaart.
Vond ik best veel gezien de hoeveelheid vracht die er over de Maas tjoekert.
Het is best een vet potje :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 09:17 #1332488

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
holtere schreef :
Overigens meen ik weleens gelezen te hebben dat watersport in Limburg van even groot economisch belang is als de vrachtvaart.
Vond ik best veel gezien de hoeveelheid vracht die er over de Maas tjoekert.
Het is best een vet potje :P

De Maas begint in Frankrijk. Veel van wat erover wordt vervoerd heeft geen betekenis voor Limburg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 09:28 #1332491

Evaluationcopy schreef :
AndreAzuree schreef :
TuuLeVi schreef :
je betaalt ook 1000piek wegenbelasting voor een 20 jaar oude bus van 2000piek. Per jaar en daar hoor je niemand over.

"de kostbare kunstwerken" staan er natuurlijk voor het wegverkeer, dat water was er al.

steigers, sluizen, meerboeien?

Die worden toch wel ruimschoots betaald door de watersport BTW neem ik aan?

BTW heeft geen specifieke bestemming, gaat naar algemene overheidsbestedingen. Dus, nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 09:28 #1332492

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
begrijp ik het nou goed

Als ik mijn schip registreer in Polen moet ik ook mijn marifoon enzo registreren in Polen?
Vind de Polen optie financieel wel interesant
www.poland-yacht-registration.com/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 09:29 #1332493

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 10:58 #1332507

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Evaluationcopy schreef :
Geld is vloeibaar, het doet er ook niet toe waar welke euro precies aan besteed wordt.

Als geld idd vloeibaar zou zijn, dan stroomt het naar de lagere delen van de inkomensladder. Het tegendeel is het geval.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 11:24 #1332512

elixer schreef :
Evaluationcopy schreef :
Geld is vloeibaar, het doet er ook niet toe waar welke euro precies aan besteed wordt.

Als geld idd vloeibaar zou zijn, dan stroomt het naar de lagere delen van de inkomensladder. Het tegendeel is het geval.

Paul

Qua inkomens behoort Nederland tot de meeste genivelleerde landen van de wereld, dus het tegendeel lijkt me helemaal niet het geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 11:29 #1332514

Sprokkie schreef :
begrijp ik het nou goed

Als ik mijn schip registreer in Polen moet ik ook mijn marifoon enzo registreren in Polen?
Vind de Polen optie financieel wel interesant
www.poland-yacht-registration.com/

Geen antwoord op je vraag, maar:
Ik heb deze link nu een paar keer voorbij zien komen op dit forum. Ik wil er graag even aan toevoegen dat het registreren van een jacht in Polen echt geen 470 euro kost (zoals op die site), maar 97 PLN (da's ongeveer 25 euro). Zie bijvoorbeeld warszawa19115.pl/-/rejestracja...h-o-dlugosci-do-24-m (vertalen met Google Translate).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 11:41 #1332516

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
25 euro, dat is nog voordeliger.
vraag me ineens wel af wat zijn de kleine lettertjes als het in polen 25 euro kost en in nl 1000
daar zou toch ergens een verschil moeten zijn
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 12:17 #1332520

elixer schreef :
Evaluationcopy schreef :
Geld is vloeibaar, het doet er ook niet toe waar welke euro precies aan besteed wordt.

Als geld idd vloeibaar zou zijn, dan stroomt het naar de lagere delen van de inkomensladder. Het tegendeel is het geval.

Paul

mooi gezegd, en een goed punt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 12:18 #1332521

Evaluationcopy schreef :
elixer schreef :
Evaluationcopy schreef :
Geld is vloeibaar, het doet er ook niet toe waar welke euro precies aan besteed wordt.

Als geld idd vloeibaar zou zijn, dan stroomt het naar de lagere delen van de inkomensladder. Het tegendeel is het geval.

Paul

Qua inkomens behoort Nederland tot de meeste genivelleerde landen van de wereld, dus het tegendeel lijkt me helemaal niet het geval.

Dit lijkt een tegenstelling, maar is het niet. Het is allebei waar. Qua inkomen is NL zeer genivelleerd, qua vermogen juist niet. Zo zit ons belastingstelsel in elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 12:32 #1332528

Stootwillie schreef :
Sprokkie schreef :
begrijp ik het nou goed

Als ik mijn schip registreer in Polen moet ik ook mijn marifoon enzo registreren in Polen?
Vind de Polen optie financieel wel interesant
www.poland-yacht-registration.com/

Geen antwoord op je vraag, maar:
Ik heb deze link nu een paar keer voorbij zien komen op dit forum. Ik wil er graag even aan toevoegen dat het registreren van een jacht in Polen echt geen 470 euro kost (zoals op die site), maar 97 PLN (da's ongeveer 25 euro). Zie bijvoorbeeld warszawa19115.pl/-/rejestracja...h-o-dlugosci-do-24-m (vertalen met Google Translate).

Zo-ee, 25 euro....

Hmm, dan is die franse boete van €90,- wel weer erg veel geld... heb je meer dan 3 poolse registraties voor! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 12:48 #1332532

Sprokkie schreef :
25 euro, dat is nog voordeliger.
vraag me ineens wel af wat zijn de kleine lettertjes als het in polen 25 euro kost en in nl 1000
daar zou toch ergens een verschil moeten zijn

even doorscrollen op de poolse site dan zie je dat ze het ook in nederland doen en de bahama's en malta enz
ik denk dat ze daar ook gewoon de nederlandse verkopen(geldig in de meeste(niet allemaal) EU landen

ik denk dat het adres uit friesland gewoon naar polen is verhuist

www.yacht-register-holland.com/

groeten
Frank
Laatst bewerkt: 13 okt 2021 12:49 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 13 okt 2021 12:48 #1332534

AndreAzuree schreef :
Evaluationcopy schreef :
elixer schreef :
Evaluationcopy schreef :
Geld is vloeibaar, het doet er ook niet toe waar welke euro precies aan besteed wordt.

Als geld idd vloeibaar zou zijn, dan stroomt het naar de lagere delen van de inkomensladder. Het tegendeel is het geval.

Paul

Qua inkomens behoort Nederland tot de meeste genivelleerde landen van de wereld, dus het tegendeel lijkt me helemaal niet het geval.

Dit lijkt een tegenstelling, maar is het niet. Het is allebei waar. Qua inkomen is NL zeer genivelleerd, qua vermogen juist niet. Zo zit ons belastingstelsel in elkaar.

Het ging over inkomen toch? ('inkomensladder'). Daar stroomt dus niks omhoog maar alleen omlaag. Vermogen is een heel ander verhaal inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl