HotSnail schreef :
Ik vind dit zelf wel een lastige afweging. Als je een duurder schip hebt wordt het een in verhouding kleiner bedrag, maar voor een wat goedkoper schip is het een beste som en imho niet te vergelijken met de registratie van een auto die eerder ook genoemd werd.
Prima verwoord. Iedereen moet vooral voor zichzelf spreken. Voor wie een boot van een ton heeft is € 1000,- niet veel, misschien. En voor wie een boot bedrijfsmatig registreert ook niet, vermoed ik.
De vlaggenbrief stamt ook uit de tijd dat alleen grotere, bedrijfsmatig gebruikte schepen buitengaats kwamen. Schepen die vaak met geleend geld werden gebouwd en waarvoor dus, net als bij een koopwoning of een ander met geleend geld gebouwd object, een kadastrale inschrijving nodig is.
Voor jachten die gewoon uit het eigen spaarpotje zijn betaald, is het een belachelijk gewichtig en duur document. Een dergelijk jacht is zonder meer te vergelijken met een auto, waarvoor weliswaar een kenteken verplicht is (en, voor je een kenteken krijgt, ook een keuring door de RDW..), maar die registratie is aanzienlijk goedkoper te verkrijgen. En voor een auto betaal je ook wegenbelasting.
Het is voor mij zonneklaar dat we van de vlaggenbrief, als enig geldig registratiebewijs voor boten in het buitenland, af moeten.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een nieuw, goedkoper identiteitsbewijs voor boten gekoppeld wordt aan een algemene registratieplicht.
Die er misschien ook komt als de overheid de worst van de vaarbelasting wordt voorgehouden. Want zonder die vaarbelasting gaat het registreren van al die boten de overheid (en indirect de burgers die geen boot hebben, denkt u daar even aan?) alleen maar geld kosten.
Nederland is in Europees verband ook in dit geval een achterblijver. In landen als Frankrijk en Duitsland is die registratieplicht er allang. Mede als gevolg daarvan is het voor die overheden een fluitje van een cent om een officieel bewijs van nationaliteit en eigendom uit geven. Tegen relatief lage kosten.
Wat er van de vaarbelasting overschiet, na het opzetten van de registratiedatabank, is een vergoeding voor de kostbare kunstwerken die in de afgelopen 40 jaar speciaal voor de watersporter zijn aangelegd, aar zijn betaald aan de algemene middelen.
Je kan er weer over gaan piepen, maar dat is de kant die we op moeten, denk ik.