Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP update

ICP update 14 okt 2021 11:36 #1332772

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
AndreAzuree schreef :
Ik zie vooralsnog weinig voordelen in de oplossing via het kadaster, wel nadelen in de vorm van extra kosten.....

Jammer, dat je voordelen niet inziet van de status als een nederlands zeeschip en de officiele registratie van je eigendom. Is wel lastig als je het buitenland verblijft. Echter op de terugweg kun je het tijdelijk regelen.

Diverse schepen worden in het buitenland gebouwd en komen op eigen kiel naar Nederland met de juiste documenten.

Alle andere oplossingen hebben weinig zin en zijn van weinig waarde. Nogmaals hou er rekening mee dat de controle op de buitengrenzen toenemeent. Mensen smokkel, drugs transporten etc. met jachten.

Vraag mij af of een registratie als snelvarende boot enige indruk maakt als je van zee komt.

Op de Europese binnenwateren is het een ander verhaal, dat geldt ook voor Frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 12:12 #1332776

Menno schreef :
Orange Sunset schreef :
Kosten voor doorhalen eventuele scheepshypotheek moet via notaris en wordt net als bij een huis normaal door de verkoper betaald.

Het doorhalen van een registratie kan volgens mij zonder notaris bij het Kadaster.
Voor het overschrijven heb je wel een notaris nodig. Wat kost dat eigenlijk?

Er wordt hier wel genoemd dat de kadasterregistratie/zeebrief niet veel duurder als de ICP als je dat afschrijft over bijv. 20 jaar (want geen verlengingskosten), maar als je na 10 jaar de boot verkoopt en de koper of verkoper moet dan een paar honderd euro aan de notaris betalen komen die jaarlijkse kosten een stuk hoger uit.

Ik heb het dan ook specifiek over het doorhalen van een scheepshypotheek. Als er op het registergoed bij et kadaster een hypotheek geregistreerd staat dan moet je naar de notaris want die moet onderzoek doen door contact op te nemen met de hypotheekverstrekker om te dien of de hypotheek inderdaad afgelopen is en geen restschuld open staat.

Is dit niet het geval, dan kan het idd direct bij het kadaster voor (bijna) gratis.

De Hide-Away stond als binnenvaartsschip geregistreerd bij het kadaster ivm een scheepshypotheek. Maar zelfs zonder scheepshypotheek erop moet je voor het overschrijven naar de notaris en het kadaster. Totale kosten zijn dan iets hoger dan doorhalen uit kadaster register en opnieuw aanvragen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 12:16 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 12:18 #1332779

brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik zie vooralsnog weinig voordelen in de oplossing via het kadaster, wel nadelen in de vorm van extra kosten.....

Jammer, dat je voordelen niet inziet van de status als een nederlands zeeschip en de officiele registratie van je eigendom. Is wel lastig als je het buitenland verblijft. Echter op de terugweg kun je het tijdelijk regelen.

Diverse schepen worden in het buitenland gebouwd en komen op eigen kiel naar Nederland met de juiste documenten.

Alle andere oplossingen hebben weinig zin en zijn van weinig waarde. Nogmaals hou er rekening mee dat de controle op de buitengrenzen toenemeent. Mensen smokkel, drugs transporten etc. met jachten.

Vraag mij af of een registratie als snelvarende boot enige indruk maakt als je van zee komt.

Op de Europese binnenwateren is het een ander verhaal, dat geldt ook voor Frankrijk.

Even voor alle duidelijkheid: mijn boot heeft nu ook gewoon de juiste documenten, alleen niet voor Italie/Spanje/Portugal. Daar kom ik niet, dus is het geen issue. Ik wil het uiteindelijk ook wel goed gaan regelen (zeebrief) als de boot terug is. Vooral omdat ik ook gewoon lekker in Frankrijk wil kunnen zeilen later. Tot nu toe is die noodzaak er nog niet. En, al zou ik het willen, dan gaat het nog niet door de lange wachttijden bij het kadaster. In NL zijn de kosten voor kadaster registratie + zeebrief minder dan de helft dan wat ik nu zou betalen, voor mij nog een reden om het pas in NL te regelen. Vraag voor mij blijft wel: wat zijn nu voor de scheepseigenaar de concrete voordelen van een dergelijke (zeebrief+ kadaster) registratie? Het argument dat het een goed eigendomsbewijs is, vind ik wat zwak, want ik kan dat op heel veel andere manieren ook aantonen. Of zie ik dat verkeerd?
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 12:21 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 12:53 #1332791

AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik zie vooralsnog weinig voordelen in de oplossing via het kadaster, wel nadelen in de vorm van extra kosten.....

Jammer, dat je voordelen niet inziet van de status als een nederlands zeeschip en de officiele registratie van je eigendom. Is wel lastig als je het buitenland verblijft. Echter op de terugweg kun je het tijdelijk regelen.

Diverse schepen worden in het buitenland gebouwd en komen op eigen kiel naar Nederland met de juiste documenten.

Alle andere oplossingen hebben weinig zin en zijn van weinig waarde. Nogmaals hou er rekening mee dat de controle op de buitengrenzen toenemeent. Mensen smokkel, drugs transporten etc. met jachten.

Vraag mij af of een registratie als snelvarende boot enige indruk maakt als je van zee komt.

Op de Europese binnenwateren is het een ander verhaal, dat geldt ook voor Frankrijk.

Even voor alle duidelijkheid: mijn boot heeft nu ook gewoon de juiste documenten, alleen niet voor Italie/Spanje/Portugal. Daar kom ik niet, dus is het geen issue. Ik wil het uiteindelijk ook wel goed gaan regelen (zeebrief) als de boot terug is. Vooral omdat ik ook gewoon lekker in Frankrijk wil kunnen zeilen later. Tot nu toe is die noodzaak er nog niet. En, al zou ik het willen, dan gaat het nog niet door de lange wachttijden bij het kadaster. In NL zijn de kosten voor kadaster registratie + zeebrief minder dan de helft dan wat ik nu zou betalen, voor mij nog een reden om het pas in NL te regelen. Vraag voor mij blijft wel: wat zijn nu voor de scheepseigenaar de concrete voordelen van een dergelijke (zeebrief+ kadaster) registratie? Het argument dat het een goed eigendomsbewijs is, vind ik wat zwak, want ik kan dat op heel veel andere manieren ook aantonen. Of zie ik dat verkeerd?

Hier sluit ik mij bij aan. Als ik niet in die gebieden kom dan heb ik er geen last van. Er is nog zo veel vaarwater waar ik niet kom de komende jaren waar een ICP en eventueel nog wat aanvullende papieren voldoende zijn.

Over eigendomsbewijs: die bewijzen vind ik wel zeer twijfelachtig en gemakkelijk te vervalsen. Een verzekeringsbewijs volstaat regelmatig... Dus een gestolen boot verzekeren en klaar? Die verzekeringsmaatschappij gaat beslist niet je motornummers controleren, misschien wel de HIN?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 13:40 #1332799

Qua eigendomsbewijs, gaat het ook niet om de combinatie van documenten? Zo heb ik van mijn boot:

1. Getekende offerte van importeur
2. Contract tussen importeur en mijzelf (ik ben 1e eigenaar) + bewijs van betaling
3. EC type certificate van de werf
4. Movement certificate van de werf
5. Builder certificate van de werf (met bouwnummer boot en motor)
6. BTW verklaring van de NL douane
7. Transitlog van Turkse autoriteiten
8. TEPAI bewijs Griekenland (vaarbelasting)
9. Entry forms Griekenland
10. Ship station license (marifoon/AIS registratie) van NL
11. ICP
12. Verzekeringsbewijs van NL verzekeraar

Op al deze documenten staat mijn naam, naam en type van de boot, en nog veel meer details.
Lijkt me dat er dan weinig twijfel is over van wie de boot is. En dan heb ik het nog niet over aanvullend bewijs
als foto's /filmpjes (vanaf bouw in de werf tot en met iedere vakantie)...
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 13:40 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 13:41 #1332800

Doorhalen bij verkoop is natuurlijk simpel maar de volgende eigenaar wil wellicht ook weer een zeebrief. En dan is een transactie dus wederom duur en tijdrovend.
Dat heb ik tegen op deze oplossing: totale overshoot voor ons soort bootjes.. maar voorlopig het enig afdoende construct…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 14:01 #1332808

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
eigendom...


niet gaan scheiden Andre
dan niets aan de hand
;-)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 14:12 #1332810

AndreAzuree schreef :
Qua eigendomsbewijs, gaat het ook niet om de combinatie van documenten? Zo heb ik van mijn boot:

1. Getekende offerte van importeur
2. Contract tussen importeur en mijzelf (ik ben 1e eigenaar) + bewijs van betaling
3. EC type certificate van de werf
4. Movement certificate van de werf
5. Builder certificate van de werf (met bouwnummer boot en motor)
6. BTW verklaring van de NL douane
7. Transitlog van Turkse autoriteiten
8. TEPAI bewijs Griekenland (vaarbelasting)
9. Entry forms Griekenland
10. Ship station license (marifoon/AIS registratie) van NL
11. ICP
12. Verzekeringsbewijs van NL verzekeraar

Op al deze documenten staat mijn naam, naam en type van de boot, en nog veel meer details.
Lijkt me dat er dan weinig twijfel is over van wie de boot is. En dan heb ik het nog niet over aanvullend bewijs
als foto's /filmpjes (vanaf bouw in de werf tot en met iedere vakantie)...

Ik denk dat er bij jouw weinig twijfel bestaat inderdaad :laugh: Maar jij bent dan ook de eerste eigenaar. Als je de boot verkoopt zonder kadasterregistratie dan moet er een getekende koopovereenkomst zijn. Dan wordt de drempel tot vervalsing al een stuk lager. Voor de BTW verklaring heb je nog het originele aankoopbewijs nodig, maar anders moet je gewoon BTW aftikken, wat nog steeds goedkoper is dan de boot eerlijk kopen schat ik.

Bij een kadasterregistratie vragen ze iig het volgende:



Geen idee hoe ze erachter komen dat je boot gestolen is als deze nooit in een register is opgenomen geweest?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 15:47 #1332829

sy helios schreef :
eigendom...


niet gaan scheiden Andre
dan niets aan de hand
;-)

haha, ook dat is geen probleem. Allemaal al geregeld. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 16:02 #1332834

Ambtenaren hebben een checklist. Dan kun je nog zoveel of maar 12 documenten hebben die met gezond verstand je eigenaarsschap erg geloofwaardig maken, maar komt het niet op zijn lijstje voor of incompleet dan heb je er nog niets aan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 16:03 #1332835

Dat was ook niet mijn punt. Ik heb alle documenten die ik nodig heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 16:04 #1332836

Orange Sunset schreef :
Geen idee hoe ze erachter komen dat je boot gestolen is als deze nooit in een register is opgenomen geweest?

Dat vind ik wel een interessante: checkt een notaris bij inschrijving in een kadaster of de stukken die je inlevert (dus een van de documenten uit de post van Orange Sunset) echt zijn, en zo ja: hoe?

Stel: een slimme crimineel ‘steelt’ een boot. Hij komt bij de notaris aanzetten met een (uiteraard nagemaakte) akte van levering of kwitantie ofzo, dan kan hij dus zo de boot ‘toe-eigenen’ als deze niet al geregistreerd is in het kadaster? Gewoon vanuit z’n luie stoel, en 1 keertje naar de betreffende boot toe als het brandmerk geplaatst wordt? Daarna rustig de boot ophalen met een officieel eigendomsbewijs op zak? Zou dat kunnen, of mis ik een paar stappen die in dit proces plaatsvinden?

Als dit (theoretisch) kan, dan is het daarvoor wel een veilige oplossing als je je boot wel geregistreerd hebt. Dan zou (???) het in ieder geval niet moet kunnen op die manier.
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 16:06 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 16:47 #1332848

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Dat was ook niet mijn punt. Ik heb alle documenten die ik nodig heb.
Nee, want je hebt nog geen kadasterregistratie en geen zeebrief.
Overigens maak ik me daar ook geen zorgen over ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 18:55 #1332882

die heb ik ook niet nodig voor de landen die ik bezoek :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 19:01 #1332884

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Toch moeilijk te bevatten, dit jaar met enige moeite in Nederland gebleven vorig jaar vanwege corona, nu ook en voor tweede kleinkind.
Voor mijn 33 jaar oude bootje moet ik dus een fors bedrag gaan neerleggen om naar Frankrijk/Engeland te kunnen.
Optie zou zijn en veel goedkoper een nieuw ICP en naar Scandinavië.

Zo zit het toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 19:40 #1332896

Waterblok schreef :
Toch moeilijk te bevatten, dit jaar met enige moeite in Nederland gebleven vorig jaar vanwege corona, nu ook en voor tweede kleinkind.
Voor mijn 33 jaar oude bootje moet ik dus een fors bedrag gaan neerleggen om naar Frankrijk/Engeland te kunnen.
Optie zou zijn en veel goedkoper een nieuw ICP en naar Scandinavië.

Zo zit het toch?

Je kunt Frankrijk skippen en alleen naar Engeland gaan? Wel een wat grotere oversteek dan via het kanaal hoppen.

Scandinavische landen gedogen alleen het ICP en erkennen het officieel dus niet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 20:42 #1332907

brambo schreef :
Ben er zeker van dat dit de bootverzekering betreft ?

Zou het nog even heel goed navragen en het schriftelijke laten bevestigen.

Bram

Beste Brambo, zie bijgaand printje. Zie ook website van FBTO…

Laatst bewerkt: 14 okt 2021 20:44 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 20:50 #1332908

ISO788 Hans schreef :
kosten binnen: kadaster 250 euro overschrijving en nationaliteitsverklaring,
notariskosten 500,-- en dan nog wat leges links en rechts..
In totaal 842,95 euro om een boot met Zeebrief te kunnen verkopen...
Dat maakt het punt voor een inschrijving a la het snelle boten register alleen maar logischer..
zeebrief is echt onzinnige overkil voor oude abt.. maar momenteel de enige oplossing zolang de overheid niet een fatsoenlijke oplossing biedt...

Wanneer ik mezelf nog maar even quote.. ik was wel een beetje verrast door de kosten en doorlooptijd wanneer je een bootje met zeebrief wil verkopen…
Of je schrapt de registratie of je bent 2 maanden en 850 euro verder voor de overschrijving van de register registratie…
Maar blijkbaar verrast dit niemand….
Gewoon doorhalen en de volgende koper gaat de zelfde riedel door…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 22:30 #1332918

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Orange Sunset schreef :
Waterblok schreef :
Toch moeilijk te bevatten, dit jaar met enige moeite in Nederland gebleven vorig jaar vanwege corona, nu ook en voor tweede kleinkind.
Voor mijn 33 jaar oude bootje moet ik dus een fors bedrag gaan neerleggen om naar Frankrijk/Engeland te kunnen.
Optie zou zijn en veel goedkoper een nieuw ICP en naar Scandinavië.

Zo zit het toch?

Je kunt Frankrijk skippen en alleen naar Engeland gaan? Wel een wat grotere oversteek dan via het kanaal hoppen.

Scandinavische landen gedogen alleen het ICP en erkennen het officieel dus niet.

Engeland is de vraag na Brexit, alleen met ICP lijkt me risico.
Oversteek is geen probleem, diverse malen solo(toer) Zeeland-Harwich vv gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 14 okt 2021 22:46 #1332920

Waterblok schreef :
Orange Sunset schreef :
Waterblok schreef :
Toch moeilijk te bevatten, dit jaar met enige moeite in Nederland gebleven vorig jaar vanwege corona, nu ook en voor tweede kleinkind.
Voor mijn 33 jaar oude bootje moet ik dus een fors bedrag gaan neerleggen om naar Frankrijk/Engeland te kunnen.
Optie zou zijn en veel goedkoper een nieuw ICP en naar Scandinavië.

Zo zit het toch?

Je kunt Frankrijk skippen en alleen naar Engeland gaan? Wel een wat grotere oversteek dan via het kanaal hoppen.

Scandinavische landen gedogen alleen het ICP en erkennen het officieel dus niet.

Engeland is de vraag na Brexit, alleen met ICP lijkt me risico.
Oversteek is geen probleem, diverse malen solo(toer) Zeeland-Harwich vv gedaan.

Geldigheid van het ICP heeft niets met de EU te maken, maar is een VN resolutie die het VK heeft ondertekend.

Welke gevolgen heeft de Brexit voor het ICP?

De Brexit heeft geen gevolgen voor uw ICP; het ICP blijft geldig in het Verenigd Koninkrijk. Let er wel op dat er andere douaneregels gelden per 1 januari 2021. Lees hier over de gevolgen van de Brexit voor varen van en naar het Verenigd Koninkrijk.
www.watersportverbond.nl/recre...id-icp-binnen-europa
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 22:47 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 15 okt 2021 09:41 #1332956

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Joop66 schreef :
Joop66 schreef :
Antwoord:





Nog niets gehoord Joop?
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 15 okt 2021 09:45 #1332957

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Kijkend naar de belangen:
Het watersportverbond zegt: "al het water langs de kust" en de Fransen zeggen: "zodra je de haven uit bent"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 15 okt 2021 16:28 #1333021

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Felix schreef :
Nog niets gehoord Joop?








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 15 okt 2021 18:38 #1333045

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ben ik tóch benieuwd wat het antwoord op die onmogelijke vraag wordt. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP update 15 okt 2021 19:22 #1333050

Hier moet de overheid met een oplossing komen of niet.. het verbond voert alleen uit en doet dus verder niets voor de zeezeiler.. in de categorie hiswa..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl