Toch nog even: er is al onderzoek naar gedaan na klachten van binnenvaartschippers:
Rapport:
zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-808275.pdf
Eerder in het rapport is al vastgesteld dat:
- Ontvangen en doorgeven van radiosignalen waarvan je redelijkerwijs kunt vermoeden dat ze niet voor jouw bestemd zijn strafbaar is (maar dit is een wassen neus, wordt niet gehandhaaft).
-Dat AIS gegevens persoonsgegevens zijn.
Conclusies van het rapport over Marine Traffic, vesselfinder.com etc:
Gebruik door derden
Daarnaast hebben ook andere partijen, buiten de vaarwegbeheerders, toegang tot de AIS gegevens. Zo zijn er een aantal private partijen, zoals Marine Traffic, vesselfinder.com en
shipfinder.com, die AIS-gegevens verwerken. Het is zeer de vraag of deze verwerkingen van
persoonsgegevens wel gebeuren in overeenstemming met de Wbp. Het is daarnaast ook
niet duidelijk of deze organisaties de AIS-gegevens verzamelen met eigen ontvangers, of
dat zij gebruik maken van particulieren die ontvangers hebben geplaatst.
Op het moment dat een organisatie persoonsgegevens verwerkt, ongeacht of de organisatie
de AIS-gegevens zelf met een ontvanger verzamelt of niet, is de organisatie
verantwoordelijke in de zin van de Wbp en moet de organisatie voldoen aan de vereisten in
de wet. De organisatie moet dan ook een rechtsgrondslag hebben als bedoeld in artikel 8
van de Wbp. Als de persoonsgegevens zonder grondslag worden verwerkt, is de verwerking
in strijd met de Wbp.
Het zou echter kunnen zijn dat de private organisatie de verwerking op basis van
toestemming van de schipper(s) doet. Dan moeten schippers deze toestemming ook
kunnen intrekken. Wanneer de verwerking wordt gebaseerd op het gerechtvaardigde belang
van de verantwoordelijke zal er een goede belangenafweging moeten zijn gemaakt en moet
de schipper verzet kunnen aantekenen. Het is niet duidelijk op basis waarvan de private
partijen de persoonsgegevens verwerken.
Daarenboven geldt dat verantwoordelijken die persoonsgegevens verwerken ook aan de
andere vereisten in de wet moeten voldoen. Zo moeten ze bijvoorbeeld transparant zijn over
de vraag waarom de gegevens worden verwerkt, of de gegevens aan anderen worden
verstrekt dan wel publiek worden gemaakt en moeten er goede beveiligingsmaatregelen
worden getroffen.
Het publiceren van AIS-gegevens van binnenvaartschepen op internet betreft een
verstrekking van persoonsgegevens. Een verstrekking van persoonsgegevens moet altijd
worden gebaseerd op een rechtsgrondslag uit de Wbp en zal door de verantwoordelijke in
kwestie moeten worden bepaald. Vaarwegbeheerders zullen in dit kader moeten nagaan of
een verstrekking van persoonsgegevens, door ze publiek beschikbaar te stellen, valt binnen
verkeersmanagement en dus binnen hun publiekrechtelijke taak. Indien de
verantwoordelijke de grondslag 'gerechtvaardigd belang' wil gebruiken voor de
verstrekking, zal de aard en de gevoeligheid van de gegevens en de impact op de privacy
van de binnenvaartschipper moeten worden meegewogen.