Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 19:40 #1413151

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JeroenFemke schreef :
JotM schreef :

Ik ben heel benieuwd of dat oordeel obv de AVG inmiddels anders uitvalt ten aanzien van een MMSI èn bovendien desgevraagd geoordeeld wordt dat het belang dat 3Noreen en jij stellen te hebben bij het niet verwerken, bewaren en publiceren van AIS locatiegegevens zwaarder wegen dan andere belangen.

Daar kan het best op uitdraaien, maar mijns inziens is dat nog geen gelopen race.

Dat gegevens "onrechtmatig verkregen" zijn is mijns inziens flauwekul.
Daar gaat het ook niet om, het gaat erom of de gegevens rechtmatig "verwerkt" worden in de zin van de AVG.

Geloof je nu echt dat dit geen schending van de AVG is? Het is toch ook helemaal niet van belang dat ik niet de naam bij ieder kenteken kan opzoeken? Stel dat je het kenteken van je buurman weet (en dat is nogal makkelijk), naar een site gaat en je voert het kenteken in en je ziet waar die rijdt. Stel je hebt zijn telefoonnummer(ook niet ondenkbaar), je voert het in op een site en je weet waar die is. Dat is toch totaal ondenkbaar. Je zou zomaar van iedereen waarvan je het kenteken/telefoonnummer/mmsi wel weet kunnen zien waar die is. Als dat geen schending van je privacy is dan weet ik het ook niet meer.

Daarnaast is "port of rotterdam" tot de conclusie gekomen dat de AVG zwaarder weegt en daar zijn de belangen echt wel wat groter dan van deze twee sites. Geen toestemming, dan slaat "port of rotterdam" geen AIS gegevens op. En daar heeft echt wel een advocaatje (of meer) opgezeten.

Het citaat wat je geknipt hebt kwam rechtstreeks van de website van de Autoriteit Persoonsgegevens, de link naar de bron staat erbij.
Wat mij betreft mag je best de AP de oren wassen hoor, pak ik er even een bakje chips bij.

PS we zijn halverwege, het schiet op, maar we zijn nog niet compleet uit de bocht gevlogen geloof ik. Zouden de moderatoren trots op ons zijn?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 aug 2022 19:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 19:48 #1413158

Dit staat er toch:

"De registratie van kentekens in het kader van rekening rijden teneinde de houder van het kenteken een rekening te sturen voor het gebruik van een weg, is dus een omstandigheid waarbij het kenteken de functie van een persoonsgegeven heeft"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 19:49 #1413159

JotM schreef :

PS we zijn halverwege, het schiet op, maar we zijn nog niet compleet uit de bocht gevlogen geloof ik. Zouden de moderatoren trots op ons zijn?

Dan ga ik maar slapen en morgen klussen dus dan ben ik er niet. Iedereen blij. Weltrusten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 21:16 #1413200

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
JeroenFemke schreef :
Dit staat er toch:

"De registratie van kentekens in het kader van rekening rijden teneinde de houder van het kenteken een rekening te sturen voor het gebruik van een weg, is dus een omstandigheid waarbij het kenteken de functie van een persoonsgegeven heeft"

Ja, precies.
En daarom is MT en die andere sites niet AVG gevoelig omdat deze wel de positie van mijn boot weergeven, maar mij als persoon geen rekening sturen, of anderen de gelegenheid bieden om mij een rekening te sturen.

Jouw in rood gemarleerde tekst staat in de context van het niet door jouw rood gemarkeerfe deel en os als losse kreet nietszeggend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 12:49 #1413335

Toch nog even: er is al onderzoek naar gedaan na klachten van binnenvaartschippers:


Rapport:
zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-808275.pdf


Eerder in het rapport is al vastgesteld dat:
- Ontvangen en doorgeven van radiosignalen waarvan je redelijkerwijs kunt vermoeden dat ze niet voor jouw bestemd zijn strafbaar is (maar dit is een wassen neus, wordt niet gehandhaaft).
-Dat AIS gegevens persoonsgegevens zijn.

Conclusies van het rapport over Marine Traffic, vesselfinder.com etc:

Gebruik door derden
Daarnaast hebben ook andere partijen, buiten de vaarwegbeheerders, toegang tot de AIS gegevens. Zo zijn er een aantal private partijen, zoals Marine Traffic, vesselfinder.com en
shipfinder.com, die AIS-gegevens verwerken. Het is zeer de vraag of deze verwerkingen van
persoonsgegevens wel gebeuren in overeenstemming met de Wbp. Het is daarnaast ook
niet duidelijk of deze organisaties de AIS-gegevens verzamelen met eigen ontvangers, of
dat zij gebruik maken van particulieren die ontvangers hebben geplaatst.

Op het moment dat een organisatie persoonsgegevens verwerkt, ongeacht of de organisatie
de AIS-gegevens zelf met een ontvanger verzamelt of niet, is de organisatie
verantwoordelijke in de zin van de Wbp en moet de organisatie voldoen aan de vereisten in
de wet. De organisatie moet dan ook een rechtsgrondslag hebben als bedoeld in artikel 8
van de Wbp. Als de persoonsgegevens zonder grondslag worden verwerkt, is de verwerking
in strijd met de Wbp.

Het zou echter kunnen zijn dat de private organisatie de verwerking op basis van
toestemming van de schipper(s) doet. Dan moeten schippers deze toestemming ook
kunnen intrekken. Wanneer de verwerking wordt gebaseerd op het gerechtvaardigde belang
van de verantwoordelijke zal er een goede belangenafweging moeten zijn gemaakt en moet
de schipper verzet kunnen aantekenen. Het is niet duidelijk op basis waarvan de private
partijen de persoonsgegevens verwerken.

Daarenboven geldt dat verantwoordelijken die persoonsgegevens verwerken ook aan de
andere vereisten in de wet moeten voldoen. Zo moeten ze bijvoorbeeld transparant zijn over
de vraag waarom de gegevens worden verwerkt, of de gegevens aan anderen worden
verstrekt dan wel publiek worden gemaakt en moeten er goede beveiligingsmaatregelen
worden getroffen.

Het publiceren van AIS-gegevens van binnenvaartschepen op internet betreft een
verstrekking van persoonsgegevens. Een verstrekking van persoonsgegevens moet altijd
worden gebaseerd op een rechtsgrondslag uit de Wbp en zal door de verantwoordelijke in
kwestie moeten worden bepaald. Vaarwegbeheerders zullen in dit kader moeten nagaan of
een verstrekking van persoonsgegevens, door ze publiek beschikbaar te stellen, valt binnen
verkeersmanagement en dus binnen hun publiekrechtelijke taak. Indien de
verantwoordelijke de grondslag 'gerechtvaardigd belang' wil gebruiken voor de
verstrekking, zal de aard en de gevoeligheid van de gegevens en de impact op de privacy
van de binnenvaartschipper moeten worden meegewogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 14:42 #1413370

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Sinds de overvaring met dodelijke afloop van een roeisloep uit Katwijk in oktober 2020 gebruiken wij bij onze vereniging (KVWDK) MT of VF om voor een training even te kijken of er binnenvaartschepen in onze omgeving onderweg zijn, met name in de maanden dat we in het donker roeien. Zo is dat tussen bootslieden en bestuur afgesproken.

Op basis waarvan zou ik moeten concluderen dat de door de binnenvaartschepen uitgezonden AIS-gegevens niet voor mij (roeiende vaarweggebruiker) bestemd zijn?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 14:57 #1413377

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
Op basis waarvan zou ik moeten concluderen dat de door de binnenvaartschepen uitgezonden AIS-gegevens niet voor mij (roeiende vaarweggebruiker) bestemd zijn?




The data is for informational purposes only VF lijkt me dus niet bedoeld als veiligheid voorziening.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 15:02 #1413378

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
JotM schreef :
Sinds de overvaring met dodelijke afloop van een roeisloep uit Katwijk in oktober 2020 gebruiken wij bij onze vereniging (KVWDK) MT of VF om voor een training even te kijken of er binnenvaartschepen in onze omgeving onderweg zijn, met name in de maanden dat we in het donker roeien. Zo is dat tussen bootslieden en bestuur afgesproken.

Op basis waarvan zou ik moeten concluderen dat de door de binnenvaartschepen uitgezonden AIS-gegevens niet voor mij (roeiende vaarweggebruiker) bestemd zijn?

Data op MT is niet geschikt voor aktuele situatie. Loopt achter, is niet compleet en niet alles wat vaart heeft AIS aan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 15:36 #1413391

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
In de herfst, winter en het vroege voorjaar komen we nauwelijks iets tegen. Als we eens iets tegenkomen is het binnenvaart. En die hebben tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering AIS aan.

Natuurlijk loopt MT achter.
Maar dan weten we wel of er binnenvaartschepen in de regio onderweg zijn.

Overigens, wie H3.1 van specificaties (Rec. ITU-R M.1371-5) leest kan volgens mij niet tot een andere conclusie komen dan dat het nadrukkelijk de bedoeling van AIS is dat veel verder gereikt wordt dan de schepen binnen VHF-bereik van de AIS antenne.
Long-range AIS receiving systems require suitable buffering in order to preserve the integrity of the AIS message in the AIS slot boundaries. Table 22 shows a modified packet bit structure that is designed to support reception of AIS messages by satellites with orbital altitudes up to 1 000 km.

...

The long-range AIS broadcast message – Message 27 – data field is shown in Annex 8 Table 84.
This message should be transmitted by shipborne mobile AIS classes A and B-SOTDMA (“SO”) only.

...

The nominal transmission interval for the long-range AIS broadcast message should be 3 min.

...

The transmission of the long-range AIS broadcast message should normally be active. When the AIS station identifies that it is within the base station coverage area the transmission should be left to the decision of the competent authority. This is done by using Message 4 in conjunction with Message 23 with station type 10 to define the “base station coverage area”; all other fields will be ignored. This base station coverage area should be calculated according to the rules described in Annex 2, § 4.1.5.
Control of the long range AIS broadcast message requires the reception of both the Message 4 with the control setting “off” for the transmission of Message 27 and a Message 23 with the definition of the base station coverage area. After verification that the AIS station is within the base station coverage area it should stop transmission of Message 27. Control of the AIS station by the base station will time out within 3 minutes of the last Message 4 from that base station. If the AIS station does not receive a Message 4 and Message 23, it should revert to its nominal behaviour after 3 min.

The long-range AIS broadcast message should be transmitted only on channels 75 and 76 and not on the AIS channels (AIS 1, AIS 2 or regional channels). The transmissions should alternate between these two channels such that each channel is used once every 6 min.

Volgens de geldende ITU recommendation roeptoetert een class B SOTDMA transponder dus z'n positie elke 6 minuten (via satelliet) naar de rest van de wereld.

Ik wil de klachtenbehandeling waarin wordt gesteld dat het AIS-signaal niet voor anderen dan schepen in de directe omgeving bedoeld is graag zien.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 15:39 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 15:37 #1413392

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
The data is for informational purposes only VF lijkt me dus niet bedoeld als veiligheid voorziening.

Die informatie gebruiken mijn mede-roeiers en ik om extra op ons hoede te zijn als er een binnenvaartschip in de regio vaart.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 16:48 #1413413

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Klasse b doet niet aan long range.
Er zijn ruim 50 commerciele satellieten die jou AIS data voor grif geld doorverkopen, BIG bussines.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 aug 2022 19:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 09 aug 2022 21:30 #1413488

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Calidris schreef :
Klasse b doet niet aan long range.

Das war einmal.

Class B SOTDMA (EN-IEC 62287-2:2017, "Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems - Class B shipborne equipment of the automatic identification system (AIS) - Part 2: Self-organising time division multiple access (SOTDMA) techniques") nu wel. (randnummers 7.8 en 13.6)

Is een volgens deze geharmoniseerde Europese norm inmiddels vereiste eigenschap.
International Standard IEC 62287-2 has been prepared by IEC technical committee 80: Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems.This second edition cancels and replaces the first edition published in 2013. It constitutes a technical revision.
This edition includes the following significant technical change with respect to the previous edition: the introduction of transmission of Message 27 on channels 75 and 76 for the long range application by broadcast.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 10 aug 2022 06:03 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 04:51 #1413501

Kan ik / een instantie AIS “terugspoelen” om de verkeerssituatie op een specifieke plaats/tijd te evaluaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 04:59 #1413502

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Op www.myshiptracking.com/ zit een replay functie voor de afgelopen 2 dagen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 06:42 #1413514

Dankje. Als we ons dan toch zorgen maken over (goed- of kwaadschiks) gebruik van publiek toegankelijke AIS trackers… Hier een case…

Gistermiddag om 14:00 is op het Buiten IJ ter hoogte van het Blauwe Hoofd iets langsgevaren dat aanzienlijke schade aan verschillende woonschepen (noord oever) heeft veroorzaakt. Bij mij twee 40 mm voorlijnen gebroken, bij buren dingen zoals dit:






Max. snelheid is daar 20 km/h (11 kn)

Door terugspoelen kon ik deze plaatjes herleiden. Het kan nog steeds een kuilengraver zonder AIS zijn geweest, maar er is een vermoeden. Die twee klasse A targets zijn grote vrachtschepen met normale snelheden zoals deze daar dagelijks varen. Buiten zelf verhaal te gaan halen; hoe stellen wij de eigenaar aansprakelijk? Kan hier deze AIS informatie daarvoor misgebruikt worden?



Laatst bewerkt: 10 aug 2022 06:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 07:37 #1413520

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Volgens de data die ik in MarineTraffic zie voer hij 11,1 kn toe hij bij jullie langs kwam, dat is net iets boven de 20 km/h, maar niet veel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:06 #1413524

Bij replay optie in zie je veel preciezere metingen; per AIS transmittal lijkt het. MT traffic slechts enkele.

Andere data providers? Compressie? Interpolatie?

Ik wil de ruwe data zien. Dit bewijst al de onbetrouwbaarheidheid van dit soort sites
Laatst bewerkt: 10 aug 2022 08:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:07 #1413525

Wel tegen zn rompsnelheid aan, dus een forse hekgolf.
(Het ding is 23 meter zegt ie)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:10 #1413526

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Buiten zelf verhaal te gaan halen; hoe stellen wij de eigenaar aansprakelijk? Kan hier deze AIS informatie daarvoor misgebruikt worden?

Interessante twist op het onderwerp: kan AIS informatie op internet als juridische basis voor verhaal worden gebruikt? :)

Wat in een eerder draadje al aan de orde kwam: voor Rijkswaterstaat geldt dat alleen gehandhaafd kan worden op de AIS informatie zoals die wordt weergegeven op het eigen ECDIS van het patrouillevaartuig.

Ook in dit geval ben ik heel benieuwd.

Wel balen voor je trouwens. Echt klote als er zo hard langs gevaren wordt dat het schade oplevert.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:14 #1413529

Ja, wordt steeds erger de laatste jaren. In het voorjaar af en toe een kuilentrekkende powersloep, maar dus ook dit (if…!) superjachten. Commciele vaart nauwelijks last van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:28 #1413530

Toen AIS verplicht werd gesteld voor grote schepen ("beroepsvaart") was daar veel weerstand tegen, ook omdat de concurrenten en de dienders kunnen meekijken.
De minister (was dat Netelenbos? Ik weet 't niet meer) heeft toen bepaald dat de AIS-gegevens niet gebruikt zouden mogen voor opsporings- en handhavingsdoeleinden, en dat ze niet geöpenbaard zouden mogen worden.
Wat ieder weldenkend mens toen al wist, dit waren loze beloften.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:34 #1413531

Nee hoor , dat egldt eigenlijk nog steeds , alleen wordt er niet op gehandhaafd . Politie en andere overheidsdiensten mogen dat trouwens altijd na goedkeuring voor een officier van justitie of rechter. Zie ook het gebruiken van verkeerscamera's vor de boerenprotesten op de snelwegen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 10 aug 2022 08:38 #1413535

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
MT voor het verhalen van schade lijkt me niet te gaan lukken. Maar als je daar nog net in sector Schellingwoude ligt dan zou je daar radar/ais info kunnen laten bewaren. (Opvragen gaat niet, maar dan is/blijft de data wel beschikbaar voor politie, justitie ed) Moet je wel snel zijn, wand de data wordt maar beperkte tijd bewaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 13:18 #1413865

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik was net even voor een werkbezoekje op de Vuurtoren van Ameland.
Daar staat geheel anoniiem een AIS ontvanger van deze firma:

ihsmarkit.com/company/index.html

Die alles doorgeeft voor veel geld. Niet bepaald hobbyisten. Super commerciele data graaiers.
De gemeentelijke vuurtoren krijgt er niks voor.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 11 aug 2022 14:52 #1413912

Rond de beroepsvaart zitten de nodige spelers die gebruik kunnen maken van de scheeppositie van de schepen waarbij ze in enig stadium betrokken zijn bij het afhandlelen van het schip bij binnenkomst aanmeren lossen/laden en vertrek De belangrijkste spelers krijgen die ook al toegespeeld via de rederij en het schip in kwestie maar AIS info maakt het wel erg eenvoudig te zien waar het schip zich daarwerkelijk bevindt . Er ligt in grotere havens een heel netwerk waar info gedeeld wordt zodra het schip zich bij de loods meldt gaat er van alles inwerking maar bijvoorbeeld een onderhoudsbedirjf dat motor onderhoud moet doen heeft daar niet toegang zomaar toe. DIe beroepsgroep vindt koppelen van ais gegevens vast geen probleem om te zien hoelang het nog duurt voordat ze naar de kade moeten enbetaalt voor deze info. En als je lading cocaine binnenkomt wil je ook weten hoe laat je ongeveer op de termilnal moet zijn niet waar. B) Er is dus een verdienmodel voor het uitbaten van AIS info.
Laatst bewerkt: 11 aug 2022 14:54 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl