Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 13:00 #1412470

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Verder gaande op een opmerking van 3Noreen elders.

Het feit dat AIS data voor allen toegankelijk op internet staat, vind ik ook niet heel prettig. Voor mij inderdaad ook reden om, zeker op binnenwater, het zenden uit te zetten. Ik vaar solo, dus waar mijn boot is, ben ik ook.

Nou komt t. Als we de MARCOM B opleiding doen, leren we dat wat op de marifoon besproken wordt als vertrouwelijk behandeld moet worden. Dus niet 1 op 1 op internet geflikkere mag worden. AIS maakt gebruik van marifoonkanalen.

Zijn MT en VF daarmee in overtreding van deze regel? En zo nee, waarom niet? En wie dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 13:52 #1412472

Zoals ik ook al eens in zo’n draadje antwoordde: om deel te nemen aan het marifoonverkeer is in Nederland minimaal basis marifooncertificaat nodig die je alleen krijgt als je de gedragscode ondertekend. Om uit te luisteren met scanner apparatuur heb je geen papieren nodig (bijv een RTL-SDR).

Echter om marifoonverkeer uit te luisteren zijn geen speciale papieren nodig en hoeft dus niet altijd een ondertekening te hebben plaatsgevonden.

Dat komt dus op het volgende neer: Als iemand een marifooncertificaat heeft en de ontvangen gegevens aan MT en/of VF doorspeelt, dan is hij in overtreding. Heeft die persoon die het doorspeelt geen marifoonpapieren, dan is deze niet in overtreding.

MT en TF zijn in mijn ogen minder aansprakelijk omdat ze alleen door gebruikers toegezonden data verwerken. Het zou mij niet verbazen dat je kunt aangeven dat jouw MMSI uit de data gefilterd moet worden op de een of andere manier. edit: het verbaast mij dat het niet mogelijk lijkt om je MMSI op een zwarte lijst te zetten om niet gevolgd te worden.

Disclaimer: ik weet niet of de algemene telecomwet hier nog iets over zegt en ik laat de AVG/GDPR even in het midden. Bovenstaande is alleen wat ik begrijp in Nederland, in andere landen kan het geheel anders zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 14:06 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:17 #1412487

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:28 #1412491

Joop66 schreef :
Verder gaande op een opmerking van 3Noreen elders.

Het feit dat AIS data voor allen toegankelijk op internet staat, vind ik ook niet heel prettig. Voor mij inderdaad ook reden om, zeker op binnenwater, het zenden uit te zetten. Ik vaar solo, dus waar mijn boot is, ben ik ook.

Nou komt t. Als we de MARCOM B opleiding doen, leren we dat wat op de marifoon besproken wordt als vertrouwelijk behandeld moet worden. Dus niet 1 op 1 op internet geflikkere mag worden. AIS maakt gebruik van marifoonkanalen.

Zijn MT en VF daarmee in overtreding van deze regel? En zo nee, waarom niet? En wie dan wel?

Zijn ze ook niet in overtreding wat betreft de privacy wetgeving? Je koopt AIS om veiliger te kunnen varen dan verwacht je niet dat iedereen die dat wil precies weet waar je boot is. Met Strava (flyby feature) zijn daar rechtzaken over geweest en die functie hebben ze uit moeten zetten.
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 15:30 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:39 #1412497

Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René

Stel je verteld tegen je vriendin: ik ga even een stukkie zeilen. Jij rijdt ondertussen naar je 2de vriendin. Wat je niet weet is dat je 1ste vriendin de hele dag op marrinetraffic zit te kijken. Als je thuis komt heb je ineens ruzie.
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 15:39 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:44 #1412502

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 544
Waar anderen meer over in zitten: jij geeft aan te gaan zeilen, anderen zien dat en komen onaangekondigd jouw huis leeghalen. Dat lijkt mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:44 #1412503

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
JeroenFemke schreef :
Joop66 schreef :
Verder gaande op een opmerking van 3Noreen elders.

Het feit dat AIS data voor allen toegankelijk op internet staat, vind ik ook niet heel prettig. Voor mij inderdaad ook reden om, zeker op binnenwater, het zenden uit te zetten. Ik vaar solo, dus waar mijn boot is, ben ik ook.

Nou komt t. Als we de MARCOM B opleiding doen, leren we dat wat op de marifoon besproken wordt als vertrouwelijk behandeld moet worden. Dus niet 1 op 1 op internet geflikkere mag worden. AIS maakt gebruik van marifoonkanalen.

Zijn MT en VF daarmee in overtreding van deze regel? En zo nee, waarom niet? En wie dan wel?

Zijn ze ook niet in overtreding wat betreft de privacy wetgeving? Je koopt AIS om veiliger te kunnen varen dan verwacht je niet dat iedereen die dat wil precies weet waar je boot is. Met Strava (flyby feature) zijn daar rechtzaken over geweest en die functie hebben ze uit moeten zetten.

Je wilt toch gezien worden? Anders koop je geen Automatic Identification System.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:45 #1412506

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4157
Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René

Dat is soort van dezelfde vraag als die je al eerder stelde, "hoe heet je in het echt" oid.
Iedereen heeft het recht, bij een beetje normaal gedrag, zo anoniem te blijven als
hij of zij het maar wil op het interweb.
Er zijn situaties waar je niet wil dat men kan zien waar je uithangt, deze zijn legio.
Denk aan een vechtscheiding of lekker alleen weg zonder dat men op de borrel komt.

Onzichtbaar zijn op Marine Traffic kan wel, kijk maar naar de bekende YT channels.
Uma, la Vagabonde en SV Delos vind je niet of nauwelijks op MT.
Begrijpelijk, ze zitten niet te wachten op een onaangekondigde horde fans en het is
hun verdienmodel. Dus hun realtime positie verklappen ze alleen aan de "Patreons"..ahum.

Heb zelf geen AIS, niet nodig op een open Tornado catamaran in Nederland en een klein
zeiljachtje aan de Frans-Atlantische kust.
Maar mocht ik een groter schip kopen met AIS, dan zou uitschakelen op MT/vesselfinder
zeker een prioriteit zijn. Ik wil simpelweg mijn privacy.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 15:48 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 15:50 #1412510

Jutter schreef :
JeroenFemke schreef :
Joop66 schreef :
Verder gaande op een opmerking van 3Noreen elders.

Het feit dat AIS data voor allen toegankelijk op internet staat, vind ik ook niet heel prettig. Voor mij inderdaad ook reden om, zeker op binnenwater, het zenden uit te zetten. Ik vaar solo, dus waar mijn boot is, ben ik ook.

Nou komt t. Als we de MARCOM B opleiding doen, leren we dat wat op de marifoon besproken wordt als vertrouwelijk behandeld moet worden. Dus niet 1 op 1 op internet geflikkere mag worden. AIS maakt gebruik van marifoonkanalen.

Zijn MT en VF daarmee in overtreding van deze regel? En zo nee, waarom niet? En wie dan wel?

Zijn ze ook niet in overtreding wat betreft de privacy wetgeving? Je koopt AIS om veiliger te kunnen varen dan verwacht je niet dat iedereen die dat wil precies weet waar je boot is. Met Strava (flyby feature) zijn daar rechtzaken over geweest en die functie hebben ze uit moeten zetten.

Je wilt toch gezien worden? Anders koop je geen Automatic Identification System.

Moet ik dit nu echt gaan uitleggen? Mij maakt het ook niet zoveel uit maar je wil gezien worden door andere boten in jou buurt. Wat nou als je niet wilt dat je werkgever, je collega's, je oma, vrienden weet ik veel wie allemaal weten waar je allemaal naar toe vaart. Dan zou je AIS uit moeten zetten wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 16:07 #1412521

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
In de praktijk zijn het vooral zeilvrienden die elkaar volgen. Wat weer kan leiden tot leuke ontmoetingen op onverwachte plaatsen. Ik vind het prima.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 16:31 #1412532

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Arcadia schreef :
In de praktijk zijn het vooral zeilvrienden die elkaar volgen. Wat weer kan leiden tot leuke ontmoetingen op onverwachte plaatsen. Ik vind het prima.

Zo sta ik er ook in. Maar dat is niet de vraag van TS. 3Noreen gaf aan dat hij AIS zo weinig mogelijk gebruikt om maar niet te laten weten dat er niemand thuis is.

Als ik TS goed begrijp wil hij weten of MT en VS in overtreding zijn omdat zij data openbaar maken die via VHF wordt verzonden.
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 16:32 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 18:01 #1412560

Etap28i schreef :
Waar anderen meer over in zitten: jij geeft aan te gaan zeilen, anderen zien dat en komen onaangekondigd jouw huis leeghalen. Dat lijkt mogelijk.

Ik heb een tijdje in een voorstadje van Barcelona gewoond. Daar woonden de vooral de welgestelden (behalve ik dan).
Werd overdag veel ingebroken.
Inwoners massaal kluizen en alarmsystemen aangeschaft.

Resultaat: de bezoekers kwamen langs als het alarmsysteem uit stond. Dus als de bewoners thuis waren… vonden ze handig, want hoefden ze ook geen kluizen open te breken, ze overtuigden de bewoners wel om vrijwillig de code te geven.

Moraal van het verhaal, als ze je huis komen leeghalen kan je maar beter niet thuis zijn… gewoon goede verzekering. Geloof me, als ze langskomen als je wel thuis bent wordt het pas echt traumatisch…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 18:06 #1412561

Hoe werkt dat ‘blokkeren’ op MT dan, kun je dat zelf opgeven ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 18:12 #1412562

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zoals ik in een draadje als dit al eerder linkte: de Deense overheid biedt historische AIS gegevens (vanaf 2006) openbaar en gratis als download aan.

Het ligt kennelijk nogal aan de interpretatie van wat als "tot een persoon herleidbare gevoelige gegevens" en "gerechtvaardigd belang" wordt gerekend.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 18:42 #1412581

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René

Omdat ik wel een bijdrage wil leveren aan de operationele veiligheid van eea, maar ook het recht wil hebben even "van de wereld te verdwijnen". Tot aan mobiele telefoons en AIS was een zeilboot daar een fantastische manier voor. Telefoon is aan boord dan ook meestal uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 18:48 #1412584

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
sjoerd1981 schreef :
Moraal van het verhaal, als ze je huis komen leeghalen kan je maar beter niet thuis zijn… gewoon goede verzekering. Geloof me, als ze langskomen als je wel thuis bent wordt het pas echt traumatisch…

Zeker. Toen ik net in mijn nieuwe huis woonde, is met kerst bezoek langs gekomen. Keurige heren (ga ik vanuit) die geen troep gemaakt hebben. Ze hebben 2 computers meegenomen. En ze hebben de ijzerhandel uit mijn gevechtskunst verleden gevonden en geinspecteerd. Maar niet meegenomen.

Rondom ons heen is nog af en toe ingebroken. Bij ons niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 18:53 #1412586

Port of Rotterdam is er in ieder geval redelijk duidelijk in wanneer en hoe ze AIS data gebruiken. Er wordt eerst om toestemming gevraagd en na 24 maanden word de data anoniem gemaakt.

www.portofrotterdam.com/en/inl...land-vessel-ais-data

"We keep records of which shipowners have given consent. You can withdraw your consent at any time. The AIS data used until that point will then be anonymised and no new AIS data will be collected about the vessel."

Zo zou het ook moeten denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 19:14 #1412591

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Joop66 schreef :
Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René

Omdat ik wel een bijdrage wil leveren aan de operationele veiligheid van eea, maar ook het recht wil hebben even "van de wereld te verdwijnen". Tot aan mobiele telefoons en AIS was een zeilboot daar een fantastische manier voor. Telefoon is aan boord dan ook meestal uit.

Helemaal met Joop eens. Ben ook benieuwd hoe je je AIS gegevens kunt laten blokkeren.
Alleen op open water en op plaatsen waar ik het noodzakelijk acht voor de extra veiligheid (o.a. noordzeekanaal etc.) zet ik de AIS aan.
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 19:15 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 19:26 #1412595

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Gebruik ais en vesselfinder vaak als ankerwacht als ik de wal op ben voor een wandeling.
Vind het wel prettig om dan zo nu dan te kunnen checken of de boot nog ligt waar ik hem heb achtergelaten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 20:24 #1412621

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
@AdB en Joop, ik respecteer dat als iemand volledig veilig maar voor thuisfront of dergelijks niet traceerbaar wil zijn.
Persoonlijk heb ik door mijn traceerbaarheid mij nooit ongemakkelijk gevoeld of dat men meende mij op te moeten zoeken.
Maar dat staat dan weer los van de juridische vraag, die ik op zich wel relevant acht. Mogelijk kan Solo (als jurist?) hier iets over zeggen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 20:27 #1412622

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Omdat marinetraffic en consorte niet in nederland zitten, vallen ze buiten het nederlandse recht.

De hobbyist ( zonder certificaat) die het ontvangt en doorgeeft overtreedt niets, hij heeft niet getekend voor berichten aan derden.

En bedenk maar eens hoe je dat wilt handhaven?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 20:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 20:56 #1412628

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
JeroenFemke schreef :
Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René

Stel je verteld tegen je vriendin: ik ga even een stukkie zeilen. Jij rijdt ondertussen naar je 2de vriendin. Wat je niet weet is dat je 1ste vriendin de hele dag op marrinetraffic zit te kijken. Als je thuis komt heb je ineens ruzie.
Dus zet je op klein binnenwater je Ais uit…
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 06 aug 2022 21:05 #1412632

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JeroenFemke schreef :
Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René

Stel je verteld tegen je vriendin: ik ga even een stukkie zeilen. Jij rijdt ondertussen naar je 2de vriendin. Wat je niet weet is dat je 1ste vriendin de hele dag op marrinetraffic zit te kijken. Als je thuis komt heb je ineens ruzie.

:huh:

Waarom? Omdat je tegen je vrouw had gezegd dat je er maar één vriendin op nahield?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 07:01 #1412668

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Weet iemand hoe je er achter komt wie jou AIS posities doorgegeven heeft aan Marinetraffic en/of Vesselfinder ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 07:16 #1412670

MT vermeldt het ‘station’ dat de laatste positie heeft gemeld. Op een schip klikken en dan staat die info daar ergens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl