Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 21:10 #1414471

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Roozeblij schreef :
Het is wel ingewikkeld en bit geneuk, maar niet versleuteld hoor.
Als in met rsa.
Gaat zeker gebeuren volgens mij.
Ais zoals het nu werkt is echt achterhaald.

Waarom zou je iets versleutelen wat je juist wilt broadcasten naar iedereen om je heen?
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 21:11 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 21:11 #1414472

Heb je dit draadje gelezen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 21:15 #1414475

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Maar wie krijgt dan de sleutel om het bericht te ontcijferen? En hoe zorg je dat iemand met een sleutel het daarna niet weer onversleuteld op het internet zet?
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 21:16 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 13 aug 2022 21:38 #1414483

Nee, maar dan is t wel strafbaar. Als hacken zeg maar.
Ipv het (hele licht)grijze gebied van nu.

Feit is dat toen AIS bedacht werd, de hele privacy en AVG nog lang niet aan de orde was.
Dat is inmiddels anders.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 21:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 14 aug 2022 17:51 #1414634

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Joop66 schreef :
Het feit dat AIS data voor allen toegankelijk op internet staat, vind ik ook niet heel prettig. Voor mij inderdaad ook reden om, zeker op binnenwater, het zenden uit te zetten. Ik vaar solo, dus waar mijn boot is, ben ik ook.
..
Zijn MT en VF daarmee in overtreding van deze regel? En zo nee, waarom niet? En wie dan wel?

Als je de confrontatie aan wil gaan lijkt me dit een goede basis:
- Vaar een windmolenpark in waar het verplicht is AIS te voeren.
- Constateer dat MT en VF de informatie weergeven.
- Dien een klacht in bij AP.

Waarom die omweg? Als je in een windpark vaart ben je volgens de huidige regels verplicht om AIS aan te zetten. Dan gaat de uitvlucht "maar als je niet geregistreerd wil worden, dan zet je de AIS toch gewoon uit?" niet op. Jij handelt immers binnen de wet, zonder MT of VF toestemming te geven jouw data te delen.

Als je er een schep bovenop wil leggen vraag je een buur of goede kennis jouw boot te tracken. Hij ontvangt dan een email met de jouw vertrek en aankomsttijd vanaf de haven. Een goede advocaat die een dergelijke archivering van persoonsgebonden data goedpraat binnen de AVG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 14 aug 2022 18:00 #1414638

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Mi Dushi schreef :
Dank @Reuver2 voor deze mooie bloemlezing.

Die kennis heb jij toch ook als je vaarbewijs hebt en een marifooncertificaat.

De wetsteksten kun je zo nalezen, want deze heb je verplicht aan boord. Vroeger was dat de Wateralmanak van de ANWB. Tegenwoordig volstaan pdf's van BPR, RPR en marifonie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 14 aug 2022 18:51 #1414644

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Reuver2 schreef :
Joop66 schreef :
Het feit dat AIS data voor allen toegankelijk op internet staat, vind ik ook niet heel prettig. Voor mij inderdaad ook reden om, zeker op binnenwater, het zenden uit te zetten. Ik vaar solo, dus waar mijn boot is, ben ik ook.
..
Zijn MT en VF daarmee in overtreding van deze regel? En zo nee, waarom niet? En wie dan wel?

Als je de confrontatie aan wil gaan lijkt me dit een goede basis:
- Vaar een windmolenpark in waar het verplicht is AIS te voeren.
- Constateer dat MT en VF de informatie weergeven.
- Dien een klacht in bij AP.

Waarom die omweg? Als je in een windpark vaart ben je volgens de huidige regels verplicht om AIS aan te zetten. Dan gaat de uitvlucht "maar als je niet geregistreerd wil worden, dan zet je de AIS toch gewoon uit?" niet op. Jij handelt immers binnen de wet, zonder MT of VF toestemming te geven jouw data te delen.

Als je er een schep bovenop wil leggen vraag je een buur of goede kennis jouw boot te tracken. Hij ontvangt dan een email met de jouw vertrek en aankomsttijd vanaf de haven. Een goede advocaat die een dergelijke archivering van persoonsgebonden data goedpraat binnen de AVG.

AT of AP (?) Gaat niets ondernemen tegen buitenlandse website of organisaties. Hoogstens een oficiele klacht en dat is het dan.
Als een overheid actie wil ondernemen zal die IP nrs moeten volgen van de mensen die in NL data toevoegen, wat weer stuit op AVG perikelen schat ik in. Die buitenlandse website hebben geen verplichting naar de nederlandsche leeuw en trekken gewoon een lange neus.

Vooralsnog kansloos dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 14 aug 2022 19:20 #1414649

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De op pleziervaartuigen geïnstalleerde AIS transponder is in het algemeen geen "inland-AIS" apparaat, maar een "class B" transponder, zoals voorgeschreven in BPR art 4.07, 5de lid.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


De functie van AIS volgens IMO voorschriften staat, zowel voor klasse A als B beschreven in SOLAS V, Voorschrift 19, randnummer 2.4.5 ( wetten.overheid.nl/BWBV0003264...HoofdstukV_Artikel19 )
het AIS-systeem moet:
  1. automatisch aan daarvoor geëquipeerde walstations, andere schepen en vliegtuigen gegevens verzenden, waaronder de identiteit van het schip, het type schip, de positie, de koers, snelheid, navigatiesituatie en andere gegevens met betrekking tot de veiligheid;
  2. automatisch gegevens ontvangen van andere schepen die een AIS-systeem gebruiken;
  3. schepen monitoren en volgen; en
  4. gegevens uitwisselen met voorzieningen aan wal;

Het begrip "walstation" is verder niet in SOLAS gedefinieerd, dus een goede advocaat die weet te betogen dat de ontvangers van de AIS data geen "daarvoor geëquipeerd walstation" zijn. (En daarmee onder de noemer "[ontvanger van informatie die] naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is" zou vallen)
Exit bezwaar obv WvS en artikel 6 "Handboek voor radiocommunicatie in de binnenvaart".

Blijft over de vragen of de AIS informatie in de gebruikscontext persoonsgegevens zijn en of voor de verwerking daarvan geen grondslag in "gerechtvaardigd belang" bestaat. Dat zou zomaar zo kunnen zijn, maar ik ben daar (kennelijk in tegenstelling tot een aantal andere forumleden) niet zeker van.
Daar komen we denk ik alleen maar achter door jurisprudentie.

Dat is dus iets anders dan de vraag of ik het wenselijk vind (die vraag werd door Joop66 mijns inziens niet gesteld). Ik heb zo af en toe ook schoon genoeg van direct marketing, maar dat is kennelijk na een belangenafweging vaak wel toegestaan binnen de regels van de AVG (zonder consent).

Overigens heeft eenieder onder de AVG recht van bezwaar bij de gegevensverwerker. Als je daar niet eerst gebruik van hebt gemaakt vermoed ik dat een klacht bij de AP niet heel kansrijk is.

PS
MarineTraffic is een spin-off van een Griekse universiteit, dus gewoon binnen Europa aanspreekbaar.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 aug 2022 05:13 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 16 aug 2022 19:01 #1415317

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Op vesselfinder worden zelfs upgraded accounts toegekend aan die individuen die de 'vessel wiki' bijwerken. Ofwel andersmans gegevens aanvullen. Erg laakbaar wat mij betreft.



Met betrekking tot laakbaarheid ;) met aangehecht linux scriptje kun je uit vesselfinder de latlon van een mmsi halen. Alleen voor je eigen schip gebruiken natuurlijk...

pi@openplotter:~ $ ./mmsi_location.sh 352757000
2022-08-16T20:38+02:00 MSC ZOE 40.72183 27.74548 sog:9.3 Knots:cog:82.8°
Bijlagen:
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 19:07 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 16 aug 2022 22:06 #1415363

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
ironman schreef :
Met betrekking tot laakbaarheid ;) met aangehecht linux scriptje kun je uit vesselfinder de latlon van een mmsi halen. Alleen voor je eigen schip gebruiken natuurlijk...
Zijn dat soort sites zo makkelijk te hacken? Moet je dat bij ieder van die sites afzonderlijk doen?
Nou ja, makkelijk... Ik begrijp niks van dat script. Ik zal "dommere" manieren moeten gebruiken om mijn bootnaam en zeker mijn MMSI buiten het bereik van nieuwsgierige Aagjes te houden.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 22:20 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 17 aug 2022 07:38 #1415393

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Dat is geen 'hack' maar precies wat je normaal doet in je browser als je zoekt naar een schip op VF. En dan nog een regeltje om de positie en naam eruit te filteren.
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 07:38 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 17 aug 2022 08:14 #1415407

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Dat geldt dan toch alleen voor je eigen zoekactie? Of is je positie dan ook voor anderen onzichtbaar?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 17 aug 2022 08:34 #1415423

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Mi Dushi schreef :
Dat geldt dan toch alleen voor je eigen zoekactie? Of is je positie dan ook voor anderen onzichtbaar?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Er wordt met het scriptje niets onzichtbaar gemaakt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 17 aug 2022 09:25 #1415457

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Hans V schreef :
Er wordt met het scriptje niets onzichtbaar gemaakt.
Normale bedrijven moeten aantonen dat ze zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan. MT maakt dat heel inzichtelijk.

Je moet alleen nog een keer een bezoek brengen aan het schip en je kent de eigenaar ook (bpr art.2.02).
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 09:26 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl