De op pleziervaartuigen geïnstalleerde AIS transponder is in het algemeen geen "inland-AIS" apparaat, maar een "class B" transponder, zoals voorgeschreven in
BPR art 4.07, 5de lid.
Een klein schip dat AIS gebruikt, mag uitsluitend een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995, een krachtens de IMO-voorschriften typegoedgekeurd AIS-apparaat van klasse A of een AIS-apparaat van klasse B gebruiken. AIS-apparatuur van klasse B moet aan de dienovereenkomstige eisen van Aanbeveling ITU-R.M 1371, aan Richtlijn 1999/5/EG (R&TTE-richtlijn) en aan de internationale norm IEC 62287-1 of 2 (inclusief DSC kanaalmanagement) voldoen. Het AIS-apparaat moet goed functioneren en de in het AIS-apparaat ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van het schip of samenstel overeenkomen.
De functie van AIS volgens IMO voorschriften staat, zowel voor klasse A als B beschreven in SOLAS V, Voorschrift 19, randnummer 2.4.5 (
wetten.overheid.nl/BWBV0003264...HoofdstukV_Artikel19 )
het AIS-systeem moet:
- automatisch aan daarvoor geëquipeerde walstations, andere schepen en vliegtuigen gegevens verzenden, waaronder de identiteit van het schip, het type schip, de positie, de koers, snelheid, navigatiesituatie en andere gegevens met betrekking tot de veiligheid;
- automatisch gegevens ontvangen van andere schepen die een AIS-systeem gebruiken;
- schepen monitoren en volgen; en
- gegevens uitwisselen met voorzieningen aan wal;
Het begrip "walstation" is verder niet in SOLAS gedefinieerd, dus een goede advocaat die weet te betogen dat de ontvangers van de AIS data geen "daarvoor geëquipeerd walstation" zijn. (En daarmee onder de noemer
"[ontvanger van informatie die] naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is" zou vallen)
Exit bezwaar obv WvS en artikel 6 "Handboek voor radiocommunicatie in de binnenvaart".
Blijft over de vragen of de AIS informatie in de gebruikscontext persoonsgegevens zijn en of voor de verwerking daarvan geen grondslag in "gerechtvaardigd belang" bestaat. Dat zou zomaar zo kunnen zijn, maar ik ben daar (kennelijk in tegenstelling tot een aantal andere forumleden) niet zeker van.
Daar komen we denk ik alleen maar achter door jurisprudentie.
Dat is dus iets anders dan de vraag of ik het wenselijk vind (die vraag werd door Joop66 mijns inziens niet gesteld). Ik heb zo af en toe ook schoon genoeg van direct marketing, maar dat is kennelijk na een belangenafweging vaak wel toegestaan binnen de regels van de AVG (zonder consent).
Overigens heeft eenieder onder de AVG recht van bezwaar bij de gegevensverwerker. Als je daar niet eerst gebruik van hebt gemaakt vermoed ik dat een klacht bij de AP niet heel kansrijk is.
PS
MarineTraffic is een spin-off van een Griekse universiteit, dus gewoon binnen Europa aanspreekbaar.