Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 19:50 #1412851

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
omega schreef :
Choose your battles wisely en deze ga je zeker niet winnen.
Accepteer het als een gegeven dat iedereen kan zien waar je bent als de transponder uitzendt.
Ga er zelf verstandig mee om en zet hem alleen aan als de situatie, lees veiligheid, daarom vraagt.

Grt Hans

Ik ben een voorstander van rekening rijden. Echter als dat straks inhoudt dat iedere automobilist overal waar die rijdt geregistreerd gaat worden en die gegevens ook voor andere zaken gebruikt gaan worden is het toch een heel slecht plan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 20:10 #1412856

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Welke ZF-er heeft:
Kentekenplaat van auto gesloopt
Brommerplaatje verwijderd
Draagt hoody op straat ivm camera's
Heeft SIM zonder telefoonnummer
Heeft huisnummerbordje wit gekalkt
Heeft straatnaambord laten smelten
Heeft nepbaard en -snor
.....

Kom op zeg, AIS is een scheepskenmerk.
Dat ik eigenaar of schipper of bemanning op dat scheepje ben is al lastig te achterhalen terwijl iedereen zou kunnen weten dat ik in Stockholm ben omdat mijn creditcard ook in Stockholm is, mijn rijbewijs ook trouwens, anders kan je geen auto huren, de verzekeringspapieren liggen ook her en der verspreid, wij allen zijn door alle slimmerikken te vinden vroeger of later.

Maar om nou AIS als het ultieme laatste bastion van individuele vrijheid op silent te zetten met als argument dat anders je huis onveilig is, tsjonge, en daar nog een heel draadje aan te wijden (weiden) phoe he, wat heb je trouwens thuis voor belangrijks?

Ik ga ook uitermate verstandig om met onze AIS: die staat al 7 weken continue aan, dag en nacht. Zowel zenden als ontvangen. De grap is dat dat ontvangen alleen maar zinvol is als ik echt vaar, en dat is niet 7 weken continue.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 20:14 #1412857

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
3Noreen schreef :
Ik moet eerst nog diegene zien op te sporen die mijn persoonsgegevens verzamelt en doorgeeft aan Marinetraffic en/of Vesselfinder. Tips zijn welkom.

Dat is er toch niet één, maar juist allemaal lokale bijdragers van Marinetraffic etc. op plekken waar je langs vaart? Of zoek je een specifieke die meer verzamelt dan standaard? In het voorbeeld dat een stukje terug gepost werd staat een callsign van een zendamateur, die zal wel te achterhalen zijn. Maar of zoiets herleidbaars er altijd bij staat, weet ik niet.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 20:15 #1412858

3Noreen schreef :
JotM schreef :
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van je klacht bij AP.

Ik moet eerst nog diegene zien op te sporen die mijn persoonsgegevens verzamelt en doorgeeft aan Marinetraffic en/of Vesselfinder. Tips zijn welkom. Voorlopig zijn het net boeren die asbest op de snelweg dumpen maar toch anoniem blijven. Ben ook heel benieuwd of die verzamelaars van de data personen/bedrijven wel een gerechtvaardigd belang hebben.

Je moet Pedro hebben!

Die Pedro… rond 5 december heeft ie een prima bijbaan, de rest van het jaar gewoon stiekum AIS gegevens doorgeven! Foei, ik geef het door aan de Sint, dat wordt enkele reis Spanje in de zak met roe!





(Ik heb je positie zelf ff obleesbaar gemaakt, voordat ook ik aangeklaagd wordt ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 20:26 #1412861

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
www.imo.org/en/OurWork/Safety/Pages/AIS.aspx

Het wordt dus overgelaten aan member governements

Nou dan weet je het wel.
Stel dat NL dat wetmatig verbiedt (en handhaaft) doen andere landen dat dan net zo effectief?

Maar NL regelt nooit iets nuttigs anders waren er geen crises.

Leef je leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 20:32 #1412862

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Ik vind het een interessante vraag. Had me deze ook al gesteld. Onze zeilvrienden begrepen het niet, maar ik vind het gewoon niet prettig altijd gevolgd te kunnen worden, En ja ik kan AIS uitzetten, maar dan verliest deze haar functie.

Er is een verschil tussen data gebruiken (verwerken) voor het doel dat het dient (niet botsen op andere schepen) en het delen met derden zodat de hele wereld mee kan kijken. En of mijn adres gegevens te achterhalen zijn maakt voor de AVG niet uit. Als het (door iemand/bedrijf/persoon/overheid)) mogelijk is een identificerend gegeven (net al een kenteken plaat van een auto) te koppelen aan mijn persoon dan is het een persoonsgegeven en valt het binnen europa onder de AVG, ook als niet iedereen die gegevens kan achterhalen.

Een derde mag mijn gegevens niet verwerken zonder contract of mijn toestemming, of gerechtvaardigd belang De eerste 2 hebben ze niet en de derde lijkt mij ook niet.

Ik ben heel benieuwd wat hier uit zou komen als de AP hier over oordeelt, ik denk dat het niet mag.
Laatst bewerkt: 07 aug 2022 20:36 door 4hoeve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 21:05 #1412875

Ik vind het ook wel een interessante vraag.

En denk dat het niet mag. Nederland zegt niet actief te handhaven, maar het kan natuurlijk dat je een Nederlands doorgeefluik van deze AIS gegevens aanklaagt in de rechtbank.

Ben benieuwd wat een rechter hierover zegt.

Het is natuurlijk wel zo dat je zelf ervoor kiest om een AIS aan boord te hebben. En je positie dus de ether instuurt. Weliswaar met een andere reden (botsingen voorkomen), en dus zou het jammer zijn als mensen straks bewust geen AIS transponder inbouwen omdat ze geen zin hebben om door iedereen op internet gevolgd te kunnen worden…

Je kan er ook voor kiezen om AIS alleen aan te zetten als je daar zelf belang bij hebt. In de haven hoeft ie sowieso niet aan te staan natuurlijk…

Stel je voor dat iemand zo’n website maakt waarbij de locatie van telefoons zichtbaar wordt… dan zouden de rapen echt gaar zijn…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 21:11 #1412876

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
henkvd schreef :
JotM schreef :
Voor zover ik weet is de persoonsnaam op wiens naam de AIS geregistreerd is niet uit een openbaar register te koppelen aan de uitgezonden mmsi.

Niet meer, Agentschap Telecom heeft de gegevens beschermt en staan niet meer open en bloot.
Privacy lijkt daarmee ruim voldoende afgeschermd.
Wat braaf van de NL overheid! In België moest ik expliciet toestemming geven dat mijn gegevens worden doorgegeven aan de ITU, anders geen vergunning. In de List of Ship Stations staat je boot met MSSI en voor- en achternaam van de eigenaar, voor iedereen die het wil vinden zichtbaar. Met een link naar de gegevens van de bevoegde autoriteit (in België het BIPT) en ook een link "View Emergency Contact". Die laatste is wel beveiligd.

Het nut hiervan ligt voor de hand. Dus Nederland geeft die gegevens niet door aan de ITU?

Ik heb trouwens ook mijn bedenkingen gehad bij berichtjes hier op het ZF in de trant van "Ja, hij is vertrokken!" en dan een link naar MT waar de voortgang van een of ander lid van ZF te volgen is. Zou de persoon in kwestie dat fijn vinden, dat gevolgd worden door nieuwsgierige aagjes?

Dus ik ben ook wel benieuwd hoe bekende YT-zeilers zich weten te verbergen voor VF en MT. Als ze dat al kunnen. Weet niet of ik zelf de moeite zou doen. Voorlopig heb ik die transponder nog niet.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 21:49 #1412882

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Het is nog veel erger, een volslagen vreemde maakt een foto van je in bijv. Kielerkanaal en zet die op MT bij jouw boot....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 22:05 #1412885

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
3Noreen schreef :
Forte schreef :
Vanuit de binnenvaart zijn er een aantal jaren geleden al acties ondernomen om hier duidelijkheid in te krijgen. De situatie is in een rapport aan de kamer voorgelegd in 2017 :

Kamerrapport AIS privacy binnenvaart

Ik begrijp uit latere informatie dat alhoewel het verspreiden van AIS gegevens als ongewenst wordt beschouwt de handhaving daarvan niet actief uitgevoerd wordt.

AIS privacy binnenvaart

Er is juridisch nogal een verschil tussen een bedrijf (binnenvaart) en een burger (Pleziervaart). Een burger geniet veel meer bescherming. Onder andere van het mensenrechten verdrag. Daarnaast hebben we nieuwe wetgeving in de vorm van de AVG. Waarbij de autoriteit persoonsgegevens bij een klacht van een burger moet reageren. (artikel 77 van de Algemene verordening gegevensbescherming).
Maar daarvoor moet ik eerst diegene aanspreken die, na mijn mening, mijn persoonsgegevens onterecht heeft verwerkt. Daarvoor heb ik dus de contact gegevens nodig van het ontvangende station. Gaat Shiptron schuil achter station Enkhuizen ?
Voorlopig blijven we hangen in dat een deel van de mensen vind dat het niet mag. Waaronder ik dus. Maar een deel vind het kunnen. In plaats van onze strijdbijlen uit de tuin op te graven en elkaar de hersenen in te slaan is het beschaafder om een instantie als de autoriteit persoonsgegevens daar een oordeel over te laten geven.

Even los van de hele discussie:
Waar ziten de persoonsgegevens in een AIS uitzending???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 22:44 #1412887

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Calidris schreef :
Even los van de hele discussie:
Waar ziten de persoonsgegevens in een AIS uitzending???

Uit de AVG:
Artikel 4
Definities

1) „persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïden­tificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

blog.iusmentis.com/2018/02/06/...gegeven-en-kenteken/
Laatst bewerkt: 07 aug 2022 22:44 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 07 aug 2022 23:49 #1412889

Waterblok schreef :
Het is nog veel erger, een volslagen vreemde maakt een foto van je in bijv. Kielerkanaal en zet die op MT bij jouw boot....

Of te gelde maken www.sailingscenes.co.uk/-/gall...trimaran-20170618197
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 00:37 #1412890

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
AdB schreef :
ReneK schreef :
AdB schreef :
Kock1964 schreef :
Joop, wat kan een reden zijn om niet openbaar zichtbaar te willen zijn via AIS?


René



Onzichtbaar zijn op Marine Traffic kan wel, kijk maar naar de bekende YT channels.
Uma, la Vagabonde en SV Delos vind je niet of nauwelijks op MT.
Begrijpelijk, ze zitten niet te wachten op een onaangekondigde horde fans en het is
hun verdienmodel. Dus hun realtime positie verklappen ze alleen aan de "Patreons"..ahum.


www.vesselfinder.com/vessels/P...IMO-0-MMSI-368155570
www.marinetraffic.com/en/ais/d.../imo:0/vessel:RAN_II
svdelos.com/sailing-travel-blog/wheres-delos/
www.marinetraffic.com/en/ais/d.../vessel:LA_VAGABONDE
www.marinetraffic.com/nl/ais/d...039/imo:0/vessel:UMA

UMA
Positie Ontvangen: 2022-07-16 07:15 UTC

VAGABONDE
Position Received: 2021-10-26 02:18 UTC


Positie van UMA / VAGABONDE en PARLAY zijn niet realtime.
RAN2 is verkocht aan een Amerikaan die AIS gewoon aan heeft staan.
Alleen Delos heeft er voor gekozen een tracker te gebruiken.

Ben gewoon benieuwd hoe zij MT omzeilen.

A

Ik ga ze niet allemaal checken maar ik weet 100% zeker dat bijvoorbeeld Johan en Malin altijd hun ais hebben aanstaan , ondanks dat de boot nu van eigenaar verwisseld is

Ook Colin (die nu even thuis is) heeft altijd z’n ais aanstaan , laatste update zelfs paar minuten geleden ?
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 04:24 #1412893

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Mi Dushi schreef :
Wat braaf van de NL overheid! In België moest ik expliciet toestemming geven dat mijn gegevens worden doorgegeven aan de ITU, anders geen vergunning.
:laugh:
Dat is geen "consent", dat is chantage :whistle:
In de List of Ship Stations staat je boot met MSSI en voor- en achternaam van de eigenaar, voor iedereen die het wil vinden zichtbaar. Met een link naar de gegevens van de bevoegde autoriteit (in België het BIPT) en ook een link "View Emergency Contact". Die laatste is wel beveiligd.

Het nut hiervan ligt voor de hand. Dus Nederland geeft die gegevens niet door aan de ITU?

Als je "Mi Dushi" opzoekt in de ITU ship station list staat inderdaad bij het ene Belgische schip wat naar boven komt de naam van de eigenaar erbij, maar bij geen van de Nederlandse schepen. www.itu.int/mmsapp/ShipStation/list


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 aug 2022 04:58 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 06:02 #1412902

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Rikken schreef :
sjoerd1981 schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van je klacht bij AP.

Ik moet eerst nog diegene zien op te sporen die mijn persoonsgegevens verzamelt en doorgeeft aan Marinetraffic en/of Vesselfinder. Tips zijn welkom. Voorlopig zijn het net boeren die asbest op de snelweg dumpen maar toch anoniem blijven. Ben ook heel benieuwd of die verzamelaars van de data personen/bedrijven wel een gerechtvaardigd belang hebben.

Je moet Pedro hebben!

Die Pedro… rond 5 december heeft ie een prima bijbaan, de rest van het jaar gewoon stiekum AIS gegevens doorgeven! Foei, ik geef het door aan de Sint, dat wordt enkele reis Spanje in de zak met roe!





(Ik heb je positie zelf ff obleesbaar gemaakt, voordat ook ik aangeklaagd wordt ;) )
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat zo'n trimaran snel is.... Drie keer onderhoud, dubbel havengeld, nergens een box beschikbaar, je kont niet kunnen keren en dan nog maar 5,8 knopen...
Dan snap ik dat je je aan de hele wereld om je heen gaat ergeren.
Misschien tijd voor een platbodem om weer wat tot rust te komen? Gewoon van staal. Dan zien de grote schepen je wel op radar en kan de AIS lekker uit blijven.

Dat is ook zo'n nadeel van Marinetraffic en Vesselfinder. Je wilt niet weten hoe vaak ik in de haven of op de steiger aangesproken wordt door zo'n type met een afgunstige blik en grijns van nu heb ik je, niet gehinderd door enige kennis van zake uitkraamt; "nou dat ding vaart toch ook niet snel."
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 06:21 #1412905

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Menno schreef :
Calidris schreef :
Even los van de hele discussie:
Waar ziten de persoonsgegevens in een AIS uitzending???

Uit de AVG:
Artikel 4
Definities

1) „persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïden­tificeerd, met name aan de
van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

blog.iusmentis.com/2018/02/06/...gegeven-en-kenteken/

Duidelijk.
Ik denk dat google en microsoft en android de grootste schenders zijn en blijven. Als ik zie hoeveel van dit soort pogingen aankloppen bij mijn android vuurmuur....

Dar zijn AIS websites kinderspel bij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 07:25 #1412917

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Calidris schreef :
Menno schreef :
Calidris schreef :
Even los van de hele discussie:
Waar ziten de persoonsgegevens in een AIS uitzending???

Uit de AVG:
Artikel 4
Definities

1) „persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïden­tificeerd, met name aan de
van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

blog.iusmentis.com/2018/02/06/...gegeven-en-kenteken/

Duidelijk.
Ik denk dat google en microsoft en android de grootste schenders zijn en blijven. Als ik zie hoeveel van dit soort pogingen aankloppen bij mijn android vuurmuur....

Dar zijn AIS websites kinderspel bij.

Duidelijk???

AIS gaat over een BOOT.
Niet over een persoon.

Er is niets in de AIS gegevens die ook maar iets vertelt over een "natuurlijk persoon".

Waar de AVG wel over gaat is die shiplist van de ITU voor zover daar persoonsgegevens in staan.
En behalve in belgie (begrijp ik) is daar al op geacteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 07:44 #1412927

Calidris schreef :
Menno schreef :
Calidris schreef :
Even los van de hele discussie:
Waar ziten de persoonsgegevens in een AIS uitzending???

Uit de AVG:
Artikel 4
Definities

1) „persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïden­tificeerd, met name aan de
van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

blog.iusmentis.com/2018/02/06/...gegeven-en-kenteken/

Duidelijk.
Ik denk dat google en microsoft en android de grootste schenders zijn en blijven. Als ik zie hoeveel van dit soort pogingen aankloppen bij mijn android vuurmuur....

Dar zijn AIS websites kinderspel bij.

Met dit grote verchil dat Android/Microsoft zich precies aan de wet houden omdat je overal je consent voor gegeven hebt. De meeste mensen intreseert het alleen niets waar ze allemaal hun consent voor geven. Als je er een beetje in verdiept (prive of voor je werk) zal je zien dat de meeste apps veel meer data collecteren dan nodig is voor de werking van de app. Persoons data is tegenwoordig een goed verdien model. Wees blij dat de AVG er is en dat er mensen zijn die "strijden" dat bedrijven en organisaties zich aan deze wet blijven houden.

Dat MT en VS illegaal bezig zijn is wel duidelijk. Dat je overal real time te volgen bent is natuurlijk zo'm beetje de grootste schending van de AVG die je je kan bedenken, zie de vele discussies omtrent het rekening rijden. Onze overheid houdt zich alleen niet bezig met actieve handhaving dus is het wachten op een persoon/bedrijf wat hier werk van gaat maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 07:53 #1412932

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Ronaldl schreef :
Duidelijk???

AIS gaat over een BOOT.
Niet over een persoon.

Er is niets in de AIS gegevens die ook maar iets vertelt over een "natuurlijk persoon".

Het je de blog ook gelezen die ik had gelinkt? Als je het mij vraagt is er niet zo veel verschil tussen een kenteken op een privé-personenauto, een IP-adres van een thuis-aansluiting en het MMSI-nummer van een plezierjacht.
Allen zijn indirect aan een natuurlijk persoon te koppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 08:11 #1412940

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Menno schreef :
Allen zijn indirect aan een natuurlijk persoon te koppelen.
Dat is het punt. Ook al weet je daarmee nog niet alles over die persoon.
Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat er op dit Zeilersforum boten en dus personen, zoals leden van dit forum, ongevraagd gevolgd kunnen worden. Niet erg als je "alles met iedereen wil delen", zoals Facebook het zei, wel erg als je graag met rust gelaten wil worden.

Privacy is fundamenteel het recht om met rust gelaten te worden. En niet alleen door overheden. MT en VF zijn dus overduidelijk een grote schending van de privacy. Of ze daar een wet mee breken is voer voor juristen.

Edit: het weglaten van de naam van de eigenaar in de ITU-lijst voor de Nederlandse registraties verandert daar niets aan. Nederlandse boten en dus hun eigenaren en opvarenden kunnen nog steeds gevolgd worden door nieuwsgierige mensen, die daarover dan schrijven op het internet.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 08 aug 2022 08:23 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 08:16 #1412943

Technisch ongeveer hetzelfde: Als de politie (dus nog niet eens zomaar een burger) een persoon wil volgen via zijn telefoon moet daar een gerechtelijk bevel voor geregeld worden. Die krijgen ze niet zomaar.

Dat het technisch mogelijk is wil nog niet zeggen dat het wettelijk toegestaan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 08:31 #1412946

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Raar eigenlijk. Een telefoon is toch geen persoon? Iedereen die erbij kan, kan ermee op stap. Waarom zou je een telefoon niet mogen volgen en de positie op internet publiceren?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 08:45 #1412949

Mi Dushi schreef :
Raar eigenlijk. Een telefoon is toch geen persoon? Iedereen die erbij kan, kan ermee op stap. Waarom zou je een telefoon niet mogen volgen en de positie op internet publiceren?

Hetzelfde geld toch voor een auto en een boot. die zullen nog wel sneller/vaker een andere berijder/schipper hebben dan een telefoon.

Dat is eigenlijk zeggen: AVG hebben we niet nodig want niemand wordt verplicht met zijn eigen telefoon op stap te gaan.

Maar wettelijk gezien gaat het erom dat wij als persoon (indirect) te herleiden zijn aan die telefoon/auto/boot.
Laatst bewerkt: 08 aug 2022 08:48 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 08:50 #1412951

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Ben ik met je eens. Mijn opmerking was ironisch bedoeld.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

juridische basis Marinetraffic en Vesselfinder 08 aug 2022 11:00 #1412987

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Misschien tijd dat hier nog wat mensen de normuitleg gaan lezen die de AP heeft opgesteld voor het beoordeling van de grondslag "gerechtvaardigd belang".

Veiligheid is ook een grondrecht en gerechtvaardigd belang hoeft niet het belang van MT of VF zelf te zijn, dat kan ook het belang van een derde zijn.
Als de dienstverlener kan laten zien dat het verwerken van de positie-informatie noodzakelijk is om derden een dienst te kunnen leveren die van belang is voor de veiligheid van die derden kan de verwerking van die positie-informatie heel goed vallen onder "gerechtvaardigd belang", de grondslag voor informatieverwerking volgens art 6, eerste lid, onder f) van de AVG.
"... behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is."

Het oordeel of dat laatste het geval is lijkt mij aan het daartoe aangewezen bevoegd gezag, dus de AP of de rechter. En daarom ben ik oprecht benieuwd naar de uitspraak van één van deze partijen naar aanleiding van een klacht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 aug 2022 11:00 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl