Tony2920 schreef :
Er zijn meerder keuzes, maar ik zou er wel voor pleiten om die registratie aanzienlijk goedkoper te maken als het huidige systeem in Nederland. Dat toch echt voor de duurdere klasse schepen is uitgedacht.
Nou, wat betreft dat laatste: het systeem is niet zozeer ontstaan om "duurdere klasse schepen" te registreren, alswel schepen waarop een hypothecaire lening rust, danwel tot verblijf dienen en meestal professioneel worden gebruikt. Dat gaat dus over eigendom en op dat eigendom drukkende lasten. Om de een andere reden heeft men gemeend het bewijs van nationaliteit, de vlaggebrief (heet nu zeebrief), daar aan te moeten koppelen.
Of er een hypotheek of andere schulden op de boot rusten doet kennelijk niet meer terzake. Als je een zeebrief wilt moet je de boot inschrijven bij het Kadaster.
Desondanks zijn eigendom en nationaliteit naar mijn idee heel verschillende dingen. Maar inmiddels is een vlaggebrief niet mogelijk zonder een registratie bij het kadaster. Ooit kon dat wel, maar de regeling is in 2014 afgeschaft:
wetten.overheid.nl/BWBR0004006/2002-01-01
Zeker in het geval van de vergelijking tusseneen auto en een boot zit er tussen één en ander een raar verschil. Terwijl ik persoonlijk qua nationaliteit en eigendom niet zoveel verschil zie tussen een plezierboot en een auto.
Wat er precies een rol speelde bij de overwegingen van de overheid dit zo te willen regelen is onduidelijk, maar het zou me niks verbazen als men doelbewust wat hinderpalen heeft willen opwerpen voor het verkrijgen van een geldig nationaliteitsbewijs, om de kans op allerlei diplomatieke stormpjes zo veel mogelijk te reduceren. Criminelen zullen ook wel niet zo'n zin hebben om hun bootjes bij het kadaster te registreren.
Om het nog interessanter te maken: mogelijk snijdt dat mes aan twee kanten: de overheid zal ook wel doorhebben dat àls er een algemene registratie van pleziervaartuigen komt, men het het idee dat een bewijs van nationaliteit alléén door middel van een kadasteregistratie en zeebrief kan worden verkregen, niet goed meer te verdedigen is.
Zoiets noemt men een impasse.