holrobert schreef :
Wadloper schreef :
Wanneer gaan we die boten nu eens wèl verplicht registreren?
Lost en passant nog een ander probleem op: het ontbreken van een betaalbaar bewijs van eigendom.
Dus omdat er een paar mensen makkelijk van hun spullen af willen moet iedereen aan de registratie ?
Dan kun je alles wat je in de natuur vind wel gaan registreren. Je kunt het ook gewoon accepteren, die paar bootjes, er zijn nog voldoende belangrijker dingen die onze aandacht nodig hebben.
Je eerst zin is geen argument, natuurlijk. Dat er ook afval van drugsproductie in de natuur wordt gedumpt is geen reden om andere dumping, die gericht zou kunnen worden bestreden, maar te laten voor wat het is.
Je tweede reden vind ik dan weer wel valide. Maar goed, definieer betaalbaar, als je in ruil voor je goedkope registratie er een vaarbelasting bij krijgt.
Om met het laatste te beginnen: ik heb geen enkel bezwaar tegen vaarbelasting als dat gebeurt op basis maat of gewicht van de boot in kwestie. De argumenten vóór vaarbelasting hoef ik hier, denk ik, niet meer te noemen; die zijn op ZF vaak genoeg over het voetlicht gekomen.
Als je registratieplicht koppelt aan een internationaal geldig eigendomsbewijs en het recht om de Nederlandse vlag te voeren en tegelijkertijd gaan de geregistreerden vaarbelasting betalen, dan lijkt het redelijk als de overheid dat eigendomsbewijs gratis of tegen een vrij kleine vergoeding verstrekt, aangezien het meeste werk dat er voor nodig is, al is gedaan bij het registreren.
Maar kort en goed; het verhalen van de kosten het opruimen van bootjeswrakken op de laatste eigenaar is een optie die de overheid er gratis bij krijgt, als er een registratieplicht komt. Het is werk met werk maken.
En laten we eerlijk zijn: in vrijwel elk Europees land bestaat een registratieplicht voor pleziervaartuigen. Ik beschouw het tot op zekere hoogte als een teken van beschaving.