Beste forummers,
Na terugkeer van de, overigens winnend ondanks toerzeilen afgesloten, eerste etappe van ARCEurope, heb ik nu eindelijk de tijd gevonden weer eens een reactie te plaatsen. Voor de geïnteresseerden,
hier is de tweede etappe ‘live’ te volgen en de eerste terug te kijken.
Terug naar de Parasailor:beewee schreef :
Voor toerzeilers zou ik zeggen: besteed die meerprijs van een halve spi in een goede training spinnaker zeilen, of kies voor een foolproof asymmetrische spi met uitschuifbare boegspriet. Voordeel van de laatste is dat je daarmee ook solo kunt gijpen en overstag kunt gaan, zodat je je medezeiler niet uit bed hoeft te trommelen voor iedere manoeuvre..
Je suggereert dat het gijpen van een halfwinder solo makkelijk is dan met een Parasailor. Indien je de PS (met of zonder boom) vaart, blijft de PS gewoon netjes een haakse hoek met de wind houden, terwijl je in de cockpit dmv de lieren de positie van het schip achter het zeil verandert. Dat is veel makkelijker gijpen dan met een zeil waarbij het hele zeil (inclusief achterlijk) compleet om het voorstag gehaald moet worden. Lijkt mij helder..
FMJ schreef :
@Capo / Bojan: mochten jullie een test gaan doen kijk dan even naar hoe jullie het oppervlak vergelijken. Voor je ORC-club meetbrief telt het doek van de vleugel mee voor het meetbrief-oppervlak van de spi.. Een vergelijkbare parasailor - qua rating - moet dus kleinere lijkmaten en / of een kleinere SMG hebben dan de North-spi wil de performance-meting blijven kloppen.
Tot mijn verbazing wijkt het Watersportverbond hier af van de internationale ORC-richtlijn, die, na een initiële periode van moeilijk doen en vleugels mee willen tellen, stelt dat de Parasailor op dezelfde wijze gemeten mag worden als een normale spi. Nederland staat hier weer heerlijk eigenwijs alleen in.
Daarnaast staat nog dat voor een wedstrijdzeiler de optimale combi bestaat uit de grootst mogelijke lichtweerspi voor echt licht weer en een kleinere PS voor als het wat harder waait. Dan maakt het volgens mij niet meer heel veel uit hoe je hem meet, aangezien dan toch de grootste spi de rating bepaalt?
FMJ schreef :
@ Net voor de surf fungeert het gat immers als 'overdrukventiel' en mis je dus power volgens de theorien..
Hoezo? Zolang de boot de aanwezige kracht om kan zetten in snelheid, wordt het vermogen benut. Pas als de boot dat niet meer kan, loopt de rest netjes weg door het gat in plaats van dat het je om en uit je roer duwt. Voor de volledigheid en om de criticasters voor te zijn: ja, als echt de pannen van de daken waaien kan je ook uitstekend met de PS uit je roer lopen, het duurt alleen veel langer voor het zover is.
[quote="wybeslot" post=192380
Een spi moet je goed trimmen, anders staat hij niet mooi en rustig.
Echt moeilijk is het niet, maar solo zou ik er niet aan beginnen bij meer dan een beetje wind.[/quote]
Precies, en als je geen zin hebt om de spi goed (lees: continu) te trimmen, dan is het wel zo fijn als het zeil je daarvoor niet bestraft..
FMJ schreef :
Mocht het er van komen en mocht ik op dat moment ih land zijn en kunnen dan stap ik graag op! Ben vooral benieuwd naar de verhouding 40 m2 grootzeil + 80 m2 spi, versus alleen 80 m2 parasailor in licht weer. Ben heel benieuwd in hoeverre die vleugel de 50% meer zeiloppervlak MET grootzeil weet te compenseren!
Het altijd lastige grootzeil-thema.. Grofweg komt het er op neer dat de meerwaarde van het grootzeil afneemt naarmate je dieper gaat varen. In plaats van de boot te trekken staat het te duwen, wat leidt tot schavielen, oploeven in vlagen waar je eigenlijk in wilt afvallen en vervelende risico’s bij het echt diep varen (onverwachte gijp en hoofdpijn). Aangezien de spinnaker of Parasailor op diepe koersen al voldoende efficiënt is om de aanwezige schijnbare wind te benutten is het vrij zinloos daar een blokkade van de luchtstroom vóór te hangen. Plat voor het lapje is mijn praktijkervaring dat het grootzeil een zodanig beperkte meerwaarde heeft dat ik het liever kwijt ben. Hoe verder je dan van voor de wind naar halve wind oploeft, hoe meer het grootzeil a) beter gaat werken en b) minder de aanstroming van het trekkende zeil verstoort. Op halve wind ben je definitief langzamer zonder grootzeil.
Voor ieder schip, iedere situatie en iedere bemanning zal de range aan situaties waarin het grootzeil zin heeft anders liggen. Net als met de boom geldt voor mij dat ik als ik veel moet manoeuvreren (bijv. op de Wadden) bijna altijd lekker zonder grootzeil zal varen. Heb ik een langer stuk vrij water en minder noodzaak om vaak in te grijpen, dan kan het grootzeil op alle koersen behalve DDW prima blijven staan.
Nog even (heel zachtjes) @Erik en Harry: Dat het bergen van een PS zonder daarvoor de slurf te gebruiken niet makkelijk gaat klopt. Afwassen in een vaatwasser door er emmers water in te gooien en dan zelf te borstelen is ook vrij onhandig. Het helpt als je zaken gebruikt op de manier waarop ze bedoeld zijn en de Parasailor wordt niet voor niets met een slurf geleverd
Hoe dan ook, wat mij betreft gaan we inderdaad in augustus lekker varen en alle punten die we vooraf hebben bedacht testen.
Voorlopig lijken mij de volgende mensen graag mee te willen: Michel, t, en J22
@t en J22: Zullen Michel en ik jullie in de loop houden als we gaan plannen?
Zo, nu weer even aan het werk..
Fair winds!