M'n pas aangeschafte stagspanningsmeter maar eens aan het werk gezet en de stagen weer eens op spanning gebracht. Dat is beslist geen overbodig klusje, ondanks dat ik meende dan mijn verstaging nog wel redelijk op orde was bleek de spanning minder dan 10%. Op zich niet zo gek, de mast is afgelopen winter gestreken geweest waarbij de stagen los gezet moeten worden. Op gevoel aandraaien is gewoon niet goed genoeg.
Het voordeel van een stagspanningsmeter is dat dat je de stagen niet eerst helemaal los hoeft te zetten, wat met de 'duimstokmethode' wel noodzakelijk is. Het spannen van de verstaging met zo'n meter is supersimpel, je zet de masttop in het midden en je draait gewoon de spanner van de V1 aan (SB en BB even veel slagen uiteraard) totdat de gewenste waarde bereikt is.
Ik wilde de hoofdwanten op 17% zetten, maar met het gereedschap aan boord (korte steeksleutel) kwam ik niet verder dan 15%. Nou, dat is al loeistrak!
Toen de zijdelingse kromming uit de mast draaien met de D1 en ook die op spanning zetten.
Daarna de spanner in het achterstag eens aangedraaid totdat ik ook daar op 17% zat.
De stagspanner staat dan bijna op zijn eind!
Ondertussen kijken of het hoofdwant dan niet te los kwam (nee dus, spanning liep slechts iets terug, ongeveer 14%)
Als laatste de achterstagspanner nog even helemaal los gezet, om te controleren of het hoofdwant dan niet over de 20% heen gaat (ook niet dus, ongeveer 16%). Vervolgens weer aangedraaid tot 15%.
Kortom, meten is weten. Ook weet ik nu dat de spanning op het achterstag vrij weinig van invloed is op de spanning op het hoofdwant. Met de gepijlde zalingen en het fractionele tuig van de il Cigno had ik meer invloed verwacht.