nico1 schreef :
La Mavare schreef :
De hele NL kust ligt vol met W-kardinalen, zoals bij de Zandmotor, maar daar is dus geen SB-wal. Kom je daar bij een kardinaal een ander schip tegen, dan gelden de normale voorrangsregels, ruimte bij de boei kun je niet eisen.
Nu varen twee coasters op tegengestelde koersen bij de zandmotor, eentje stuurt strak langs de cardinale boeien aan stuurboord.... Kun je me uitleggen hoe deze dan comform de voorrangsregels dient te wijken?
Ik verplaats hem naar BPR gebied namelijk naar het paard van marken. Stel dat het daar zou gebeuren, mag dat?
Dan is het heel eenvoudig, de een vaart los van de kardinaal aan de stuurboordzijde van het vaarwater (kan redelijkerwijs niet uitwijken naar SB) en daardoor dient de ander te wijken. Los van alles wat je kan zeggen over dat het voorkomen had moeten worden etc. Daar zit hem bij mij de onduidelijkheid niet in. Mijn vraag is eigenlijk
1) Nu vaart dat binnenvaart schip 10, 100, 300, 400 meter uit de wal. Waar stopt Sb zijde vaarwater aanhouden? Conclusie voorlopig is dat hier geen antwoord op is en dus geheel afhankelijk is van het geval, de situatie, omstandigheden, de schepen, etc etc.
2) Zijn er meer zaken dan oever en laterale tonnen op basis waarvan de ander een uitwijkplicht kan krijgen? Mijn persoonlijke conclusie nu is dat "SB zijde vaarwater claimen" alleen kan bij de oever en laterale betonning.
Jezelf in een situatie navigeren waarbij je niet meer kan wijken door een ondiepte al dan niet met een kardinaal zal de ander een uitwijkplicht geven. Niet omdat jij SB zijde vaarwater voer maar omdat hij ook de verplichting heeft uit te wijken.
De ander moet dus wijken alleen de grondslag op basis waarvan veranderd. Niet omdat jij dus "voorrang" had maar omdat jijzelf niet meer kon wijken en hij dus alles moet doen om een aanvaring te voorkomen.
Zoiets.
gr M