3Noreen schreef :
Laten we 2 zaken vooronderstellen;
1 de wetgever heeft om grondige reden text opgenomen in de wet.
2 de vaarweg beheerder heeft om grondige redenen vaarweg markeringen aangebracht.
Dus redeneringen in de trant van ik zie geen reden waarom die boei daar is en dus kunnen we de betekenis ervan verwaarlozen zijn wat mij betreft niet valide.
Mischief schreef :
De haar maar eens in 16 stukken klovend: zou ik, naar de letter, zeggen dat bij de Zandmotor het vaarwater achter de kardinaal doorloopt, ik kan daar -feitelijk- nl. met alle boten tot een diepgang van 7 meter nog best varen. vraag.
Deze redenatie gaat als volgt;
Er zijn boten die daar kunnen varen dus is het vaarwater.
Voor 99,9% van alle vaarweg kun je een boot vinden die daar kan varen. Denk maar eens aan een kano of hovercraft. Dat zou dus betekenen dat vaarweg = vaarwater. Maar dat kan de wetgever niet zo bedoeld hebben. Dan zou die nl. niet het onderscheid hoeven maken. Dus moeten we
feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt anders interpreteren.
Mijn definitie van de scheepvaart zou zijn.
De scheepvaart is die waar de wet betrekking op heeft en op het moment waarop de wet van toepassing is.
In gewone taal; vaarwater is het water waar het schip of schepen , waar de wet op van toepassing is, op dat moment feitelijk kunnen varen.
Ik heb een andere mening. We hebben 3 definities in het BPR qua gebied aangaande te bevaren water.
2 zijn mag ik aannemen helder
1) vaargeul
2) vaarweg
De vaarweg is alles van oever tot over waar op 1 of andere manier maar navigatie mogelijk is. De vaargeul is een stuk van de vaarweg wat door laterale betonning aan beide zijde is begrenst.
De 3e definitie is vaarwater. Dat begrip is omschreven qua gebruik ervan maar niet als gebied. Er is wel in Bijlage 8 terug te vinden dat laterale markeringen hoofdzakelijk gebruikt worden om vaarwater te begrenzen.
Mijn aanname is geweest dat:
Een vaargeul is een beperkt stukje vaarwater in de vaarweg
Vaarwater altijd onderdeel is van de vaarweg
Het zo kan zijn bij het ontbreken van laterale tonnen de vaarweg ook het vaarwater is.
De oever is de grens van de vaarweg. De vaarwegbeheerder kan redenen hebben om een beperkt gebied af te schermen welke zij geschikt acht om door schepen te laten gebruiken. De grenzen van dat gebied (vaarwater) wordt geduid met laterale markeringen. Als er een dubbele rij laterale markering wordt gebruikt spreek je over een vaargeul.
Stel je vaart met je binnenschip van A naar B en je kan niet BB of SB uit ivm je diepgang. Dat wil niet zeggen dat het vaarwater alleen dat stuk is waar jij kan varen. Het blijft de gehele vaarweg of dat deel wat is afgezet met laterale tonnen.
Gr Michel