Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ondiepte Slijkgat

Ondiepte Slijkgat 27 nov 2022 14:11 #1440530

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Waarom niet naar Clemens? (Te laat trouwens: heb me al ingeschreven). Hij weet er vast meer van dan ik.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 27 nov 2022 15:06 #1440544

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2266
Andere afspraken. Clemens is top.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 27 nov 2022 15:27 #1440554

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Ah, oké :) Ik dacht dat je bedoelde dat ik niet moest gaan.
Edit: heb helaas ook een vergadering die avond. Maar ik ga de opname wel kunnen bekijken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 15:48 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 27 nov 2022 15:34 #1440559

Wadloper schreef :
AndreAzuree schreef :
Je mag bij een betonde geul wel verwachten dat de hele breedte diep genoeg is, en niet het midden. Maar goed, het is nu weer opgelost.

Mja. Je wilt varen en zeilen op getijdenwater en je moet daarbij beseffen dat je weg dan toch even met net wat minder zekerheden is geplaveid dan op de gemiddelde snelweg op land.

Sinds de komst van de TomTom voor de zeiler, de electrische kaartplotter of de telefoon met Navionics, zou je kunnen denken dat tussen de tonnen op de digitale kaart blijven te allen tijde voldoende is om net in de problemen te komen. Maar al vèr voor de kaartplotter was er de dieptemeter. Daar moet je in een dergelijk milieu ook net even wat vaker op kijken dan op het IJsselmeer.
Die dieptemeter vertelt de actuele waarheid. Dat de kaartplotter dat ook doet, is geen wet van Meden en Perzen.

Mee eens, ik ben opgegroeid aan/op de Oosterschelde, dus om je heen kijken en je dieptemeter in de gaten houden, zit er wel in geramd bij mij. Dat is ook het leuke aan getijdewater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 27 nov 2022 17:27 #1440590

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Wadloper schreef :
Tony2920 schreef :
Wadloper schreef :
AndreAzuree schreef :
Even terug on topic. Ik hoorde laatst uit betrouwbare bron (een loods), dat men inderdaad wel weet dat het Slijkgat met een iets noordelijkere ligging veel makkelijker diep te houden zou zijn.

Maar je moet ook de vraag stellen waarom de natuur dat dan niet zelf zo regelt?
Sinds het Haringvliet is afgesloten loopt het grootste volume aan water door het Slijkgat gaat tijdens de eb, omdat er dan ook wordt gespuid. En de eb gaat naar zuidwest langs onze kust.

De natuur doet elke keer zijn best om het zo te regelen. Maar dan gooien die mensen weer roet in het eten door de oude geul die bijna dicht zat terug open te baggeren.
Dat zeg geen zoden aan de dijk.
Als we niets zouden doen, zou heel waarschijnlijk de noordelijke geul dieper en breder worden.

Welke noordelijke geul? Ten noorden van het huidige Slijkgat ligt de Hinderplaat. Voor het strand van Voorne ligt een gebied waar met LW nog 1,5 m. water staat op de diepste plekken. Het water uit het noordelijkde deel van deze zone loopt weg via het Gat van Hawk, dat daardoor heel plaatselijk ruim 4 m. diep is.
Het gegeven dat de Hinderplaat pontificaal in de weg ligt van de zogenaamde noordelijke geul toont wat mij betreft al aan dat de natuur daar nooit zelf een geul gaat graven.
Kijk eens naar het verloop van de geulen bij de Oosterschelde-mond, de Westerschelde en het zeegat tussen Den Helder en Texel; die diepste geulen uit die zeegaten lopen naar het zuidwesten.

"De oude geul die bijna dicht zat" is een zwaar overdreven beschrijving van de toestand in het Slijkgat op welk willekeurig moment dan ook. Wat in het Slijkgat speelt is dat de vissersvloot van Stellendam, met diverse schepen die geladen een kleine 4 m. diepgang hebben, in toenemende mate moeilijkheden ondervinden in het Slijkgat. Schaalvergroting versus een geul met beperkte diepgang.
Voor jachten tot 2 m. diepgang is er voorlopig geen enkel probleem. Ook niet als er niet gebaggerd wordt.

Jaarlijks lopen er 10tallen jachtjes vast in het slijkgat, maar dat is geen enkel probleem toch. De Vissers weten dat het een moeilijke passage is, en vragen diepgang aan voor ze vertrekken of voor ze het slijkgat invaren. En dikwijls moeten ze op plaatsen dicht tegen de betonning varen omdat er weer een verondieping in het slijkgat zit.
Maar ook dat is geen enkel probleem toch.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 27 nov 2022 20:05 #1440669

Nee, al zou ik nu wel voorzichtiger zijn. Ik ben vroeger wel eens naar buiten gekruist met W5-6, en dan maakte ik mijn slagen zo lang mogelijk, tot waar de boeien vlak bij het strand liggen :S Zou ik nu niet meer doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 28 nov 2022 09:32 #1440768

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Meestal motor ik in het Slijkgat, tenzij ik niet hoef op te kruizen. En pas daar buiten zeil ik. Maar zelf vind ik het grappig dat altijd het Slijkgat wordt benoemd maar niet het Noord Pampus gedeelte.

Zeker als je naar Satelliet foto's gaat (en speelt met de luchtfoto's) kan je zien dat het eerste gedeelte ook behoorlijk verzand.

Maar heeft dit alles ook niet te maken, met dat er minder water vanuit de bergen stroomt en het haringvliet dus minder water naar buiten spoelt? Want als dit met grote kracht zou gebeuren, zou de geul toch ook dieper zijn? Of zie ik dat verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 28 nov 2022 10:06 #1440781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
baggah schreef :
Meestal motor ik in het Slijkgat, tenzij ik niet hoef op te kruizen. En pas daar buiten zeil ik. Maar zelf vind ik het grappig dat altijd het Slijkgat wordt benoemd maar niet het Noord Pampus gedeelte.

Inderdaad. Tussen de P1 en de P9 is het niet veel dieper dan tussen de SG9 en de SG1. Als je op Navionics kijkt, zie je ook dat geul direct naar de haven loopt en niet naar de spuisluizen. Mogelijk wordt juist dat stuk regelmatig gebaggerd.
Zeker als je naar Satelliet foto's gaat (en speelt met de luchtfoto's) kan je zien dat het eerste gedeelte ook behoorlijk verzand.

Persoonlijk vind ik dat de diepte aan de hand van de door jou gelinkte luchtfoto's niet tot nauwelijks kan worden beoordeeld. De grijze vlakken die je op sommige foto's ziet zijn naar mijn idee geen zandbanken, maar losgewerveld slib, waarschijnlijk een bijprodukt van het spuien.
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 10:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 03 apr 2023 20:55 #1470919

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Voor al degene die deze Paasvaantie via het Slijkgat wil varen. Er was weer een melding over verondieping .
Dus best voor vertrek even de actuele situatie opvragen.
Post Ouddorp zit tegenwoordig op kanaal 87(L) is nu simplex was duplex.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 06 jan 2024 23:22 #1533186

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Afgelopen vrijdag ( 5 jan 2024 ) was ik even in Den Osse bootje gaan controleren.
Hoorde ik een voor mij vreemde mededeling op de marifoon.

Slijkgat werd afgeraden wegens geen recente peilingen, vermoedelijk hebben ze dus de laatste maanden geen peilingen kunnen ( of willen ) doen. En heeft men blijkbaar de ervaring dat er in een paar maanden grote veranderingen aan de vaargeul kunnen gebeuren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 07 jan 2024 08:40 #1533199

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Tony2920 schreef :
Afgelopen vrijdag ( 5 jan 2024 ) was ik even in Den Osse bootje gaan controleren.
Hoorde ik een voor mij vreemde mededeling op de marifoon

Was dat een melding van post Ouddorp?
Op welk kanaal luisterde je uit? En is je marifoon als aangepast aan de nieuwe kanaalindeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 07 jan 2024 08:49 #1533204

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 876
Tony2920 schreef :
Afgelopen vrijdag ( 5 jan 2024 ) was ik even in Den Osse bootje gaan controleren.
Hoorde ik een voor mij vreemde mededeling op de marifoon.

Slijkgat werd afgeraden wegens geen recente peilingen, vermoedelijk hebben ze dus de laatste maanden geen peilingen kunnen ( of willen ) doen. En heeft men blijkbaar de ervaring dat er in een paar maanden grote veranderingen aan de vaargeul kunnen gebeuren.

Het lijkt me logisch, met enkele behoorlijke stormen achter elkaar veranderd er daar vaak veel, was in de voorgaande jaren ook zo, zo snel is daar niet tegenop te baggeren.
We zullen zien , een man op de haven bij ons doet regelmatig voor RWS diepte metingen in het Slijkgat, maar weet niet of hij dat ook in de winter doet met zijn (privé) motorboot.
Zal hem van de week eens vragen.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 07 jan 2024 12:20 #1533275

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Wadloper schreef :
Tony2920 schreef :
Afgelopen vrijdag ( 5 jan 2024 ) was ik even in Den Osse bootje gaan controleren.
Hoorde ik een voor mij vreemde mededeling op de marifoon

Was dat een melding van post Ouddorp?
Op welk kanaal luisterde je uit? En is je marifoon als aangepast aan de nieuwe kanaalindeling?

Nee het was niet op het kanaal van Ouddorp.
Ja VHF heeft de nieuwe kanaalindeling.
Maar ik luisterde vrijdag alleen uit op 23 en 16.
Het moet waarschijnlijk komen uit een veiligheidsbericht van de Kustwacht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 07 jan 2024 12:47 #1533289

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Vanavond moeten de vissers er weer op uit, dus wordt er nu flink gebaggerd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 07 jan 2024 19:04 #1533421

dan zal het wel weer goed komen. Ik wilde er met nieuwjaarsdag door, maar door slecht weer plannen gewijzigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 08 jan 2024 08:13 #1533533

La Mavare schreef :
Vanavond moeten de vissers er weer op uit, dus wordt er nu flink gebaggerd.
Alle grote kotters liggen in Scheveningen ivm problemen afgelopen week. Rond hoogwater liepen ze nog vast.
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 08:13 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 08 jan 2024 16:34 #1533673

hmm dat voorspelt niet veel goeds, hopelijk wordt er weer flink gebaggerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 08 jan 2024 18:01 #1533700

Tekst gekopieerd van Schuttevaer van vandaag:



vaarroute verzand
Kotters lopen vast in het Slijkgat


De drie grote boomkorkotters GO-37, GO-23 en SL-42, die Nieuwjaarsdag de haven van Stellendam verlieten voor de eerste visreis van het jaar, hebben grote moeite gehad het Slijkgat te bevaren.

Bram Pronk Slijkgat, 08 januari 2024, 14:10

Grote diepstekende viskotters ondervinden steeds meer last van de betrekkelijk smalle en ondiepe vaargeul in het Slijkgat
Grote diepstekende viskotters ondervinden steeds meer last van de betrekkelijk smalle en ondiepe vaargeul in het Slijkgat. Foto Bram Pronk

Deze vaarroute van en naar Stellendam verzandt vanwege de sterke stromingen en de storm van afgelopen week. Bovendien wordt er volop gespuid om het overtollige water uit het achterland via de Haringvlietsluizen te lozen, waardoor er meer slib meekomt dan normaal. En die extreme omstandigheden vielen deze week allemaal samen.

Ervaren vissers verrast

Het Slijkgat is altijd al een moeilijk te bevaren route, vooral voor schippers die er niet zo bekend zijn. Bij regelmaat lopen er dan ook kotters aan de grond in deze smalle en ondiepe vaargeul. Maar deze keer lieten ook de ervaren vissers, die de vaarroute wekelijks bevaren, zich verrassen. Zo liep de grote boomkorkotter GO-23 Cornelis Jannetje op Nieuwjaarsdag vast om op vrijdagmorgen aan het einde van de visreis in de aanloop naar Stellendam wederom aan de grond te lopen.

De kotter heeft zeker een half uur vastgelegen, maar kon daarna op eigen kracht de haven van Stellendam bereiken. De schipper van de GO-23 besloot om vrijdagavond tijdens hoog water naar Scheveningen te varen om er van verzekerd te zijn dat zondagnacht zonder problemen naar de visgronden kon worden vertrokken. Met de voorspelde noordoostenwind en daardoor lage waterstanden, is het sowieso lastig om zonder problemen door het Slijkgat te varen.

Slecht weer

De grote boomkorkotter GO-5 Ora et Labora moest deze week tijdens slecht weer vroegtijdig de visserij staken vanwege een kapot net. Er werd besloten om naar Stellendam te varen om een nieuw net aan te slaan. Toen ging het mis. De diepstekende kotter kwam vast te zitten. Na geruime tijd kwam ook deze kotter weer vrij en kon alsnog de reis naar Stellendam worden voortgezet. De plaatselijke reddingboot verleende daarbij de nodige spandiensten.

De GO-5 van Zeevisserijbedrijf GO-5 BV uit Ouddorp verliet een etmaal later met een nieuw net weer Stellendam. Vrijdagmorgen liep de kotter na een paar dagen vissen IJmuiden binnen waar doorgaans ook de vis wordt verkocht. Door de moeilijkheden in het Slijkgat was er op vrijdagmorgen 5 januari maar één grote kotter aan de visafslag van Stellendam, de GO-23.

Wijs geworden door de onheilspellende berichten waren de andere vaste aanvoerders, de grote boomkorkotters GO-37 Eben Haëzer en SL-42 Jan Cornelis II uit voorzorg uitgeweken naar Scheveningen waar ook de vangst werd verkocht. De vierde grote kotter en vaste aanvoerder van United Fish Auctions in Stellendam, de OD-6 Zelden Rust, vist momenteel met de borden in de Zuidelijke Noordzee op inktvis en havent in Oostende. De vis gaat op transport naar Scheveningen voor verkoop op de plaatselijke visafslag.

Volop gebaggerd

De minder diep stekende Eurokotters kunnen Stellendam nog wel bereiken, maar het blijft oppassen. Desondanks koos de Eurokotter SL-49 Jan Senior, die later in de week naar zee was vertrokken vanwege het slechte weer, ervoor in Vlissingen aan te landen. Dat deed ook de SCH-18 Boeier. De vis van deze Eurokotter ging eveneens op transport naar Scheveningen. Inmiddels wordt er in het Slijkgat volop gebaggerd door de sleephopperzuiger Mahury van Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht om de vaargeul zo snel mogelijk weer op de gewenste diepte te krijgen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 07:41 #1536569

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
Misschien wordt dit de oplossing voor de langere termijn.
www.delta21.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 08:10 #1536572

Nederland huisvest een aantal waterbouwbedrijven die groot zijn geworden in de tijd van de Delta werken en voor wie sindsdien Nederland te klein is. Omdat ze ook van werk ver overzee niet altijd verzekerd zijn hebben ze sinds die tijd om de 10 jaar een groot nieuw visieplan ontwikkeld. De essentie ervan was altijd weer een groot infratructureel werk waarvoor veel zand moest worden verplaatst. Vliegvelden in zee of juist in een nieuwe polder en nu dus dat deltaplan21 voor de kust.
Het mooie van zulke plannen is dat de ingenieurs in opleiding zo een goed studieobject hebben waar ze hun opgedane inzichten op los kunnen laten. Komt altijd van pas als de nood straks daadwerkelijk aan de man komt. Het plan bevat ook weer het idee van zonnepanelen op het water, waar ze eerder het IJsselmeer mee wilden volleggen. Ondertussen blijft het slijkgat probelmen geven waarvoor dan weer geen oplossing is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 08:56 #1536584

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Daar is best een oplossing voor maar geen economisch belang ben ik bang (omdat het rijmt) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 09:42 #1536593

Betalen die vissers eigenlijk voor dat baggeren?
Of subsidieren wij dat allemaal door belasting te betalen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 09:51 #1536594

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Baasklusje schreef :
Betalen die vissers eigenlijk voor dat baggeren?
Of subsidieren wij dat allemaal door belasting te betalen?

De garnalen vissers willen graag uitgekocht worden door de belastingbetaler omdat er minder garnalen zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 11:50 #1536636

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Herman Hartman schreef :
Nederland huisvest een aantal waterbouwbedrijven die groot zijn geworden in de tijd van de Delta werken en voor wie sindsdien Nederland te klein is. Omdat ze ook van werk ver overzee niet altijd verzekerd zijn hebben ze sinds die tijd om de 10 jaar een groot nieuw visieplan ontwikkeld. De essentie ervan was altijd weer een groot infratructureel werk waarvoor veel zand moest worden verplaatst. Vliegvelden in zee of juist in een nieuwe polder en nu dus dat deltaplan21 voor de kust.

Zoals de VS al tientallen jaren te maken hebben met een militair-industrieel complex, zo kennen we in Nederland een waterbouw-lobby die altijd wel leuke ideeën heeft om met geld uit de staatskas voor vele jaren werk te genereren.

Soms (als de voorzitter ook toevallig nogal dik in het multinationale zakenleven zit) worden ze zelfs door natuurbeschermingsorganisaties aan werk geholpen.
Nou vind ik de Markerwadden op zich een geslaagd project, maar het bovengenoemde luchtje zit er wèl aan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 23 jan 2024 12:14 #1536641

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Door natuurbeschermings organisaties? Laat me niet lachen de markerwadden zijn maar voor een heel klein beetje door NM betaald. De rest gewoon de de overheid. Wat trouwens ook de grootste financier is van NM.. sympathisanten van NM betaalden hooguit een paar procent van die eilanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl