Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hebben jullie een marifoondiploma en registratie?

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 05:49 #1356823

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Rikken schreef :
Ben in bezit van basiscertificaat en niet geregistreerde handheld. Vaar voornamelijk met mijn open efsix, maar de handheld gaat ook mee op huurboten.
De mogelijkheid om een marifoon ook op "diverse schepen" te registreren kende ik niet.
Is een Nederlandse regeling, juist bedoeld voor situaties als de jouwe. Je mag de handheld dan niet gebruiken op schepen waarop (ook) een geregistreerde vaste marifoon aanwezig is. En geldt alleen voor Nederland, niet voor Belgische, Duitse en Engelse wateren; daar is het niet toegestaan een handheld zo los te gebruiken. In veel landen is het gebruik van een handheld sowieso alleen toegestaan naast een vaste marifooninstallatie (met dezelfde registratie/ATIS).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 06:20 #1356826

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Orange Sunset schreef :
Heeft niet ieder land waar ATIS verplicht is een registratieplicht? Ergens zullen die ATIS nummers door een centraal iets uitgegeven moeten worden?
ATIS is alleen voor binnenwateren en word alleen gebruikt in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Belgie, Luxemburg en Nederland en dan alleen maar voor de binnenwateren. Voor zeevaart word ATIS helemaal niet gebruikt.

De ATIS code is niet meer en niet minder dan een numerieke weergave van de roepnaam (call sign). Een call sign is gewoon wereldwijd verplicht op grond van artikel 19 van het ITU Radio reglement (chapter V).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 06:44 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 06:59 #1356830

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Kock1964 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Eerst cursus doen: het is óf “over” óf “uit” ;)

:laugh: :laugh:

Is dat wel zo? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 07:10 #1356832

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
fpb10 schreef :
Kock1964 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Eerst cursus doen: het is óf “over” óf “uit” ;)

:laugh: :laugh:

Is dat wel zo? :P
Als je de cursus gedaan hebt, weet je dat ;-)

"Over en uit" in een gewoon gesprek is tegen iemand zeggen "en wat vindt je daar dan van?" en je vervolgens omdraaien en weglopen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 07:50 #1356843

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Orange Sunset schreef :
Erikdejong schreef :
Even uit nieuwschierigheid, waarom heeft Nederland een registratieplicht voor marifoons, maar de meeste andere landen niet?
[…]
Heeft niet ieder land waar ATIS verplicht is een registratieplicht? Ergens zullen die ATIS nummers door een centraal iets uitgegeven moeten worden?
Volgens mij moet je op een boot met Nederlandse vlag een installatie hebben met een Nederlandse goedkeuring en in dit geval een Nederlandse registratie.

Als een installatie niet correct geregistreerd lijkt mij dat een geval van "de schipper is formeel in een overtreding". Maar wie gaat dat handhaven?
Canadeese handhavers zijn daarvoor in principe niet bevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 08:02 #1356844

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Reuver schreef :
Als een installatie niet correct geregistreerd lijkt mij dat een geval van "de schipper is formeel in een overtreding". Maar wie gaat dat handhaven?
Canadeese handhavers zijn daarvoor in principe niet bevoegd.

Als je je noch aan de voorschriften van de vlaggestaat, noch aan de internationale voorschriften, noch aan de voorschriften van het land in wiens wateren je vaart houdt kan "port state control" gewoon ingrijpen. En aangezien Canada partij is bij de Paris MoU heb je daar vervolgens ook last van als je een andere aangesloten havenstaat binnenkomt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 08:03 #1356845

Erikdejong schreef :
Even uit nieuwschierigheid, waarom heeft Nederland een registratieplicht voor marifoons, maar de meeste andere landen niet?

En nog een andere vraag, moet het officieel een Nederlands danwel Europees certificaat zijn? (Zelf heb ik een Canadees en Amerikaans certifikaat, maar geen Nederlands.

Hi Erik, Agentschap Telecom accepteert alleen certificaten met CEPT ERC erop. Ik heb nog geen Canadese of Amerikaanse certificaten gezien die dat hebben.

Of STCW GOC / ROC, maar niet van alle landen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 08:35 #1356856

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Wij hebben de hele riedel. Diploma, registratie, atis en AIS. Reden, voor op zee. Als wij alleen op het IJsselmeer en wadden zouden varen zouden we dat niet hebben. Reden nadelen zijn groter dan de voordelen. De nadelen zijn kosten inclusief aanschaf en onderhoud, verplicht luisteren naar niet voor ons relevante informatie op kanaal 10, schending privacy via AIS en niet wenselijk medium om hulp in te roepen. Voor dat laatste beter de app van de KNRM of telefoon. Dat voorkomt moeilijkheden met roofridders.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 08:47 #1356861

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5238
3Noreen schreef :
Wij hebben de hele riedel. Diploma, registratie, atis en AIS. Reden, voor op zee. Als wij alleen op het IJsselmeer en wadden zouden varen zouden we dat niet hebben. Reden nadelen zijn groter dan de voordelen. De nadelen zijn kosten inclusief aanschaf en onderhoud, verplicht luisteren naar niet voor ons relevante informatie op kanaal 10, schending privacy via AIS en niet wenselijk medium om hulp in te roepen. Voor dat laatste beter de app van de KNRM of telefoon. Dat voorkomt moeilijkheden met roofridders.

Midden op het IJsselmeer heb ik niet altijd een goed verbinding. Ik weet, het is maar een klein gebiedje, maar bellen en internetten is dan uitgesloten.
Waarom vind jij 'schending privacy bij AIS' een rol spelen? Als je je boot aanmeldt ga je toch akkoord met openbaring van je schip?

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 08:55 #1356863

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Kock1964 schreef :
Waarom vind jij 'schending privacy bij AIS' een rol spelen? Als je je boot aanmeldt ga je toch akkoord met openbaring van je schip?

Precies. Neem ik geen AIS dan hoef ik daar ook niet mee akkoord te gaan. Overigens publiekelijk maken van scheepsbewegingen aan de hand van AIS op een website is in strijd met de algemene verordening gegevensbescherming.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 08:57 #1356864

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Kock1964 schreef :
Midden op het IJsselmeer heb ik niet altijd een goed verbinding.
René
Wat vreemd, die ervaring heb ik niet.
Zelf 10 km uit de kust op de Noordzee had ik tot mijn verbazing gewoon 4G en kon ik ook gewoon nog bellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 09:09 #1356872

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
lschip schreef :
Kock1964 schreef :
Midden op het IJsselmeer heb ik niet altijd een goed verbinding.
René
Wat vreemd, die ervaring heb ik niet.
Zelf 10 km uit de kust op de Noordzee had ik tot mijn verbazing gewoon 4G en kon ik ook gewoon nog bellen.

De drie netwerken in NL bij elkaar hebben een 100% dekking op het IJsselmeer. Dus 112 werk gewoon overal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 09:51 #1356882

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
fpb10 schreef :
Bij de aankoop van onze zeilboot zat ook een vaste marifoon en was daarom van plan om deze winter mijn marifooncertificaat te halen. Nu houdt mij de jaarlijkse registratiekosten van €41 een klein beetje tegen omdat ik hem waarschijnlijk erg weinig zal gebruiken op het binnenwater. Hebben jullie de marifoon geregistreerd en een certificaat en gebruik je hem genoeg?

geregistreerd en certificaat. gebruik hem alleen bij verenigingswedstrijdjes dan word het startsein op kanaal 6 uitgezonden :P en ik gok zo'n 10x per jaar voor bijv. een sluis/brug..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 10:14 #1356890

Wellicht off topic, maar ik las een stukje van Orange Sunset, heel wat opmerkingen geleden:

Orange Sunset: Als een marifoon aan boord is moet deze aanstaan, je hebt uitluisterplicht. Marifoon is ook een vereiste voor het mogen gebruiken van een AIS transponder. De transponder mag aan of uit staan. Maar als je de AIS transponder aan hebt staan verraad natuurlijk wel dat je ook een marifoon aan boord hebt en dus moet voldoen aan de uitluisterplicht, dat houdt ook in reageren op de marifoon als je opgeroepen wordt.

Vooral het deel dat een marifoon een vereiste is voor een AIS transponder?
Nu heb ik daar nog nooit bij stil gestaan, wij hebben alles netjes volgens de regels, registratie van EPIRB, AIS en VHF. Marcom A en een Basis certifcaat Marifonie aan boord.

Maar een AIS transponder kan toch ook stand allone werken? Met een aparte antenne en een eigen GPS antenne? Ik hoef dan toch niet perse een VHF aan boord te hebben?

Dit puur uit interesse...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 10:58 #1356908

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
I am Roaring schreef :
Maar een AIS transponder kan toch ook stand allone werken? Met een aparte antenne en een eigen GPS antenne? Ik hoef dan toch niet perse een VHF aan boord te hebben?

Als je AIS-transponder uitzendt, dan ben je verplicht om te zorgen dat je op VHF oproepbaar bent. Het idee daar achter lijkt me dat AIS een middel is om aanvaringen te voorkomen, en daar is vaak nog wat meer communicatie bij nodig dan alleen het kunnen zien van de CPA.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:09 #1356913

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Om een MMSI nummer te verkrijgen MOET je een marifoon hebben. Als je een marifoon hebt MOET je uitluisteren. Dat heeft niets te maken met al of niet aanwezig zijn van een AIS.

Als jij jou MMSI nummer vervolgens ook gebruikt in je AIS dan veranderd niets aan de verplichting om uit te luisteren.
Dus ook als de AIS uit staat ben je nog steeds verplicht uit te luisteren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:10 #1356914

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het antwoord op de vraag is naar mijn mening simpel. Ik heb een diploma, marcom b, en ik betaal mijn registratie, en ik voldoen aan de uitluisterplicht. Als ik de box verlaat zet ik de marifoon aan en die gaat pas uit als ik de box weer invaar. (overigens tot grote ergernis van mijn vriendin, want op de Kil en het Hollandsdiep is het nooit stil op de marifoon, maar ik ben de schipper en zij niet)

Ik vind dat er dus maar twee keuzes zijn, of het ding verwijderen, of voldoen aan de regels. Ik houd sowieso niet van burgerlijke ongehoorzaamheid, - daarom gebruik ik tegen mijn zin ook goed gekeurde antifouling i.p.v. goed werkende goedkopere - en bovendien is het weinig solidair om de andere gebruikers via de registratie heffing de kosten de laten betalen, en zelf gratis mee te liften.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:16 door Solo. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:16 #1356915

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Juridisch vraagje waar ik het antwoord niet op heb. Je hebt een diploma, een registratie. Ben je dan ook verplicht een marifoon aan boord te hebben ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:28 #1356917

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Allemaal ja, maar ik ben het ook verplicht omdat ik een "groot schip" heb.
.
rooiedirk schreef :
Je kan ook de hoorn met ptt (push to talk) er afhalen
Dat wilde ik ook, maar dan om de kabel te kunnen verlengen/onderbreken. Helaas is dat zo geconstrueerd dat dat niet zomaar kan (volgens mij mag dat zelfs ook niet). Ik stuur buiten en m'n ene marifoon zit binnen en staat altijd op kanaal 10. Het zou wel fijn zijn om een contact buiten te maken waar ik dan alleen maar een stekkertje van die kabel hoef in te steken wanneer ik ga varen en de rest gewoon binnen blijft zitten. Uiteraard moet er dan buiten ook nog een luidsprekertje maar dat lijkt niet zo'n probleem.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:32 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:31 #1356919

3Noreen schreef :
Om een MMSI nummer te verkrijgen MOET je een marifoon hebben. Als je een marifoon hebt MOET je uitluisteren. Dat heeft niets te maken met al of niet aanwezig zijn van een AIS.

Als jij jou MMSI nummer vervolgens ook gebruikt in je AIS dan veranderd niets aan de verplichting om uit te luisteren.
Dus ook als de AIS uit staat ben je nog steeds verplicht uit te luisteren.

Helder... Dus zonder marifoon krijg ik geen MMSI en kan ik geen AIS transponder registreren. Dus amdersom: Ik kan geen MMSI nummer aanvragen zonder marifoon...
Verder is de uitluisterplicht op 10 en 16 mij helder. Vroeg me af of men alleen een AIS zou kunnen registreren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:33 #1356921

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Antwoord voor 3Noreen voor kleine schepen is er geen verplichting om een marifoon aan boord te hebben, maar als er een marifoon aan boord is geldt wel een uitluisterplicht. Met mijn Sneekermeer hoef ik het dus niet, maar ik vind het wel heel handig en daarom heb ik er een en houd mij dus ook aan de regels.

De stelling van 3Norees dat het publiceren van scheepsgegevens van de AIS op internet strijdig zou zijn met de AVG vind ik heel interessant. Ik acht dit zeer wel mogelijk, maar anderzijds zou het ook mogelijk zijn dat het via het "toestemmingsvereiste" dan wel het redelijke belangcriterium i.v.m. de veiligheid wel is toegestaan.

Wellicht zou het aardig zijn aan een ZF lid dit eens in de vorm van een klacht voor zou leggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Zo'n klacht is gratis en zou iedereen duidelijkheid geven. Ik heb geen AIS en ben dus geen belanghebbende, en bovendien ben ik niet zo privacy gevoelig, en vind dat de AVG meer hinder veroorzaakt dan bescherming biedt, zodat ik er ook geen bezwaar tegen heb als mijn gegevens zichtbaar zouden zijn.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:35 door Solo. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:38 #1356925

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
De juridische dienst v
an het Ministerie van Infrastructuur
en Milieu en het College Bescherming
Persoonsgegevens (CBP) hebben aangegeven
AIS-informatie te beschouwen als
persoonsgegevens, omdat in een groot aantal geval
len deze gegevens in de binnenvaart zijn
te herleiden tot personen. De conclusie is dus
dat de Wbp zeer waarschijnlijk van toepassing
is, wanneer AIS-gegevens - mits herleidbaar tot
natuurlijke personen - door organisaties of
personen die niet deelnemen aan de scheepvaart
worden verspreid, verkocht etc., zonder
expliciete toestemming van de uitzender.

Op antwoord op kamervragen heeft de minister gesteld dat hij op de hoogte was dat hier de wet overtreden werd echter dat hij niet over zou gaan tot handhaven.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:40 #1356929

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Daar gaat de minister toch niet over?
Maar wel de Autoriteit Persoonsgegevens. Die zouden moeten handhaven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:41 #1356931

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Kock1964 schreef :
Midden op het IJsselmeer heb ik niet altijd een goed verbinding. Ik weet, het is maar een klein gebiedje, maar bellen en internetten is dan uitgesloten.
Mooi, toch? Bellen en internetten tijdens het varen leidt alleen maar af en marifoon is op het water het aangewezen/aanbevolen communicatiemiddel.
Waarom vind jij 'schending privacy bij AIS' een rol spelen?
Snap ik wel; je wilt niet dat "iedereen" altijd kan zien waar je ligt. Vooral wildliggers zoals ik. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:42 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 07 jan 2022 11:41 #1356932

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
Om een MMSI nummer te verkrijgen MOET je een marifoon hebben. Als je een marifoon hebt MOET je uitluisteren. Dat heeft niets te maken met al of niet aanwezig zijn van een AIS.

Als jij jou MMSI nummer vervolgens ook gebruikt in je AIS dan veranderd niets aan de verplichting om uit te luisteren.
Dus ook als de AIS uit staat ben je nog steeds verplicht uit te luisteren.
Not quite. Ik heb alleen een basiscertificaat. Ik kan daarmee bij AT een MMSI verkrijgen voor een AIS transponder, maar niet om die (voor DSC) in m'n marifoon te programmeren. Want dat laatste mag ik alleen doen als/zodra ik over Marcom B (of SRC) beschik.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl