Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werf factureert niet overeengekomen werken

Werf factureert niet overeengekomen werken 28 mei 2024 21:09 #1562883

Berghout-2 schreef :
CaptainRob schreef :
........................
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00

Effort is important, but knowing where to make an effort makes all the difference!

Een mooi verhaal dat goed illustreert hoe het zou moeten gaan.
Maarrrrr, hoe gaat het in de praktijk.
Een tandarts met een zeer bovenmodaal inkomen belt mij op en vraagt mij om advies, want hij twijfelt over iets op zijn lemsteraak. Een kwartier later is hij gerustgesteld en bedankt mij.
Ik bel de tandarts op omdat ik twijfel over iets aan een gerepareerde tand. Vijf minuten later ben ik gerustgesteld en krijg een rekening voor een telefonisch consult à 150 euro.

In plaats van "tandarts" kun je ook invullen: jurist, manager, chirurg enz.

Dit lijkt misschien een grappig verhaaltje van mij, maar het is helaas de harde praktijk dat men van handwerkers gratis advies verlangt/eist, terwijl dat andersom gepaard gaat met vette betaling.

Idem voor IT’ers. ‘Jij bent toch handig met computers. Je kunt toch wel even naar mijn laptop kijken, die start langzaam op’

‘Je kunt er wel even mee langs komen morgen, ik reken xx tarief’


‘Betalen voor hulp aan een computer? Wat raar, we kennen elkaar toch?’

‘Jij bent toch belastingconsulent? Kom je morgen dan gratis mijn aangifte doen?’

Nee natuurlijk. Op Tweakers loopt er al jaren een hilarisch topic genaamd ‘onbeschofte kennissen die support eisen’ of iets dergelijks. Bomvol mooie verhalen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 04:46 #1562898

Wadloper schreef :
Barre Skik schreef :
Wadloper schreef :
ls de werfeigenaar daarvoor € 90,- per uur in rekening brengt, blijft er aardige wat aan zijn eigen strijkstok hangen.

Hoe weet je dat er veel aan de strijkstok blijft hangen? Reken het me eens voor.
Okee, dit is hartstikke retorisch bedoeld.
Die 90 / uur heeft niets met uurloon of inkomen te maken. De hele overhead met alle bijkomende kosten moeten daar uit komen. En vergis je niet in de stijging van deze lasten inclusief de loonstijgingen.

Ik vind het een beetje makkelijk roepen dat er veel aan de strijkstok blijft hangen. Ga het zelf doen en kijk eens wat er van die €74,38 (9 tientjes) over blijft. Incl reserveringen voor de toekomst, want de ondernemer moet toch alle tegenslagen zelf op kunnen vangen?

Om te beginnen adviseer ik je om je eens te verdiepen in de manier waarop je fatsoenlijk quotes gebruikt. Daan1508 krijgt nu iets in de schoenen geschoven waar hij part noch deel aan heeft.

Qua voorrekenen: bij het CBS kun je vinden dat in 2022 het gemiddelde netto uurloon in Nederland op € 25,00 lag. Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en misschien ligt na de loonsverhogingen van de afgelopen jaren inmiddels tussen de 30 en 35 euro. En dan reken ik héél ruim.
Als jij mij wijs wil maken dat daar meer dan 100% bovenop komt aan sociale lasten, dan moet je vroeger opstaan.

Die "reserveringen voor de toekomst" zijn een leuke stoplap, maar dat zijn geen reserveringen voor de toekomst van de werknemer, maar voor het bedrijf van de eigenaar, zoals je zelf impliciet schrijft. Wat gebeurt er met die reserveringen als ze uiteindelijk toch nog niet nodig blijken om tegenvallers op te vangen? Dan blijven ze gewoon in de zak van de ondernemer zitten. Wat in de praktijk meestal het geval zal zijn. Dat is dus die strijkstok waar ik het over had.

Maak je geen zorgen, ik hoef me niet te verdiepen in quotes. Daarbij is er hier geen sprake van een quote.
Ook ga ik niet beweren dat er 100% sociale lasten boven het uurloon komen. is eerder een procent of 30 + vakantiegelden.
Die reservingen die zijn er niet alleen voor tegenvallers, maar ook voor vervangings investeringen die altijd noodzakelijk zijn, voor onderhoud aan machines, wagens en onroerend goed en voor diverse investeringen / aanschaffen.
Jij loopt voorbij aan huren / hypotheken, belastingen, verzekeringen en bijvoorbeeld energie (grote factor geworden!).

Verdiep jij je eens in de kosten van het runnen van een bedrijf met machines, vastgoed en personeel. Dan ga je zien dat je het heel goed doet als ondernemer als je daar gemiddeld 8% netto (na belastingen) aan overhoudt. En daar gaat het ondernemersloon van betaald worden.

En dan ben je geen bouwende jachtwerf. Dan mag je blij zijn met een nettomarge van 4% op je nieuwbouw.
Misschien begrijp je nu wat ondernemersrisico inhoudt.

Geloof mij, de klanten van de maritieme leisure sector in Nederland hebben meer te besteden dan de ondernemers die hen helpen hun hobby uit te oefenen.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 04:50 #1562899

Wadloper schreef :
Teun69 schreef :
Panden en gereedschappen evt bedrijfsafval etc etc is uiteraard allemaal gratis.
Er komt ietsje meer bij kijken dan enkel het salaris van de monteur

Dat moet de ondernemer niet uit het uurloon van z'n medewerkers halen, lijkt mij.
Een aannemer in de bouw neemt aan het eind van z'n begroting een post winst en risico op. Die kan variëren, al naar gelang de marktomstandigheden. Hoe men dat in andere bedrijfstakken doet, weet ik niet, maar het even wegschrijven in het uurloon van je personeel is een vorm van de de klant bedotten. Kun je het gezeur over hoge kosten van de klant fijn op hoge loon van je werknemers afwentelen.

Wist jij dat je gemiddeld meer gaat betalen als de werfjes, tuigers etc jou op de aannemers methode gaan quoten?

Ik heb het namelijk geprobeerd. Calculatieformulier, alle details in kostprijs en dan vervolgens een W&V er onder. De prijs stijgt, geloof me. en boven wat de "marktprijs"is.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 05:01 #1562901

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Barre Skik schreef :
Geloof mij, de klanten van de maritieme leisure sector in Nederland hebben meer te besteden dan de ondernemers die hen helpen hun hobby uit te oefenen.

Een veelzeggende laatste regel.
Ik geloof dat ik je begrijp..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 10:20 #1562951

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Wadloper schreef :
Barre Skik schreef :
Geloof mij, de klanten van de maritieme leisure sector in Nederland hebben meer te besteden dan de ondernemers die hen helpen hun hobby uit te oefenen.

Een veelzeggende laatste regel.
Ik geloof dat ik je begrijp..

Voor een groot percentage van de pleziervaart geldt dat inderdaad wat barre skik zegt. Eigenlijk voor bijna 70-80% (geschat) van alle liggers in grote jachthavens. Of het nu zeiljachten zijn of motorschepen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mei 2024 10:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 10:26 #1562954

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Barre Skik schreef :
Geloof mij, de klanten van de maritieme leisure sector in Nederland hebben meer te besteden dan de ondernemers die hen helpen hun hobby uit te oefenen.

Een veelzeggende laatste regel.
Ik geloof dat ik je begrijp..

Voor een groot percentage van de pleziervaart geldt dat inderdaad wat barre skik zegt. Eigenlijk voor bijna 70-80% (geschat) van alle liggers in grote jachthavens. Of het nu zeiljachten zijn of motorschepen.

70-80% is wel erg veel.... Als ik in onze haven kijk (toch 1 van de grootste van NL) is dat denk ik eerder 25-30%.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 12:30 #1563003

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
trotti schreef :
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Barre Skik schreef :
Geloof mij, de klanten van de maritieme leisure sector in Nederland hebben meer te besteden dan de ondernemers die hen helpen hun hobby uit te oefenen.

Een veelzeggende laatste regel.
Ik geloof dat ik je begrijp..

Voor een groot percentage van de pleziervaart geldt dat inderdaad wat barre skik zegt. Eigenlijk voor bijna 70-80% (geschat) van alle liggers in grote jachthavens. Of het nu zeiljachten zijn of motorschepen.

70-80% is wel erg veel.... Als ik in onze haven kijk (toch 1 van de grootste van NL) is dat denk ik eerder 25-30%.

Groeten,
Johnnie

Ik weet natuurlijk niet waar je haven is, maar ik zie havens rond het (noordelijk) ijsselmeer, daar puilt de pecunia uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 29 mei 2024 16:55 #1563094

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2984
75 % Duitse Hoechels daar, dat wel.

Maar veel goedkope gebakjes vind je inderdaad niet hier.

Parkeren is ook altijd op stand tussen alle BMWs, Audis en Porsches.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werf factureert niet overeengekomen werken 14 juni 2024 23:34 #1566182

SailorMcSailface schreef :
Ik heb toen op kantoor afgesproken dat men eerst nog eens zou kijken en mij zou laten weten hoeveel deze herstelling ongeveer zou kosten voor hieraan te beginnen. Ik gaf aan dat dit voor mij belangrijk was, omdat deze boot dusdanig oud is dat ik bij dure herstelling zou overwegen de boot "as is" te verkopen en een andere aan te schaffen.
Een week later niets gehoord, dus nog eens gebeld. Er was nog niet gekeken. Wederom uitgelegd dat ik eerst een inschatting van de kosten wilde voordat men zou beginnen. Paar dagen later kreeg ik bericht dat alles hersteld was en de boot weer te water kon.

Ik zou naar de werf toegaan en zeggen: "Ha, hoe is het. Zeg, volgens mij is er iets fout gegaan: er is iets aan mijn boot gedaan waar ik helemaal geen opdracht voor heb gegeven. Weet je nog dat we twee weken geleden afspraken dat...? Ik heb echt duidelijk gezegd dat ik eerst een kostenschatting wilde weten voor deze oude boot. Het lijkt erop dat er ergens in de communicatie iets is misgegaan."

Punt. En dan is hij aan zet.

"Ik vind het een heel vervelende situatie, maar ik heb geen opdracht gegeven voor deze werkzaamheden."

Het probleem echt bij hem laten.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl