Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grote motorjachten in de gemeentehavens

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 13:34 #1582378

In de gemeentehavens is het me nog niet zo erg opgevallen. Ik vind de aantallen 'grote' (zeg 13-15 meter) motorjachten op de Marrekrite-plekjes wel steeds hoger worden en dan vaak zo afgemeerd dat er op een ca 50 meter steiger maar twee motorjachten passen
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 14:11 #1582384

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
houd op, 2 weken Friesland gedaan, echt niet zo leuk die vnl huurbakken, Duitsers ook NLs die er absoluut niets mee kunnen, behalve fout inparkeren want visplekje nodig etc, gekluns bij bruggen en sluizen... 10 min. boegschroefgekut, Enkh. maar even niet naar binnen, voor anker..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 14:12 #1582385

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
ook een verschijnsel, Willy Wayer boitjes
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 14:45 #1582401

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Ergerlijker vind ik de privileges die er kennelijk bij horen, reserveren in havens waar dat normaal niet kan, als eerste invaren in de sluis terwijl ze nog lang niet aan de beurt zijn. Want wij zijn groot en moeilijk dit en dat etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 15:38 #1582415

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
Ik vind het heel vervelend als ze zodanig afmeren dat ze op jou "neer"kijken.
Maar het zou wel wat zijn als ze motorboten in havens wat meer grouperen. Op Terschelling gebeurt dat wel enigszins. En zeker heel irritant als ze aan steigers zodanig gaan liggen dat er niemand meer bij kan. Maar dat doen zeilboten ook wel.
Regelmatig denk ik bij veel van die grote motorboten: Je moet je kapot schamen dat je met zo'n boot op de kanaaltjes vaart. Ga de zee op, de ruimte in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 16:33 #1582439

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
so32i schreef :
Ergerlijker vind ik de privileges die er kennelijk bij horen, reserveren in havens waar dat normaal niet kan, als eerste invaren in de sluis terwijl ze nog lang niet aan de beurt zijn. Want wij zijn groot en moeilijk dit en dat etc.

Mijn motorboot is 60 voet. (en dus nog steeds een klein schip.) Dubbele schroef, genoeg pk's, geen boeg of hekschroef. Ook niet nodig, draait binnen een scheepslengte. En met een touwtje op de wal kom ik in de kleinste gaatjes. Vaar ook wel eens met een iets groter motorjacht mee, dubbele schroef, boeg en hekschroef op afstandsbediening. Nog veel makkelijker dan de mijne.
Het hele groot en moeilijk verhaal ligt dan vooral aan de betreffende schipper. Qua sluis maakt het vaak ook weinig uit, soms haalt de sluismeester je even naar voor omdat het beter past met kleinere bootjes, soms een schutting wachten. Ligt maar net aan de sluismeester. Wat wel onzettend irritant is, zijn ligplaatsen. Veel mensen zijn nogal huiverig voor een krappe 50 ton naast zich. Hoeft meestal niet, maar kan het wel begrijpen. Als dan de havenmeester even zijn best wil doen, om de haven net wat beter in te delen, dan gaat het meestal prima, ruimte genoeg. Al ben ik zelf niet zo moeilijk, alleen de achterkant aan de wal en de voorkant langszij kan ook. Je wordt er aardig creatief van. Als ze dan, zoals in een andere post beschreven met weinig boten veel plek in nemen, gaan ze na wat geklaag vanzelf aan de kant. Ze vertrouwen mijn 'creatieve' afmeerkunsten dan wat minder dan ikzelf. al hang ik natuurlijk wel de fenders zo dat er niks kan gebeuren, zelfs als er zoveel beweging in komt dat het misschien mogelijk zou zijn.

vorig jaar eens aan een 10 meter steiger gelegen bij wiesens, aan het eems-jade kanaal. De kop van de boot stak nog 8 meter uit, waardoor die al zo'n beetje op de helft van het kanaal lag. Was geen probleem, we waren toch de laatste boot aldus de leden van de watersportvereniging. Pakten de touwtjes en de prikkabel ook nog aan.






met het wegdraaien wel met de boeg door de bosjes, het Eems-Jade kanaal is niet heel ruim.





tot zover de motorbootspam, haha
Laatst bewerkt: 02 sept 2024 16:51 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 16:44 #1582447

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2028
Nostres schreef :
Hoe is jullie ervaring op dit gebied.
In z'n algemeenheid heb ik twee soorten mensen meegemaakt. Mensen die er niets van snappen en mensen die rekening met anderen houden. Wat "onder de kont" zit lijkt zelden relevant. Dus in elke categorie vind je die twee soorten. Op vaargebied komt dat natuurlijk het helderst in zicht bij sluizen. Groot (>20 meter) gaat voor klein (<20 meter) maar vaak denkt men dat de aankomstvolgorde het mogen binnenvaren bepaalt. Dat is echter alleen zo binnen de categorie groot of klein. Ik heb een groot schip maar toch laat ik altijd beroepsvaart voorgaan (zij varen voor hun brood). Overigens heb ik verschillende keren meegemaakt dat beroepsvaart zei: "Ga jij maar eerst". Op de een of andere manier communiceert het met beroepsvaart vaak relaxter.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 17:10 #1582459

Gerard schreef :
Groot (>20 meter) gaat voor klein (<20 meter) maar vaak denkt men dat de aankomstvolgorde het mogen binnenvaren bepaalt. Dat is echter alleen zo binnen de categorie groot of klein.

Hier (BPR) staat níet dat grote schepen (>20 m) voorrang bij het schutten krijgen:



Er staat dat áls er zowel groot als klein tegelijk de kolk in gaat (dus nog steeds op volgorde van aankomst) het grote schip vooraan moet. Da’s wel fijn ook.

Overigens heb ik er geen problemen mee dat binnenvaarders vaak wél voorrang gegeven wordt, vaak na aanwijzing. Maar een hele kluwe bruine vloot steeds voor laten gaan terwijl ik al 2 uur eerder aangekomen ben wil ik niet en ging Kornwerd laatst best netjes mee om…
Laatst bewerkt: 02 sept 2024 17:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 17:20 #1582464

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
In het verse nieuwsbericht van WSV Numansdorp:

"Deze week werd WSVN de felbegeerde sticker van de KNMC Voorkeurshaven 2024-2026 uitgereikt door de heren van de Pol en van Gent van resp. de Bontekoe en de Dagmar.

Zij prijzen de vriendelijkheid en gastvrijheid van onze haven en vooral die van de havenmeesters!"

We kunnen dus meer (grote?) motorboten verwachten. Prima! Geen last van en brengen geld in de verenigingskas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 17:28 #1582470

Ik leg ook wel eens tegen een grote motorboot, geen probleem, goed gesprek gehad.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 18:33 #1582489

Afmeren tegen een grote motorboot als het past in de sluis heeft ook voordelen. Zo’n vierkante bak is van voor tot achter bijna over even breed. Dat je zelf dan wat korter bent maakt dan niet meer uit. Grote uitdaging is het inzicht van de opvarenden om effe een touwtje aan te nemen.
En nee ik ben geen grote motorboten fan. Iets met golven waar alles van omvalt. En lomp gedrag bij de sluis. Maar er komen er wel steeds meer van. Ex zeilers kopen ze ook bij het stijgen van leeftijd en inkomen (gaat niet altijd samen trouwens).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 19:17 #1582506

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Wat een zure eerste 6 reacties zeg.
Vele motorbootvaarders vinden het hier leuk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 19:19 #1582508

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
Yep schreef :
Wat een zure eerste 6 reacties zeg.
Vele motorbootvaarders vinden het hier leuk....
ondat ze niet begrijpen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 02 sept 2024 19:47 #1582519

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Wat ik denk te bespeuren is dat het steeds rustiger wordt op het water (het sloepengilde dat bij 20+gr opeens te voorschijn komt daargelaten). Ik vind het niet zo prettig helemaal ingebouwd te worden. Dat heb ik meegemaakt bij de Sixhaven. Die havenmeester zegt nooit nee, s' avonds kun je over de boten van de ene kant naar de andere kant lopen. Als je een beetje pech hebt, kun je niet voor 11:30 afvaren. Ga dan maar liever in het Noordzeekanaal liggen. Met mijn tjalk van 14,50m moet je eigenlijk wel vroeg komen om een plekje te hebben. Voor het geval dat het toch niet lukt (bijna nooit) hebben we altijd 1 noodmaaltijd aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 06:35 #1582570

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2028
Nachtvlinder schreef :
Gerard schreef :
Groot (>20 meter) gaat voor klein (<20 meter) maar vaak denkt men dat de aankomstvolgorde het mogen binnenvaren bepaalt. Dat is echter alleen zo binnen de categorie groot of klein.
Hier (BPR) staat níet dat grote schepen (>20 m) voorrang bij het schutten krijgen:
BPR Artikel 6.28 Doorvaren van sluizen lid 5: "Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote schepen.". Dat lijkt mij toch duidelijk. Dus EERST (alle) grote schepen. Wel staat er ook in dat lid: "De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren.". Al met al onderschrijft dit precies wat ik eerder schreef (maar waar veel pleziervaarders met kleine schepen uit onkunde en/of onwil (ze zijn op vakantie en hebben dus haast ;-)) tegen zondigen). Dus EERST varen alle grote schepen in volgorde van aankomst in en DAARNA alle kleine schepen in volgorde van aankomst.
Er staat dat áls er zowel groot als klein tegelijk de kolk in gaat (dus nog steeds op volgorde van aankomst) het grote schip vooraan moet.
Nee, DAT staat er niet. Dat grote schepen dan vooraan in de sluis komen is wel een logisch gevolg van het eerst invaren.
Overigens heb ik er geen problemen mee dat binnenvaarders vaak wél voorrang gegeven wordt, vaak na aanwijzing.
Nee, die hebben gewoon voorrang (zie hierboven). Niet omdat ze binnenvaarder zijn, want het onderscheid binnenvaart-/beroeps- versus pleziervaart kent het BPR niet. Helaas blijkt het vaak nodig dat de kleine pleziervaart er op gewezen wordt, dat ze moeten wachten totdat de grote schepen ingevaren zijn. De ervaren pleziervaarders wachten dan ook nog met invaren totdat de schroef van grote schepen uit staat.
Maar een hele kluwen bruine vloot steeds voor laten gaan terwijl ik al 2 uur eerder aangekomen ben wil ik niet
Dat snap ik wel, maar dat zijn nou eenmaal grote schepen. Overigens is een kluwen voordringende kleine schepen halverwege in een sluis (want vast is vast - zelfs aan een trap - en zoveel mogelijk vooraan aansluiten en ook langszij vastmaken, daar blijken te velen nog nooit van gehoord te hebben), ook niet echt fijn.
en ging Kornwerd laatst best netjes mee om…
Ja, met een beetje aardig communiceren met elkaar is een hoop te bereiken. Toen ik een keer van de Westerschelde via het Antwerpse havengebied terugkeerde was een Kreekraksluis niet beschikbaar waardoor er een file van wachtende schepen was ontstaan. Ik heb toen contact gezocht met de sluis en verteld, dat ik niet zo nodig de zoveelste schutting hoefde (ik vaar in principe niet 's-nachts) zodat na mij komende beroepsvaart voor mij zou kunnen schutten, maar het fijn zou vinden wanneer ik de volgende ochtend geschut zou kunnen worden. Keurig werd ik de volgende ochtend gewaarschuwd, wanneer ik mee zou kunnnen. Omdat ik maar een klein groot schip heb, wordt ik vaak als laatste in een schutting gepland. Daarom laat ik vaak weten, dat ik 25 meter nodig heb omdat ik nog een flinke bijboot in een davit achter mijn schip heb hangen (wijs geworden door de keer dat het maar net ging).

N.B. Voordat bepaalde personen weer op tilt gaan (en op de man gaan spelen); ja, dit zou beter in en ander draadje thuis horen, maar dit forum biedt, voor zover mij bekend, nou eenmaal niet de mogelijkheid om een aftakking te maken.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 06:50 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 06:51 #1582573

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Recht op voorschutting

Artikel 6.28b. Recht op voorschutting
1. In afwijking van artikel 6.28, vijfde lid, hebben recht op voorschutting:
a. schepen van ambtenaren belast met toezicht of opsporing en brandweerboten die in verband met spoedeisende redenen van dienstvervulling onderweg zijn;
b. schepen waaraan de bevoegde autoriteit dit recht heeft verleend.

2. Een schip moet voorrang verlenen aan een schip dat recht op voorschutting heeft en de rode wimpel voert, bedoeld in artikel 3.17, opdat dit schip zonder oponthoud de sluis kan invaren.

Dus een groot schip heeft dus niet zonder meer recht op voorschutting.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 06:58 #1582576

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Om met zo`n verknipte (KNMC) vlag te mogen varen moet je de beschikking hebben over een colbert en een motorboot met zo veel mogelijk PK`s en de voorwaarde dat je een hekgolf kan trekken van minimaal 0,5 meter
(en bij voorkeur nog wat hoger). Daarbij moet je de uitstraling en het gedrag hebben van de belangrijke alwetende watersporter op niveau. Dat die club dan prijzen uit gaat delen is de arrogantie ten top.
Gelukkig en zeker niet niet allemaal maar er zitten echt een aantal arrogante hufters bij die mijn beeld over die club op deze wijze gevormd hebben. Overigens kom je die in de hele maatschappij tegen, maar bij die club naar mijn idee net iets meer helaas).
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:08 #1582580

Gerard schreef :
Dus EERST varen alle grote schepen in volgorde van aankomst in en DAARNA alle kleine schepen in volgorde van aankomst.

Niet persé "alle". Alléén de tegelijk met de overige boten die in de kolk passen aangekomen grote schepen.

Dit betreft dus de absolute volgorde van aankomst op de wachtplaats. Níet per groep.

Stel in een kolk is plaats voor 5 jachten en 1 groot schip óf twee grote schepen

-Ligt er een uur lang een groot schip en 5 jachten te wachten en
-Een half uur daarna aangekomen een ander groot schip en 5 andere jachten

en er wordt pas geschut als deze 2 grote schepen en 10 jachten liggen te wachten: dan moet het half uur later aangekomen grote schip en de 5 laatst aangekomen jachten een schutting wachten.

De "voorrang" die jij noemt betreft dus slechts de indeling van de sluis tijdens het schutten. Dat is een stuk veiliger ook.
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 07:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:08 #1582581

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2028
3Noreen schreef :
Recht op voorschutting
Dus een groot schip heeft dus niet zonder meer recht op voorschutting.
Prima aanvulling, hoewel mij dit vanzelfsprekend lijkt (immers, op de weg geldt dat ook voor voertuigen). 6.28b lid 1.b vind ik een lastige, want waaraan kun je dat zien? Maar ... boven wet- en regelgeving staat het bevoegd gezag (zoals sluispersoneel) dus in de praktijk komt dat wel goed. Bij de Blauwe Hand in het hoogseizoen (bouwvakvakantie) een keer meegemaakt, dat de sluis omriep, dat niemand mocht invaren totdat "die zeilklipper" (mijn schip) binnen lag, liet vervolgens het licht op rood staan en meldde mij via de marifoon, dat ik kon invaren.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:15 #1582583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
3Noreen schreef :
Recht op voorschutting

Artikel 6.28b. Recht op voorschutting
1. In afwijking van artikel 6.28, vijfde lid, hebben recht op voorschutting:
a. schepen van ambtenaren belast met toezicht of opsporing en brandweerboten die in verband met spoedeisende redenen van dienstvervulling onderweg zijn;
b. schepen waaraan de bevoegde autoriteit dit recht heeft verleend.

2. Een schip moet voorrang verlenen aan een schip dat recht op voorschutting heeft en de rode wimpel voert, bedoeld in artikel 3.17, opdat dit schip zonder oponthoud de sluis kan invaren.

Dus een groot schip heeft dus niet zonder meer recht op voorschutting.

Voorschutting is niet het zelfde als de volgorde.
Volgens mij staat er ook nog ergens over bederfelijke lading en voorschutten (mosselaars).

Je gelooft het niet, maar Gerard zit wel op het rechte eind.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:16 #1582584

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Gerard schreef :
dat niemand mocht invaren totdat "die zeilklipper" (mijn schip) binnen lag, liet vervolgens het licht op rood staan en meldde mij via de marifoon, dat ik kon invaren.

Dat is 'zomers bij Kornwerd eerder regel dan uitzondering. Daarom in marifoon communicatie zo belangrijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:20 #1582586

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Dat een groot schip eerst in de sluis komt is eerder logisch dan verwonderlijk.

Het grote schip kan absoluut het jachtje voor hem niet meer zien. Een gekraakt jachtje tussen de deur en de boeg is dus zomaar gebeurd. Al is het maar 50cm.
Ik zou niet een voor een groot schip willen.
verbazing wekkend hoe de mensen hier verblind zijn door hun z.g. gelijk met de volgorde van aankomst. Ik mis daar in common sense.

Ik heb het wel eens gehad, een jachtje voor me met een bb motor die afsloeg, dan hangt zo'n eikel wel in je kluiverboom bij het invaren. paniek alom. Op 40 m afstand zie je niet welke snurker onder je kop zit.
was ook een pinkster of hemelvaart situatie, 4 uur wachttijd voor de Krabbersgat sluis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 07:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:24 #1582587

Precies. Dát wordt bedoeld in 6.28.5. Het betreft slechts de sluisindeling van schepen (klein of groot) dit gezamelijk in de kolk passen. Een groep van 30 wachtende jachten wordt gewoon éérst geschut ten opzichte van een groot schip dat toevallig de laatste minuut voor schutting aan komt kakken, als dit niet gezamelijk past. Past het wél, dan komt het grote schip voorin te liggen en moet éérst invaren.

Tenzij de sluismeester anders besluit natuurlijk.
Laatst bewerkt: 03 sept 2024 07:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:25 #1582588

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Nachtvlinder schreef :
Precies. Dát wordt bedoeld in 6.28.5. Het betreft slechts de sluisindeling tussen scherpen (klein of groot) dit gezamelijk in de kolk passen. Een groep van 30 wachtende jachten wordt gewoon éérst geschut ten opzichte van een groot schip dat toevallig de laatste minuut voor schutting aan komt kakken, als dit niet gezamelijk past. Past het wél, dan komt het grote schiup voorin te liggen.

Tenzij de sluismeester anders besluit natuurlijk.

precies!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote motorjachten in de gemeentehavens 03 sept 2024 07:40 #1582595

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2028
Nachtvlinder schreef :
Gerard schreef :
Dus EERST varen alle grote schepen in volgorde van aankomst in en DAARNA alle kleine schepen in volgorde van aankomst.
Even een check of we elkaar begrijpen: dit betreft dus de absolute volgorde van aankomst op de wachtplaats. Níet per groep.
Stel in een kolk is plaats voor 5 jachten en 1 groot schip óf twee grote schepen
-Ligt er een uur lang een groot schip en 5 jachten te wachten en
-Een half uur daarna aangekomen een ander groot schip en 5 andere jachten
Zodra een schutting mogelijk is, gaan eerst de 2 grote schepen (in volgorde van aankomst) voor en daarna de kleine schepen (in volgorde van aankomst).
en er wordt pas geschut als deze 2 grote schepen en 10 jachten liggen te wachten:
Nee, de sluis wordt open gezet zodra dat kan. Als er geen schepen liggen te wachten, varen schepen groot en klein in in volgorde van aankomst. Vaak blijft de sluis dan open staan tot die redelijk gevuld is. Dat is dus wachten in een geopende sluis en vooral voor kleine pleziervaartuigen geen pretje bij warm zonnig weer (volop zon en geen wind en dus een soort oven in de open lucht). Bij sluizen waar voornamelijk beroepsvaart wordt geschut, wordt vaak ook gewacht op schepen die jij niet met het blote oog kunt zien, maar wel binnen afzienbare tijd de sluis kunnen hebben bereikt. Ik vraag vaak ook enige tijd vooruit of ik nog met een schutting mee kan. Dan weet ik of ik een tandje bij moet zetten of rustig aan kan doen voor een volgende schutting.
dan moet het half uur later aangekomen grote schip en de 5 laatst aangekomen jachten een schutting wachten.
Nee, de sluis wordt eerst ingevaren door de twee grote schepen en daarna door de kleine schepen. Uiteraard, hangt het van de grootte van de sluis af (in sommige sluizen past maar 1 groot schip) hoeveel er mee geschut kunnen worden.
De "voorrang" die jij noemt betreft dus slechts de indeling van de sluis tijdens het schutten. Dat is een stuk veiliger ook.
Nee het gaat niet om het indelen maar om het invaren. Dat de indeling daaruit voortvloeit is logisch. Wanneer jij je koffers (in)pakt, vul je die ook eerst met grote dingen, toch?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl