Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon: noodzaak of gadget?

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 13:02 #64822

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik ben erg bang dat als we marifoons verplicht gaan stellen heel veel mensen dat ding nog meer als een 'bakkie' gaan gebruiken op kanalen die daarvoor niet bedoeld zijn (zoals kanaal 10)...
Onder het motto: ik heb er voor betaald, dus mag ik er ook gebruik van maken...
Gelukkig staat je ATIS-code geregistreerd. Een aanvullende cursus is dan zo opgestuurd. Al dan niet aangevuld met acceptgiro. :twisted:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 13:04 #64823

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
verplicht stellen van een marifoon is ook wel weer erg overdreven! Er zijn zoveel boten die nooit, of eens in e zoveel tijd in de buurt komen van binnenvaart dat het niet echt eerlijk is om voor die mensen ook een marifoon verplicht te stellen.

Hoeveel ongelukken gebeuren er nou écht tussen pleziervaart en binnenvaart?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 13:14 #64824

Ik ben erg bang dat als we marifoons verplicht gaan stellen heel veel mensen dat ding nog meer als een 'bakkie' gaan gebruiken op kanalen die daarvoor niet bedoeld zijn (zoals kanaal 10)...
Onder het motto: ik heb er voor betaald, dus mag ik er ook gebruik van maken...

Je hebt speciale kanalen om te praten roep je mekaar op 10 op en dan zeg je ga even naar dat kanaal klaar.

En als je het wel op 10 doet komt de accepgiro vanzelf thuis, zoals Marinus al zei.

Elk ongeluk is teveel de kans op doden is veels te groot.
Ik vindt waar veel boten varen en binnenvaart moet je gewoon een marifoon hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 19:08 #64882

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Haha wat minder bang zijn kijk door mensen zoals jouw komen er ongelukken ik ben niet bang hoor!! Een binnenvaart schip is toch sterker als een plezier vaartuig.
Al je je vaarbewijs haalt dan leer je dus dat je niet in het vaarwater van beroeps vaart moet gaan zitten.
Om ongelukken te voorkomen!
En je moet gewoon uit die dode hoek blijven, want wat als je motor uitvalt of de wind wegvalt noem maar op dan komt zo schip wel op je afstormen.
EN ik geef het alleen maar als tip hier aan de mensen zodat mensen ervan bewust worden!!

Maar als jij dat toch in de dode hoek wil varen moet je dat doen ben je errug slim bezig moet ik zeggen

En het niet kunne varen van plezier vaartuigen heeft alles met een marifoon te maken de mensen kunnen uitluisteren en je kan contact met mekaar opnemen dus Je Bent gewoon een stuk veiliger ook voor je zelf als er wat gebeurdt.

Dus door mensen zoals ik komen er ongelukken? Een vreemde stelling, je weet helemaal niets van me. Niet waar ik mee vaar of mee gevaren heb. Wat ik wel weet is dat het BPR voorschrijft dat je, als je voorrang hebt (of een ander voor je moet wijken), geacht wordt om koers en snelheid te behouden. De suggestie die je zelf wekt, bang zijn of je naar de goede kant uitwijkt, is dus per definitie al fout. Dus zolang jij je, als binnenvaarder, gewoon aan de regels houdt, kan ik gewoon in je dode hoek komen en anticiperen op je koers. Uiteraard houd ik daarbij rekening met mogelijke luwtes of windschiftingen, ik ben niet helemaal gek. En ik houd een gepaste afstand dus niet op een paar meter voor de kop langs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 19:39 #64894


Dus door mensen zoals ik komen er ongelukken? Een vreemde stelling, je weet helemaal niets van me. Niet waar ik mee vaar of mee gevaren heb. Wat ik wel weet is dat het BPR voorschrijft dat je, als je voorrang hebt (of een ander voor je moet wijken), geacht wordt om koers en snelheid te behouden. De suggestie die je zelf wekt, bang zijn of je naar de goede kant uitwijkt, is dus per definitie al fout. Dus zolang jij je, als binnenvaarder, gewoon aan de regels houdt, kan ik gewoon in je dode hoek komen en anticiperen op je koers. Uiteraard houd ik daarbij rekening met mogelijke luwtes of windschiftingen, ik ben niet helemaal gek. En ik houd een gepaste afstand dus niet op een paar meter voor de kop langs.

Jah door jouw verkeerde instelling komen er ongelukken !
Ik hoef je daarvoor niet te kennen maar je opmerkingen zeggen genoeg.
En dat wat jij zegt wat in het bpr staat is helemaal niet waar! Je moet proberen Ten alle tijden een aanvaring voorkomen.
Ff voor de duidelijk heid de Beroeps vaart heeft altijd voorrang !
En jij hebt het hier mooi op tekst in de praktijk maken we wel anders mee dat mensen zoals jouw denken we kunnen wel in hun dode hoek. en dat ze toch in de luwte komen, of dat er iets anders gebeurd waardoor ze stuurloos raken. Even voor de duidelijkheid Er zijn ook een hoop mensen bij die wel weten hoe het moet en waar we totaal geen last van hebben.
Je moet maar is een x mee varen op een binnenvaart schip dan hoor ik je wel anders. Maar ik heb hier voor de rest geen zin meer in in deze discussie hoop dat Sommige mensen hier wat van opsteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 19:51 #64900

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ff voor de duidelijk heid de Beroeps vaart heeft altijd voorrang !

Maar voorrang zul je moeten krijgen, nooit eisen.

Kijk, het is net als in het verkeer. Sommigen hebben net hun rijbewijs, zijn onzeker en verdienen begrip van diegene die jarenlang op de weg zitten, daarom ervaren zijn en hun eigen fouten herkennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 19:55 #64902

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Martin domp, ik denk dat je de zaken een beetje teveel op de persoon betrekt (zowel jezelf als de ander om precies te zijn).

Je zit hier op een forum waar een zeer groot deel van de zeilers zeer bewust bezig is met zijn eigen veiligheid en die van anderen. We proberen hier allemaal om de gevaren te ontwijken want we weten maar al te goed dat ze er zijn. Jouw visie lijkt meer gericht tegen de watersporter die wat minder goed uitkijkt; helaas zijn die er ook maar hier op het forum ben ik ze nog niet tegengekomen ;) Ik snap je punt wel, denk dat iedereen hier precies weet wat voor soort acties je bedoelt, maar je hebt het niet tegen 'ons' zogezegd. Ik voel me dan ook zeker niet aangesproken door jouw verhalen over wat er allemaal mis kan gaan en wat ik dan fout zou doen.

Tot zover mijn poging om dit stukje recht te zetten. Terug naar de marifoon dan maar? :idea:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 30 mrt 2009 20:00 #64903

Martin domp, ik denk dat je de zaken een beetje teveel op de persoon betrekt (zowel jezelf als de ander om precies te zijn).

Je zit hier op een forum waar een zeer groot deel van de zeilers zeer bewust bezig is met zijn eigen veiligheid en die van anderen. We proberen hier allemaal om de gevaren te ontwijken want we weten maar al te goed dat ze er zijn. Jouw visie lijkt meer gericht tegen de watersporter die wat minder goed uitkijkt; helaas zijn die er ook maar hier op het forum ben ik ze nog niet tegengekomen ;) Ik snap je punt wel, denk dat iedereen hier precies weet wat voor soort acties je bedoelt, maar je hebt het niet tegen 'ons' zogezegd. Ik voel me dan ook zeker niet aangesproken door jouw verhalen over wat er allemaal mis kan gaan en wat ik dan fout zou doen.

Tot zover mijn poging om dit stukje recht te zetten. Terug naar de marifoon dan maar? :idea:


Kijk der stond toch in dat we van heel veel plezier vaart geen last hadden ?

En jah ik had het nu tegen die persoon maar ik gaf alleen me mening waarom het belangrijk is om een marifoon aan boord te hebben.

En toen dwaalde we af Maar het was daarvoor gewoon algemeen..

Maar net wat Martin beens zegt als je net begint ben je onzeker dus is het een voordeeel als je een marifoon aan boordt hebt.

En daar ging het toch om marifoon ?
Zijn we nou weer ON topic :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 06:48 #64977

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jah door jouw verkeerde instelling komen er ongelukken !
Ik hoef je daarvoor niet te kennen maar je opmerkingen zeggen genoeg.
En dat wat jij zegt wat in het bpr staat is helemaal niet waar! Je moet proberen Ten alle tijden een aanvaring voorkomen.
Ff voor de duidelijk heid de Beroeps vaart heeft altijd voorrang !
En jij hebt het hier mooi op tekst in de praktijk maken we wel anders mee dat mensen zoals jouw denken we kunnen wel in hun dode hoek. en dat ze toch in de luwte komen, of dat er iets anders gebeurd waardoor ze stuurloos raken. Even voor de duidelijkheid Er zijn ook een hoop mensen bij die wel weten hoe het moet en waar we totaal geen last van hebben.
Je moet maar is een x mee varen op een binnenvaart schip dan hoor ik je wel anders. Maar ik heb hier voor de rest geen zin meer in in deze discussie hoop dat Sommige mensen hier wat van opsteken.

Ik denk dat je het BPR toch maar een keer goed moet doorlezen wat betreft het koers en snelheid behouden want dat staat er wel degelijk in (art. 6.03, lid 5). Er staat nergens dat Beroepsvaart altijd voorrang heeft zoals je zo stellig beweert, sterker nog het begrip 'beroepsvaart' zal je nergens in het BPR of RPR tegenkomen. Er wordt enkel onderscheid gemaakt tussen grote en kleine schepen. En dan kan je roepen dat mijn instelling ongelukken veroorzaakt maar mensen die zelf de meest basale regels niet kennen zijn m.i. een veel groter gevaar. Zeker als ze dan ook nog eens op grate schepen varen.
En ook even voor de duidelijkheid: binnenvaarder.... been there, done that. Friese maatkast en spits, vroeger.... Zoals ik al zei: je weet niet wie ik ben en waarmee ik heb gevaren... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 07:30 #64983

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Ff voor de duidelijk heid de Beroeps vaart heeft altijd voorrang !

Helaas dat is 2 jaar geleden veranderd. :lol:
Dus heb je de oude regels nog tussen de oren. :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 08:32 #64995

On topic,
Eerste functie van een marifoon aan boord is het voorkomen van ongelukken (staat iets anders in het marifoonhandboek, maar komt hier wel op neer) Dit lukt dus niet met een mobieltje, omdat je daarmee alleen de kustwacht kunt bellen bij nood. Juist om andere schepen op te roepen en te overleggen kan een marifoon nuttig zijn.
Als we echter gewoon rekening met elkaar houden, dus ook met dode hoeken, is ie niet nodig.
off-topic,
Volgens mij heeft de beroepsvaart, een groot motorschip dus, voorrang op andere schepen als het stuurboordwal vaart. Als ik echter stuurboordwal aanhoudt in de vaargeul met mijn zeilbootje, heb ik weer voorrang op het motorschip. met of zonder zeilen....
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 08:36 #64998

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Wellicht topic afsplitsen...... "beroepsvaart heeft altijd voorrang?"

Als ex koopvaarder en binnenvaarder ben ik niet echt regeltjes geil maar ik dacht dat de laatste BPR update in 2004 is geweest. Als dit 2007 was dan verneem ik het graag. De term "beroepsvaart" komt wat mij betreft nog steeds niet voor in het BPR alleen zijn grote schepen nu ook echt grote schepen en niet meer "andere dan kleine schepen". Ook is voor wijken de term "voorrang verlenen" in de plaats gekomen. (mijn woordkeuze).

Uitgaande van de regels 2004 kan ik niet anders opmaken dat er nog steeds sprake moet zijn van een veilige vaart ..... ten alle tijden. Vaar je dus als beroeps op een locatie waar je veel minkukels kan verwachten dan is er formeel geen andere oplossing dan je hierop in te stellen en je koers en vaart daarop aan te passen. Denk aan sluizen, zeilschool locaties, etc. Aanpassen aan de omstandigheden zeg maar. Het gegeven dat er verderop in het BPR een regel te vinden is die zou uitwijzen dat je over een vlet mag heen denderen ontheft je niet van de basis principes die vrij voorin het BPR genoemd staan.

Oplopen en voorbij varen blijft wat mij betreft ook nog steeds alleen maar toegstaan (ook tussen groot schip en klein zeilschip) als er door het opvaren door het grote schip geen enkel gevaar kan ontstaan voor het kleine zeilschip. In dit voorbeeld kan ik mij voorstellen dat als er een kans bestaat dat er iemand in je dode hoek terrecht komt er flink getoeterd wordt. Da's sneller dan de marifoon, minder moeite en iedereen verstaat je direct. :D

Voor alle beroepsvaarders onder ons, ik heb absoluut begrip voor jullie mogelijke ergernissen. Als iemand in zijn gehuurde valkje al slingerend op het PM kanaal zijn pakje limo aan het zoeken is en met 6 tieners onder flinke lol heen en weer slingerd snap ik best dat hier niet steeds gas voor terug genomen kan worden. Toch ontkom ik niet aan de FORMELE conclusie dat beroepsvaarders volgens de regels vaker deze afspraken overtreden dan ze wellicht denken. Dat dit komt door de weerbarstige praktijk snap ik best. Vandaar ook

..... varen doen we samen....!

Wat ik als pleziervaarder soms vergeet, in alle eerlijkheid, is dat ik voor mijn lol op het water zit en de grotere heren en dames hun brood aan het verdienen zijn. Dat ik dit soms vergeet als ik tot op het bot koud ben geworden na 36 uur varen, mijn zeil stuk is, mijn pruttel stotterd en de kleine een fles wil mag geen excuus zijn om hiervoor grotere jongens dwars te zitten, ook al hoef ik niet te wijken.

Wat me wel dwars zit is als ik in mijn ogen een grotere broer die zijn centjes aan het verdienen is de ruimte geef die het nodig heeft maar formeel niet zou hebben hoeven krijgen er geen knikje met het hoofd of handje omhoog af kan. Zeg maar het bekende knipperlichtje van vrachtwagen chauffeurs op de weg.

Dus af en toen eens blazen juig ik toe, maar dan ook een hand omhoog of een knikje als het de andere kant op werkt. De marifoon is dan een stuk minder noodzakelijk. (laatste zin om maar een beetje on topic te blijven)

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 08:53 #65000

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Juist voor de uitzonderingen op de (formele) regels is een marifoon toch erg handig.
Stel je vaart keurig stuurboordwal. Maar zit wel een vrachtschip in de weg, bijvoorbeeld bij het achterop lopen.
Een simpel verzoekje over de marifoon komt dan beter over dan een attentiesein. Met de toeter kun je maar beperkt aangeven wat je wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 10:06 #65006

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Veilige vaart = goed zeemanschap. Deze regel geldt altijd en er zijn heel wat processen verloren hierop.

Maar een marifoon zal niet altijd leiden tot veiligheid, eerder misschien tot schijnveiligheid. Dat een marifoon kan bijdragen aan veiligheid staat denk ik nergens ter discussie zolang je maar ook de beperkingen van de marifoon in oogschouw neemt. Het niet hebben van een marifoon leidt niet meteen tot gevaarlijke situaties, net als anders om, het bezit er van garandeert niet de veiligheid. Veiligheid ligt in ons aller handelen...........neemt niet weg dat een marifoon handig kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 10:50 #65014


Ik denk dat je het BPR toch maar een keer goed moet doorlezen wat betreft het koers en snelheid behouden want dat staat er wel degelijk in (art. 6.03, lid 5). Er staat nergens dat Beroepsvaart altijd voorrang heeft zoals je zo stellig beweert, sterker nog het begrip 'beroepsvaart' zal je nergens in het BPR of RPR tegenkomen. Er wordt enkel onderscheid gemaakt tussen grote en kleine schepen. En dan kan je roepen dat mijn instelling ongelukken veroorzaakt maar mensen die zelf de meest basale regels niet kennen zijn m.i. een veel groter gevaar. Zeker als ze dan ook nog eens op grate schepen varen.
En ook even voor de duidelijkheid: binnenvaarder.... been there, done that. Friese maatkast en spits, vroeger.... Zoals ik al zei: je weet niet wie ik ben en waarmee ik heb gevaren... :wink:

Vroeger was het heel anders als nu. Hier heb ik een stukje van het BPR afgehaald Komt zo van de site af.

Kennis van de volgende artikelen en de uitwijkbepalingen in de betreffende situaties kunnen toepassen:
Art. 1.01 i Definitie van een klein schip.
Art. 1.04 Goed zeemanschap: een schipper dient altijd voorzorgsmaatregelen te
nemen om een veilige vaart en de goede orde te bewaken. (CWOI)
Art. 6.01 Weten wat er verstaan wordt onder: naderen op tegengestelde koersen (=
voorbijvaren) en oplopen (=“inhalen”).
Art. 6.02 Kleine schepen, algemene bepalingen.
Art. 6.03 lid 3 en 4 Algemene beginselen.
Art. 6.03.a lid 2 en 3: Kruisende koersen van kleine schepen: volgorde van wijken van klein
motorschip, klein zeilschip, klein door spierkracht voortbewogen schip (zeil
gaat voor spier gaat voor motor)
Kruisende koersen van kleine zeilschepen onderling:
(sb wijkt voor bb, loef wijkt voor lij).
Art. 6.04 lid 2 en 3: Recht tegen elkaar insturen van kleine schepen: volgorde van wijken, idem
als bij Art. 6.03.a lid 2 en 3.
Art. 6.09, 6.10.1 Voorbijlopen.
Per artikel is eerst de letterlijke tekst overgenomen, dan per artikel in het kort wat het betekent.
ART. 1.01.i Definitie klein schip
Klein schip: een schip waarvan de lengte niet meer dan 20 meter bedraagt, waartoe als lengte wordt
aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel
van de romp.
Uitgezonderd, dus géén klein schip zijn:
Een schip dat is gebouwd of ingericht om andere dan kleine schepen te slepen, te assisteren, te
duwen of langszijde vastgemaakt mede te voeren (dus in het algemeen sleep- en duwboten, ook als
ze vrijvarend zijn):
· Een schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren;
· Een veerpont;
· Een vissersschip (het moet dan wel vissend zijn zie 'g');
· Een duwbak.
Bij het vaststellen van de lengte zijn geen uitstekende niet tot de vaste romp behorende delen
begrepen. Genoemd worden onder andere een boegspriet, papegaaienstok,trimvlak, maar ook kan
hieronder worden verstaan een aangehangen roer, zwembordes, bijboot-davits e.d
Dus:
· Een klein schip is korter dan 20 m, gemeten over de romp; van het uiterste
voorpuntje tot het achterste vaste punt van een schip; geen “losse”
onderdelen;
· Beroepsvaart Langer dan 20 m, wordt beschouwd als grote schepen.
ARTIKEL 1.04 VOORZORGSMAATREGELEN (dit artikel betreft GOED ZEEMANSCHAP)
De schipper moet, ook bij het ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle
voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin
het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:
· het leven van personen in gevaar wordt gebracht;
· schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers
of aan werken en inrichtingen van welke aard ook, die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan
bevinden;
· de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
Dus:
· Goed zeemanschap houdt in, dat om ernstige aanvaringen/ongelukken te
voorkomen het gezond verstand boven het reglement gaat en zonodig van
de reglementen afgeweken mag worden (hangt ook samen met art 1.05).

ART. 6.01 Begripsbepalingen
(1) In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
a. naderen op tegengestelde koersen:
het elkaar naderen van twee schepen op koersen die recht of vrijwel recht aan elkaar tegengesteld
zijn. In de praktijk spreken we hier van tegenliggers. Zij ontmoeten elkaar en we spreken daarna van
voorbijvaren (fig.1).
fig.1 Voorbijvaren fig.2 Voorbijlopen
(tegengestelde koersen) (“inhalen” )
b. oplopen: het naderen van een schip door een ander schip uit een richting van meer dan 22 graden
achterlijker dan dwars, van dat schip. Het oplopen wordt in de regel gevolgd door het voorbijlopen
ART. 6.02 Kleine schepen: algemene bepalingen
(2) Wanneer een vaarregel van dit hoofdstuk niet van toepassing is tussen een klein schip en een
ander schip, is het kleine schip verplicht aan het andere schip de ruimte te laten die dit nodig heeft om
zijn koers te vervolgen en om te manoeuvreren; het mag niet verlangen dat het te zijnen gerieve
uitwijkt.
Deze bepaling verdeelt de scheepvaart in twee hoofdcategorieën voor de
toepassing van de gedragregels van schepen onderling: een klein schip dient
in principe uit te wijken voor een ‘groot’ schip.
We onderscheiden vier soorten regels (niet verplicht CWOIII):
· Vaarregels die alleen van toepassing zijn op kleine schepen: (a)
· Vaarregels die alleen van toepassing zijn op ‘grote’ schepen (niet van toepassing op kleine schepen onderling); (b)
· Vaarregels die gelden tussen ‘grote’ schepen onderling en kleine schepen onderling, maar niet tussen ‘grote’ en kleine
schepen. (c )
· Vaarregels die algemeen gelden. (d)
Versie 1.0 // 2006 BPR samenvatting
Dus:
Een klein schip moet altijd uitwijken voor een groot schip (in principe).
Uitzondering: een oplopend schip moet altijd uitwijken: ook groot tov klein en
zeilboot tov motorboot (heeft te maken met (d).
ART. 6.03 Algemene beginselen
(3) Bij het naderen op tegengestelde koersen dan wel het voorbijlopen, mag het schip waarvan de
koers elk gevaar voor aanvaring uitsluit, zijn koers noch snelheid zodanig wijzigen, dat daaruit gevaar
voor aanvaring kan ontstaan.
Dus:
Nooit snelheid of koers wijzigen als daaruit gevaar kan ontstaan.!!
(4) Indien een schip verplicht is uit te wijken voor een ander schip, moet laatstgenoemd schip zijn
koers en snelheid behouden. Indien door welke oorzaak dan ook, het schip dat verplicht is zijn koers
en zijn snelheid te behouden zich zo dicht bij het SCHIP dat moet uitwijken bevindt, dat AANVARING door
een handeling van dat schip alléén niet kan worden vermeden, moet het nemen die MAATREGELEN nemen die het best kunnen bijdragen om een aanvaring te voorkomen.
De laatste zin van artikel 6.03 benadrukt eigenlijk alleen nog artikel 1.05,
afwijken van het reglement als het volgen daarvan tot gevaar leidt (goed
zeemanschap).
DIT IS DAN OOK DE BASIS VAN HET REGELEMENT.
Dus:
Alleen voorbijvaren en voorbijlopen indien geen gevaar; bij voldoende ruimte en gunstige
omstandigheden (is lid 1, is niet verplicht voor CWOIII; wel essentieel; zie ook 6.09)
· Niet van koers/snelheid veranderen als daardoor kans op aanvaring kan
ontstaan;
· Indien een schip aan het uitwijken is, mag het schip waarvoor uitgeweken
wordt niet zijn koers en snelheid wijzigen;
· Indien dan toch gevaar voor aanvaring bestaat, mag alles gedaan worden
omdat te voorkomen.

Dit is het laatste wat ik hierover post.. Dus wie kent de basis regels niet :wink:D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 10:54 #65017

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Dat is een wijs besluit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon: noodzaak of gadget? 31 mrt 2009 11:45 #65020

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Lijkt mij ook. Maar om on topic te blijven: op de binnenwateren is een marifoon een handig hulpmiddel voor het aanspreken van bruggen/sluizen.
Extra veiligheid verschaft het niet behalve in noodgevallen en er directe assistentie vereist is. Zie ook eerder geplaatst antwoord RonB!

Zeevaart: Zonder in het bezit te zijn van een marifoon kun je, en mag je bepaalde zeehavens niet aanlopen. Dover, Calai, Boulogne, Oostende, Zeebrugge, Rotterdam, IJmuiden, Den Helder ..... ik noem er maar een paar.
Een zekere redacteur van "Zeilen"meende te weten dat die regels niet voor hem golden en werd beloond met een boete van 10.000 Pstg en inbeslagname van zijn schip toen hij zonder voorafgaande kennisgeving Dover binnen zeilde. Ook het niet hebben van een hulpmotor werd hem zwaar aangerekend, en terecht.

Zodra je de Straat van Gibraltar gepasseerd bent, mag je het ding overboord gooien. De verbale ethervervuiling van de Spaanse en Noord-Afrikaanse vissers is dusdanig dat niemand een noodsein zal horen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 04:15 #1552855

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Gister een Duits jacht op het Grevelingen. Hadden melding gedaan op 112……
Kustwacht is lange tijd bezig geweest om het jacht te localiseren want ze wisten niet (zeker) waar het jacht zich bevond. Kustwacht riep andere jachten op voor info. Ik hoorde ze nog de mistral (reddingsboot) naar een vermoedelijke locatie sturen. Communicatie verliep via 16 en 67
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 05:45 #1552859

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 apr 2024 06:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 06:01 #1552860

Niet altijd even nauwkeurig:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 06:17 #1552861

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Heel veel beter dan een marifoon dus.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 apr 2024 06:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 06:30 #1552863

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Daarom was de kustwacht ook een uur bezig mest deze mensen om ze überhaupt te kunnen bereiken. 112 zal ook het nummer herkennen. Desondanks waren ze er erg druk mee.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 06:57 #1552874

‘ Kustwacht riep andere jachten op voor info.’

En op welk kanaal riep de Kustwacht dan die andere jachten op? Zou formeel dus eigenlijk op 10 moeten zijn omdat het de Grevelingen is, begrijp ik.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 07:07 #1552876

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Riep op 16. Valt onder kust wateren schat ik.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon: noodzaak of gadget? 14 apr 2024 07:11 #1552878

Dat blijkt formeel niet zo te zijn, zie dit draadje zeilersforum.nl/index.php/foru...al-op-de-grevelingen

Vandaar mijn vraag!
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.357 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl