Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Beaut AGM accu's?

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 09:33 #959147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Rob10 schreef :
Op zich is het aanbod om een capaciteitsmeting te laten doen een goed aanbod. Als blijkt dat de accu’s niet goed zijn, krijg je je geld terug. Vanuit het oogpunt van de leverancier is dat te billijken. Hij test zijn eigen product en als dat niet goed is dan is het een garantiegeval. De keuze om het daarbij te laten is prima. Je kunt niet verwachten dat alle gevallen tot in den treure op detailniveau worden onderzocht. Kwestie van capaciteit en kosten. Eigenlijk zou je nu de accu’s moeten laten testen bij de importeur als je een draadje als dit begint. Dan weet je of het aan de accu’s ligt of dat het probleem ergens anders gezocht moet worden.

Zou ik ook zeggen.
Het gegeven dat het twee keer achter elkaar misgaat, geeft te denken. Zouden die Beaut accu's dan echt van zo'n slechte kwaliteit zijn?

Het aanbod van de leverancier is realistisch. Hij biedt je de gelegenheid om gebruik te maken van je garantie. Juist omdat je twee keer met dezelfde klacht komt is het terecht dat hij zelf de accu's wil testen, voordat hij die garantie biedt.

En ook al is het niet de analyse die jij wilt; het voegt wel iets toe aan jouw en onze kennis.
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 09:34 door Wadloper. Reden: trouwens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 10:23 #959154

Dat het het tweede setje betreft had ik nog niet eens gelezen. In dat geval prima van de Amperewinkel. Dat het de eerste keer niet goed is, kan gebeuren. Een tweede keer is hoogst onwaarschijnlijk. Zeker als je let als bedrijf op kwaliteitscontrole, verschil in batches, uitval en klachten uit de praktijk. Het aanbod om te laten testen laat zien dat het bedrijf vertrouwen heeft in zijn product. Maar ze houden er rekening mee dat, hoe onwaarschijnlijk ook, de tweede zending ook misschien niet goed was (als dat al het geval was bij de eerste set). Want ook dat kan gebeuren. Gewoon een professionele instelling. Maar dan moet de klant wel zelf actie ondernemen in dit geval.
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 10:32 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 11:09 #959166

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Rob10 schreef :
Op zich is het aanbod om een capaciteitsmeting te laten doen een goed aanbod. Als blijkt dat de accu’s niet goed zijn, krijg je je geld terug.

Dat zou mooi zijn. Het voorstel wat er ligt is om nu te investeren in nieuwe Beaut accu's en die te vergoeden als de huidige inderdaad niet goed blijken te zijn. We zitten dan opnieuw met accu's die in onze situatie niet lijken te voldoen. Ik zit niet te wachten op een (twee)jaarlijks omruil ritueel. En ik kan me voorstellen zij ook niet.

Rob10 schreef :
Je kunt niet verwachten dat alle gevallen tot in den treure op detailniveau worden onderzocht. Kwestie van capaciteit en kosten. Eigenlijk zou je nu de accu’s moeten laten testen bij de importeur als je een draadje als dit begint. Dan weet je of het aan de accu’s ligt of dat het probleem ergens anders gezocht moet worden.

Nee, naar mijn idee weet je dat na een capaciteitsmeting nog steeds niet. Daarvoor moet je de accu's echt open maken, en dat gaan ze niet doen. Ook niet nu een tweede set voortijdig defect lijkt. We schieten hier geen van beiden iets mee op. Maar na onze zomertocht (met andere accu's) breng ik ze misschien naar Steenbergen voor de capaciteitsmeting.

Als je de eerste post terugleest zie je dat dit draadje overigens al is begonnen vóór aanschaf van de eerste Beaut set.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 13:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 11:31 #959171

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
lodewijk stegman schreef :
Het aanbod van de leverancier is realistisch. Hij biedt je de gelegenheid om gebruik te maken van je garantie. Juist omdat je twee keer met dezelfde klacht komt is het terecht dat hij zelf de accu's wil testen, voordat hij die garantie biedt.

Ja, dat testen is prima. Ik heb bij het omruilen vorig jaar al aangedrongen op een analyse of inhoudelijke feedback, helaas zonder gevolg. Wel jammer dat het zoveel tijd en diesel kost. Begint voor ons ook wel een rol te spelen.

lodewijk stegman schreef :
En ook al is het niet de analyse die jij wilt; het voegt wel iets toe aan jouw en onze kennis.

Als de capaciteit inderdaad onacceptabel is teruggelopen valt het onder garantie (hopelijk geld terug i.p.v. een derde set). Maar het voegt zeer waarschijnlijk niets toe aan onze kennis. De accu's kunnen hebben staan gassen, er kunnen platen defect zijn, ze kunnen zwaar gesulfateerd zijn, enz. Dat zie je alleen door ze open te maken, en dat gaan ze niet doen.

Dus je weet opnieuw niet of het aan de accu's of onze installatie ligt. Omdat we na het eerste debacle nauwgezet zijn gaan monitoren en niets vreemds hebben geconstateerd lijkt onze installatie helemaal ok, maar een capaciteitstest voegt op dit vlak helaas niets toe. Het bewijst ook niet dat de accu's inferieur zijn. Als ik de importeur was maakte ik ze ook voor de garantie afhandeling open. ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 13:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:03 #959180

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Rob10 schreef :
Dat het de eerste keer niet goed is, kan gebeuren. Een tweede keer is hoogst onwaarschijnlijk. Zeker als je let als bedrijf op kwaliteitscontrole, verschil in batches, uitval en klachten uit de praktijk. Het aanbod om te laten testen laat zien dat het bedrijf vertrouwen heeft in zijn product. Maar ze houden er rekening mee dat, hoe onwaarschijnlijk ook, de tweede zending ook misschien niet goed was (als dat al het geval was bij de eerste set). Want ook dat kan gebeuren.

Goeddeels met je eens.

Rob10 schreef :
Gewoon een professionele instelling.

Als je het zonder onderbouwing verdacht maken van Mastervolt en Victron ook professioneel vindt en het regelmatig niet nakomen van terugbel beloftes je prima lijkt ga ik ook hierin met je mee. ;)

Maar ergens knaagt het gevoel dat Jugo hierboven de spijker op z'n kop slaat en we teveel verwachten van Ampèrewinkel.nl
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 12:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:07 #959182

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
In dit draadje kan ik nergens vinden tot welke spanning de AGM's zijn opgeladen. Verder zou je moeten weten hoe vaak en tot welke SOC ze zijn ontladen en hoelang ze in die ontladen staat hebben gestaan voordat ze opnieuw opgeladen zijn.
Voor elke AGM geld;
Drie keer ontladen tot 10% SOC -> einde accu.
In 2 jaar nooit tot 14,7 volt tot een stroom van 5%C opgeladen -> einde accu.
Twee maanden laten staan met 50% SOC -> einde accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:08 #959183

Peper schreef :
Only Fools Rush in schreef :
3Noreen schreef :
Nu na een aantal jaren LiFePO4 in de praktijk gebruikt te hebben is mijn indruk dat het vrij zorgeloze accu's zijn. Deze winter heb ik de capaciteit gemeten die nog ruim 100% was. Zie andere draadje. Terugkijkend denk ik dat het stukken simpeler kan dan zoals ik in eerste instantie het heb aangepakt. Houdt het simpel, KISS. Veel elektronica gaat in een zoute en vochtige omgeving stukken minder lang mee dan deze accu's.
Gezien de lange te verwachten levensduur van deze accu's is er nog weinig ervaring opgebouwd of ze dat ook waarmaken. Over een jaar of tien weten we meer. Dan zullen de eerste accu's zo'n 15 jaar in gebruik zijn.

Dat kan ik beamen. Zo weinig mogelijk electronica er omheen, dat kan elkaar enkel maar beinvloeden.

Die elektronica is nodig om onderlinge verschillen in capaciteit geen invloed te laten hebben op de levensduur van de accu. Die elektronica is ook nodig voor hen die de LFP accu's willen behandelen als loodzwavelzuur accu's en klassieke 'loodzwavelzuur waarden' willen nastreven zoals:
'de accu moet vol zijn'
'de accu moet snel worden geladen'
'de accu moet via dezelfde wisselstroom dynamo worden geladen' (zonder aanpassing van de eind laadspanning en aanpassing op de lage Ri van de LFP cellen)
'de accu moet af en toe op zijn donder hebben' (doorladen)
'de accu moet aan een druppellader'
'de accu mag niet helemaal ontladen worden'.
Voor LFP accu's is dit allemaal niet nodig en soms zelfs contraproductief of levert schade op.

@Hans V: hebben die oude AGM's nog een beetje capaciteit over? Als ze in jouw systeem niet komen te overlijden deze zomer, dan is er echt iets mis met die Beaut accu's.
Doen ze dat wel, dan ligt het mogelijk wel aan jouw systeem, maar helemaal zeker is dat dan ook niet, omdat deze accu's al 5 jaar oud zijn.

Groeten, Peper.

Je hebt in mijn optiek alleen een lader nodig die het geheel tot 13,6V laadt. Als je een normale kwaliteit accu koopt, deze de 1e keer netjes parallel aftopt voor je ze parallel schakelt ben je klaar. De paar honderste V onbalans is niet interessant bovendien zit je met 3,4V zeer ruim in het veilige gebied. Voor loodaccu’s hebben we vaak ook geen schakeling die bij Vmin afkoppelt. Een beetje de voltmeter in de gaten houden is voldoende. :). Een BMS of een balancer is in de praktijk niet nodig.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:13 #959184

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
In dit draadje kan ik nergens vinden tot welke spanning de AGM's zijn opgeladen. Verder zou je moeten weten hoe vaak en tot welke SOC ze zijn ontladen en hoelang ze in die ontladen staat hebben gestaan voordat ze opnieuw opgeladen zijn.
Voor elke AGM geld;
Drie keer ontladen tot 10% SOC -> einde accu.
In 2 jaar nooit tot 14,7 volt tot een stroom van 5%C opgeladen -> einde accu.
Twee maanden laten staan met 50% SOC -> einde accu.

zeilersforum.nl/index.php/foru...cu-s?start=25#947475
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:19 #959185

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Hans V schreef :
De instelling van de Victron MPPT controller en Mastervolt MassCombi lader staan ingesteld voor AGM accu's (en volgens de specsheet van de Beaut accu's). Metingen met de multimeter en het display van onze shunt geven aan dat deze voltages ook worden aangeboden. Theoretisch worden ze dus vrij ideaal behandeld. Het is mij een raadsel waarom de accu's in zo'n korte tijd zoveel capaciteit zijn verloren.

Wil je hiermee bevestigen dat de accu's tot 14,7 volt zijn opgeladen totdat er een stroom liep van < 5%C ? Dan noemen wij tenminste het beestje bij de naam. Volts. Uit welke lader / spanningsbron ze komen maakt niet uit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:25 #959190

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Peper schreef :
@Hans V: hebben die oude AGM's nog een beetje capaciteit over? Als ze in jouw systeem niet komen te overlijden deze zomer, dan is er echt iets mis met die Beaut accu's.
Doen ze dat wel, dan ligt het mogelijk wel aan jouw systeem, maar helemaal zeker is dat dan ook niet, omdat deze accu's al 5 jaar oud zijn.

Ik ga naar verwachting vrijdag je standby-accu's (beperkt) testen aan boord. Als ze nog voldoende capaciteit lijken te hebben en deze zomer niet overlijden dan lijkt er met ons systeem inderdaad niets mis.

De accu's zijn niet echt voor cyclisch gebruik gebouwd, dus als ze op deze leeftijd wel de geest geven zou me dat ook niet echt verbazen.

We gaan het zien. Ondertussen ook maar door met het LiFePO4 scenario op basis van jouw lader-per-cel concept.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 11 juli 2018 12:49 #959200

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
De instelling van de Victron MPPT controller en Mastervolt MassCombi lader staan ingesteld voor AGM accu's (en volgens de specsheet van de Beaut accu's). Metingen met de multimeter en het display van onze shunt geven aan dat deze voltages ook worden aangeboden. Theoretisch worden ze dus vrij ideaal behandeld. Het is mij een raadsel waarom de accu's in zo'n korte tijd zoveel capaciteit zijn verloren.

Wil je hiermee bevestigen dat de accu's tot 14,7 volt zijn opgeladen totdat er een stroom liep van < 5%C ? Dan noemen wij tenminste het beestje bij de naam. Volts. Uit welke lader / spanningsbron ze komen maakt niet uit.

14.6 Volt, zoals in de specificaties van de Beaut AGM staat aangegeven (14.6-14.8V).
Omschakelmoment naar float (13.8V) wordt door 3-traps algoritme van de Mastervolt 12/2500-100 combilader bepaald.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 13:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 06:46 #959337

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Hans V schreef :
14.6 Volt, zoals in de specificaties van de Beaut AGM staat aangegeven (14.6-14.8V).
Omschakelmoment naar float (13.8V) wordt door 3-traps algoritme van de Mastervolt 12/2500-100 combilader bepaald.

Dat is de manier waarop ik mijn Odyssey AGM's lade die ik had voor de huidige LiFePO4. Mijn AGM's zijn 9 jaar mee gegaan voordat ik een merkbare achteruitgang had. Maar ze zijn nooit onder de 12 volt klemspanning gekomen. Wel dagen lang met een SOC van slechts 70% als we voor anker o.i.d. lagen. Odyssey accu's zijn wel wat prijziger dan de Beaut accu's. Nog steeds gebruik ik een mini Odyssey als start accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 06:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 08:48 #959374

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
14.6 Volt, zoals in de specificaties van de Beaut AGM staat aangegeven (14.6-14.8V).
Omschakelmoment naar float (13.8V) wordt door 3-traps algoritme van de Mastervolt 12/2500-100 combilader bepaald.

Dat is de manier waarop ik mijn Odyssey AGM's lade die ik had voor de huidige LiFePO4. Mijn AGM's zijn 9 jaar mee gegaan voordat ik een merkbare achteruitgang had. Maar ze zijn nooit onder de 12 volt klemspanning gekomen. Wel dagen lang met een SOC van slechts 70% als we voor anker o.i.d. lagen. Odyssey accu's zijn wel wat prijziger dan de Beaut accu's. Nog steeds gebruik ik een mini Odyssey als start accu.

Dat is ook wat ik verwachtte bij de 100 Ah Beaut AGM's. Een levensduur van een jaar of 6-7 waren we overigens ook al tevreden mee geweest. Mede dankzij onze zonnepanelen hebben we de huidige set defecte AGM's nooit onder de 30% DOD gehad. Totdat ze tijdens het zeilen na zo'n 8Ah verbruik plots weer ver onder de 12V zakten.

Wij vertrekken zaterdag naar de Kanaaleilanden met gebruikte AGM accu's uit een UPS systeem (ter beschikking gesteld door forumlid Peper). Àls ze vrijdag door een quick and dirty capaciteitstest aan boord komen. Wordt geen eerlijke duurtest van AGM in onze setup want de conditie van de accu's is onbekend, maar hopelijk komen we er de zomer mee door. Daarna over op LiFePO4.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 08:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 11:40 #959431

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6704
Only Fools Rush in schreef :
Ik heb zelf een set lifepo4s. Na wat gerommel eerder daar nu heel tevreden over. Ik zou de 2e keer direct een 12V lifepo4 block kopen. En geen losse cellen die samen 12V leveren. Geen gezeur met in onsbalans raken, overchargen, balancers, BMS systemen, etc.

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Volgens mij een, zoals Peper dat zegt, een drop-in replacement:

www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1

Is dat een échte drop-in replacement? Dat wil zeggen: speciale procedure voor de eerste keer opladen, daarna het laadprofiel in de MPPT-lader aanpassen en geen omkijken meer naar? Ik kan het haast niet geloven... :blink:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 11:49 #959433

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
-
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 13:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 11:54 #959435

Eclips schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Ik heb zelf een set lifepo4s. Na wat gerommel eerder daar nu heel tevreden over. Ik zou de 2e keer direct een 12V lifepo4 block kopen. En geen losse cellen die samen 12V leveren. Geen gezeur met in onsbalans raken, overchargen, balancers, BMS systemen, etc.

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Volgens mij een, zoals Peper dat zegt, een drop-in replacement:

www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1

Is dat een échte drop-in replacement? Dat wil zeggen: speciale procedure voor de eerste keer opladen, daarna het laadprofiel in de MPPT-lader aanpassen en geen omkijken meer naar? Ik kan het haast niet geloven... :blink:

De cellen zijn op gelijke capaciteit geselecteerd. Volgens mij ben je met aanpassen van je mppt lader klaar. Het extra doorladen de eerste keer is volgens mij onzin.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 14:44 #959461

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Eclips schreef :
Is dat een échte drop-in replacement? Dat wil zeggen: speciale procedure voor de eerste keer opladen, daarna het laadprofiel in de MPPT-lader aanpassen en geen omkijken meer naar? Ik kan het haast niet geloven... :blink:

Ze gaan lang mee. Je zult ze periodiek, ± om de drie jaar, misschien schoon moeten maken en als je dan bezig bent de cellen even individueel laden tot 3,65 volt. Dan ben je klaar voor de volgende 3 jaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 15:53 #959476

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Eclips schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Ik heb zelf een set lifepo4s. Na wat gerommel eerder daar nu heel tevreden over. Ik zou de 2e keer direct een 12V lifepo4 block kopen. En geen losse cellen die samen 12V leveren. Geen gezeur met in onsbalans raken, overchargen, balancers, BMS systemen, etc.

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Volgens mij een, zoals Peper dat zegt, een drop-in replacement:

www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1

Is dat een échte drop-in replacement? Dat wil zeggen: speciale procedure voor de eerste keer opladen, daarna het laadprofiel in de MPPT-lader aanpassen en geen omkijken meer naar? Ik kan het haast niet geloven... :blink:

Dat vroeg ik me ook af , en kan ik er dan 4 of 5 parallel gebruiken na de 1 keer voorzichtig laden op 50A ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 16:19 #959484

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
3Noreen schreef :
Ze gaan lang mee. Je zult ze periodiek, ± om de drie jaar, misschien schoon moeten maken en als je dan bezig bent de cellen even individueel laden tot 3,65 volt. Dan ben je klaar voor de volgende 3 jaar.

3,65V als laadspanning wordt gebruikt om snel tot 3,4V celspanning te komen. Als je al met 3,65V wilt laden (wat kan) moet je het laden stoppen als je de celspanning van 3,4V hebt bereikt. 'Laden stoppen' betekent een laadstroom van 0mA. dan moet je balancer/limiters gebruiken die bij 3,4V alle stroom omleiden of bypassen. Dat wil zeggen je gaat dan 0,25V x 'de laadstroom' (zeg 5A) = 1,25W in de balancer limiter opstoken. Dat vindt Rooseboos echt niet goed!
Laad je tot een maximum van 3,4V (per cel) dan wordt de stroom bij 3,4V 0mA (komt uit het meetlab) en hoef je geen vermogen te dissiperen in de balancer/limiter. Sterker nog, de ingangsstroom naar de laad converters gaat zich herverdelen over de cellen die de 3,4V nog niet hebben bereikt en de cellen die nog niet 'vol' zijn krijgen de laadstroom van de volle cel 'erbij'.
Bij een individuele cellader laad je altijd tot het optimum, mogelijk wel 60 jaar lang... :ohmy:

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 12 juli 2018 18:00 #959516

3noreen heeft het niet over altijd tot 3,65V laden. Hij doelt op het periodiek balancen. Ik weet niet of dat mogelijk is. Dan moeten de accu’s open om bij de losse cellen te komen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 13 juli 2018 09:58 #959697

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Only Fools Rush in schreef :
3noreen heeft het niet over altijd tot 3,65V laden. Hij doelt op het periodiek balancen. Ik weet niet of dat mogelijk is. Dan moeten de accu’s open om bij de losse cellen te komen.

Volgens mij heeft 3Noreen 4 losse 300Ah Winston cellen (gele 'Lego' blokken). Hij hoeft ze dus niet 'open' te maken. Jij hebt 4 losse, zwarte 'Sinopoly' cellen, alleen daar staat geen 'Sinopoly' op. De zwarte kunststof behuizing was het handelsmerk van Sinopoly.

Het balancen is niet meer dan alle cellen op op een gelijke spanning brengen. De capaciteit van de cellen kan nog niet worden beïnvloed. Zouden alle cellen een identieke capaciteit hebben, dan is balancen overbodig, ze zijn allemaal bij een gelijke spanning 'vol' (of op 100% SOC) Dat is relatief want een cel van 10Ah is bij een celspanning van 3,4V vol en op 100% SOC en een cel van 180Ah is ook vol bij 3,4V. Vanuit de balanceer theorie zouden deze 2 cellen dan in balans zijn omdat ze dezelfde spanning hebben. Jij hebt met de 'blauwe cellen' ervaren dat je er veel moeite voor moet doen om cellen van ongelijke capaciteit in balans te krijgen als je ze serieel laadt.

Zouden cellen 'verouderen', dan daalt hun capaciteit en als er dan een verschil in capaciteit ontstaat krijg je bij serieel laden een probleem want de cel met de laagste capaciteit, die het eerste vol is, wordt overladen en wordt warm en gaat uiteindelijk stuk. Nu verouderen LFP cellen maar heel weinig (anders kun je ook nooit aan de 6000 cycli komen) en het probleem van het ontstaan van verschil in capaciteit is daarmee niet groot. Het periodiek opladen tot 3,65V per cel kan de veroudering en teruglopen in capaciteit niet 'resetten' (in het meetlab met jouw oude blauwe cellen uitgeprobeerd) en is misschien geldig voor alle andere Li-ion cellen (en voor NiCad en NiMH cellen), maar zeker niet voor LiFePO4 cellen.

Er wordt niets effectief gebalanceerd als je de cel tot 3,65V oplaadt, je helpt de cel wel even over de 3,4V maar dat heeft geen enkel nuttig effect. Net zoals het initieel laden tot 3,7V of 3,8V (zoals Winston nog steeds aanbeveelt). Nu moet ik zeggen dat de Winston LiYFeO4 cellen heel goed (en misschien zelfs beter dan de LiFePO4 cellen van andere merken) tegen overspanning kunnen (eigen ervaring op mijn boot). Deze cellen zullen van deze mishandeling dus het minst lijden.

Samenvatting van het bovenstaande verhaal:
Cellen die individueel tot 3,4V worden geladen zijn altijd 'in balans' ook al hebben zij een onderling verschillende capaciteit.
Periodiek laden tot 3,65V geeft geen verbetering van de capaciteit van de cellen (komt uit het meetlab). Periodiek tot 3,65V laden geeft daarmee ook geen verbetering van de onbalans (=capaciteitsverschil tussen de cellen). Periodiek laden, net als initieel laden met een hogere spanning is nutteloos.
Verschil in celspanning bij serieel laden ontstaat door verschil in capaciteit van de cellen onderling. Dit verschil ontstaat alleen als de cel(len) bijna 'vol' zijn (resultaat uit het meetlab). Als bij serieel laden de cel met de laagste capaciteit vol is, dan blijft de laadstroom door de serieschakeling lopen om de andere cellen (nog niet vol) op te laden. De cel met de laagste capaciteit wordt dan overladen en kan daaraan stuk gaan. Wil je dat niet, dan moet je per cel een balancer/limiter gebruiken die de laadstroom omleidt om de reeds 'volle' cel heen.

Laad je de cellen individueel met een maximum van 3,4V ben je van al het bovenstaande ges*******r af! Het individueel laden gaat het makkelijkst bij 'losse' cellen. Die hoeven dan niet te worden geselecteerd op een gelijke capaciteit (en zijn alleen daarom al een stuk goedkoper!).

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 10:06 door Peper. Reden: iets ingekort, met 1 woord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 19 jan 2019 13:03 #1014066

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Even een update over onze vroegtijdig falende Beaut 100Ah AGM accu's: het mysterie dat ook een tweede batch bij ons aan boord binnen 1 jaar vroegtijdig in spanning inzakt is alleen maar groter geworden.

Ik heb de twee accu's naar de importeur in Steenbergen gebracht, ze hebben daar de accu's onder 30A belasting aan een capaciteitstest onderworpen: beide accu's kwamen goed uit de test, één zelfs boven de nominale capaciteit! Op mijn verzoek hebben ze de test nogmaals uitgevoerd (met soortgelijke uitslagen) en de testresultaten naar me gemaild (zie bijlagen).
Naar mijn idee is er goed getest en is er vooralsnog geen reden om aan de uitkomsten te twijfelen.

1. Als de accu's bij ons aan boord niet volledig werden geladen of juist werden overladen (gassen) hadden de accu's hieronder geleden en was dit teruggekomen in de testuitslagen in de vorm van significante capaciteitsafnames. Dat blijkt dus niet het geval te zijn. Vanwege de problemen met de eerste batch hebben we het laden en ontladen regelmatig nauwkeurig in de gaten gehouden (zie eerdere posts) en ons er ook bij de nieuwe batch van vergewist dat onze Mastervolt lader de optimale laadspanningen (volgens de specificaties van de fabrikant) aanbood in de verschillende fasen. Een probleem in onze installatie aan boord leek me daarom niet waarschijnlijk en dat lijkt dus bevestigd te worden door de test uitslagen.

2. We hebben van forumlid Peper fiscaal afgeschreven 95Ah AGM telecom UPS accu's gekregen waarmee we onze zomertochten naar en rond de Kanaaleilanden en ook de najaarstochten probleemloos hebben gevaren. Ook deze winter geven deze AGM accu's van zo'n vijf à zes jaar oud geen enkel probleem, ze gedragen zich zoals je van AGM accu's mag verwachten. Ook hierdoor lijkt een probleem in onze installatie aan boord uiterst onwaarschijnlijk zo niet uitgesloten.

Blijft de vraag waarom de Beaut AGM's bij ons aan boord tot twee maal toe faalden. De importeur had ook geen idee. Ze hadden wel eens klanten gehad met een onontdekte lekstroom die hun accu's leeg trok, maar die hadden geen shunt (A en V meting) en continue float lading zoals bij ons. En ook dan zou de ontstane schade uit de capaciteitsmetingen zijn gebleken.

De leverancier heeft (ws in overleg met de importeur) besloten ons tegen transportkosten een nieuwe set 100Ah Beaut AGM's toe te sturen. Dat is een sympathiek gebaar, maar daarmee is het mysterie uiteraard niet opgelost. Alleen een destructieve test (open maken) van de falende accu's kan misschien aan die kant nog wat informatie toevoegen, maar ze hebben eerder aangegeven dat ze dat niet doen en het gaat na de capaciteitsmeting ws ook niet alsnog gebeuren (accu's zijn wel bij hen gebleven).

Wij hebben inmiddels besloten om - ondanks onze goede ervaringen met de leen AGM's van Peper - voor de service accu's op LiFePO4 accu's over te stappen. Voor geïnteresseerden hebben we dus twee splinternieuwe Beaut 100Ah AGM accu's (evt. met Cristec lader) in de aanbieding, maar dat zullen we in de daarvoor bestemde rubriek posten.




Bijlage:

Bestandsnaam: 180848-1.pdf
Bestandsgrootte:286 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: 180849-1.pdf
Bestandsgrootte:299 KB
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 jan 2019 14:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 10 aug 2022 09:04 #1413541

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1745
Met veel belangstelling net dit wat oudere draadje doorgelezen. Aanleiding: ik heb net als Hans V nu voor het tweede achtereenvolgende jaar AGM accu’s die van het een op het andere moment niet meer presteren.

Het gaat bij mij om 4 stuks Victron 100Ah AGM Super Cycle accu’s.

De vorige set heb ik in juli 2020 geïnstalleerd. In juli 2021 zakte de spanning ineens onder de 11 volt en deed bijvoorbeeld de koelkast het niet meer. Dat was bij een SOC van zo’n 85%.

Zonder enige discussie van de leverancier nieuwe accu’s gekregen.

Gister, precies hetzelfde verschijnsel. Volgens de BMV 702 een SOC boven de 90%, 45 Ah ‘verbruikt’. Ineens spanningsval.

Ik heb een aparte startaccu, aparte accu voor boegschroef en ankerlier. Beide van 2015 en prima functionerend. Hebben allebei hun eigen Mastervolt ladertje.

De AGMs zijn puur service accu’s. Worden geladen door Victron Multiplus 12/1200/50 of door de dynamo. En soms een beetje door mijn wegneembaar zonnepaneel.

Ik monitor de accu’s (bijna) obsessief. Nooit overspanning bij laden, nooit meer ontladen geweest dan 65% SOC (dat was vorige week na drie dagen mooring Poole Harbour).

Kortom: ga er vergelijkbaar mee om als Hans V beschreef.

Na de vakantie weer contact met leverancier. Maar ik ga weer terug naar lood-zuuraccu’s. De vorige deden dienst van 2015-2020. Totdat ik ze zelf om zeep hielp door de koelkast twee weken aan te laten terwijl ik vergeten was de acculader aan te zetten…. De elektrische installatie is sindsdien niet gewijzigd, behalve de toevoeging van het zonnepaneeltje.

Bij de vorige set veel info gedeeld met leverancier en ook prettig contact gehad. Maar een verklaring nooit gevonden.


www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 10 aug 2022 09:05 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 10 aug 2022 11:48 #1413576

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ook victron accu's zijn geen victron accu's maar misschien wel ge-rebrande beaut accu's. Zeker is dat victron geen batterij fabriek is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl