Koko schreef:
i] maar waar reageert de laadregelaar van de dynamo dan op?[/i]
De generator meet, vrijwel altijd, de spanning van de accu die via het draadje dat via het contact naar (het lampje) van de regelaar gaat.
Een stroompjen, net genoeg voor de bekrachtingsstroom, gaat zo door de maximaal open staande regelaar.
Draait de generator eenmaal genoeg toeren, dan ontstaat evenwicht tussen accu spanning en generator spanning en komt de stroom voor de regelaar vanaf de generator, het lampje dooft omdat aan beide zijden gelijke spanning staat.
Omdat de regelaar direct op de accu meet, kan zonder verder gedoe een scheidingsdiode in het laadstroom circuit gezet worden.
Soms (bij mij) is het stroompje door het lampje net niet genoeg om de generator in gang te brengen bij het stationair toerental. Dan gaat het alarm.
Niets verontrustends, even een beetje toeren erbij en weer terug naar stationair en de generator werkt.
De laadstroom wordt zover opgevoerd tot de accu spanning via het contact op de maximaal ingestelde waarde van de generator komt. Dit is doorgaans 14,2V. Nooit te hoog, genoeg om de accu op een peil te brengen dat de lading voldoende is voor zeer lange levens duur.
Die hoger ingestelde spanningen van van die opgevoerde generatoren kunnen voor wat risico zorgen van overladen.
Wat is het gebruiksverschil tussen 98% lading en 102% lading? En hoe wordt die 100% vastgesteld??? Door de verkoper van opgevoerde generatoren?
Die 14,2 V is altijd genoeg en veilig, daarmee bereik je de langste levensduur van de accu.
De instelspanning van de generator is vrijwel nooit instelbaar op de regelaar zelf, maar wanneer je een diodetje op de ingang van de regelaar kunt zetten wordt de accuspanning hoger.
Een boot lijkt altijd te weing ruimte te hebben.
Wat Lodewijk stelt, een zo klein mogelijke startaccu is een kleine prijs, volume en gewicht.
Dat is dan weer beschikbaar voor de huishoud accu.
En een huishoudaccu met een flinke overmaat aan capaciteit kan heel plezierig zijn, vooral op sombere dagen.
Daar is overcapaciteit geen misser.
Iets mis met de kleine startaccu, geen probleem, omdat de huishoud accu veel groter is kan daar ook moeiteloos de startstroom door geleverd worden.
Een, totaal gescheiden, startaccu blijft wel een noodzaak wanneer de huishoudaccu leeg is en je wit stroom gaan draaien.
Maak nooit méér accu banken dan absoluut nodig is. Zorg dat ze allen een eigen draad van gelijke lengte naar + en - bevestiging hebben.
Ze blijven dan alle gelijk geladen, ieder levert een gelijk deel van de stroom. Is er één cel in één van die accu´s stuk, dan ontkoppel je die heel makkelijk.
Accu´s uit dezelfde batch is helemaal niet verkeerd, maar nodig is het ook niet.
Ze behoren zoveel als mogelijk gelijk te zijn, maar overdrijf het niet.
Een 20Ah en 200Ah in dezelfde batch is een beetje raar, maar 110Ah en 120Ah kan zonder gevaar in dezelfde, goed aangesloten, bank.
Iedere accu neemt/levert de bij de capaciteit horende stroom aan het net.
Ze staan allemaal op dezelfde spanning en nemen/geven op die spanning.
Ik heb 3 identieke accu´s goed parallel en daar meet ik soms de stroom per accu, die verschilt iets.
Bij 45A uit de generator laden de accu´s niet alle drie 15A, dat varieert zo´n 3A.
Iedere accu bepaalt zelf z´n afname/afgifte om de gezamelijke spanning op peil te houden
Geen van de drie accu´s heeft een voorkeur.
Ik meet dat soms om, lang voor het kritisch wordt, te ontdekken welke accu het eerst de pijp aan maarten gaat geven.
Wanneer er één duidelijk van het gemiddelde afwijkt wordt er wat vaker naar gekeken.
De aan slijtage onderhevige cel wordt dan lange tijd vóór hij echt OP is ontdekt.
Wanneer dat bij twee jaar is wordt één accu vervangen, bij 10 jaar levensduur worden ze alle vervangen.
Accu´s om beurten gebruiken is vaak een reden dat ze een korte levensduur geven.
Je hebt een zekere behoefte aan stroom, door één accu geleverd is die stroom hoger dan door meerdere, dat is slijtage voor de accu, dat doe je dan drie keer achter elkaar, waarbij je moet opletten dat je niet te diep ontlaadt, geldt dat voor alle accu´s.
Zet je er drie parallel, dan is de stroom per accu maar 1/3 en de slijtage evenredig minder en je hebt geen omkijken ernaar.
Het geen omkijken hoeven te hebben is ook een goede reden voor overcapaciteit en lange levensduur.