koko schreef :
Hans, het blijft gek dat bij jou de accu’s zo snel verrot zijn. Zelden lees je hier dat iemand die nauwkeurig en goed gedocumenteerd om gaat met zijn accu’s deze problemen heeft. 9 van de 10 keer mensen die van toeten noch blazen weten als het om accu’s gaat.
Ja, wij staan vooralsnog ook voor een raadsel. Accu’s worden meestal vermoord en sterven niet zomaar vroegtijdig heet het. Je zou zeggen dat een Mastervolt lader en Victron MPPT controller een AGM tevreden zouden moeten kunnen houden en reconditioning niet nodig is, zeker niet bij zulke nieuwe accu’s. Bij jouw AGM had het ook geen meetbaar effect als ik je goed begrijp.
Het kan natuurlijk dat de Beaut accu’s niet geweldig zijn, maar twee teleurstellende ervaringen van ons zijn veel te weinig basis om die conclusie te kunnen trekken. Bovendien lijken problemen met AGM accu’s ook bij andere merken op te treden. Ik zoek naar de gemeenschappelijke factor (als die er is).
Regelmatig ankerlier gebruik? Daar zouden AGM’s goed tegen moeten kunnen.
In de haven continu aan de walstroom en solar (en dus veel in float fase)? Zoveel mogelijk vol houden is optimaal volgens de deskundigen.
Misschien dat langdurig motoren (wij hebben geen speciale laadcontroller tussen onze VP dynamo en accu’s) de accu’s laat gassen? Maar waarom lijkt onze Bosch AGM startaccu hier dan geen last van te hebben? En waarom duikt dit probleem dan niet bij veel meer AGM schepen op?
Misschien dat de Beaut leverancier dit keer wel met een inhoudelijke reactie komt. We gaan het zien.