Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Beaut AGM accu's?

Ervaringen Beaut AGM accu's? 03 apr 2018 09:58 #932081

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1188
Hi Hans, had je inmiddels al naar de dynamo kunnen kijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 28 mei 2018 21:02 #947475

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
Hoi Xander, ik zie je bericht nu pas. Ik heb de laadspanning van de dynamo niet recent gecontroleerd, maar omdat onze Bosch AGM startaccu zonder problemen functioneert denk ik dat het met die laadspanning nog steeds wel goed zit.

Dat kan ik van onze 2x 100Ah Beaut service accu's helaas niet zeggen. Nadat we een low voltage waarschuwing kregen tijdens een tocht waarbij zowel onze koelkast als onze navigatie (incl. stuurautomaat bij redelijk getrimde boot) aan stond heb ik e.e.a. onderzocht.

De CCA (cold cranking amps) test doorstonden de accu's (parallel geschakeld) prima, maar de capaciteit van de AGM accu's lijkt na 1,5 (lang) seizoen ernstig teruggelopen. Bij slechts 8,5 verbruikte Ah (van de 200Ah:2=100Ah in theorie beschikbare capaciteit) zakte het voltage in naar 11.20V... Bij afschakeling van een grote verbruiker zoals de koelkast herstelt het voltage zich tot boven de 12V, maar we gaan er niet op wachten tot ook de stuurautomaat en kaartplotter al teveel Amperes trekken.

De accu's staan in de haven zomer en winter aan de lader (overwegend float) en worden tijdens het varen mede dankzij onze zonnepanelen nooit serieus ontladen (en zeker niet onder de 60% SOC c.q. 40% DOD). Met onze shunt en accumonitor kunnen we het verbruik en laadproces redelijk nauwkeurig volgen.

De instelling van de Victron MPPT controller en Mastervolt MassCombi lader staan ingesteld voor AGM accu's (en volgens de specsheet van de Beaut accu's). Metingen met de multimeter en het display van onze shunt geven aan dat deze voltages ook worden aangeboden. Theoretisch worden ze dus vrij ideaal behandeld. Het is mij een raadsel waarom de accu's in zo'n korte tijd zoveel capaciteit zijn verloren.

Een medewerker van een watersportwinkel met een achtergrond in de autobranche beweerde dat AGM's af en toe even flink op hun donder zouden moeten krijgen omdat ze anders 'lui worden'. Nu ankeren wij regelmatig en lijkt de ankerlier (1000W) mij ook al een aardige belasting, maar op zijn advies de motor ook maar eens op de service accu's gestart. Maakt vooralsnog geen verschil.

Ik ben tot nu toe niet onder de indruk van onze 100Ah Beaut AGM's (zacht uitgedrukt). De leverancier maar weer eens contacten. Vorige keer kregen we twee nieuwe accu’s bezorgd maar geen reactie op onze inhoudelijke vragen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 mei 2018 05:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 08:32 #947569

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9218
bijzonder.
Wij hebben exact gelijke ervaring met agm accus van varta ook na 2 jaar uit de boot geschroefd.
Dacht dat het aan verkeerd laden lag. heb er hier een draadje over geopend. Maar daar kwam geen eenduidig antwoord op het wel of niet verkeerd laden... Heb er nu weer conventionele accus in geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 08:38 #947570

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1188
Hi Hans,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had inmiddels de knoop doorgehakt en heb inmiddels een 200Ah AGM accu van Amperewinkel aangeschaft. Enerzijds ben ik nu wel een beetje bang door jouw verhaal. Van de andere kant lees ik dat het bij Varta dus kennelijk ook voorkomt...

Ik lees ook op verschillende plekken dat AGM accu's niet van vorst houden. Houd jij de accu's in de winter aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 09:16 #947581

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3861
Hans V schreef :
Een medewerker van een watersportwinkel met een achtergrond in de autobranche beweerde dat AGM's af en toe even flink op hun donder zouden moeten krijgen omdat ze anders 'lui worden'. Nu ankeren wij regelmatig en lijkt de ankerlier (1000W) mij ook al een aardige belasting, maar op zijn advies de motor ook maar eens op de service accu's gestart. Maakt vooralsnog geen verschil.

Maar wat wordt er bedoeld met "op hun donder krijgen"? Flink ontladen of flink opladen? Mijn vorige (Optima) AGM akku vertoonde ongeveer hetzelfde gedrag na evenzo weinig tijd. Ik heb dat steeds geweten aan de laadspoel van de buitenboordmotor die het voltage, ook bij volle akku, boven de 15 volt liet oplopen, waardoor de akku gaat gassen. En dat moet eigenlijk niet bij een AGM, omdat je die niet kunt bijvullen. Dus pas wel op met dat "op zijn donder geven".
Inmiddels heb ik een andere gelijkrichter op de motor en een andere akku (wederom Optima YellowTop) en de akku is (na een jaar) nog in uitstekende conditie. Ik ben benieuwd hoe dat op de lange termijn gaat uitpakken.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 10:36 #947605

Sinds afgelopen winter heb ik 2 X 180AH AGM accu, gekocht bij accu Flevoland. Ik probeer zoveel mogelijk onder de 10% belasting te blijven. We gebruiken met enige regelmaat een electrische waterkoker, vrijwel uitsluitend met de motor bij. DIt levert dat een belasting op van tussen de 25 en 45 A, afhankelijk van het motor toerental. De boot ligt nu niet aan de walstroom in de Spaanse Ria's maar wordt volledig op peiil gehouden door zonnepanelen met Victron MPPT controllers, ik doe verslag van het verloop.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 12:01 #947621

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Sailing camelot: Welk merk agm accu?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 15:07 #947666

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3504
groom schreef :
bijzonder.
Wij hebben exact gelijke ervaring met agm accus van varta ook na 2 jaar uit de boot geschroefd.
Dacht dat het aan verkeerd laden lag. heb er hier een draadje over geopend. Maar daar kwam geen eenduidig antwoord op het wel of niet verkeerd laden... Heb er nu weer conventionele accus in geplaatst.
Hier hetzelfde met victron AGM.
Heb ze na nog geen twee jaar vervangen door.....weer victron agm.
Ik ging er van uit dat een te lage laadspanning van acculader en van de zonnepanelen de oorzaak was.
Lader is vervangen, zonnepaneel lader is anders ingesteld.
Nu het beste er maar van hopen :dry:

Op zn donder geven is volgens mij een beetje onzin.
Victron claimt volgens mij tot 12jaar standby levensduur. Dan wordt er helemaal niets met de accus gedaan behalve vol houden.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 15:18 #947669

dolder schreef :
Sailing camelot: Welk merk agm accu?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De semi tractie AGM's. Voor mij was ook de service belangrijk. Omdat ik ze parallel wilde schakelen heeft hij specifiek twee accu's uit dezelfde batch besteld voor mij.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 21:01 #947760

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
XanderB schreef :
Hi Hans,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had inmiddels de knoop doorgehakt en heb inmiddels een 200Ah AGM accu van Amperewinkel aangeschaft. Enerzijds ben ik nu wel een beetje bang door jouw verhaal. Van de andere kant lees ik dat het bij Varta dus kennelijk ook voorkomt...

Ik lees ook op verschillende plekken dat AGM accu's niet van vorst houden. Houd jij de accu's in de winter aan boord?

Ik weet niet of de concrete voorbeelden die er hier op het forum zijn van AGM accu's die (zeer) voortijdig de geest geven je bang moeten maken. Het is nog lang geen goede steekproef om eenduidige conclusies over AGM accu's aan te verbinden. Mogelijk gaat er bij de probleemaccu’s toch iets fout bij het laden, hoewel ik na twee voortijdig versleten sets wel eens zou willen weten wat dat dan zou kunnen zijn.

Wij houden onze AGM accu's ook in de winter aan boord, maar ze liggen dan continue aan de lader (dus volledig geladen). Zegt jouw bron iets over de SOC (State of Charge) tijdens vorst? Ik weet niet beter dan dat volledig geladen lood-zwavelzuur accu's vorstbestendig zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 07:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 21:11 #947763

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
PvO schreef :
Op zn donder geven is volgens mij een beetje onzin.
Victron claimt volgens mij tot 12jaar standby levensduur. Dan wordt er helemaal niets met de accus gedaan behalve vol houden.

Ik vond het ook een vreemd verhaal, maar de medewerker leek verder goed op de hoogte. Een korte, hoge ontlaadstroom en dito laadstroom zou iets met de rasters of platen doen waardoor de capaciteit toe zou nemen. Hij kende voorbeelden waarbij opgegeven AGM accu's weer tot leven kwamen. Ik heb geen idee of en hoezeer de levensduur van de accu hierdoor verkort wordt en kan ook niet beoordelen of het een broodje aap verhaal is. Bij onze AGM's werkt het vooralsnog niet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 07:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 29 mei 2018 22:28 #947774

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
groom schreef :
Heb er nu weer conventionele accus in geplaatst.

Na een geëxplodeerde startaccu is ons enthousiasme voor conventionele accu's aan boord behoorlijk afgenomen. Anders zouden die bij ons ook weer in beeld komen.
Het (veel betere) alternatief is LiFePO4, maar daar hangt een heel stevig prijskaartje aan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 07:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 05:35 #947789

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3504
Bij mij was de oude situatie als volgt:
- 3x victron AGM 12V90Ah
- Sterling acculader max laadspanning 14,2V - 20A
- Victron MPPT solar charger voor 80Wp paneel
- Victron BMV 600

De victron MPPT was wat betreft laadspanning en float tijd aan de lage kant afgesteld.
Dit had ik gedaan omdat ik bang was de accus te overladen en zo vocht te verliezen.
Dit resulteerde in de vakanties dat er meerdere perioden (3-4dagen) voorkwamen waarin de accus ergens tussen 80 en 90% werden geladen.

Ik hoop dat het bovenstaande de oorzaak is geweest van het vroegtijdig overlijden van mijn accu set.

De nieuwe situatie is als volgt:
- 2x victron AGM accu 12V90Ah
- Victron lader temp gecompenseerd van 30A
- een extra zonnepaal van 60Wp met eigen victron MPPT
- nieuwe BMV 702 met temp sensor.

De BMV geeft de accu spanning en temperatuur door aan de beide MPPT regelaars.
Deze regelaars passen hierop de laadspanning aan.
Ook heb ik de spanning verhoogd naar 14,55V (het gemiddelde van de door Victron aanbevolen laadspanning 14,4-14,7V.
Deze kan als gevolg van een lage temperatuur oplopen tot wel 15V.

Door het extra paneel bereikt de accu elke dag (als de zon een beetje wil schijnen) rond de middag de 100%.

Als ik de boot niet gebruikt schakel ik de panelen uit en houd de accu lader de accus op een storage spanning van 13,2V.

Ik hoop dat het bovenstaande voldoende is om wat langer met de accus te doen.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 06:55 #947803

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6397
Ik ben zeer tevreden over onze AGM accu's. Zitten er nu ik meen 4 jaar in (2 x 120 Ah service). Het enige wat ik heb om de 'ontlading' te meten van die dingen zijn die ledjes die Dehler gebruikte. Een stuk of 12 waarvan de laatste 3 rood. Waar ik in het verleden (1x90 Ah) na 12 uur varen met alles aan (ook verlichting in de nacht) op de helft van de ledjes zat en stroom moest gaan draaien, heb ik nu nog geen enkel moment anders gezien dan alle ledjes. Ik twijfel zelfs of ze nog wel uit kunnen. De tip die wij kregen was dat die dingen het liefst altijd weer zo vol mogelijk zijn. Dat doen we dus ook, weliswaar nog ouderwets aan de walstroom.

Voordeel is wel aan boord bij ons dat we van 1 x 90 met max 50% ontladen naar 2 x 120 zijn gegaan met theoretisch 80% ontladen. Grofweg van 45 Ah naar 170 Ah aan capaciteit. Daarbij is de isotherm vervangen voor een compressor koelkast. Ook hebben wij zeer beperkt electronica en gadgets aan boord die stroom verbruiken.

Mijn gedachte was dus 'overcapaciteit' en vol houden die dingen, blijkt te werken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 07:07 #947811

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11694
Hans, het blijft gek dat bij jou de accu’s zo snel verrot zijn. Zelden lees je hier dat iemand die nauwkeurig en goed gedocumenteerd om gaat met zijn accu’s deze problemen heeft. 9 van de 10 keer mensen die van toeten noch blazen weten als het om accu’s gaat.

Ik vind het advies vreemd. Vlot leeg trekken en vlot laden geeft bij mijn weten kromme platen en electrolyt dat overstuur gaat. (Kort door de bocht geformuleerd).
Zou een Ctek lader (of een ander merk)met zijn reconditioning stand iets kunnen betekenen voor jou accu’s. Dan maak je ook gebruik van een hogere laadspanning, maar dan stevig onderbouwd door de engineers van Ctek. En het proces verloopt gecontroleerd vanuit de lader.
Ik heb met de reconditioning stand succes gehad met natte accu’s. Op mijn huidige AGM wel toegepast, maar niet kunnen constateren of het echt wat opleverde. Die accu’s waren dan ook niet versleten. Hadden een onbekende tijd in de winkel gestaan, maar uitgebreide test gaf al aan dat de capaciteit niet was aangetast. Na de reconditioning van de AGM zelfde test nog eens gedaan. Zelfde capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 07:15 #947816

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6765
Hier ook tevredenheid met AGM.

4x 60Ah FIAMM AGM accu's, oorspronkelijk een periode dienst gedaan als backup voor servers en nu 6 jaar in dienst aan boord bij ons. En doen het nog uitstekend. Komt ook deels door de overcapaciteit denk ik. Zelfs met grotere overtochten (paar keer) zijn ze niet onder de 60% geweest en meestal komen ze niet onder de 70%

Wel belangrijk: uitgebreide datasheets erbij en de (oude) victron precies ingesteld naar de wensen van de fabrikant. Ook de hoogte van de float stand. Dat kan niet met elke lader.

Verder netjes zo veel mogelijk vol houden. Ik heb niet continu een lader er op hangen maar als ik aan boord ben, gaat de lader aan op de float stand.

'Op hun donder geven' geloof ik niet in bij AGM.
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 07:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 07:16 #947817

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11694
Beauty schreef :
Ik ben zeer tevreden over onze AGM accu's. Zitten er nu ik meen 4 jaar in (2 x 120 Ah service). Het enige wat ik heb om de 'ontlading' te meten van die dingen zijn die ledjes die Dehler gebruikte. Een stuk of 12 waarvan de laatste 3 rood. Waar ik in het verleden (1x90 Ah) na 12 uur varen met alles aan (ook verlichting in de nacht) op de helft van de ledjes zat en stroom moest gaan draaien, heb ik nu nog geen enkel moment anders gezien dan alle ledjes. Ik twijfel zelfs of ze nog wel uit kunnen. De tip die wij kregen was dat die dingen het liefst altijd weer zo vol mogelijk zijn. Dat doen we dus ook, weliswaar nog ouderwets aan de walstroom.

Voordeel is wel aan boord bij ons dat we van 1 x 90 met max 50% ontladen naar 2 x 120 zijn gegaan met theoretisch 80% ontladen. Grofweg van 45 Ah naar 170 Ah aan capaciteit. Daarbij is de isotherm vervangen voor een compressor koelkast. Ook hebben wij zeer beperkt electronica en gadgets aan boord die stroom verbruiken.

Mijn gedachte was dus 'overcapaciteit' en vol houden die dingen, blijkt te werken.

Gr Michel

Ik zou er eens een multimeter bijpakken. Die ledjes zeggen jou nu niks, want je weet niet wat ze aangeven. Zelf heb ik voor 2 euri per stuk 3 voltmetertjes besteld bij Alie en die op de accu’s gezet. Nog altijd een zeer primitieve vorm van controle, maar beter dan ledjes.
Overcapaciteit is ook mijn strategie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 07:22 #947819

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6397
@Koko,

Mijn amateuristische redenatie is de volgende. Als ik alle ledjes zie weet ik dat de capaciteit tussen de 100% en zeg 90% zit. Bij een lagere capaciteit zou ik een keer 1 ledje minder moeten zien, toch? Althans dat deed het de 20 jaar ervoor wel. Stel dat het 92% is in de haven na een week laden, en dan? Mijn Victron lader is er door de 'specialist' bij geïnstalleerd en 'hoort' bij deze accu's. M.a.w. ik heb gedaan wat ik meende te kunnen doen.

Wil ik weten dat het 92% is en niet 100%? Ja, wel als ik er eenvoudig 100% van kan maken. Niet als ik de boel weer moet verbouwen en 'fors' moet investeren.

Dus wat kan ik als ik zou weten dat het 92% is en niet 100% in de wetenschap dat ik al 4 jaar zeer tevreden ben en ik nog nooit minder dan alle ledjes heb gezien?

By the way, als de kachel aanslaat zie je wel degelijk de ledjes afnemen hoor als je het knopje indrukt. Het systeem werkt dus wel degelijk nog.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 07:31 #947828

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11694
Beauty schreef :
@Koko,
Dus wat kan ik als ik zou weten dat het 92% is en niet 100% in de wetenschap dat ik al 4 jaar zeer tevreden ben en ik nog nooit minder dan alle ledjes heb gezien?

By the way, als de kachel aanslaat zie je wel degelijk de ledjes afnemen hoor als je het knopje indrukt. Het systeem werkt dus wel degelijk nog.

Gr Michel

Kijk, dat schreef je er net niet bij: dat het apparaatje het zeker weten wel doet. Want inderdaad, 90 of voor mijn part 80% is ‘close enough for rock and roll’. Persoonlijk zou ik nog wel willen weten bij welk voltage er een ledje af gaat, maar dat is eeuuhhh.....persoonlijk natuurlijk. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 07:43 #947833

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
koko schreef :
Hans, het blijft gek dat bij jou de accu’s zo snel verrot zijn. Zelden lees je hier dat iemand die nauwkeurig en goed gedocumenteerd om gaat met zijn accu’s deze problemen heeft. 9 van de 10 keer mensen die van toeten noch blazen weten als het om accu’s gaat.
Ja, wij staan vooralsnog ook voor een raadsel. Accu’s worden meestal vermoord en sterven niet zomaar vroegtijdig heet het. Je zou zeggen dat een Mastervolt lader en Victron MPPT controller een AGM tevreden zouden moeten kunnen houden en reconditioning niet nodig is, zeker niet bij zulke nieuwe accu’s. Bij jouw AGM had het ook geen meetbaar effect als ik je goed begrijp.

Het kan natuurlijk dat de Beaut accu’s niet geweldig zijn, maar twee teleurstellende ervaringen van ons zijn veel te weinig basis om die conclusie te kunnen trekken. Bovendien lijken problemen met AGM accu’s ook bij andere merken op te treden. Ik zoek naar de gemeenschappelijke factor (als die er is).

Regelmatig ankerlier gebruik? Daar zouden AGM’s goed tegen moeten kunnen.
In de haven continu aan de walstroom en solar (en dus veel in float fase)? Zoveel mogelijk vol houden is optimaal volgens de deskundigen.
Misschien dat langdurig motoren (wij hebben geen speciale laadcontroller tussen onze VP dynamo en accu’s) de accu’s laat gassen? Maar waarom lijkt onze Bosch AGM startaccu hier dan geen last van te hebben? En waarom duikt dit probleem dan niet bij veel meer AGM schepen op?

Misschien dat de Beaut leverancier dit keer wel met een inhoudelijke reactie komt. We gaan het zien.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 07:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 10:23 #947897

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3861
Hans V schreef :
Misschien dat langdurig motoren (wij hebben geen speciale laadcontroller tussen onze VP dynamo en accu’s) de accu’s laat gassen? Maar waarom lijkt onze Bosch AGM startaccu hier dan geen last van te hebben? En waarom duikt dit probleem dan niet bij veel meer AGM schepen op?

Langdurig motoren, of motoren als de akku al volledig opgeladen is, is bij mij wel de vermoedelijke aanleiding voor het vroegtijdig versleten raken van de akku. Hans, hoe weet je dat je startakku er geen last van heeft? Die wordt immers veel minder ontladen en hoeft alleen maar kort veel startstroom te leveren.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 30 mei 2018 21:24 #948049

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2893
Eclips schreef :
Hans V schreef :
Misschien dat langdurig motoren (wij hebben geen speciale laadcontroller tussen onze VP dynamo en accu’s) de accu’s laat gassen? Maar waarom lijkt onze Bosch AGM startaccu hier dan geen last van te hebben? En waarom duikt dit probleem dan niet bij veel meer AGM schepen op?

Langdurig motoren, of motoren als de akku al volledig opgeladen is, is bij mij wel de vermoedelijke aanleiding voor het vroegtijdig versleten raken van de akku. Hans, hoe weet je dat je startakku er geen last van heeft? Die wordt immers veel minder ontladen en hoeft alleen maar kort veel startstroom te leveren.

Onze dynamo levert als het goed is 14V (door spanningsval scheidingsdiode ws minder, zal dat binnenkort weer eens controleren). Ik ga uitzoeken of die spanning nog gereguleerd wordt n.a.v. de start accu spanning. Tot nu toe heb ik me vooral op de service accu's gefocust.

Het druppellading voltage van onze Beaut accu's ligt volgens de specificaties op 13.6-13.8 Volt. Als de accu niet tegen de krappe 14 Volt van de dynamo kan wordt hij m.i. ten onrechte als zeer geschikte boot-accu verkocht. Het gros van de moderne zeiljachten heeft voor zover ik weet geen speciale spanningsregulator tussen dynamo en service accu's staan.

Of onze Bosch start accu niet ook in slechte staat verkeert weet ik inderdaad niet zeker. Bij de laatste CCA meting ben ik de start accu vergeten te testen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 21:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 07:08 #948088

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Je koopt een product dat na 2 jaar kapot is. I.p.v. dat je denkt dat product is klote, zoek je de fout bij jezelf en wil je hetzelfde product weer gaan kopen. De marketing heeft je wijsgemaakt dat agm de dubbele prijs van een loodaccu meer dan waard is dus kan de fout alleen bij jezelf liggen, want aan de accu kan het niet liggen. WTF. Rare mensen die bootjesmensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 07:35 #948102

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3861
Rob10 schreef :
Je koopt een product dat na 2 jaar kapot is. I.p.v. dat je denkt dat product is klote, zoek je de fout bij jezelf en wil je hetzelfde product weer gaan kopen. De marketing heeft je wijsgemaakt dat agm de dubbele prijs van een loodaccu meer dan waard is dus kan de fout alleen bij jezelf liggen, want aan de accu kan het niet liggen. WTF. Rare mensen die bootjesmensen.

Zo kun je redeneren, maar ik ga de goede reputatie van Optima niet in twijfel trekken doordat ik zelf één mindere ervaring heb en bovendien aanknopingspunten kan vinden die verklaren waarom het bij mij misging. Ik heb aanpassingen in mijn installatie gedaan en tot dusver gaat het naar 100% tevredenheid.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Beaut AGM accu's? 31 mei 2018 07:50 #948108

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Mooi dat het werkt. Je hebt in ieder geval weer wat bijgeleerd. Dat is nooit verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl