Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu?

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 16:51 #1243221

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Uurtje motorladen :50amps tegenover 1 liter/1kg diesel...
Is een 2e LFP bank van 100a geen idee ? das 4kg voor 100amps. Deze kan je gebruiken om de motor te starten en een tevens een nacht door te varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 17:40 #1243228

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6753
Jij hebt een dynamo met vaste magneten. Die is niet te regelen, dus Nordkyn oid kan je vergeten.
De simpelste oplossing is een 'weerstand' en een schakelaar in je motor-laadcircuit.

Stel je dynamo kan max 50A leveren. Je wilt dit beperken tot 40A bij een accuspanning van 12V (3V/cell) Dan moet je een weerstand gebruiken van R=U/I (14,7-12)/40 = 2.7/40 = 0.0675 Ω. Die weerstand kan je maken door bv een stuk 6mm2 koperdraad van 0.0675 * 6 / 0.0175 = 23m.

Dan kan je laden met de motor als je wilt, en je dynamo is beschermd. Moet je alleen wel met de hand schakelen.

Je kan ook eens zoeken naar spanningsregelaars voor windgenerators. Een windmolen heeft ook een dynamo met vaste magneten.

Je kan er ook op vertrouwen dat je BMS de laadstoom afschakeld als de accu vol is, dan kan het zonder schakelaar, dus alleen een extra lange draad op je dynamo. (Werkt/kan wel, maar een beetje :pinch: )

Nadeel van deze methode is dat je laadstroom terugloopt als je accuspanning oploopt. Maar in jouw usercase is dat geen probleem, als je de overkant maar kan halen.
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 18:00 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 18:13 #1243239

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Rooiedirk schreef
Je kan er ook op vertrouwen dat je BMS de laadstoom afschakeld als de accu vol is, dan kan het zonder schakelaar, dus alleen een extra lange draad op je dynamo. (Werkt/kan wel, maar een beetje :pinch: )

Klapt zo'n dynamo er niet uit als ie ineens 0A levert, geen stroom meer kwijt kan als of de BMS het laden stopt of de schakelaar "LIFEPO4 Laden via weerstand" "uit" staat of is dat geen enkel probleem?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 18:29 #1243244

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6753
Een normale standaard dynamo mag je inderdaad niet zomaar afschakelen. Bij zo'n vaste magneten dynamo is dat geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 18:44 #1243247

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Rooie Dirk: Zeker.
Je kan het vermogen beperken door het onderweg te dissiperen (koperdraad) of door het niet door te laten (een bijwerking van een trafo).

Het gaat mij niet om het laden, maar om de eenvoud.
Als ik de accu "los" hou, dat moet ik de bodem in de gaten houden en wat verzinnen voor als deze uitvalt. Diversie lagen in prioritering, zoals Yannick mij eerder met commetaar van Freek1970 mij eerder uitlegden.
Dat is motorzeilen op de dynamo, maar wel op een andere spanning.Dat vraagt ook weer een schakelaar.
En dit gebeurd als ik al 24 uur onderweg ben...

Als ik de dynamo er permanent bij hou, hoef ik niets te verzinnen. Moet ik alleen de dynamo en de dc-dc heel houden. Bij mij gaat dat gezien het geringe dynamovermogen op kruissnelheid (4-6, max 8A) waarschijnlijk vanzelf goed met mijn dc-dc 9A converter zonder interne temperatuur beveiliging.

Het zou ook een overweging kunnen zijn voor zeilers met grotere dynamo's, zoals jouw 50A voorbeeld.
Als je niet gaat voor maximum laden dan zou dc-dc met interne temperatuur beveiliging van de "smart 18A" ook goed kunnen werken, als je zeker weet dat 18A continue veilg is voor dit dynamovoorbeeld. En zeker goedkoper dan de "dure" regelaars. Die brengen hun geld wel weer op voor wie alles uit een grote dynamo wil halen (als je een 60 of 100A dynamo zou hebben in mijn voorbeeld; die ik dus niet heb).

Ik heb de afgelopen twee weken wel even moeten leren omdenken:
-niet aan de wal blijven hangen
-niet laden bij aankomst maar bij vertrek
-1 accu is ook niet simpel
-dynamo toch toevoegen als versimpeling, maar dan als "range extender"/support-dynamo ipv snelle oplader.

En dan ben ik aan de interne en/of externe bms nog niet toegekomen. Maar gelukkig is dit forum er daarvoor nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 19:05 #1243249

Die dynamospanning, hoe wordt die geregeld?
Door elektronica, of door er domweg een accu aan te hangen die hem wel begrenst?
Wat voor spanning geeft die dynamo onbelast?
Dat is erg belangrijk om te weten voor wat je er aan kan hangen als regelaar.
Je kan bijvoorbeeld ook naar een mppt gaan kijken als die spanning erg variabel is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 19:06 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 19:44 #1243260

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
nardus schreef :
Uurtje motorladen :50amps tegenover 1 liter/1kg diesel...
Is een 2e LFP bank van 100a geen idee ? das 4kg voor 100amps. Deze kan je gebruiken om de motor te starten en een tevens een nacht door te varen?

Op zich is twee LiFePo4's ook een goed idee, dat ik overwogen heb. Echter, de kosten zitten niet in de cellen, maar de rambam eromheen.

Mijn avontuur liep als volgt.
Booty 24 deze zomer gekocht met 90Ah service en 50Ah start. 24 + 17 kg; autonomy max 5 uur op autopilot.
Opgehaald uit Zeeland en lekker de hele zomer alle weekeinden mee gezeild op Marker- en IJsselmeer.
Verbazingwekkend goed in zowel licht als zwaar weer. Hoe verder, bijv naar UK of Wad.

100Ah Lithium, drop-in 1000 euro (en ik kende de consequenties nog niet).

100AH werd 150Ah werd 200Ah maar dan met 24Ah AGM start en vervolgens 200Ah met Startbooster en vervolgens 2x100Ah LifePo4 met fysieke switch als een soort fysieke SoC waarschuwing. Dat werd weer zwaarder en duurder.
Inlezen in december, Internet, FB, ZF, etc. Inlog vernieuwd om te kunnen reageren (bij deze). Toen kwam de periferie erbij. Misschien eerst de periferie met 100Ah en dan kijken of dit voldoende is.
Conclusie: zonder eigen kennis van LiFePo4 en van de eigen systeemintegratie moet je het niet doen.
Zelfbouw kan dan ook. Verbazingwekkend weinig componenten in de "accubak". Bij zelfbouw zijn de Ah's niet meer de kostenbeperking maar de periferie.

Vervolgens komt de inkoopgroep voorbij, waar toevallig ook een kennis aan mee doet. Cellen betaalbaar, groepskennis en ervaring LifePo4 te over, maar ook enkele met een enkele accu met ervaring.

2x100Ah vs 280Ah met startbooster: vanwege dubbele bak, dubbele bms, etc even zwaar.
een 50% alarm kan ik ook wel fysiek maken met een warning.
En, ik geloof niet in redundantie met gelijke componenten (en ook nog zelfde batch etc) als je die ook nog eens om en om gaat gebruiken. Zeker niet als de techniek ook nog niet helemaal foolproof en volwassen is. Dit lijkt op je baterijen in je zaklamp om en om gebruiken en toch verrast worden door het donker.
Nu: LifePo4, dynamo, startbooster backup.
Ook als de dc-dc 9A toch zou uitvallen, alsnog mijlen verder dan zonder (Yannick, Freek1970).
En jouw inkoopactie heeft wel het beslistempo bepaald en daarmee het denken versneld.

50A voor een liter.
Zo'n dynamo heb ik dus niet: 4A bij 1500rpm en 8A bij 2250rpm. Motor Farymann 18W, 7pk. Maar voor jullie in de lach schieten, ook maar 0,7l/uur! 25l tank; 10l jerrycan is 40uur autonomy en die probeer ik bij de LFP accu autonomy op te tellen als back-up en range extender (niet als oplader; ik kom evengoed met een lege accu aan).

Algemeen:
Tijdelijke autonomy (cruisers) hangt aan opslagcapaciteit: accu, dieseltank, afhankelijk van de lente van de reis.
Oneindige autonomy (off grid) hangt aan renewable energy (zonnepanelen) en buffercapaciteit: accu, afhankelijk van de zaagtand dag/nacht, wel/geen wind etc.
Vertrekkers zitten hier tussenin afhankelijk hun tussenstops.

Ik kon de accu en de dieseltank niet optellen en dat stond me tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 08 jan 2021 21:07 #1243293

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
It Paradyske schreef :
Die dynamospanning, hoe wordt die geregeld?
Door elektronica, of door er domweg een accu aan te hangen die hem wel begrenst?
Wat voor spanning geeft die dynamo onbelast?
Dat is erg belangrijk om te weten voor wat je er aan kan hangen als regelaar.
Je kan bijvoorbeeld ook naar een mppt gaan kijken als die spanning erg variabel is.

De dynamospanning van de alterator (linker pagina 4.2.1) op het vliegwiel (13, linksboven) is rpm afhankelijk (bovenste grafiek) en wordt middels de alterator regulator (links onder 4.2.2) geregeld naar 14.2-14.5V. Onder de amperes vs toerental.



De manual is voor de Farymann 15 / 18 / 32. De onderste lijnen zijn voor de 15/18 en de bovenste voor de 32 (meen ik).

Mijn plan is dus om de dc-dc aan de governor te hangen. Dus 14,2-14,-5 naar max 13,6V. De dc-dc beperkt de stroom tot 9A. Deze Orion Tr 9A beschermt alleen zichzelf niet.
Een dc-dc die ook zichzelf beschermt zou fijn zijn, zoals de Orion Smart, maar die kun je alleen niet terug regelen naar 9A (Kniest dacht van wel; Manual zegt niets en dit forum zegt: nee, kan niet)

Een dc-dc direct op de dynamo: ik heb er nog geen gevonden die mooi bij 16-28V naar max 13,6V past. Ik weet ook niet of ik op nog meer moet letten.





Daartoe ook dit schema bijgevoegd en een lijstje waarschuwingen.
Daarvan begrijp ik: als ik de dynamo niet aansluit op de accu dan gaat de governor kapot. Daar heb je dan ook geen last van?
Ik begrijp toch goed dat "regulator" en "governor" hetzelfde is?

Als je hem wel op de accu aansluit, dan moet de accu blijven lopen zolang de motor loopt. Betekent dat dat als de bms de accu uit zet, dat dan de motor ook uit moet?
En dat deze dan ook niet meer aan mag; ook niet met de start booster, want daarna gaat de governor stuk.
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 21:28 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 09 jan 2021 08:51 #1243345

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6753
Hm je dynamo lijkt ook gebruikt te worden als controle voor 'loopt de motor'. Je hele regulator vervangen kan wel, maar word een hele ingreep elektrisch gezien.
DC-DC ertussen lijkt dan eenvoudiger.
Volgens de manual kan je regulator dus stuk gaan als deze geen accuspanning 'ziet'. (Zal wel een goedkope van alie zijn :) ) Om te zorgen dat de regulator alijd een accuspanning 'ziet' kan je een de BMS uitgang via een weerstand en diode naar de regulator laten lopen.
Als de BMS dan het laden afschakeld heb je schijnbaar nog steeds een accu voor de regulator.

Als startaccu backup zou ik toch ernstig overwegen om eerst eens te proberen hoe gemakkelijk/moeilijk handstarten gaat.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 09:10 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 09 jan 2021 09:58 #1243352

Ik heb de schema's een beetje bestudeerd, lastig want slecht leesbaar, maar de essentie komt er nog net wel uit.
Die regulator is redelijk specifiek afgestemd op alle componenten lijkt het. De dynamo kan maximaal ongeveer 16A leveren, laten we daar van uit gaan.
De makkelijkste beveiliging is in dit geval denk ik toch een weerstand, zoals eerder ook al voorgesteld. Niet ideaal, maar wel praktisch en veilig.

Als je bij een lege LFP (12V) flink toeren draait en op 16A wilt begrenzen, moet je dus een weerstand van 2.2/16 (14.2-12)= 0.13 Ohm/ 50W nemen.
www.conrad.nl/p/ate-electronic...0-w-5-1-stuks-421421
Met wat draad kom je dan wel aan .13
Die zet je in de draad die van de regelaar naar de startmotor (en vandaar naar de accu) gaat.
Een schottky-diode is nog beter, mits goed gekoeld.
nl.rs-online.com/web/p/rectifi...AvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Handstart is sowieso handig, en zeker het proberen waard. Ik kon mijn Yanmar 2GM20 ook met de hand starten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 09:59 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 09 jan 2021 10:16 #1243356

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik kan het schema niet lezen, maar even een hersenspinsel:

Als je de permanent magneet dynamo (vermoedelijk 3 fasen?) met 6 zware diodes gelijkricht en vervolgens aansluit op een mppt van victron? Maximale laadstroom is dan in te stellen, en je input mag (afhankelijk van het model) 75 tot zelfs 250V zijn. Dan is het alleen even een kwestie van meten wat je dynamo spoelen onbelast aan spanning geven.

Maar ik kan in je schema niet helemaal terugzien of de dynamo nog ergens 'nodig' is voor bijvoorbeeld lopende motor indicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 09 jan 2021 11:18 #1243361

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
En als je nu de permanent magneet dynamo (met waarschijnlijk 3 wikkelingen voor 3 fasen) gelijk richt... en de -sterk toerental afhankelijke- spanning op vier wide range 3.3V DC/DC converters aansluit... dan kun je daarmee vier LFP cellen laden (in serie is dat 13.6V).
Bij vier 50W DC/DC converters neem je 200W op en dat komt neer op een laadstroom van 15A per cel of 15A voor de hele accubank. Bij 12V uitgangsspanning van de dynamo zal er dan 16,6666A lopen, iets wat de dynamo aan kan. Ben je bang dat dit toch teveel is, dan kun je er alsnog een weerstand tussen zetten.
Je hebt dan een 'ladend BMS met balancers' gekregen die bij een optimale laadstroom van 0,1c vier cellen in serie van 160Ah kunnen laden.
Die 160Ah cellen kunnen kortdurend (bij voorgloeien/starten) 480A aan startstroom leveren en dat is waarschijnlijk voldoende om de krukas rond te krijgen en je zult zelfs moeten uitkijken dat je startmotor niet doorbrandt. (de startmotor is berekend op een loodaccu met een veel hogere inwendige weerstand en die loodaccu komt niet aan die 480A)
Deze oplossing is vergelijkbaar met die van Yannick, maar met inbegrip van gebalanceerd laden. Je hebt dan ook geen regelaar voor je dynamo nodig (zoals Yannick ook aangeeft) en zelfs geen BMS. De cellen zijn beschermd tegen overladen ongeacht hoe lang je ook op de motor vaart.
Zonnepanelen aansluiten kan zonder een extra regelaar (een keerdiode is voldoende). Een walstroom lader aansluiten kan (dit kan de 'domste lader' zijn die je kunt vinden).
Wat je nog wel nodig hebt is een onderspanningsalarmering die aangeeft dat je accu leeg raakt en je 'stroom moet draaien'.
Ga eens na of dit een antwoord geeft op jouw problemen...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 09 jan 2021 12:34 #1243372

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
It Paradyske schreef
De makkelijkste beveiliging is in dit geval denk ik toch een weerstand, zoals eerder ook al voorgesteld. Niet ideaal, maar wel praktisch en veilig.

-Naar een 12 v elektrische deken als weerstand leiden is niet zo gek met dit weer!

Ik vraag me beetje af of het niet slim is toch een kleine lood zuur of yellowtop loodzuur als startaccu te gebruiken ik denk dat dit kleine dieseltje aan 38 ah zat heeft. Van daaruit een battery 2 battery oplader om het lifepo4 pakket op te laden ben je er ook. Wel tegen een penalty van 12,6 kg.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 12:40 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 09 jan 2021 14:48 #1243397

freek1970 schreef :
It Paradyske schreef
De makkelijkste beveiliging is in dit geval denk ik toch een weerstand, zoals eerder ook al voorgesteld. Niet ideaal, maar wel praktisch en veilig.

-Naar een 12 v elektrische deken als weerstand leiden is niet zo gek met dit weer!

Een elektrische deken met een weerstand van 0.13 Ohm? Da's 100A x 12.8V = 1.28kW.
Da's wel een heul warme deken....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 10 jan 2021 22:21 #1243721

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Dank voor jullie antwoorden en ideeen. Ik heb de draajes nog eens doorgelezen, terzijde gelegd en geprobeerd bij de kern te komen.
Een "happy" schetsschema gemaakt en mijn oplossingen bekeken voor als iets "unhappy" wordt.

De belangrijkste afslag die ik genomen heb is om de startaccu op te offeren. De 8kg van de kleinste 24Ah accu (manual zegt minimaal 36AH, maar dit zou kunnen) die is bij de Lifepo4 cellen gevoegd.
In alle schema's zijn er minimaal twee accu's waarvan altijd nog 1 loodaccu.

Geen startaccu; dynamo opladen weglaten.
Voor de eenvoud had ik het laden onderweg met de dynamo ook opgeofferd. Daarvoor moet je de SoC in de gaten houden en de non-prio's afschakelen (zoals Freek1970 en Yannick schreven).

Motor loopt signaal nodig?
Hoe sluit ik de regulator aan, als ik deze niet (ladend) op de LFP aansluit?
@Rooiedirk schreef: Om te zorgen dat de regulator alijd een accuspanning 'ziet' kan je een de BMS uitgang via een weerstand en diode naar de regulator laten lopen.
Uitval LFP:
In het geval de BMS de LFP afschakeld, waar haal ik dan die accuspanning vandaan? Direct van de LFP (die na cut-off nog steeds een voltage af kan geven)?
Na het starten heeft de motor de dynamo helemaal niet meer nodig anders dan het 'loopt de motor' signaal?
Idem dus, voor het starten met de startbooster. De LFP is dan uit. Maar geeft nog wel dit signaal?

Motor loopt signaal altijd aan?
Boven houden we de regulator voor de gek met een motor "loopt altijd" signaal.
Wanneer moet dit signaal uit?
Wat gebeurt er als dit nooit uit gaat?
Als dit niet mag, op welke manier schakel ik dat dan weer uit?

Omschakelen "loads" naar dynamo als de LFP uit is. Kan dit?
Normaal wordt de dynamo gebufferd met een accu.
Kan ik de prio-loads (verlichting) zomaar op de dynamo plaatsen (zonder accu)?
Zijn er verbuikers die daar last van kunnen hebben of er echt niet tegen kunnen (dat er geen accu bij zit)?

Dwz er zou dan een LFP/Dynamo switch moeten komen (handmatig of door de BMS) die de dynamo op de "loads" schakelt als de LFP eraf wordt gehaald?

Bovenstaande zijn volgens mij de kernvragen van de consequentie van het weglaten van de startaccu.


Geen startaccu. Wel dynamo laden.
Deze verbetring komt pas aan de orde als de LFP niet afgeschakeld is (en bovenstaande opgelost is).
Kernvragen voor mijn begrip:
is ook een (deze) permanent magneet dynamo net zo temperatuurgevoelig is een gewone dynamo bij LFP gebuik?
gaat deze dan bij een LFP ook meer A leveren dan de max 16A in de grafiek (die wel bij een loodacu zal horen). Dan draait de hele grafiek omhoog? En met toevoegen van weerstand draai je die hele grafiek weer terug?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 10 jan 2021 22:37 #1243727

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Dynamoladen weglaten, maar als je nou een klein licht lipostart startaccu neem, kan je die toch wel laden aangezien je dynamo deze zo vol heeft? Zoiets heb ik voor ogen, wordt het te ingewikkeld laat ik 1 lood staan voor de start. Lipolicht wordt via wal en zon geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 10 jan 2021 23:07 #1243730

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Ja, en dan blijft de kern:
De vragen genoemd bij “Geen startaccu; dynamo opladen weglaten”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 11 jan 2021 12:05 #1243771

Hmmm onnodig ingewikkeld? Als je een binnenboordmotor hebt en een dynamo dan is het onzinnig om die dynamo niet te gebruiken. Desnoods alleen voor de startaccu. Bij een dieselmotor hoort een startaccu. Startaccu en lichtaccu combineren is leuk totdat die leeg is en je niet meer kunt starten. Dat gebeurt altijd op het slechtste moment :( Als je dat niet wilt dan kan die diesel er ook wel uit en kun je verder met een buitenboordmotor. Wel wat extreem maar wel veel gewichtsbesparing (iets wat je blijkbaar belangrijk vindt). Wat is je doel? Small Ships Race? 24 tot 30 uur autonoom op de 280Ah LifePo4 is geen probleem. Aan de overkant even aan de walstroom. Het is misschien wat te simplistisch voor je maar ik hou daarvan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 11 jan 2021 14:48 #1243802

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Wat is je doel? Small Ships Race? 24 tot 30 uur autonoom op de 280Ah LifePo4 is geen probleem.
Klopt, en dat is ook het basisidee; solo of duo. Alleen walladen. Dat bepaalt:
-de autonomie bepaalt de grootte van de accu (autonomie 280Ah (90-20%)==26 uur vollast);
-het reisdoel UK bepaalt dat je zonder motor slecht binnen kan lopen (meestal stroming, minder bekende haven);
-solo/duo dus moe;
-gewichtsbesparing, terug naar 1 accu. Van 2x lood naar 1x LFP oa ivm trailergewicht.
-backup met motor als de LFP uitvalt/uitschakelt (autonomie: max 40 uur): dynamo voor primaire verbruikers.
Ja, en dan blijft de kern:
De vragen genoemd bij “Geen startaccu; dynamo opladen weglaten”.
Motor loopt signaal nodig?
Motor loopt signaal altijd aan?
Omschakelen "loads" naar dynamo als de LFP uit is. Kan dit?

Je kan er over twisten of bij mij de start- of de serviceaccu ontbreekt.
Maar als het een enkele loodaccu zijn dan zouden we ons geen zorgen maken. Voor de gewichtsbesparing moet er lood van boord en voor de autonomie moeten we van lood naar LFP.
2 LFP's is ook al voorbij gekomen maar dat lost het redundantie probleem maar matig op.

Ook de kleinste startaccu (maat: 2/3 van het advies) komt qua gewicht overeen met ruim 100Ah LFP cellen. Dan moet ik terug naar 175Ah. Dat zou onvoldoende autonomie kunnen zijn. Dan is opladen weer makkelijker te implementeren, mijn dynamo levert echter maar 4-8A op de toeren waarbij dit comfortabel is. Kortom, dat betekent 12 uur zonder stuurautomaat.

Pas als ik dit heb opgelost dan pas ga ik naar de rest kijken.
(De vervolgvraag over wel met de dynamo laden laat ik daarom voorlopig even vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 11 jan 2021 16:06 #1243828

We hebben het dus over een gewicht van een start accu van 8 kg die je niet aan boord wilt hebben omdat die te zwaar zou zijn, maar die wel al je “problemen” oplost? Boordverkichting op batterijen lost je probleem op als alles uitvalt. Met een powerbank kun je altijd je motor starten, ook als je start accu niet voldoende sap heeft.
Laatst bewerkt: 11 jan 2021 16:07 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 11 jan 2021 21:35 #1243926

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Dank. Dat is precies mijn oplossing, maar daar komen vervolgens verdere details naar boven.

Aangehaalde vervolgvragen op de eerder bijgedragen tips.
Ik zal mijn schetsschema oppoetsen en deze vervolgvragen daarbij nader per pb aan de tipgevers stellen.

De kg zijn belangrijk om het een trailer sailer te laten blijven.
Bootje is aangekomen en moet afslanken, ondanks mijn extra wensen. En dat betreft dan de vaste items.
Ik wil straks verder weg zeilen door het eerste stuk te rijden; of enkele reis. Zuid Engeland, Oostzee. Lokaal maak ik mij over gewicht minder zorgen.
De tweede accu gaat er af (17,2kg). Het gewicht van de eerste accu (23,7kg) gaat in de LFP en periferie.
Als dit opgelost is, is het een dubbele verbetering.

Daarna nog 4 porties te gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 21 mrt 2021 23:23 #1265114

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Nav de vraag van FKZ een update van de status mbt:
hlp bms en schema,
dynamoregeling,
balanceren.

Op www.hlpdata.se staat een bondige uitleg, waarvan ik eerder een kortere versie heb gedeeld.

Wat doet de bms4s:
Dynamo-laden regelen doet de bms. Andere (wal-)laders doen het zelf.
Daarnaast over-laden uitschakeling door bms (iedere lader een eigen relais), onder-voltage bewaking (knipperlicht, dubbel knipper, buzzer, secundaire load off relais, all off relais) doet de bms en de temperaturen van cellen en twee aan laadzijde (op de genoemde relais).
En een los knopje om op de laatste vaardag het oplaadniveau met 1 of 2 stappen te verlagen.
Alles op basis van de hoogste of laagste cel. Geen noodzaak om bij normaal gebruik naar de verschillen te kijken. Dus geen display! (1lampje, 1knopje, 1buzzer).

Ik heb los daarvan een SoC indicatie toegevoegd (Ali versie) op de shunt die al tbv bms geplaatst is.
Het vergroten van de lader heb ik uitgesteld. Met 10A weliswaar klein tov de cellen, maar was voorheen ook genoeg. Eerst maar de regeling en bestaande schema aan de gang krijgen.
Dit is dus het aanpassen van de installatie aan de gevoeligheid van de cellen.
Ik gebruik dus zijn derde schema (service en starten vanaf de LFP, maar zonder back-up accu, die bij hem wel in zijn schema staat. Mijn back-up is de handstart.

Dynamo regeling:
Kort door de bocht, bms4s van hlp regelt een dynamo middels de sense kabel. En met een normale dynamo was het hier klaar geweest.
Voor mijn permanent magneet dynamo moeten we terugvallen op de aan/uit regeling op basis van de temperatuur van de regulator en de dynamo. Om de regulator heel te houden schakelen we “uit” aan de AC zijde (dit is hier een enkele verbinding). “Aan”-schakelen laten we achterwege. Per motor-start gaat de dynamo dus 1x aan totdat er iets te warm wordt.

Afhankelijk van hoe goed dit werkt (duurt het minuten of uren voordat het te heet wordt) hebben we een aantal variaties voorbereid (gebruik gemaakt van alle tips die oa hier zijn aangereikt en deze met Peter Öhman (hlp) voorbereid). Dit is wel wat werk geweest, omdat we geen van de ideeën nog konden uitproberen (geen cellen en boot op de kant; en geen idee van de huidige temperaturen).
Bij Ali twee digi-temp metertjes gekocht (2€!) en daarmee kan ik het in de gaten houden tijdens testen. Ik kan niet bij de dynamo als de motor in bedrijf is. De bms kan ook loggen, maar dat moet ik ook eerst testen...

Daarna zijn de mogelijkheden: het toevoegen van een beperkende dc/dc (en dan zetten we een T-sensor over hierop, want deze goedkope dc/dc doet dat zelf niet) of een weerstand. Alternatief is het vervangen van de regulator door een rectifier en een dc/dc die de stroom wel aan kunnen.

Zoals eerder besproken is mijn regulator het zwakke punt. Blijft alleen heel als deze een accu “ziet”. Afschakelen aan de DC zijde kan dus niet. Schakelen aan de AC zijde is de oplossing. Dan zijn we gewoon een boot die de dynamo niet hebben aangesloten.

Dit werkt dus altijd. Daarna is de vraag of dit beter moet en kan door het moment van afschakelen uit te stellen. Sowieso moet er een reserve voor de regulator (rectifier met dc/dc) zijn die dan ook getest moet worden.
Deze aanpassing is dus omdat de cellen een andere karakteristiek hebben dan loodaccu’s.

Qua uitval ga ik er van uit dat de cellen nooit in één keer volledig falen.
We krijgen diverse relais aan boord. Twee keer aan de load zijde en twee keer aan de laadzijde. Dat lijkt over de top, maar het idee is dat als ik toch een reserve aan boord moet hebben dan kan ik die ook monteren. Als de noodzakelijke faalt dan kannibaliseren we welke extra is.

Meer hierover zodra we aan de slag kunnen....
Uitleg is dan een stuk eenvoudiger zodra ik weet wat wel en niet werkte mbt de permanent magneet dynamo regeling.

Balanceren:
Uiteindelijk ook het balanceerboardje erbij besteld. Ik hoop dat het daarmee op enig moment fit and forget wordt. Voor Peter Öhman niet nodig enerzijds omdat de limieten op cellniveau staan ingesteld en anderzijds omdat hij jaarlijks balanceren voldoende vindt. Daarnaast is dit ook een mooi connectiepunt voor de kabelboom van bms (achter controlepaneel) naar de balancer in de accubak.
Omdat ik er straks niet meer makkelijk bij kan, ga ik 4 aderparen naar 4 stekkers voeren achter mijn “instrumenten” en daar kan ik dan alsnog iedere cell balanceren met een 3.6V/20A lader.

Preview: bms4s van hlpdata: hardware:




(Deze komt steeds ondersteboven binnen...)

Ondertussen wel een 12V verwarming en deken besteld om de lfp ook weer richting leeg te krijgen. Anders duurt testen wel heel lang. Je moet wat om met 280Ah upper en lower limits te testen.

De boot is gepoetst, uit de winterstalling en gaat later deze week te water.

Zodra we vorderen volgt er meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 22 mrt 2021 12:01 #1265263

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Is de startaccu die je berekent de minimale maat om die dynamo heel te houden? Zo niet, dan kan er een kleinere en lichtere in: je scenario was er toch al niet op gebaseerd om op die accu te starten, dat doe je met de lifepo4.
Ander alternatief: is het een optie om de dynamo helemaal af te koppelen, met een korte riem, en 'm alleen in je noodscenario door het plaatsen van de langere riem te kunnen gebruiken? Ik begrijp dat je 'm niet permanent wilt wegbezuinigen om 'm wel als backup sceanrio in te kunnen zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 22 mrt 2021 15:58 #1265358

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Nee, er komt helemaal geen startaccu. Starten en service op dezelfde lfp accu.
In het hlp schema zit nog een loodaccu als backup (back up voor beide functies); die is bij mij vervallen.

De dynamo zit in het vliegwiel. Die kan ik mechanisch niet afkoppelen.
De regulator afkoppelen (of de lfp afkoppeling) daar kan de regulator niet tegen.
Het schakelen (afkoppelen) aan de AC zijde lost dit op, maar beperkt dit tot eenmalig laden per motorbeurt.
De bedoeling van de dynamo is dat je op de motor je autonomie verlengt (dwz dat als je door het Noordzeekanaal naar zee vaart, je niet alvast 3 uur autonomie verliest). Er zit namelijk ook 24 uur autonomie in de dieseltank.
De variaties op dit thema die we gaan testen zijn er weer op gericht dit te maximaliseren.

Om navigatielicht te behouden zetten we het low voltage alarm en low voltage secundairy switch off wat hoger opdat er voldoende in de “reserve” blijft voor navigatie en starten. Dit is mogelijk omdat we vanwege de inkoopdeal 280Ah hebben gekocht ipv van de max 200Ah die we eerst overwogen.

Geen lfp backup of startaccu: levert nauwelijks voordelen op; probleem met de regulator blijft centraal.
Echter 2kg besparing komt overeen met 10 pct dwz 28Ah van de accu. Ik zet de LV dus tussen de 28-80Ah hoger met hetzelfde resultaat. Dat is 1-3 dagen primary loads.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 07 juni 2021 14:55 #1293119

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Ondertussen is de lfp ingebouwd, getest en een proefrondje mee gevaren.

Korte verslag over de tijdlijn tot nu en dan wat ervaringen tot nu toe.
30 maart werd de groupbuy lfp geleverd bij Nardus en 4 cellen daar opgehaald.
Ondertussen ook de meeste hardware thuis wel binnen.
De laatste week van april begonnen de batterijbox te vullen en topgeladen en topgebalanceerd met de 20A/3.6V lfp lader van GWL.
En eerst nog een keer gaan zeilen voordat de loodcellen eruit gingen. Het was koud!

Maandag 3 mei de loodcellen (service en start) eruit gehaald en begonnen met de enkele lfp inbouwen.
Je kan heel lang thuis puzzelen maar in de praktijk is het vaak net anders. Het kan handiger en praktiser.

De accubak: daar zitten alleen cellen in en er komen draden uit. Geen componenten in de box.
2x naar de hoofdschakelaars;
5x sense naar de bms
5x naar de balancer
5x naar 4 Anderson stekkers om de cellen individueel te kunnen laden (zie: #1285294)

De eerste 12 draden gaan naar de verdeelkast onder de ingang.
In die kast toegevoegd:
bms4s van hlpdata
balancer van HLPdata
350A zekering naar de lfp
twee relais van GWL voor low voltage: voor vl: low voltage en vv: very low voltage
vier NC autorelais voor high voltage, high temperature en accu temperature: twee om de dynamo te ontkoppelen van de regulator en twee om de waloplader te ontkoppelen.
350A shunt in de min met een battery monitor (deze thuis na het volladen op 100% gezet)

Ervaring:
De support van hlpdata/Peter Ohman is super. Terwijl je bezig bent krijg je antwoord op je vragen en bij problemen denkt hij mee om achter de oorzaak te komen.
Hij start ook al 3 jaar vanaf zijn lfp dus is vertrouwd met de keuze die ik gemaakt heb.

Tegenslag (zie ook:#1291612 starten op lfp)
Het inbouwen en testen ging goed totdat we de motor gingen starten. Hierbij schakelden de relais uit. Na diverse testen zijn we na een week tot de conclusie gekomen dat tijdens het starten de (-) een dusdanig zwieper krijgt dat er een positieve deltaV ontstaat met de andere schakelpolen van het relais. Het vv relais wordt daardoor uitgeschakeld.
Dit heeft nogal wat tijd gekost om uit te vinden en om een oplossing te vinden.
De service gebruikers (incl bms) en de startmotor betrekken allebei hun (-) en (+) van de hoofdschakelaars. Het is ongeveer 1.2 m naar de accu en .8m naar de startmotor en daar zit dus de aftakking voorde servicegebruikers.
Het verbinden van beide direct aan de accupolen is de oplossing. Dit is nu tijdelijk alleen voor de bms gedaan, maar wordt straks gedaan voor alle gebruikers. Dat kost twee extra hoofdschakelaars en de plek daarvoor wordt gevonden door dubbelpolige hoofdschakelaars te nemen: 1 voor het motorcircuit en 1 voor de servicegebruikers.

Uitstaande verbeteringen:
Verbuikers opdelen
Opdelen van primary en secundaire verbruikers (nu een en hetzelfde niveau). Na lichtseinen en een buzzeralarm schakelt uiteindelijk vl af als fysiek sein: motor starten en opladen. Komt dat niet uit dan heb je opdat moment nog navigatieverlichting, USB en 12V.
Als ik zover in de bonen ben dat ik licht, alarm en het uitschakelen van bijna alles niet door heb, dan schakelt alles af.
De motor is niet geschakeld die kan altijd aan, ook dan nog. De startreserve in de accu wordt dus maximaal beschermd.

Dubbelpolige hoofdschakelaars monteren.
En een extra hoofdschakelaar om te schakelen tussen alles uit maar bms aan (om bijvoorbeeld te kunnen laden) en alles uit/dood schip.

Een grotere wallader.
10A/13.8V is wel erg karig, na aftrek gebruikers blijft 5A als je aanwezig bent.
Gezien plaatsing in de motorruimte zoek ik een gesloten model gericht op lfp dwz volle bulk tot aan de knik en dan naar een paar A terugschakelend om het balanceren tijd te geven. Nog geen gesloten model gevonden voor plaatsing in motorruimte.

In mijn volgende bericht een verslag van de long run zaterdag waar het temperatuurverloop van de dynamo is bijgehouden zoals in de aanhef aangekondigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl