Nav de vraag van FKZ een
update van de status mbt:
hlp bms en schema,
dynamoregeling,
balanceren.
Op
www.hlpdata.se staat een bondige uitleg, waarvan ik eerder een kortere versie heb gedeeld.
Wat doet de bms4s:
Dynamo-laden regelen doet de bms. Andere (wal-)laders doen het zelf.
Daarnaast over-laden uitschakeling door bms (iedere lader een eigen relais), onder-voltage bewaking (knipperlicht, dubbel knipper, buzzer, secundaire load off relais, all off relais) doet de bms en de temperaturen van cellen en twee aan laadzijde (op de genoemde relais).
En een los knopje om op de laatste vaardag het oplaadniveau met 1 of 2 stappen te verlagen.
Alles op basis van de hoogste of laagste cel. Geen noodzaak om bij normaal gebruik naar de verschillen te kijken. Dus geen display! (1lampje, 1knopje, 1buzzer).
Ik heb los daarvan een SoC indicatie toegevoegd (Ali versie) op de shunt die al tbv bms geplaatst is.
Het vergroten van de lader heb ik uitgesteld. Met 10A weliswaar klein tov de cellen, maar was voorheen ook genoeg. Eerst maar de regeling en bestaande schema aan de gang krijgen.
Dit is dus het aanpassen van de installatie aan de gevoeligheid van de cellen.
Ik gebruik dus zijn derde schema (service en starten vanaf de LFP, maar zonder back-up accu, die bij hem wel in zijn schema staat. Mijn back-up is de handstart.
Dynamo regeling:
Kort door de bocht, bms4s van hlp regelt een dynamo middels de sense kabel. En met een normale dynamo was het hier klaar geweest.
Voor mijn permanent magneet dynamo moeten we terugvallen op de aan/uit regeling op basis van de temperatuur van de regulator en de dynamo. Om de regulator heel te houden schakelen we “uit” aan de AC zijde (dit is hier een enkele verbinding). “Aan”-schakelen laten we achterwege. Per motor-start gaat de dynamo dus 1x aan totdat er iets te warm wordt.
Afhankelijk van hoe goed dit werkt (duurt het minuten of uren voordat het te heet wordt) hebben we een aantal variaties voorbereid (gebruik gemaakt van alle tips die oa hier zijn aangereikt en deze met Peter Öhman (hlp) voorbereid). Dit is wel wat werk geweest, omdat we geen van de ideeën nog konden uitproberen (geen cellen en boot op de kant; en geen idee van de huidige temperaturen).
Bij Ali twee digi-temp metertjes gekocht (2€!) en daarmee kan ik het in de gaten houden tijdens testen. Ik kan niet bij de dynamo als de motor in bedrijf is. De bms kan ook loggen, maar dat moet ik ook eerst testen...
Daarna zijn de mogelijkheden: het toevoegen van een beperkende dc/dc (en dan zetten we een T-sensor over hierop, want deze goedkope dc/dc doet dat zelf niet) of een weerstand. Alternatief is het vervangen van de regulator door een rectifier en een dc/dc die de stroom wel aan kunnen.
Zoals eerder besproken is mijn regulator het zwakke punt. Blijft alleen heel als deze een accu “ziet”. Afschakelen aan de DC zijde kan dus niet. Schakelen aan de AC zijde is de oplossing. Dan zijn we gewoon een boot die de dynamo niet hebben aangesloten.
Dit werkt dus altijd. Daarna is de vraag of dit beter moet en kan door het moment van afschakelen uit te stellen. Sowieso moet er een reserve voor de regulator (rectifier met dc/dc) zijn die dan ook getest moet worden.
Deze aanpassing is dus omdat de cellen een andere karakteristiek hebben dan loodaccu’s.
Qua uitval ga ik er van uit dat de cellen nooit in één keer volledig falen.
We krijgen diverse relais aan boord. Twee keer aan de load zijde en twee keer aan de laadzijde. Dat lijkt over de top, maar het idee is dat als ik toch een reserve aan boord moet hebben dan kan ik die ook monteren. Als de noodzakelijke faalt dan kannibaliseren we welke extra is.
Meer hierover zodra we aan de slag kunnen....
Uitleg is dan een stuk eenvoudiger zodra ik weet wat wel en niet werkte mbt de permanent magneet dynamo regeling.
Balanceren:
Uiteindelijk ook het balanceerboardje erbij besteld. Ik hoop dat het daarmee op enig moment fit and forget wordt. Voor Peter Öhman niet nodig enerzijds omdat de limieten op cellniveau staan ingesteld en anderzijds omdat hij jaarlijks balanceren voldoende vindt. Daarnaast is dit ook een mooi connectiepunt voor de kabelboom van bms (achter controlepaneel) naar de balancer in de accubak.
Omdat ik er straks niet meer makkelijk bij kan, ga ik 4 aderparen naar 4 stekkers voeren achter mijn “instrumenten” en daar kan ik dan alsnog iedere cell balanceren met een 3.6V/20A lader.
Preview: bms4s van hlpdata: hardware:
(Deze komt steeds ondersteboven binnen...)
Ondertussen wel een 12V verwarming en deken besteld om de lfp ook weer richting leeg te krijgen. Anders duurt testen wel heel lang. Je moet wat om met 280Ah upper en lower limits te testen.
De boot is gepoetst, uit de winterstalling en gaat later deze week te water.
Zodra we vorderen volgt er meer.