Zeilprutser schreef :
Ik heb alleen incidenteel gestart op LFP, ik constateer dat bij oude diesels die slecht starten het ineens veel makkelijker gaat, zover ik kan beoordelen denk ik dat komt door het ontbreken van de voltage drop waardoor er meer vermogen komt bij de startmotor en deze sneller ronddraait hierdoor een grotere compressie en start hij meteen. In de zelfde situatie ben je al 4 seconden aan het starten op lood en hoor je het toerental al inzakken omdat de accu het niet trekt, dan stop je met starten wacht je en tijdje en doe je het opnieuw tot het oude ding start. Op die manier heb je meteen je startmotor gespaard.
Bij de LFP zakt het toerental niet in en heb je de neiging gewoon lekker door te starten, maar is dat wel verstandig? Dus als je motor niet binnen redelijke termijn start moet je niet dom door blijven pushen.
Ik denk dat je dan eens naar je motor onderhoud moet gaan kijken en niet de LFP accu de schuld geven dat hij de startmotor molt, dat doet de LFP niet dat doe jij.
Bij goed geïnstalleerde en onderhouden systemen start je binnen 1 seconde ik zie niet in hoe dat icm LFP schade zou kunnen geven.
Onno ziet het goed, door de lagere inwendige weerstand van een LFP accu loopt er meer stroom door de startmotor. Meer stroom betekent ook meer warmte ontwikkeling in de startmotor! Een startmotor heeft geen 'aangebouwde' ventilator en wordt dus niet gekoeld tijdens het bedrijf. Duurt het starten lang en is de belasting voor het ronddraaien van de krukas hoog dan wordt de temperatuur van de startmotor ook hoog en kan de startmotor verbranden. Bij een LFP accu met een lage inwendige weerstand gaat dat eerder gebeuren dan bij een lood-zwavelzuur accu met een 10 keer hogere inwendige weerstand. Je kunt die hogere inwendige weerstand van een loodaccu 'namaken' door de startmotor via een weerstand op de LFP accu aan te sluiten. Dan wordt de warmte voor een deel in de weerstand ontwikkeld en niet in je startmotor.
Bij gebruik van een zware start loodzwavelzuur accu (120 Ah voor een één cilinder diesel bijvoorbeeld) kun je ook de startmotor verbranden, als je langdurig of vaak start.
"Dus als je motor niet binnen redelijke termijn start moet je niet dom door blijven pushen."
"Bij goed geïnstalleerde en onderhouden systemen start je binnen 1 seconde ik zie niet in hoe dat icm LFP schade zou kunnen geven."
Dat is helemaal waar. Je stelt hierbij een voorwaarde -die één seconde- waar de 'pijn' zit. Het ontwikkelde vermogen in de startmotor is I
2Rt. Aan I
2 en R is niets te doen, het is de t voor tijd in seconden die het probleem geeft. 'Unmeundig' lang op de startknop leunen maakt dat de startmotor kan doorbranden omdat er veel elektrische energie in warmte wordt omgezet.
Bij diesels: spuitbus 'Start Pilote' kopen en in de inlaat van het luchtfilter spuiten... Dit is ether en dat is hoogst explosief. De motor start dan alleen al op de verhitting door de compressie. Het vliegwiel krijgt dan zo'n klap dat het wel 2 rondjes maakt en daarmee ook het laatste restje ether weer in de motor zuigt en weer laat detoneren. Is er inmiddels voldoende diesel ingespoten, dan komt de motor knallend op toeren met een dikke walm uit de uitlaat en laadt de dynamo de startaccu. Dan kun je afvaren en doe je er verstandig aan te controleren waarom je zo lang moet starten en dit probleem verhelpen.
Ether is explosief, ik ga geen waarschuwingen meer geven. Je bent een 'ontzettend domme doedel' als je boot ontploft en tot de waterlijn afbrandt en dat is dan 'eigen schuld, dikke bult'.
De startmotor is gemaakt voor bedrijf vanuit een loodaccu, niet vanuit een LFP accu. "kan dat niet dan?" Jawel, maar 'a man must know his limitations'. Er kan ook gestart worden op een 'supercap' die is dan leeg voordat de startmotor te warm is geworden. Je kunt de motor ook starten met een (rode) startkabel vanaf de LFP service accu naar de loodzwavelzuur start accu. Dan laadt je de startaccu iets bij uit de service accu en kun je de kabel losmaken zodra de motor draait. Simpel en voor de meesten te begrijpen. Een losse starthulp accu werkt op dezelfde manier.
Een 'panne loze boot' gewenst door Peper.