Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 05 juli 2021 17:43 #1301881

  • Bert6
  • Bert6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Ik zie bij ome alie nu drop ins van 500 ah voor net geen 700 euro. Zoek maar op pfdd. Ze hebben ze in elk 100 tal ah en timmeren aardig aan de weg. Ik blijf ze nog even volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 juli 2021 17:50 #1301883

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@Bert ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar goedkoop spul uit China. Maar ik zie nog geen bekende merken met redelijke prijzen, dat vind ik best wel gek eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 juli 2021 10:23 #1303514

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Mart schreef :
@Bert ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar goedkoop spul uit China. Maar ik zie nog geen bekende merken met redelijke prijzen, dat vind ik best wel gek eigenlijk.

‘Bekende’ merken rekenen 800-1100 euro per 100Ah/12v

Als je dat niet ‘redelijk’ vind kom je op ‘onbekende’ merken (of DIY met dezelfde spullen die ‘bekende’ merken gebruiken)

Ik denk ook niet dat de ‘bekende’ merken ineens gaan dumpen (prijs verlagen) , waarom zouden ze ? Het verkoopt toch prima met de huidige prijzen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 14:31 #1304673

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ReneK Hoe weet je dat hier bekende merken dezelfde spullen uit China halen?
Ik ben bereid te betalen voor nachtrust,als leek heb ik niet de kennis om chinese batterijen en BMS te beoordelen op hun kwaliteiten. Dus een leverancier die een kwalitatief hoogwaardig systeem levert met langjarige garantie tegen een prijs van zo'n 500euro per 100Ah mag zich melden. Als gezegd ik zoek 2x 150Ah of 2x 200Ah, meer kan ik qua ruimte en gewicht niet kwijt.
Als ik het interview van PYS' Jeff Cote met Nigel Calder goed begrijp, is het aan te bevelen bij een gesloten, niet met de laadomgevingen communicerend BMS, een backup voorziening in lood/AGM te creeren om failure en shutdown van het lithiumbased energy-storage-system te mitigeren. Heb daarom een vaste 'Jumper' schakelaar voorgeinstalleerd voor de overgang naar Lithium. Ik ga de Wilco startaccu vervangen door de Optima Blue die die backup functie kan overnemen (voor weliswaar een korte tijd in combinatie met shutdown van niet noodzakelijke verbuikers en uitbreiding van de zonnepanelen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 14:40 #1304674

Heb daarom een vaste 'Jumper' schakelaar voorgeinstalleerd voor de overgang naar Lithium
Hoe heb je deze schakelaar aangesloten?

Qua LiFePO4 cellen: volgens mij zijn er, naast China, maar bar weinig mogelijkheden om goede cellen van te betrekken
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 14:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 15:20 #1304683

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
De Jumper is een handmatige schakelaar die als de verbruikersaccuus afgeschakeld zijn de fusebox voedt waar laders en verbruikers op aangesloten zijn vanaf de startaccu, dwz de constante plus (radiogeheugen, vhf, bilgepomp en dieselkachel) en het schakelpaneel. Mag pas bediend worden als de verbruikersaccu schakelaar dicht staat! Maar dit is dan ook een 'noodvoorziening', de schakelhendel is zelfs verwijderd om per ongeluk bedienen uit te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 15:28 #1304685

Mooi! Dat is de manier inderdaad: 3 sleutelschakelaars met slechts 2 sleutels :)
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 15:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 15:58 #1304696

Bert6 schreef :
Ik zie bij ome alie nu drop ins van 500 ah voor net geen 700 euro. Zoek maar op pfdd. Ze hebben ze in elk 100 tal ah en timmeren aardig aan de weg. Ik blijf ze nog even volgen.

Alleen jammer voor de invoer rechten en de btw
Je kan flink by gaan betalen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 16:02 #1304700

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Mart

Kijk eens naar deze mooie blauwe lifepo4 batterij ?

Inwendig met Chinese winston cellen





Dan een goede BMS erbij (als je Europese makelij wilt in REC een goede keuze , je kunt ook voor Nederlands kiezen )

Verder worden er geen (zeer weinig) lithium cellen geproduceerd buiten China dus alle cellen van de grote merken komen daar vandaan , dan is het alleen een kwestie van zoeken naar een goede leverancier/ tussenhandel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 19:11 #1304761

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Okay ReneK, fair enough. Heb jij zelf ervaring met betrouwbare chinese leverancier of tussenhandel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 19:22 #1304764

“Jason” uit Delft op Marktplaats importeert zelf uit China en stelt op verzoek zelfs paketten voor je samen. Uiteraard betaal je daar voor. Kennissen van mij hebben daar heel goede ervaringen mee.

Maar ook op Ali vind je leveranciers die nieuwe A-grade cellen aanbieden met consistent hoge recenties. Wel een paar maanden shipping tijd. Wil je sneller, dan houden sommige aanbieders voorraad in Polen of Duitsland aan. Daar betaal je uiteraard ook voor...
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 19:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 juli 2021 21:22 #1304828

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Mart schreef :
Okay ReneK, fair enough. Heb jij zelf ervaring met betrouwbare chinese leverancier of tussenhandel?

Als ik later groot ben ga ik uitbreiden wat ik de afgelopen 4 -5 weken hier op 2 grote cats gedaan heb , lifepo4 systemen ontwerpen en inbouwen


Maar als je een goede groothandel/ tussenhandel in EU zoekt voor winston cellen , www.gwl.eu
Goede BMS rec-bms.com/
Goede rand apparatuur www.victronenergy.com/
Die jongens van Victron hebben zelfs ‘kant en klare’ tekeningen en ontwerpen voor bootjes

www.victronenergy.com/upload/d...ator-&-WS500-(2).pdf

Maar als dit je te ingewikkeld wordt en te technisch is dit een alternatief, 400Ah met toeters en bellen

battlebornbatteries.com/product/sailboat-12v-400ah/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 12:41 #1304973

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ReneK Dank voor je reactie! Heb het schema van HansV op de Saila ongeveer nagebouwd, alleen de oude loodaccus staan er nog in. Alles met Mastervolt. Het enige wat ik nodig heb is een set Lithium met BMS. Zag dat je de REC BMS hebt ingezet, neem aan de grote versie voor 16 cells? Ga even zoeken naar die Winstons, waarom heb je uiteindelijk gekozen voor Lischen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 13:05 #1304978

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Mart

Ik heb uiteindelijk voor Lishen gekozen puur om prijstechnische redenen

1120Ah / 12v was 1350 euro
1000Ah / 12v Winston zou op bijna 5000 euro zijn uitgekomen
1000Ah / 12v Victron zou op iets meer dan 11.000 euro uitkomen

Voor dat prijsverschil wilde in wel een beetje meer risico nemen of wat minder cycles

Zelf gebruik ik idd de REC , maar gewoon de ‘kleine’ abms waarbij 4 cellen in parallel als 1 cel gezien wordt door de BMS , onderlinge cel onbalans in deze 4 parallel sets zie ik als bijna onmogelijk *als* je ze initieel goed top balanceert , daarna ziet de BMS het gewoon als 1 cel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 19:27 #1305117

Was deze hier al langs gekomen?

Simpele lood + lifepo4 hybride oplossing:

Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 20:36 #1305127

Dat is wel een heel andere aanpak dan wat ik tot nu toe hier gelezen heb.
Aangezien ik er echt weinig verstand van heb, heb ik ook geen zicht op of dit nou een heel slim idee is of juist niet. Ik ben benieuwd wat de ‘geleerden’ hier erover zeggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 21:27 #1305145

ReinierZeilt schreef :
Dat is wel een heel andere aanpak dan wat ik tot nu toe hier gelezen heb.
Aangezien ik er echt weinig verstand van heb, heb ik ook geen zicht op of dit nou een heel slim idee is of juist niet. Ik ben benieuwd wat de ‘geleerden’ hier erover zeggen!

Ik vind zijn logica niet echt onlogisch klinken en het scheelt een stuk in de kosten voor LiFePo4 accu’s. Voor de huisbank alleen LiFePo4 met BMS, Loodaccu’s en een programmeerbare acculader/MPPT. Rest is extra. LiFePo4 zal het meeste vermogen leveren totdat deze leeg zijn en daarna blijven de loodaccu’s over.

Ik vermoed wel dat deze oplossing zoals besproken niet gemakkelijker te koppelen is aan de dynamo dan gangbare LiFePo4 setups, maar hetzelfde, dus een lood starteraccu met DC/DC lader ertussen of dynamo met een laadregelaar aansturen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 juli 2021 21:30 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 21:51 #1305151

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html
Iemand ervaring met de hier beschreven BMS?
Heb de alternator conform het concept van hansV gebufferd op de startaccu en instelbare DC-DC converter naar de huisaccu. Probleem zit erin dat de LFP vooraan staat bij het laden en zich 'dood eet' terwijl de loodaccu te weinig geladen wordt. Als dat probleem zoals op de zwerfcat wordt opgelost (en geautomatiseerd, zodat het na installatie nog relatief KISS is) lijkt het me als leek wel werkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 22:24 #1305153

Mart schreef :
www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html
Iemand ervaring met de hier beschreven BMS?
Heb de alternator conform het concept van hansV gebufferd op de startaccu en instelbare DC-DC converter naar de huisaccu. Probleem zit erin dat de LFP vooraan staat bij het laden en zich 'dood eet' terwijl de loodaccu te weinig geladen wordt. Als dat probleem zoals op de zwerfcat wordt opgelost (en geautomatiseerd, zodat het na installatie nog relatief KISS is) lijkt het me als leek wel werkbaar.

Je kunt wellicht een Cyrix Li CT (of vergelijkbaar) ertussen zetten die pas de DC-DC omvormer gaat voeden als de startaccu weer bijgeladen is.

Verder lijkt het artikel wat je aanhaalt zeer op het verhaal van het vandaag door mij geposte filmpje. Dit wijkt echter af van jouw setup met gescheiden startaccu en huisbank en is bedoeld om een accubank op te bouwen met lood- èn lithiumaccu’s.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 juli 2021 22:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 22:36 #1305154

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ik probeer het concept van HansV te combineren met een hybride huisbank. Hij heeft er 3 sunbeams in gezet maar dat is me qua investering te gortig. 1 set van 4 Lishen 272Ah 3,2V cellen, een BMS die je kunt instellen om een veilige hybride opstelling te maken met veel meer capaciteit dan nu (2× de bekende 105Ah accuus)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 juli 2021 23:14 #1305158

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Mart

heb je ook een Mastervolt alternator met Alpha Pro ?

volgens mij ben je dan al een heel eind en heb je zelfs geen dc/dc nodig (mijn mening)

Stel het maximale voltage van de alternator in op 14-14.2v , met een veilige stroom begrenzing via de Alpha Pro

dan lever je misschien wat levensduur in op de lood akku's maar je houd de lifepo4 en de alternator heel én je hebt een hybride oplossing , zonder de (nog) niet bestaande "OpenHybridBMS" van Frans (zwerfcat)

zoals ik in mijn eigen draadje al schreef

zeilersforum.nl/index.php/foru...2v?start=125#1293137
ReneK schreef :
Het enige dat ik wel gedaan heb , is op het laatste moment tóch een ‘hybride’ systeem gemaakt (besloten tijdens aansluiten op het boordnet) 2 van de bestaande AGM’s laten zitten en 2 losgekoppeld
Wat is nu het voordeel ? Geen idee ;) het was makkelijker met aansluiten

En eens om te testen hoe het werkt , als de lithium in de beveiliging gaat blijven de AGM’s (2* 140Ah) nog even doorgaan

ben ik aan het testen hoe dit werkt , en of er enig voordeel aan zit voor mij , het ergste dat er kan gebeuren is (denk ik) dat ik wat levensduur inlever op de AGM's , maar het plan is om die er op een gegeven moment toch weer uit te halen maar voorlopig was/is het een test back up voor het nieuwe systeem om er voor te zorgen dat *als* de BMS ingrijpt om wat voor reden dan ook ik niet op een dode / donkere boot vaar
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 15 juli 2021 23:15 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 05:41 #1305171

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
@ReneK heb de oude alternator en Adverc externe regelaar laten zitten, de die voedt de startaccu en bij saturatie met gaat de nieuwe dcdc de huisbank voeden met 30A (om doorbranden alternator te voorkomen). Net als HansV heb ik een schakelaar achter de Victron MPPT gezet om de startaccu alsnog volledig af te toppen als de boot niet wordt gebruikt. Nu is het zo dat ik om de week daarmee start of huisbank vollaad. Wat is jouw ervaring in de hybride setup? Gaat je Lithiumbank de AGMs bijvoeden en voorkomt de AGM dat je Lithiumbank door de BMS afgekoppeld wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 07:19 #1305195

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Orange Sunset schreef :
Was deze hier al langs gekomen?

Simpele lood + lifepo4 hybride oplossing:


Zeker al voorbij gekomen oa in het draadje over de Kiss lifepo van WadenWind.

Hij legt het eenvoudig uit en voor live aboards die aan boord wonen of maand(en) achter elkaar aanboord zijn zie ik het nut wel. Daar heb je veel cycles ivm verbruik aan boord je laad en ontlaad gebruik ligt bij elkaar in de buurt als je het goed bedacht hebt. Je totale efficiëntie van laad en ontlaad energie gaat met het toevoegen van lifepo enorm omhoog ik denk zelfs richting de 75 tot 80%.

Omdat lifepo ook met hoge laad en ontlaad stromen een efficiëntie kent van rond de 90 tot 95%. Een AGM of FLA heeft een laad/ ontlaad efficiëntie van rond de 60% bij hoge stromen

Waarom zou je voor dat stukje weekend of week vakantie die 20% elke dag weg gooien. Als de accus aan elkaar zitten gaat het goed ga je ze steeds aan en af koppelen dan word je start accu bij het koppelen steeds met zijn chemisch maximale stroom door de lifepos geladen. Dit gaat je agm niet heel vaak leuk vinden.

Voor de weekend zeilers en weekje(s) vakantie gangers zie ik het nut niet echt. Behalve dat je mogelijk je laders niet hoeft te programmeren voor lifepo.
In een situatie dat je dit niet doet moet je de connectie tussen de lood accu en de lifepo steeds verbreken omdat je anders onbedoeld je lifepo aan het cyclen bent en zo de levensduur verkort.

ik snap het moeten kunnen laden op de dynamo niet zo goed Ik heb een zeilboot zonder motor en een motorboot met lifepo accu en ook al is mijn verplaatsing dus 100% op de motor ik laad de lifepos niet met de dynamo te veel kosten tegen de minimale amperes die ik er instop. Laden gaat via wal stroom en zon. 1 uur varen levert 30 amp op 1 uur zomerzon levert 18 tot 25 amp op met 300 wp aan panelen 1 uur walstroom 90 amp . In een weekend vaar ik gemiddeld 3 uur en heb ik als het weer mee zit 10 zon uren. Aan het eind van het weekend is de accu nooit leeg. zelfs zonder zon lukt dat prima met koelkast, lampjes, omvormer en waterkoker als main verbruikers.

Nog even wat betreft het laden via de dynamo en zon. Als Je geen hele slimme (victron) accu laders hebt met een blauwetand netwerk dan kan je verschillende laad bronnen efficient laten samen werken om de accu op te laden. HEb je dat niet dan zal of je dynamo of je solar lader denken dat je accu vol is omdat er ergens 14 volt oid word aangeboden en dus niks laad. Of je dynamo of zonnepaneel doet dus niks die denkt namelijk dat je accu vol is netto levert het laden op de dynamo dus maar 12 tot 5 ampere extra op dan de zonnepanelen. En ja mijn panelen hebben geen last van schaduw van een giek of een zeil maar dan nog.

Kan je beter 300 piek in een zonnepaneel en lader investeren die "gratis"je accu vol laad als jij er niet bent. Dan 250 piek in een DC-DC converter om met diesel je accu vol te laden met een paar motor uurtjes. Wil je echt laden dan ga je aan de 230 dan laad je in 1 uur wat je motor in 3 uur doet. Maar dan moet je wel een lifepo lader kopen of een lader die je zo kan instellen.

Als je een multiplus aan boord hebt dan kan je die prima voor lifepo laten programmeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 08:37 #1305227

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik heb net was leeswerk gedaan over de adverc regelaar , lijkt me inderdaad niet de meeste geschikte regelaar (lees totaal ongeschikt) voor lifepo4 bij langdurig motoren
Mart schreef :
Gaat je Lithiumbank de AGMs bijvoeden en voorkomt de AGM dat je Lithiumbank door de BMS afgekoppeld wordt?

Aangezien AGM zelf ontlaad en lifepo4 nauwelijks zal de lifepo4 bank inderdaad de AGM ‘bijvoeden’ , hoe groot dit ‘probleem’ is bij mij ? Geen idee , maar aangezien mijn lifepo4 bank ongeveer 10x zo veel bruikbare capaciteit heeft denk ik dat het probleem heel klein is (bij mij)

Verder word er met 6-8kWh per dag geladen vanaf de zonnepanelen dus die zelfontlading is zo weer aangevuld

Ik denk niet dat er een moment is (of komt) dat de AGM voorkomt dat de lifepo4 afgekoppeld wordt , dat is mijn opzet ook niet , mijn opzet is dat *als* er door een onvoorzien probleem de BMS ingrijpt en de lifepo4 bank afgekoppeld word (bij mij bij 12v) en het alarm afgaat dat de BMS ingegrepen heeft ik niet in een donkere boot vaar zonder spanning , dan hebben de (bijna ook lege) AGM’s nog voldoende capaciteit om de boel draaiend te houden terwijl ik een oplossing vind (laden , motor starten etc)

Als straks (over een paar weken / maanden) dat het hele systeem (dat voor mij ook nog vrij nieuw is) goed blijft werken gaan de laatste 2 AGM huis batterijen er ook uit , ik heb geen zin om ruim 100kg ‘dood lood’ mee te slepen als het niet hoeft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 juli 2021 08:47 #1305230

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@FKZ

dan zal of je dynamo of je solar lader denken dat je accu vol is omdat er ergens 14 volt oid word aangeboden en dus niks laad.

Ik heb dit vaker voorbij zien komen , maar volgens mij is dit een misvatting?

Laders kunnen aanbieden wat ze willen , maar als de akkuspanning bijvoorbeeld 12.2v is dan zal de spanning van alle laders op de hele laadbus óók 12.2v zijn (of je moet ergens een enorme overgangsweerstand hebben)

Pas als de akku bijna vol is stijgt het voltage naar 14v , en dan zullen adhv de diverse instellingen , 1 voor 1 de laders afschakelen omdát de akku vol is , dan laden ze dus niet meer , wat ook de bedoeling is

Dus de alternator of mppt zal niet uitschakelen omdat er 14v ‘aangeboden’ wordt maar die schakelen uit omdat de akkuspanning 14v is (en dus bijna of helemaal vol)

Als ik je verkeerd interpreteer , mijn excuses
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.748 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl