Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb het even uitgerekend en voor een bootje van 6,5 meter en één ton waterverplaatsingzal het ongeveer 0,2 knoop schelen . ( Ik zal je niet vermoeien met het hoe je dat kunt berekenen
)
Gewicht van de boot doet er echt helemaal 0,0 toe voor het uitvoeren van weerstand (en dus snelheids) berekeningen. Daarnaast is de snelheidsafname bij 2 knopen bootsnelheid heel anders als de snelheidsafname bij 6 knopen bootsnelheid. Dus zeggen: "je gaat x knopen langzamer" is zeer zeker niet correct.
Erik , allereerst heb ik niet egschreven dat gewicht wat uitmaakt voor de snelheidsvermindering , dat is uiteraard niet zo . Echter , gewicht maakt wel veel uit voor het benodigde vermogen ( motor of eiloppervlak) om een bepaalde snelheid te kunnen halen en dat gaat vrijwel linear met het gewicht.
Wat ik gedaan heb is het remmend vermogen berekend wat die schroef van de stoomgenerator uitoefend op het water . Aangezien de efficiency van de schroef naar electriciteit lag niet 100% is maar net als omgekeerd bij een aandrijfschroef ongeveer 65% heb ik de totale efficiency samen met de verliezen in de generator geschat op 50% en zo kom ik op die 0,2 knopen remwerking . Uiteraard zal die remwerking bi een grotere en zwaardere boot kleiner worden omdat immers de KW's oftwel de PK's remwerkimg alleen afhangen van die schroefgenerator. Qua KW remwerking blijft het dus gelijk maar omdat dat relatief uiteraard inder wordt zal ook de remwerking minder worden bij een zwaardere boot.
Uitaard is dat ook minder bij lagere snelheid en hoger bij een hoegre snelheid.
Waar het mij dus om ging is dat je de absolute rem KW's/Pk's vrij simpel kunt uitrekenen , hoeveel invoed dat heeft op de snelehid hangt af van het totale vermogen ( of motor of zeil) wat er voor de voortstuwing bij een bepaalde snelheid nodig is . Bij een hoger gewicht is dat meer waardoor de remwerking relatief kleiner wordt en dus ook de snelheidsvermindering .
Logisch natuurlijk want een heel grote boot zal helemaal niet meer meetbaar worden afgeremd.
Eigenlijk zou het daarom beter zijn om het remmend vermoegn in KW uit te drukken wat dus bij die EMpower bij 8 knopen dus ongeveer 0,3KW zal zijn . Door dat dan relatief te nemen tot het benodigde voorstuwingsvermogen kun je dan de remwerking in knopen berekenen.
Ad