Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kunnen we het even over BMS hebben ?

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 12:48 #1366901

Ik zou de dynamische inwendige weerstand van alle cellen eens indivitueel meten. Kan verhelderend zijn.

1 kHz bij 1 Vpp op aansluiten en over de cel meten met oscilloscoop. Kapotte cel valt zo door de mand.

En er beginnen hier stilaan een paar door te krijgen dat wanneer je laadt met >100A zo'n speelgoedbalancertje onzinnig is. Kirchhoff stromen wet...

BMS laten terugschakelen tot het niveau dat de balancers aan kunnen ? Really ? Hoeveel weken ga je dan wachten tot de cel vol is? get your numbers right....

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 12:48 door digitalrubbish. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 12:55 #1366902

digitalrubbish schreef :
Ik zou de dynamische inwendige weerstand van alle cellen eens indivitueel meten. Kan verhelderend zijn.

1 kHz bij 1 Vpp op aansluiten en over de cel meten met oscilloscoop. Kapotte cel valt zo door de mand.

En er beginnen hier stilaan een paar door te krijgen dat wanneer je laadt met >100A zo'n speelgoedbalancertje onzinnig is. Kirchhoff stromen wet...

BMS laten terugschakelen tot het niveau dat de balancers aan kunnen ? Really ? Hoeveel weken ga je dan wachten tot de cel vol is? get your numbers right....

DR

We horen het wel als je BMS klaar is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 13:30 #1366912

digitalrubbish schreef :
Ik zou de dynamische inwendige weerstand van alle cellen eens indivitueel meten. Kan verhelderend zijn.

1 kHz bij 1 Vpp op aansluiten en over de cel meten met oscilloscoop. Kapotte cel valt zo door de mand.

En er beginnen hier stilaan een paar door te krijgen dat wanneer je laadt met >100A zo'n speelgoedbalancertje onzinnig is. Kirchhoff stromen wet...

BMS laten terugschakelen tot het niveau dat de balancers aan kunnen ? Really ? Hoeveel weken ga je dan wachten tot de cel vol is? get your numbers right....

DR

Ik heb geen oscilloscoop alleen een (betere) multimeter. Dus ik kan niet testen op de gesuggereerde manier. Ik ben dan ook geen elektronicus, geen idee hoe ik de output van de oscilloscoop moet interpreteren. Voltagedrop meten?

Nou zoals ik al zei, ging het laden prima tot zo'n 80% en toen ging opeens cel 4 gek doen. Echter met lagere snelheid 20A (dus veel hoger dan balanceervermogen) was de volledige pack in vrij snel volledig geladen en perfect in balans. Dat terugschakelen van het laadvermogen is natuurlijk iets wat ik niet wil doen. Maar als de cel rot is en daardoor dit probleem wordt veroorzaakt dan moet die gewoon gewisseld worden.

Ik heb nog een 2e set cellen hier liggen, gisteren ge-topbalanceerd en kunnen dus gebruikt worden om de installatie al dan niet uit te sluiten. Misschien zit er gewoon een probleem in de sensorkabels, dat kan de ruis verklaren.

Momenteel wordt er weer geladen met zo'n 75-80A, dus ik ben benieuwd of wederom het probleem zich zal voordoen. Zoja, dan is de volgende test cel 4 wisselen met een andere cel en contacten goed schoonmaken en test nogmaals doorlopen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 13:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 22:57 #1367037

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Ik zou me absoluut geen zorgen maken over die ene cell met uitschieters. Die voltage verschillen zijn minimaal en het tijdsduur van het oplopen naar 3.65V is minimaal. Het laden met 20A gaat synchroon, dus "rotte cell" lijkt mij niet het geval. Ik heb dit zelf ook gezien bij laden met hoog amperage, bij verschillende cellen, na enige tijd.
Als je toch de cell blijft verdenken, zou ik hem fysiek in het pack eens verwisselen met een andere cell. Dat V-verschil bij hoge Amps kan ook een externe oorzaak hebben en afhankelijk zijn van de positie in het pack. Zelfs de circuitry van de BMS kan een kandidaat zijn.
Alleen vervelend dat die BMS steeds de boel afschakelt.
Zelf heb ik geen BMS, maar een BGS (Battery Guard System), met op cell-niveau alleen audible alarm bij te hoog of te laag cell voltage. Alarm gaat zelden af, maar als het gebeurt heb ik verschillende opties voor aktie. Er zijn vele LFP toepassingen waarbij een BMS onmisbaar is, met name unattended (domestic) solar, maar op een boot kan naar mijn smaak een BMS (met de M voor Manager) alleen maar last veroorzaken. Maar daar gaat het hier even niet om. Wat laden betreft, ik zou de absorptie spanning op 13.8V zetten (3.45V /cell). Bij deze spanning zal het uitschieten naar 3.65V niet zo gauw plaatsvinden en je accu zal zo goed als vol raken in de bulk fase. Bij bereiken van absorptie spanning CV laden met laag maximum amperage. Stoppen als A=0.010C (bij totaal spanning van 13.8V)
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 01:26 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 09 feb 2022 03:30 #1367040

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
@Orange Sunset,

Gebruik je een BMS met ingebouwde actieve balancer die altijd actief is, dus niet alleen in de eindfase van het laden ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 12 feb 2022 23:58 #1368191

3Noreen schreef :
@Orange Sunset,

Gebruik je een BMS met ingebouwde actieve balancer die altijd actief is, dus niet alleen in de eindfase van het laden ?

Ik gebruik de REC ABMS, deze start standaard met balanceren op 3,45v en stopt ermee bij 3,58. Het laden stopt ook op 3,58v. Eindfase dus. Tijdens het balanceren, zal het laadvermogen teruggeschroefd worden.

Maar inmiddels ben ik weer wat testen verder, en het probleem lijkt verdwenen. Ik vermoed dat de sensorkabel van cel 4 niet goed contact maakte waardoor het gemeten voltage nogal schommelde. Na opnieuw ‘bekabelen’ en wisselen van cel 2 en 4 lijkt de ‘ruis’ op alle cellen hetzelfde. Dus mijn conclusie is dat het een klein contactprobleem moet zijn geweest.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 23:59 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 16 feb 2022 18:59 #1369391

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Hebben jullie meningen over, of nog beter, ervaringen met dit type Chargery BMS? www.chargery.com/BMS8T.asp
www.chargerystore.com/index.ph...=20_26&product_id=86

De toepassing waar ik een BMS voor zoek is een 280 Ah / 24 V LiFePo4 die onder andere gebruikt gaat worden voor een 2 kW buitenboordmotor, wat neerkomt op ontladen met max. 100 A, en laden zo snel als de walstroomaansluiting toelaat en enigzins betaalbaar blijft, bijv. een 1500 W / 60 A.

Deze Chargery werkt met een shunt, wat me met dit soort stromen prettiger lijkt dan alles door een printplaat van onduidelijk fabrikaat te laten lopen, zoals je bij de goedkopere BMS'en ziet. Daarbij kan deze de interne weerstand van de cellen meten en een bijpassende lader gedoseerd aansturen voor een optimale laadtijd. Geen gedoe met bluetooth maar gewoon een eigen display. De prijs valt me mee.

REC en 123 werken ook met een shunt resp. Hall sensor, maar zijn een stuk duurder dan deze.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 16 feb 2022 19:24 #1369397

Ik zou starten met de review van Will Prowse hierover. Ik weet niet meer waarom precies, maar nav die review is deze destijds afgevallen (voor mij)

Laatst bewerkt: 16 feb 2022 19:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 16 feb 2022 19:42 #1369403

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Dank. Hij is duidelijk niet enthousiast, maar wel even wat kritiek op zijn kritiek: Het verdient aanbeveling om eerst de handleiding te lezen, ook voordat je zijn review bekijkt. Het apparaat wordt gekalibreerd voor de geleverde shunt geleverd, dus zijn hele rant over de moeilijke kalibratie vervalt.

[Edit] deze review en discussie over de review vind ik ook hier terug: diysolarforum.com/threads/will-blasts-chargery.6841/
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 16 feb 2022 19:50 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 16 feb 2022 19:49 #1369408

Ja da’s waar. En je kunt zelf kiezen wat voor contactors je gebruikt. Verder alleen commentaar op de software; daar kun je ook omheen werken.

Heb je naar de Electrodacus gekeken? Leek mij een goed inteiroen net net gebouwd produkt. Afgelopen najaar niet leverbaar, nu mss weer wel.
Laatst bewerkt: 16 feb 2022 19:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 16 feb 2022 20:15 #1369412

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
digitalrubbish schreef :
Ik zou de dynamische inwendige weerstand van alle cellen eens indivitueel meten. Kan verhelderend zijn.

1 kHz bij 1 Vpp op aansluiten en over de cel meten met oscilloscoop. Kapotte cel valt zo door de mand.

En er beginnen hier stilaan een paar door te krijgen dat wanneer je laadt met >100A zo'n speelgoedbalancertje onzinnig is. Kirchhoff stromen wet...

BMS laten terugschakelen tot het niveau dat de balancers aan kunnen ? Really ? Hoeveel weken ga je dan wachten tot de cel vol is? get your numbers right....

DR

Hier een REC Abms met een (zoals gezegd) ‘belachelijk lage balanceer stroom’ van 2.5 tot 5A
En 15kW lfp batterijtje

Laden gebeurt soms met een laadstroompje van 400 tot over de 600A (als alles aan staat en ik in een uurtje of zo het batterijtje weer >75% SoC wil hebben

Volgens mij ben je aktief op zoek naar problemen die er niet zijn

Als het balanceren begint is het 1) voltage hoog (hoger) en 2) laadstroom laag (lager)
Het heeft dus weinig zin om met meer dan een paar A te balanceren , waarom zou je als het met minder ook toe kan en prima werkt ?

Balanceren heeft verder pas zin wanneer er onbalans gaat ontstaan tussen de verschillende cellen , en dit wordt zichtbaar bij bijna volle cellen wanneer 1) voltage hoog is 2) laadstroom laag en 3) SoC hoog

Op het moment dat er een 1.2.3 situatie is volstaat het balanceren met een paar A omdat zeer lage balanceer stroompjes al voldoende is om cellen snel in voltage te laten stijgen

Grote(re) balanceer stromen zouden misschien zin hebben als onbalans al op lagere voltages zichtbaar wordt , maar (gelukkig ?) is dat niet zo

Maar ik ben wel benieuwd waar je mee komt en wat je precies wilt bereiken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 16 feb 2022 20:19 #1369413

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Nachtvlinder schreef :
Heb je naar de Electrodacus gekeken?

Die kende ik nog niet! Maar:
Out of stock due to semiconductor supply shortage.
Estimated availability around April 2022

En lijkt primair een solar laadcontroller te zijn. Nu heb ik nog wel een zonnepaneeltje (2x 20 W) voor de loodaccu, maar bij het nieuwe systeem is dat niet meer zinvol dus dat gaat er af, ruimte voor meer heb ik niet.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 10:42 #1369861

Er is een groot misverstand over het begrip wat balanceren in een string batterijen nu eigenlijk inhoudt.

Als je puur en alleen naar het balanceren kijkt is het bijsturen met een stroom van enkele amperes over wat langere tijd inderdaad perfect. Wel zoals je zegt een paar Ampere. Veel van die Chinese prullen balanceren met 75 mA, dat heeft totaal geen zin bij 305 Ah cellen. Die actieve prullaria bijvoorbeeld.

Wat voor mij het issue is, wel bij iets oudere batterijen ga je behoorlijke verschillen krijgen tussen de cellen. Wanneer dat gebeurt moet je ten allen tijde vermijden dat de slechtste cel (die met de grootste serle weerstand) over de 3.65 Volt gaat. De enige manier om dat te voorkomen is tijdens het laadproces de integrale laadstroom op dat moment omheen de cel te leiden, zodat je nog steeds de andere cellen full power laadt maar de slechtste spaart. Dat kan alleen ls je balancer echt veel stroom kan bypassen.

Dus begrijp me goed, ik ga de laadstroom omheen de cel leiden. Ik heb in het verleden zo al wat robotjes gebouwd die hetzelfde principe gebruikten met van die ronde 3,6V LiPo cellen en dat werkte perfect. Aan het einde van de laadcyclus alle cellen perfect en de ganse tijd laden aan 3C.

In modelbouw is dit een gekend principe maar om de een of de andere manier doet men dat niet bij grote cellen. Bang van de stromen denk ik....


Zolang je cellen gelijk zijn is dat Hi Power balancen totaal overbodig.

Met wat microcontroller erbij kan je dan het laadproces op celniveau gaan opvolgen en aan predictive maintenance gaan doen en defecte cellen tijdig voorspellen.

Aparte shunts heb je niet echt nodig. A waste of energy. Je kan perfect een van de verbindingslatjes tussen de cellen als shunt gebruiken, die zijn "slecht" genoeg. ADS1015 erover, gain op max. en hup met de geit...
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 10:44 door digitalrubbish. Reden: typos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 10:45 #1369863

Nou: bouwen joh!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 10:50 #1369864

Geweldig! We kijken uit naar je bouwsel, waarin je 3C à 305A bypassed.
Want ja, dat heeft pas echt nut!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 12:43 #1369909

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
It Paradyske schreef :
Geweldig! We kijken uit naar je bouwsel, waarin je 3C à 305A bypassed.
Want ja, dat heeft pas echt nut!

En niet te vergeten een mooie 11,5kW lader gevoed met 3 fase krachtstroom.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 16:57 #1369997

jullie zijn soms zo zielig. niet in staat om iets in zijn context te zien. 3C dat was bij van die kleine 35650 cellen.

In een armtierige Nederlandse haven mag je al blij zijn dat je 100A uit je 12V lader krijgt en tegelijk ook nog het licht in de kajuit kan aandoen.

Dit is trouwens hetzelfde verhaal met al die geweldige snelladers voor de geweldige toekomstige mobiel. Geen enkel straatnet kan dat trekken als iedereen zo een auto heeft.

Neen laat ons redelijk blijven, laden met 100A en op een paar uur klaar. 100A bypassen is peanuts met de huidge generatie FET's.

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 16:58 door digitalrubbish. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 18:59 #1370045

Ah, dus je overdreef een beetje. Deugniet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 19:57 #1370057

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik heb laatst nog eens met een mutiplus 3000 volle bak (90A)wat laadtesten gedaan op wat 4s EVE LF304ah packs , ook wederom gaat er altijd een cel aan de wandel met zulke stromen. Zodra je de lader uitzet zakken ze weer netjes in naar een delta van 0,002v mits goede topcharge. Das dus prima. Je wilt alleen die dat je bms tript aan het einde. Ik los dat op door de absorbtion wat lager te zetten dan Victron om zodoende het laatste stukje met wat minder ampere te laden. Meeste Daly's en JDB hebben daar ook profijt van aangezien de bij 3.4 gaan balancen. Resultaat is volle bak laden zonder balancen en alleen laatste stukje rustig wat mooi uitkomt voor de startbalance stroompjes. Bij 3.4 is je LFP eigenlijk toch al bijna (80%) vol. Ideaal.

Edit: dit gaat ook op (in mindere mate) met een Blue Charge lader op 30a..

In mijn optiek zijn dikke balancers alleen nodig bij packs waarbij de SOC teveel verschilt. Dit zou je met een goede topcharge kunnen oplossen mits de cellen nog ok zijn.
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 20:03 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 18 feb 2022 20:06 #1370058

digitalrubbish schreef :
[…]

Dit is trouwens hetzelfde verhaal met al die geweldige snelladers voor de geweldige toekomstige mobiel. Geen enkel straatnet kan dat trekken als iedereen zo een auto heeft.

[…]

Ik ben met mijn werk in de EV wereld actief. Die (DC) snelladers (150kW laden) wat je noemt zijn niet bedoeld als thuisladers in je straat, maar laders in doorstroom locaties zoals tankstations aan de autoweg. Daar wil je in een half uur of minder je elektrische auto volledig kunnen opladen. Dus het aantal locaties is dus zeer beperkt en hebben een andere aansluiting dan thuis en zullen in de toekomst waarschijnlijk verder geoptimaliseerd worden met bijv accu tbv gridstorage/buffering en zo het stroomnet wat te ontzien.

Thuisladers zijn AC laders en vaak 1 of 3-fase AC. Thuis je auto van leeg naar vol laden duurt dan bij een Tesla Model S (2022 model) met 100kWh accu (560km) zal minimaal zo’n 7 uur duren bij 16,5kW AC volgens de specificaties van Tesla. Echter in praktijk zal je niet vaak de auto iedere dag volledig laden.

Obv gemiddeld 15000km/jaar rijden, zou die nieuwe Tesla model S gemiddeld ‘maar’ ~7kWh van die 100kWh accu per dag te hoeven laden. Als de auto 14 uur aan de lader kan hangen tussen thuiskomst en vertrek, dan kan de laadsnelheid voor die 7kWh natuurlijk flink verlaagd worden. In 14 uur tijd bijladen zou dus zelfs dus met een laadsnelheid van 500W kunnen. In praktijk zal je de lader en/of auto wat hoger instellen om pieken in dagverbruik op te kunnen vangen, maar 16,5kW is eigenlijk absurd voor normale berijders.

Ten slotte zijn de net beheerders (DSO’s) natuurlijk flink bezig om laadpalen op afstand in maximale laadstroom aan te sturen zodat beter het stroomverbruik op het net te reguleren is en dus de net stabiliteit gegarandeerd blijft.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 20:06 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 20 feb 2022 16:00 #1370552

Ik citeer

Tesla Model S (2022 model) met 100kWh accu (560km) zal minimaal zo’n 7 uur duren bij 16,5kW AC volgens de specificaties van Tesla. Echter in praktijk zal je niet vaak de auto iedere dag volledig laden.

Wie heeft er thuis 72Ah over om zijn autootjes gedurende 7 uur te laden en terwijl ook nog te koken en te verwarmen. (maal drie autootjes, ik, mijn vrouw, mijn zoon)

Een doorsnee Belgische villa krijgt tegenwoordig maar 40Ah monofasig ter beschikking. Daar moet je het mee doen.

Totaal van de pot gerukt dus in de realiteit. Nu gaan we samen op de hoek tanken en zijn we samen met minder dan 10 minuten terug, goed voor 1000km met mijn drieliter motor :-) MET licht en verwarming....

Groen is waanzin. Zeker in Belgie.

Maar het ging over speedladen van ons bootje in de doorsnee Nederlandse haven, wat dus ook niet gaat...
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 20 feb 2022 16:10 #1370553

digitalrubbish schreef :
Ik citeer

Tesla Model S (2022 model) met 100kWh accu (560km) zal minimaal zo’n 7 uur duren bij 16,5kW AC volgens de specificaties van Tesla. Echter in praktijk zal je niet vaak de auto iedere dag volledig laden.

Wie heeft er thuis 72Ah over om zijn autootjes gedurende 7 uur te laden en terwijl ook nog te koken en te verwarmen. (maal drie autootjes, ik, mijn vrouw, mijn zoon)

Een doorsnee Belgische villa krijgt tegenwoordig maar 40Ah monofasig ter beschikking. Daar moet je het mee doen.

Totaal van de pot gerukt dus in de realiteit. Nu gaan we samen op de hoek tanken en zijn we samen met minder dan 10 minuten terug, goed voor 1000km met mijn drieliter motor :-) MET licht en verwarming....

Groen is waanzin. Zeker in Belgie.

Maar het ging over speedladen van ons bootje in de doorsnee Nederlandse haven, wat dus ook niet gaat...

Bij nader inzien: ga die bms toch maar niet zelf maken, als je A en Ah nog steeds door elkaar haalt, heb ik er niet zoveel fiducie in.

Oh, en nog een tip: ga carpoolen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 20 feb 2022 16:50 #1370574

It Paradyske schreef :
digitalrubbish schreef :
Ik citeer

Tesla Model S (2022 model) met 100kWh accu (560km) zal minimaal zo’n 7 uur duren bij 16,5kW AC volgens de specificaties van Tesla. Echter in praktijk zal je niet vaak de auto iedere dag volledig laden.

Wie heeft er thuis 72Ah over om zijn autootjes gedurende 7 uur te laden en terwijl ook nog te koken en te verwarmen. (maal drie autootjes, ik, mijn vrouw, mijn zoon)

Een doorsnee Belgische villa krijgt tegenwoordig maar 40Ah monofasig ter beschikking. Daar moet je het mee doen.

Totaal van de pot gerukt dus in de realiteit. Nu gaan we samen op de hoek tanken en zijn we samen met minder dan 10 minuten terug, goed voor 1000km met mijn drieliter motor :-) MET licht en verwarming....

Groen is waanzin. Zeker in Belgie.

Maar het ging over speedladen van ons bootje in de doorsnee Nederlandse haven, wat dus ook niet gaat...

Bij nader inzien: ga die bms toch maar niet zelf maken, als je A en Ah nog steeds door elkaar haalt, heb ik er niet zoveel fiducie in.

Oh, en nog een tip: ga carpoolen.

Dat lijkt mij heel goed advies… wordt anders erg gevaarlijk. Maar jammer dat hij mijn post niet snapt, vrijwel niemand gaat 16,5kW laden voor 7 uur lang.

Hier in Nederland wordt de meeste nieuwbouw met 3*25A aansluitingen geleverd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 20 feb 2022 16:58 #1370580

Orange Sunset schreef :

Dat lijkt mij heel goed advies… wordt anders erg gevaarlijk. Maar jammer dat hij mijn post niet snapt, vrijwel niemand gaat 16,5kW laden voor 7 uur lang.

Hier in Nederland wordt de meeste nieuwbouw met 3*25A aansluitingen geleverd.

16,5kW * 7 uur is 115 kWh. Er zijn geen auto's met dat formaat accu.

Komt bij dat een beetje laadpaal aan loadbalancing doet: als de rest van het huis meer vraagt dan de hoofdzekeringen aankunnen dan regelt de paal binnen milliseconden het vermogen naar de auto terug naar iets acceptabels. Dus als je de oven en de espressomachine aanzet krijgt de auto even iets minder.
Zit wel een afstandsbeperking aan, 10 meter tussen paal en meterkast. Het moet nl snel regelen!
Ik heb de laadpaal op 3*10 A begrensd (ipv 3*16 A) wegens 50 meter afstand. Geen enkel probleem.
Een 3*25 A aansluiting is in elk Nederlands huis mogelijk zonder meerkosten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 16:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 20 feb 2022 16:58 #1370581

We zijn er bijna. Klimaatproblematiek is complot :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl