Baasklusje schreef :
Nee, leeg is de accu nooit als je thuiskomt.
Spreiden van de belasting doe je ook door altijd waar het kan de stekker erin te doen.
Dus ook als je maar een heel klein stukje gereden hebt.
Altijd vol houden, hoef je nooit lang te laden.
Dat is inderdaad hoe de meeste elektrische berijder laden. Maar als dalijk iedereen thuis komt rond 17:30 uur en dan alles aan de lader hangt dan krijg je problemen. Dan zullen de netbeheerders willen ingrijpen om die pieken eruit te strijken. Wat mij inziens ook prima kan in een woonwijk waar de kans dat iemand de auto helemaal leeg gereden heeft en dat morgen weer gaat doen toch wel relatief klein zal zijn.
digitalrubbish schreef :
100 kWh batterijcapaciteit wordt helaas stilaan standaard. Hoeveel km je daar met verwarming kan voor rijden laat ik nog even in het midden. minder dan 1/3 van mijn Audi...
425-550km terwijl er van die 100kWh er maar 95kWh bruikbaar zijn.
[...]
14 uur laden wordt stilaan kritisch... De meeste werkende mensen zijn meer dan 10 uur weg van huis. En als je maar 30 km enkel rijdt kan je beter de fiets nemen niet ?
[...]
Jij rijdt je audi toch ook niet iedere dag helemaal leeg? Dus je hoeft ook niet altijd 100kWh bij te laden. Daarbij komt dat k er vrij zeker van ben dat de meeste mensen minder dan 1:30 uur reistijd hebben per dag (en 30m pauze = 10 uur). Daarbij komt dat mijn strekking juist is dat je dus bij lange na niet die 16,5kW uit het net hoeft te trekken om morgen weer op het werk te komen. Gemiddeld per dag zou 14 uur laden met 500W genoeg moeten zijn om 15.000 per jaar te rijden
In vergelijking kan mijn boot vele uren meer laden tot het volgende keer gebruiken en is veels zuiniger
3Noreen schreef :
Voor mij is het slechts praktijk ervaring. Toen ik nog ploeterde voor mijn inkomen had ik hier thuis voor de werkplaats 3 x 40A aansluiting. Ging alles goed. Maar zo'n aansluiting is onevenredig duur. Dus nu het ploeteren niet meer nodig is terug gebracht tot 3 x 25A. Als ik voor de hobby nog even een machine aanzet 10kW en de afzuiging 7,5kW gaat het net goed. Maar zet je iets er bij aan dan is het onmiddellijk afgelopen. Daar zit geen seconde tussen. Vandaar mijn opmerking. Maar als de deskundigen zeggen dat het kan wie ben ik dan om dat tegen te spreken.
Geen deskundige, maar een 3-fasen laadpaal zal waarschijnlijk aangesloten zijn aan zijn eigen zekeringsgroep (net als een kookgroep). Hoofdzekeringen zijn (altijd?) traag dus kunnen wel een seconde iets hoger vermogen aan. Overige zekeringen in de meterkast hebben geen last van de zekeringen van de laadpaal.