Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kunnen we het even over BMS hebben ?

Kunnen we het even over BMS hebben ? 20 feb 2022 22:26 #1370692

Baasklusje schreef :
Orange Sunset schreef :

Dat lijkt mij heel goed advies… wordt anders erg gevaarlijk. Maar jammer dat hij mijn post niet snapt, vrijwel niemand gaat 16,5kW laden voor 7 uur lang.

Hier in Nederland wordt de meeste nieuwbouw met 3*25A aansluitingen geleverd.

16,5kW * 7 uur is 115 kWh. Er zijn geen auto's met dat formaat accu.

Zoals ik al zei in een vorige post baseer ik mij met de cijfers op de nieuwe Tesla model S (jaar 2022), die heeft een 100kWh accu. Met 16,5kW AC laden komt ook uit die specificaties en die 7 uur ook. Zal wel terugschakelen in laadsnelheid op het eind of gebaseerd zijn op verminderde laadefficiëntie. De auto werd als voorbeeld genomen ivm het verhaal van de net stabiliteit van DR.
Komt bij dat een beetje laadpaal aan loadbalancing doet: als de rest van het huis meer vraagt dan de hoofdzekeringen aankunnen dan regelt de paal binnen milliseconden het vermogen naar de auto terug naar iets acceptabels. Dus als je de oven en de espressomachine aanzet krijgt de auto even iets minder.
Zit wel een afstandsbeperking aan, 10 meter tussen paal en meterkast. Het moet nl snel regelen!
Ik heb de laadpaal op 3*10 A begrensd (ipv 3*16 A) wegens 50 meter afstand. Geen enkel probleem.
Een 3*25 A aansluiting is in elk Nederlands huis mogelijk zonder meerkosten.

Beperken van de laadstroom obv overig gebruik binnenshuis is inmiddels bij veel palen vrij standaard, dat klopt. Een klant van mij is één van de eerste laadpaalfabrikanten die dit voor elkaar had vele jaren terug via de P1 poort op je slimme meter.

Maar daar heb je als grid operator nog geen drol aan om de net stabiliteit te garanderen. Je beschermt de hoofdzekeringen van je huis, maar niet de zekeringen in het verdeelkastje in je woonwijk of grotere transformatorstations.

Zoals ik al zei in een vorige post, waarschijnlijk kun jij, als elektrische berijder, in praktijk je laadsnelheid nog veel meer kunnen beperken om de pieken in stroomverbruik uit te smeren en het zo mogelijk maken dat veel meer auto’s in je woonwijk tegelijk geladen kunnen worden. Dus 3*10A zou je ook nog verder kunnen beperken, maar dat zou ik dan niet op de max profiel van je laadpaal in programmeren (soms wil je sneller laden), maar de auto beperken in laadsnelheid (3*10A = 568km/14uur laden voor die Testla model S), het zal niet vaak zijn dat je auto zo veel moet bijladen als je thuis komt toch?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 22:30 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 07:06 #1370711

Nee, leeg is de accu nooit als je thuiskomt.
Spreiden van de belasting doe je ook door altijd waar het kan de stekker erin te doen.
Dus ook als je maar een heel klein stukje gereden hebt.
Altijd vol houden, hoef je nooit lang te laden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 09:51 #1370755

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
De P1 poort van een slimme meter heeft een updat snelheid van 1 keer per seconde. Of dat snel genoeg is om te voorkomen dat een zekering er uit klapt is zeer de vraag.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 10:04 #1370759

3Noreen schreef :
De P1 poort van een slimme meter heeft een updat snelheid van 1 keer per seconde. Of dat snel genoeg is om te voorkomen dat een zekering er uit klapt is zeer de vraag.

Vandaar de 10 meter max afstand naar de laadpaal. Het schijnt te werken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 10:10 #1370765

Een auto die je inplugt zal ook niet instantaan max stroom trekken maar dit opbouwen. Tenmiste zo zou ik dat ontwerpen.er zal vast iets inzitten dat de AC kwaliteit bewaakt.
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 10:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 10:44 #1370774

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Een auto die je inplugt zal ook niet instantaan max stroom trekken maar dit opbouwen. Tenmiste zo zou ik dat ontwerpen.er zal vast iets inzitten dat de AC kwaliteit bewaakt.

Ik kan je verzekeren dat een vaatwasser/wasmachine/inductie kookplaat of elektrische oven direct zonder soft start stroom trekt. Dat geeft een kleine daling van de spanning op je stroom net. Die naar mate de afstand groter wordt tussen ingeschakelde verbruiker en meetpunt afvlakt. Op die rimpel in het stroom net reageert je laadpaal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 10:59 #1370779

100 kWh batterijcapaciteit wordt helaas stilaan standaard. Hoeveel km je daar met verwarming kan voor rijden laat ik nog even in het midden. minder dan 1/3 van mijn Audi...

Wat er hier door al deze bollebozen vergeten wordt is het laadrendement. iemand een idee hoeveel kWh je in een 100 kWh batterij moet duwen om deze vol te krijgen.

14 uur laden wordt stilaan kritisch... De meeste werkende mensen zijn meer dan 10 uur weg van huis. En als je maar 30 km enkel rijdt kan je beter de fiets nemen niet ?

Maar we wijken weer ver af. Het ging over de haalbaarheid van laden met 100A en meer in een miezerige Nederlandse jachthaven... In de mijne hebben ze na een paar weken honderden zonnepanelen terug afgebroken omdat ze geen energie in het net kregen door te lange kabels.... Lachwekkend !

Start anders maar een ander draadje over de onzin van elektrische auto's. Of boten, nog beter...

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 11:02 #1370780

3Noreen schreef :
Op die rimpel in het stroom net reageert je laadpaal.

Mij is verteld dat de loadbalancing in elk van de 3 fasen in de meterkast elke seconde meet en daarmee de maximum stroom naar de laadpaal regelt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 11:03 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 11:10 #1370783

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Op die rimpel in het stroom net reageert je laadpaal.

Mij is verteld dat de loadbalancing in elk van de 3 fasen in de meterkast elke seconde meet en daarmee de maximum stroom naar de laadpaal regelt.

Als de deskundigen dat tegen jou gezegd hebben zal dat ongetwijfeld waar zijn. Bij mij vliegen mijn simpele stoppen er in een paar milliseconden uit als ik meer dan de waarde van de zekering trek. Een seconde is dan een eeuwigheid.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 11:48 #1370792

Da’s wel vreemd, als het smeltzekeringen betreft. Zoek hun karakteristiek maar eens op, meestel B…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 15:41 #1370850

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Da’s wel vreemd, als het smeltzekeringen betreft. Zoek hun karakteristiek maar eens op, meestel B…

Voor mij is het slechts praktijk ervaring. Toen ik nog ploeterde voor mijn inkomen had ik hier thuis voor de werkplaats 3 x 40A aansluiting. Ging alles goed. Maar zo'n aansluiting is onevenredig duur. Dus nu het ploeteren niet meer nodig is terug gebracht tot 3 x 25A. Als ik voor de hobby nog even een machine aanzet 10kW en de afzuiging 7,5kW gaat het net goed. Maar zet je iets er bij aan dan is het onmiddellijk afgelopen. Daar zit geen seconde tussen. Vandaar mijn opmerking. Maar als de deskundigen zeggen dat het kan wie ben ik dan om dat tegen te spreken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 15:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 16:13 #1370860

Baasklusje schreef :
Nee, leeg is de accu nooit als je thuiskomt.
Spreiden van de belasting doe je ook door altijd waar het kan de stekker erin te doen.
Dus ook als je maar een heel klein stukje gereden hebt.
Altijd vol houden, hoef je nooit lang te laden.

Dat is inderdaad hoe de meeste elektrische berijder laden. Maar als dalijk iedereen thuis komt rond 17:30 uur en dan alles aan de lader hangt dan krijg je problemen. Dan zullen de netbeheerders willen ingrijpen om die pieken eruit te strijken. Wat mij inziens ook prima kan in een woonwijk waar de kans dat iemand de auto helemaal leeg gereden heeft en dat morgen weer gaat doen toch wel relatief klein zal zijn.
digitalrubbish schreef :
100 kWh batterijcapaciteit wordt helaas stilaan standaard. Hoeveel km je daar met verwarming kan voor rijden laat ik nog even in het midden. minder dan 1/3 van mijn Audi...
425-550km terwijl er van die 100kWh er maar 95kWh bruikbaar zijn.
[...]
14 uur laden wordt stilaan kritisch... De meeste werkende mensen zijn meer dan 10 uur weg van huis. En als je maar 30 km enkel rijdt kan je beter de fiets nemen niet ?
[...]
Jij rijdt je audi toch ook niet iedere dag helemaal leeg? Dus je hoeft ook niet altijd 100kWh bij te laden. Daarbij komt dat k er vrij zeker van ben dat de meeste mensen minder dan 1:30 uur reistijd hebben per dag (en 30m pauze = 10 uur). Daarbij komt dat mijn strekking juist is dat je dus bij lange na niet die 16,5kW uit het net hoeft te trekken om morgen weer op het werk te komen. Gemiddeld per dag zou 14 uur laden met 500W genoeg moeten zijn om 15.000 per jaar te rijden ;)

In vergelijking kan mijn boot vele uren meer laden tot het volgende keer gebruiken en is veels zuiniger ;)
3Noreen schreef :

Voor mij is het slechts praktijk ervaring. Toen ik nog ploeterde voor mijn inkomen had ik hier thuis voor de werkplaats 3 x 40A aansluiting. Ging alles goed. Maar zo'n aansluiting is onevenredig duur. Dus nu het ploeteren niet meer nodig is terug gebracht tot 3 x 25A. Als ik voor de hobby nog even een machine aanzet 10kW en de afzuiging 7,5kW gaat het net goed. Maar zet je iets er bij aan dan is het onmiddellijk afgelopen. Daar zit geen seconde tussen. Vandaar mijn opmerking. Maar als de deskundigen zeggen dat het kan wie ben ik dan om dat tegen te spreken.

Geen deskundige, maar een 3-fasen laadpaal zal waarschijnlijk aangesloten zijn aan zijn eigen zekeringsgroep (net als een kookgroep). Hoofdzekeringen zijn (altijd?) traag dus kunnen wel een seconde iets hoger vermogen aan. Overige zekeringen in de meterkast hebben geen last van de zekeringen van de laadpaal.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 16:25 #1370862

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :

Voor mij is het slechts praktijk ervaring. Toen ik nog ploeterde voor mijn inkomen had ik hier thuis voor de werkplaats 3 x 40A aansluiting. Ging alles goed. Maar zo'n aansluiting is onevenredig duur. Dus nu het ploeteren niet meer nodig is terug gebracht tot 3 x 25A. Als ik voor de hobby nog even een machine aanzet 10kW en de afzuiging 7,5kW gaat het net goed. Maar zet je iets er bij aan dan is het onmiddellijk afgelopen. Daar zit geen seconde tussen. Vandaar mijn opmerking. Maar als de deskundigen zeggen dat het kan wie ben ik dan om dat tegen te spreken.

Geen deskundige, maar een 3-fasen laadpaal zal waarschijnlijk aangesloten zijn aan zijn eigen zekeringsgroep (net als een kookgroep). Hoofdzekeringen zijn (altijd?) traag dus kunnen wel een seconde iets hoger vermogen aan. Overige zekeringen in de meterkast hebben geen last van de zekeringen van de laadpaal.


Zal wel. Zijn die drie onderin op het plaatje niet gewoon de hoofdzekeringen ?


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 16:37 #1370865

Noreen: jouw ervaring is waar natuurlijk dus overruled mijn theoretisch gepraat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 17:00 #1370871

3Noreen schreef :
[…]


Zal wel. Zijn die drie onderin op het plaatje niet gewoon de hoofdzekeringen ?



Als die kast verzegeld is wel schat ik. Dus je gaat nu vertellen dat die knalden?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 17:13 #1370873

Orange Sunset schreef :
een 3-fasen laadpaal zal waarschijnlijk aangesloten zijn aan zijn eigen zekeringsgroep (net als een kookgroep). Hoofdzekeringen zijn (altijd?) traag dus kunnen wel een seconde iets hoger vermogen aan. Overige zekeringen in de meterkast hebben geen last van de zekeringen van de laadpaal.

3-fasen laadpaal heeft in de schuur waar hij naast staat 4 * 16A zekering, dus ook 1 in de 0.
De kabel erheen (bijna 60 m1, een 4 * 4 mm2 grondkabel) is alleen gezekerd met de 3 * 25A hoofdzekeringen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 17:19 #1370877

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Orange Sunset schreef :

Als die kast verzegeld is wel schat ik. Dus je gaat nu vertellen dat die knalden?

Welke dacht je dan, die bij de buren ? Klopt ook vrij precies. 17kw is echt het max voor 3x25A. Als je dat een kwartiertje vol houdt staan die dingen op scherp. Er is dan heel weinig voor nodig om ze te trippen. In mijn inschatting vergelijkbaar met het laden van een EV. Als die tenminste daadwerkelijk langer dan een paar minuutjes 17kW in zijn accu stopt.

Nu ga je mij natuurlijk vertellen dan het héél onverantwoord is als ik die hoofd zekeringen er uit laat knallen. Maar wees gerust eerst zaten er op die plek automaten van 40A. De bedrading is daarop berekend. Alleen mijn portemonnee is niet berekend op de €500,- die die automaten op jaarbasis extra kosten. Vandaar dat ik er kleinere in heb laten zetten. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 17:24 #1370878

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Baasklusje schreef :
Orange Sunset schreef :
een 3-fasen laadpaal zal waarschijnlijk aangesloten zijn aan zijn eigen zekeringsgroep (net als een kookgroep). Hoofdzekeringen zijn (altijd?) traag dus kunnen wel een seconde iets hoger vermogen aan. Overige zekeringen in de meterkast hebben geen last van de zekeringen van de laadpaal.

3-fasen laadpaal heeft in de schuur waar hij naast staat 4 * 16A zekering, dus ook 1 in de 0.
De kabel erheen (bijna 60 m1, een 4 * 4 mm2 grondkabel) is alleen gezekerd met de 3 * 25A hoofdzekeringen.

Een beetje miezerig hoor Baas. Adel verplicht. Met een EV bolide hoort natuurlijk ook een 3 x 40A aansluiting op het grid. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 19:53 #1370907

3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :

Als die kast verzegeld is wel schat ik. Dus je gaat nu vertellen dat die knalden?

Welke dacht je dan, die bij de buren ?
Sorry ik bedoelde het niet zo nors klinkend, miste de smiley ;)
Klopt ook vrij precies. 17kw is echt het max voor 3x25A. Als je dat een kwartiertje vol houdt staan die dingen op scherp. Er is dan heel weinig voor nodig om ze te trippen.
Ah ok, kwartiertje tegen de limit zitten dan geloof ik dat ook wel hoor :)
In mijn inschatting vergelijkbaar met het laden van een EV. Als die tenminste daadwerkelijk langer dan een paar minuutjes 17kW in zijn accu stopt.
De max van de laadpaal zal altijd een lager worden ingeregeld dan de max van de hoofdzekeringen (ook de zekeringsgroep ertussen zal lager zijn), anders kun je in je huis inderdaad niet veel meer anders gebruiken. Daarmee zal zeker genoeg overblijven om een seconde speling te kunnen hebben met terugschakelen van het vermogen via de P1 poort.

Nu ga je mij natuurlijk vertellen dan het héél onverantwoord is als ik die hoofd zekeringen er uit laat knallen. Maar wees gerust eerst zaten er op die plek automaten van 40A. De bedrading is daarop berekend. Alleen mijn portemonnee is niet berekend op de €500,- die die automaten op jaarbasis extra kosten. Vandaar dat ik er kleinere in heb laten zetten. ;)

Onverantwoord? Nee hoor. In ons huis zitten porseleinen hoofdzekeringen, die zijn wat lastiger te wisselen (geen idee of 25A, 35A of 40A). Die wil je liever niet eruit laten knallen ;)

Maar na de hoofdzekeringen moeten de volgende zekeringen in je eigen meterkast eigenlijk lager zijn dan de hoofdzekeringen. Zoals ik het begrijp is dat bij jouw niet het geval, gezien je de hoofdzekeringen eruit knallen? Maakt op zich niet zo veel uit als je weet wat de consequenties zijn (heel huis zonder stroom).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 20:03 #1370908

Baasklusje schreef :
Orange Sunset schreef :
een 3-fasen laadpaal zal waarschijnlijk aangesloten zijn aan zijn eigen zekeringsgroep (net als een kookgroep). Hoofdzekeringen zijn (altijd?) traag dus kunnen wel een seconde iets hoger vermogen aan. Overige zekeringen in de meterkast hebben geen last van de zekeringen van de laadpaal.

3-fasen laadpaal heeft in de schuur waar hij naast staat 4 * 16A zekering, dus ook 1 in de 0.
De kabel erheen (bijna 60 m1, een 4 * 4 mm2 grondkabel) is alleen gezekerd met de 3 * 25A hoofdzekeringen.

De 0 mee afzekeren is verplicht in Nederland (iig bij nieuwe installaties), dit itt Duitsland (waar de elektra componenten veel goedkoper zijn maar 2p zekeringen daarom dus niet te krijgen zijn). Dus inderdaad een 4polige zekering is nodig.

60m? Flink stukje BK! In huis heb ik tussen de (hoofd-) meterkast en 2e verdeelkast een 4p 10mm2. Die is ook alleen gezekerd met de hoofdzekeringen. Vrij normale installatie.

Ik zou echter voor dikkere aders gekozen hebben, puur omdat je die grondkabel niet zo snel even vervangt. Niet voor de laadsnelheid persé te verhogen, dat is denk ik niet echt nodig voor de meeste elektrische berijders.

Sommige elektrische auto’s zoals de Jaguar I-Pace kunnen slechts op 1 fase laden. Die is voor de Engelse markt ontworpen waar ze niet verder keken naar bruikbaarheid in de rest van Europa. Thuis dus maar max met 16A laden :S
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 20:12 #1370909

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Hoofdzekeringen zijn normaliter C-Karakteristiek en de gewone groepen B-Karakteristiek.
Daarom zal de B groep er vaak eerder uitknallen dan de C hoofdzekering.


Als je dus die C karakteristiek er in <1 sec uit wil laten vliegen, moet je hem flink overbelasten. Niet met de maximale waarde en een heel klein beetje. Dan kan het nog best lang duren. Zelfs bij een B moet je al op >3x nominale waarde zitten wil hij er meteen binnen die seconde uit knallen. Met die meting van elke seconde kan je best nog prima uit de voeten komen als aansturing vanuit meter van een loadbalancer. In een normaal huishouden wordt factor 2 al lastig te halen denk ik. En als je niet laadt tijdens het koken, wordt het al helemaal lastig. Doorstroomverwarmer aan voor de douche, vol vermogen electrisch koken en lader aan de volle bak lijkt me de enige manier om factor 3 te halen.

Daar op volgend hebben ze selectiviteit uitgevonden om ook bij langere te hoge belasting het uitvallen van de hoofdzekering te voorkomen: een groep zou 1.6x lager zijn als de groep er voor. Achter een 25A hoofdzekering zou je dan maximaal een 16A groep moeten zetten. Maar met 3x16A laden schiet minder op. Op een normale 3x25A aansluiting kun je dus eigenlijk maar met 11A laden als je het uitklappen van de hoofdzekering absoluut wilt voorkomen.

Daarom dat veel bouwprojecten hun klanten tegenwoordig met 3x40A (en dus met een behoorlijk hoger jaar tarief) opzadelen om geklaag te voorkomen bij een all-electric woning terwijl je met een 3x25A al best veel kan als je de belasting een beetje netjes verdeelt. Verdelen niet alleen over de tijd maar ook over de fasen. Met de automaten van tegenwoordig is een keertje uitklappen ook niet meer zo erg als vroeger toen de netbeheerder moest komen voor een doorgebrande hoofdzekering.
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 20:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 20:37 #1370914

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Ontopic: ik zat vandaag in een electrische bus een beetje mee te kijken op het display van de chauffeur. Zo'n ding knalt er max. 235kw uit de accu maar stopt hetzelfde vermogen er ook weer in bij het afremmen. Batterij ging van 53% naar 49% over een stukje van ~17km. Ben benieuwd wat daar voor BMS in ligt, misschien wel iets van het caliber waar DR wat mee kan :)
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 20:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 21:59 #1370932

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Orange Sunset schreef :

De 0 mee afzekeren is verplicht in Nederland (iig bij nieuwe installaties),

zekeren of schakelen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 21 feb 2022 22:11 #1370933

Armtierige Nederlandse havens? Allez crapuleke, dat trekt toch op niks? Wat moet dat hier dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 22 feb 2022 00:50 #1370940

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5174
Evaluationcopy schreef :
Armtierige Nederlandse havens? Allez crapuleke, dat trekt toch op niks? Wat moet dat hier dan?


:( Ssst,….jij moet dat interview nog doen…
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl