Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kunnen we het even over BMS hebben ?

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 11:00 #1366654

3Noreen schreef :
Een slimme engineer meet voordat hij/zij een oplossing voor een probleem ontwerpt hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Meten is weten.

Hoe groot is de onbalans die gemiddeld per cyclus ontstaat uitgedrukt in Ah of percentage van de accucapaciteit ?

Klopt, alleen is meten ook een momentopname. Er kunnen vele variabelen variëren: temperatuur, ontlaadstroom, oplaadstroom, zelfontlading, etc.
Dus ja, wat heb je dan gemeten?

Dus een systeem dat een beetje flexibel is, is wel zo prettig. En als het dan ook nog een systeem is waarbij je een goede indruk krijgt van onbalans die er ontstaat, dan is het helemaal mooi.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 11:29 #1366658

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
It Paradyske schreef :
Een slim BMS schakelt de laadstroom terug naar een waarde onder die van de balancers, als een of meerdere van de cellen boven de gewenste spanning komt.

Welk BMS doet zoiets al? Hoe heet dat, zodat je erop kunt googlen?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 11:52 #1366665

3Noreen schreef :
Een slimme engineer meet voordat hij/zij een oplossing voor een probleem ontwerpt hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Meten is weten.

Hoe groot is de onbalans die gemiddeld per cyclus ontstaat uitgedrukt in Ah of percentage van de accucapaciteit ?

Onbalans is toch altijd in Volt? Gemiddeldes kun je niet veel over zeggen, ligt aan meer zaken waaronder kwaliteit van de cellen, installatie, snelheid van (ont-)laden etc.

Daarbij is onbalans niet direct een probleem, maar teveel onbalans wel. Dus je balancer hoeft niet persé alle cellen op de 1000ste volt gelijk te houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 feb 2022 11:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:12 #1366668

ironman schreef :
It Paradyske schreef :
Een slim BMS schakelt de laadstroom terug naar een waarde onder die van de balancers, als een of meerdere van de cellen boven de gewenste spanning komt.

Welk BMS doet zoiets al? Hoe heet dat, zodat je erop kunt googlen?

Volgens mij die BMS123 van ev-power uit Praag.
En de mijne natuurlijk... :-)
(Ben net met de aanpassingen bezig naar de Victron Titan)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:14 #1366669

Kijk maar eens hoe de BMS X2 dat doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:15 #1366670

Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
Een slimme engineer meet voordat hij/zij een oplossing voor een probleem ontwerpt hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Meten is weten.

Hoe groot is de onbalans die gemiddeld per cyclus ontstaat uitgedrukt in Ah of percentage van de accucapaciteit ?

Onbalans is toch altijd in Volt? Gemiddeldes kun je niet veel over zeggen, ligt aan meer zaken waaronder kwaliteit van de cellen, installatie, snelheid van (ont-)laden etc.

Daarbij is onbalans niet direct een probleem, maar teveel onbalans wel. Dus je balancer hoeft niet persé alle cellen op de 1000ste volt gelijk te houden.

Nee, onbalans gaat over capaciteit, dus Ah. Dat je dat uiteindelijk meet door een oplopende spanning aan het eind van de laadcyclus levert de verwarring.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:34 #1366673

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Volgens mij die BMS123 van ev-power uit Praag
Is dat niet gewoon een Nederlands produkt?

zie:
123electric.eu/information/company/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:40 #1366674

Verrek ja!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:42 #1366676

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Een slimme engineer meet voordat hij/zij een oplossing voor een probleem ontwerpt hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Meten is weten.

Hoe groot is de onbalans die gemiddeld per cyclus ontstaat uitgedrukt in Ah of percentage van de accucapaciteit ?

Klopt, alleen is meten ook een momentopname. Er kunnen vele variabelen variëren: temperatuur, ontlaadstroom, oplaadstroom, zelfontlading, etc.
Dus ja, wat heb je dan gemeten?

Dus een systeem dat een beetje flexibel is, is wel zo prettig. En als het dan ook nog een systeem is waarbij je een goede indruk krijgt van onbalans die er ontstaat, dan is het helemaal mooi.

Als je een goede indruk hebt van de onbalans die er ontstaat is dat toch een meting ? Houdt ons niet langer in het duister. Vertel ons je bevindingen. Hoe groot kan die onbalans worden ?
Als het mijn accu zou zijn en er zou een rendement verschil van meer dan 1% tussen de verschillende cellen ontstaan zou ik me om andere zaken dan een balancer zorgen gaan maken. Namelijk wat voor rotzooi de accu leverancier mij verkocht heeft. En waar die energie die wegvloeit door dat rendementsverschil blijft. Meestal is dat warmte op een plek die je niet wilt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 12:55 #1366682

3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
Een slimme engineer meet voordat hij/zij een oplossing voor een probleem ontwerpt hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Meten is weten.

Hoe groot is de onbalans die gemiddeld per cyclus ontstaat uitgedrukt in Ah of percentage van de accucapaciteit ?

Klopt, alleen is meten ook een momentopname. Er kunnen vele variabelen variëren: temperatuur, ontlaadstroom, oplaadstroom, zelfontlading, etc.
Dus ja, wat heb je dan gemeten?

Dus een systeem dat een beetje flexibel is, is wel zo prettig. En als het dan ook nog een systeem is waarbij je een goede indruk krijgt van onbalans die er ontstaat, dan is het helemaal mooi.

Als je een goede indruk hebt van de onbalans die er ontstaat is dat toch een meting ? Houdt ons niet langer in het duister. Vertel ons je bevindingen. Hoe groot kan die onbalans worden ?
Als het mijn accu zou zijn en er zou een rendement verschil van meer dan 1% tussen de verschillende cellen ontstaan zou ik me om andere zaken dan een balancer zorgen gaan maken. Namelijk wat voor rotzooi de accu leverancier mij verkocht heeft. En waar die energie die wegvloeit door dat rendementsverschil blijft. Meestal is dat warmte op een plek die je niet wilt.

Zo gauw ik het weet vertel ik het je! Ik vaar elektrisch, maar tot nog toe de accu nog nooit substantieel leeg getrokken, en eigenlijk ook nog steeds niet goed een topbalancing gedaan.

Maar tot nog toe kleiner dan 1Ah (bij 310 Ah capaciteit) is mijn inschatting.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 13:27 #1366686

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
It Paradyske schreef :

Maar tot nog toe kleiner dan 1Ah (bij 310 Ah capaciteit) is mijn inschatting.

Dat is vergelijkbaar met wat ik zelf meet. Ik kook nu twee jaar met mijn 8 jaar oude accu. Koken verbruikt per dag/avond 1,2-1,5 kW op een 3,9kW accu.
Ik laad uitsluitend met zonne panelen waardoor de stroom beperkt is tot minder dan 20A. Mijn balancers kunnen slechts 1A wegwerken. Het kan na de winterstop een aantal cycli duren voordat het pack weer in balans is. Maar daar zit ik niet zo mee. Ik laad in die eerste cycli misschien maar tot 3,8kW. Gedurende de zomer maanden komt tot nu toe mijn accu niet onder de 20%. SOC
Het wordt natuurlijk anders als je met een grote wallader 300A er in gaat jassen. Dan is het niet onverstandig (understatement) om in de balans fase de laadstroom te beperken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 13:41 #1366689

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Ik meen bij Nordkyn een opmerking gelezen te hebben dat sommige pakketten gewoon meer uit de pas lopen dan anderen. In het laatste geval zul je er wellicht wat actie op uit moeten zetten. Dat het bij een andere installatie perfect verloopt is van geen of weinig waarde voor jouw setup.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 14:55 #1366698

Oh ja ik heb Winstons 160Ah.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 07 feb 2022 14:55 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 07 feb 2022 23:25 #1366793

It Paradyske schreef :
[…]

Nee, onbalans gaat over capaciteit, dus Ah. Dat je dat uiteindelijk meet door een oplopende spanning aan het eind van de laadcyclus levert de verwarring.

Ok, en wat dan als 1 cel tijdens laden met hogere laadstromen omhoog schiet in voltage tov de andere cellen en bij uitschakelen van de lader ongeveer terug op het voltage van de overige cellen zakt?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 04:54 #1366794

Als ie de laadspanning van 3.5V over gaat dan is ie vol, of stuk. Alle reden om grote laadstromen te stoppen en terug te schakelen naar een laadstroom die kleiner is dan je balancer kan dissiperen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 06:33 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 08:08 #1366825

It Paradyske schreef :
Als ie de laadspanning van 3.5V over gaat dan is ie vol, of stuk. Alle reden om grote laadstromen te stoppen en terug te schakelen naar een laadstroom die kleiner is dan je balancer kan dissiperen.

Probleem is dat 1 cel (304Ah) dus tijdens laden met 80A over de >3,65v gaat. Hierdoor grijpt de BMS in en schakelt de lader uit. Na uitschakelen van de lader valt de cel direct terug naar ~3,35v waar de rest van de cellen ook zitten. De impedance gemeten door de REC BMS wijkt ook nogal af van de rest.

Met lagere laadstroom laden gaat beter (bijv 30A) en loopt de cel een stuk minder uit tov de andere cellen, maar ik vermoed dus dat ik een rotte cel heb? Deze cel had tijdens testen enige tijd geleden ook wat problemen, maar ik dacht dat het aan de contacten lag, daarna dus de contacten verbetert en toen leek het opgelost, hoewel ik maar beperkt getest heb.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 08:41 #1366842

Alle kabels zijn goed vastgedraaid?

Dan heeft die cel een hogere inwendige weerstand.

Heb je deze set handmatig top-gebalanceerd volgens de Nordkyn methode? Doe je dat, trek je flink stroom en laat deze cel onder belasting een symmetrisch gedrag zien, dan weet je zeker dat deze een hogere inwendige weerstand heeft:
-cel vervangen
-minder hard laden
-belachelijk hard balanceren (zoiets als DR gaat bouwen)
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 08:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 09:43 #1366860

Orange Sunset schreef :
It Paradyske schreef :
Als ie de laadspanning van 3.5V over gaat dan is ie vol, of stuk. Alle reden om grote laadstromen te stoppen en terug te schakelen naar een laadstroom die kleiner is dan je balancer kan dissiperen.

Probleem is dat 1 cel (304Ah) dus tijdens laden met 80A over de >3,65v gaat. Hierdoor grijpt de BMS in en schakelt de lader uit. Na uitschakelen van de lader valt de cel direct terug naar ~3,35v waar de rest van de cellen ook zitten. De impedance gemeten door de REC BMS wijkt ook nogal af van de rest.

Met lagere laadstroom laden gaat beter (bijv 30A) en loopt de cel een stuk minder uit tov de andere cellen, maar ik vermoed dus dat ik een rotte cel heb? Deze cel had tijdens testen enige tijd geleden ook wat problemen, maar ik dacht dat het aan de contacten lag, daarna dus de contacten verbetert en toen leek het opgelost, hoewel ik maar beperkt getest heb.

80A is ook wel een heleboel... En bij 4 mOhm is dat al 0.32V, dus ja het kan aan de contacten liggen, het kan ook in de accu zitten. Misschien iets rustiger laden? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 09:44 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 10:07 #1366870

Hoe kom je bij 4 mOhm? Datasheets spreken < 1 mOhm (0,22 zelfs…) Contact- en kabelweerstand zou voor elke cel hetzelfde moeten zijn.

Is het een idee de bulkstroom wel op die 80 A te laten staan, maar de absorptiespanning te verlagen? Wanneer die bereikt is, neemt de laadstroom met een beetje geluk sneller af dan de celspanning van die slechte cel piekt.

De Nordkyn tabel laat zien bij welke staartstroom je moet stoppen.
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 10:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 10:08 #1366871

Nachtvlinder schreef :
Alle kabels zijn goed vastgedraaid?

Dan heeft die cel een hogere inwendige weerstand.

Heb je deze set handmatig top-gebalanceerd volgens de Nordkyn methode? Doe je dat, trek je flink stroom en laat deze cel onder belasting een symmetrisch gedrag zien, dan weet je zeker dat deze een hogere inwendige weerstand heeft:
-cel vervangen
-minder hard laden
-belachelijk hard balanceren (zoiets als DR gaat bouwen)

Minder hard laden wordt dalijk lastig. Het wordt een pack van 608Ah en die wil je wel in een nachtje aan de walstroom vol krijgen, dus zo'n ~10 uur heb ik als richtlijn. Ik heb zojuist een stevige ontlaad sessie gestart om eens te kijken de pack/cel dan ook instabiel raakt. In vorige testen verliep dat allemaal prima.
It Paradyske schreef :
[...]

80A is ook wel een heleboel... En bij 4 mOhm is dat al 0.32V, dus ja het kan aan de contacten liggen, het kan ook in de accu zitten. Misschien iets rustiger laden? :-)
80A is niet niets nee, maar op dat 304Ah pack is dat toch maar 0,26C.

Momenteel loopt nog eens een ontlaadtest met een 1500w kachelje, dit pack heeft een tijdje in rust rond de 48-70% SoC gelegen totdat ik de boel weer ging oppakken. De voltages bij ontladen lijken tot nu toe prima stabiel. Als ze niet goed aangesloten waren dan zou ik verwachten dat daar ook een flink verschil in zou komen. Ik trek immers momenteel bijna 140A eruit aldus de shunt.

Bijgevoegd een grafiek van de cel voltages:


09:48uur: start laadsessie @80A - je ziet dat het voltage van cel 4 erg boven de andere cellen piekt. Ik vermoed dat de BMS niet nauwkeurig genoeg logt om pieken boven de 3,65v vast te leggen, maar er is echt wel een charge disconnect.

10:03uur: start laadsessie @20A - alles lijkt prima te gaan

Hieronder een grafiek van de impedances (interne weerstanden):



Tijdens de 80A sessie zie je behoorlijk wat wijzigingen hierin. Tijdens de 20A sessie volledig stabiel. Ik vermoed dat balancing van de BMS die 'spiegeling' van de cellen 1-3 tov cel 4 veroorzaakt?

Maar we testen vrolijk verder :) Misschien klopte de SoC gewoon niet, het issue starte ongeveer op 80% SoC en die laatste 20% laden ging met 20A verdacht snel.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 10:16 #1366877

Interessant en heldere grafieken. Het valt mij op dat cel 4 een veel ruisigere meting geeft. Waarom zou dat zijn? Verband met de hypothese van de hogere interne weerstand van die cel?

Bij 4x rustiger laden is er nauwelijks neiging eruit te lopen: minder dan 4x minder als het ware. Later bij het rustig laden blijft cel 4 zelfs een lagere celspanning houden!

Ik snap dit niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 10:17 #1366878

Nachtvlinder schreef :
Hoe kom je bij 4 mOhm? Datasheets spreken < 1 mOhm (0,22 zelfs…) Contact- en kabelweerstand zou voor elke cel hetzelfde moeten zijn.

Is het een idee de bulkstroom wel op die 80 A te laten staan, maar de absorptiespanning te verlagen? Wanneer die bereikt is, neemt de laadstroom met een beetje geluk sneller af dan de celspanning van die slechte cel piekt.

De Nordkyn tabel laat zien bij welke staartstroom je moet stoppen.

3.65V - 3.35V = 0.3V
0.3V / 80A = 0.004Ohm
Dat heeft Georg Ohm bedacht.

Met geluk rekenen in elektrische schakelingen zou ik niet doen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 10:19 #1366880

Check!

It Paradyske schreef :
Met geluk rekenen in elektrische schakelingen zou ik niet doen.
Kan wel interessant zijn om eens te proberen wellicht: de relatie tussen absorptiespanning, afnemende absorptiestroom en SOC valt sowiezo niet aan te rekenen toch? Is sterk afhankelijk van merk en type cel en hun conditie lijkt mij…
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 10:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 10:22 #1366882

Nachtvlinder schreef :
Interessant en heldere grafieken. Het valt mij op dat cel 4 een veel ruisigere meting geeft. Waarom zou dat zijn? Verband met de hypothese van de hogere interne weerstand van die cel?

Bij 4x rustiger laden is er nauwelijks neiging eruit te lopen: minder dan 4x minder als het ware. Later bij het rustig laden blijft cel 4 zelfs een lagere celspanning houden!

Ik snap dit niet goed.

Ja dit verwart mij dus ook nogal... De pieken zijn mogelijk nog erger want de metingen voor de grafieken worden iedere 5 seconden gelogd, dus de echte pieken >3,65v zie je niet of je moet geluk hebben, de BMS grijpt meteen in. Ik wacht even de ontlaadtest af (nog 1,5 uur) en dan post ik die grafieken ook. Hoewel ik verwacht dat daar niet veel bijzonders op te zien is.

Daarna nog eens goed de connecties loshalen, schoonmaken, opschuren en weer monteren. Misschien even cel 4 op een andere plek zetten om te bekabeling verder uit te sluiten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen we het even over BMS hebben ? 08 feb 2022 12:47 #1366900

Ontlaadsessie voltooid:

Resteert nog 7,5% acculading voor de discharge disconnect intrad (@3,0v) echter veerden de voltages van de cellen weer op naar ~3,2v. Hier kan ik wellicht nog wat mee spelen. Mogelijk is de voltagedrop bij 140A en 2 meter lange kabels te hoog om gemakkelijk lager te komen. Nu stuiterde de discharge enkele keren omdat het de cel voltages weer zo ver terugveerden dat de discharge weer toegestaan was.

Ook bij de discharge lijken de metingen van cel 4 veel ruis te bevatten, iig stukken meer dan de overige cellen. Hieronder zie je cel 4 als lichtblauw en cel 3 blauw. Mij valt op dat de cel 1 de minste en cel 4 de meeste ruis heeft, dit lijkt mogelijk afhankelijk van de meter te zijn. Het verschil in ruis tussen cel 3 en 4 is wel groter dan tussen de overige cellen 1-2 en 2-3:



Impedances:



Package current:



Edit: tekst iets bijgewerkt - ik zie dat ik optocoupler 2 heb ik gesteld voor een discharge cut-off bij 3,0V. Hiermee wordt de inverter van de multiplus uitgeschakeld. Mijn idee was dat op die manier koppelt deze de inverter af als minder essentiële lading en houdt de accu schijnbaar nog zo'n 7,5% accu over om essentiëlere apparatuur te voeden. Ik ga deze terug brengen naar 2,9v
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 12:59 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl