Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom aanleggen in onze etap.

Stroom aanleggen in onze etap. 01 mrt 2022 08:11 #1372558

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Nee , dat kan niet want als je dat doet is de dynamo immers altijd verbonden met de startaccu en is die dus in principe niet meer gescheiden van de andere accu's omdat de dynamo-uitgang immers ook naar de scheider(s) gaat .
Bij de installatie van een accuscheider dien je altijd de verbiding ti=ussen B+ van de du=ynamo en de statmotor te verwijderen en een nieuwe draad naar de accuscheider(s) te trekken.
Ad
Even naar het schema kijken waar mijn opmerking op sloeg Ad, Daarin zit motor/dynamo permanent aan startaccu, en wordt de rest met een Cyrix bijgeschakeld.

Ah, dus je kunt alleen in de haven de lichtaccu's opladen ? Of het je genoeg zonnepanelen of windmolen?
Ad
Nee, als de motor loopt schakelt de cyrix de accu's parallel en wordt de lichtaccu ook geladen.

Dat is dan niet echt goed voor de levensduur van je accu's zoals op dit foum al veel vaker is uitgelegd en ook precies de reden dat de accuscheiders überhaupt zijn uitgevonden . Bovendien kunnen zo de te ver ontladen lichtaccu(s) je startaccu leegtrekken en als dan na een te korte looptijd de motor stop gaat kun je een startprobleem krijgen omdat ook je startaccu te ver leeg is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 01 mrt 2022 08:58 #1372574

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Nee , dat kan niet want als je dat doet is de dynamo immers altijd verbonden met de startaccu en is die dus in principe niet meer gescheiden van de andere accu's omdat de dynamo-uitgang immers ook naar de scheider(s) gaat .
Bij de installatie van een accuscheider dien je altijd de verbiding ti=ussen B+ van de du=ynamo en de statmotor te verwijderen en een nieuwe draad naar de accuscheider(s) te trekken.
Ad
Even naar het schema kijken waar mijn opmerking op sloeg Ad, Daarin zit motor/dynamo permanent aan startaccu, en wordt de rest met een Cyrix bijgeschakeld.

Ah, dus je kunt alleen in de haven de lichtaccu's opladen ? Of het je genoeg zonnepanelen of windmolen?
Ad
Nee, als de motor loopt schakelt de cyrix de accu's parallel en wordt de lichtaccu ook geladen.

Dat is dan niet echt goed voor de levensduur van je accu's zoals op dit foum al veel vaker is uitgelegd en ook precies de reden dat de accuscheiders überhaupt zijn uitgevonden . Bovendien kunnen zo de te ver ontladen lichtaccu(s) je startaccu leegtrekken en als dan na een te korte looptijd de motor stop gaat kun je een startprobleem krijgen omdat ook je startaccu te ver leeg is.
Ad

Nee Ad, dat is theorie, in de praktijk werkt dat prima.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 03 mrt 2022 22:52 #1373286

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :

Deze bak doet dienst als accubak. Hij zit met vier schroefjes vast op de bodem en is verder open zoals op de foto en zit dan tussen de keuken en de bank in.
Eigenlijk zie ik de toegevoegde waarde van deze bak niet zo, het voorschot van de keuken loopt er voor langs en daardoor is hij aan vier zijden ingesloten. Het weglaten van deze bak zou heel erg veel ruimte opleveren. Wat is wijsheid.

Een accubak heeft als doel de accu's op z'n plaats te houden bij alle scheepsbewegingen. Met een sjorband de accu's in de bak vastzetten. Een tweede functie is het opvangen van accuzuur, mocht een accu onverhoopt scheuren.


Accuzuur opvangen met gaten er in zal het niet worden denk ik.
Verder staat deze bak in een andere bak, die dan niet geheel van polyester is maar een zijde van hout.
Ik ga dit ding dus weg doen en een nette bevestiging voor de accu's in de bestaande bak maken. Daarmee houd ik denk ik net genoeg ruimte over om de rest(cyrix en acculader) er bij in te prutsen.
Het voordeel zou daarvan zijn dat alles dan lekker bij elkaar in de buurt zit en apart van de motorruimte en dus minder warm.

Inmiddels alle onderdelen en kabels met aanpers ogen en zekeringshouders verzamelt en kan het feest beginnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 04 mrt 2022 18:02 #1373447

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik heb nog nooit een accubak gebruikt, staan gewoon los met twee sjorbandjes vastgezet, voor zo een ding eens scheurt moet er wel heel erg grof geweld plaatsvinden, zijn harstikke stevige plastic dingen, en dat plastic scheurt ook niet makkelijk, vervormd eerder vermoed ik. en anders zet je er een klein bakje onder waarie net in past, genoeg voor wat lekkage toch.

ik vermoed dat je er een flinke mep met een hamer op moet geven wil zo een accu lek worden.

succes met je klus.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2022 18:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 04 mrt 2022 23:58 #1373519

Nou ja als je accu in de winter kapot zou vriezen om welke reden dan ook dan word het best wel een smeer boel. Maar omdat deze bak toch al niet dicht was zie ik het nut dus niet zo.
Ik ga het doen zoals Peter1 al omschrijft met een paar spanbandjes die in dan weer vastschroef aan de boot middel een beugeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 05 mrt 2022 09:18 #1373570

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik heb nog nooit een accu meegemaakt die kapot vroor, ook niet in de auto met -22

ik heb een plaatje hout op de bodem liggen met balkjes rondom de accu zodat deze niet kan verschuiven en op die balkjes heb ik beugeltje met oranje spanbandjes.

Zelfs als de boot een looping zou maken dan blijft de accu netjes op zijn plaats.

.Thijsnoort schreef :
Nou ja als je accu in de winter kapot zou vriezen om welke reden dan ook dan word het best wel een smeer boel. Maar omdat deze bak toch al niet dicht was zie ik het nut dus niet zo.
Ik ga het doen zoals Peter1 al omschrijft met een paar spanbandjes die in dan weer vastschroef aan de boot middel een beugeltje.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 09:19 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 05 mrt 2022 10:30 #1373581

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
peter1 schreef :
ik heb nog nooit een accubak gebruikt, staan gewoon los met twee sjorbandjes vastgezet, voor zo een ding eens scheurt moet er wel heel erg grof geweld plaatsvinden, zijn harstikke stevige plastic dingen, en dat plastic scheurt ook niet makkelijk, vervormd eerder vermoed ik. en anders zet je er een klein bakje onder waarie net in past, genoeg voor wat lekkage toch.

ik vermoed dat je er een flinke mep met een hamer op moet geven wil zo een accu lek worden.

succes met je klus.

Er zijn tenminste 3 manieren om een accubehuizing lek of kapot te krijgen:

- Ontploffing door knalgas, dan ligt de bovenplaat en bovenrand er af. En soms zuur in gezicht van de waarnemer. Dit gebeurd n.l. altijd door ontsteking boven de accu, b.v. sigaret.

- Kortgesloten cel, waardoor de temperatuur zo hoog stijgt dat de accubak smelt en het zuur er uit loopt. Dat ruik je al buiten bij de deur van de machine kamer. Al het accu zuur op het stalen of aluminium vlak geeft sterke corrosie. Behalve ventileren moet er snel gespoeld worden met zeepwater (NAOH) of soda oplossing.

- laten vallen of sterke mechanische kracht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 10:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 apr 2022 18:02 #1384868

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
CeesS schreef :
Als ideeën-hulpje hierbij een oude versie van mijn elektrisch schema uit 2005, helaas heb ik thuis geen bijgewerkt schema bij de hand. Verschillen nu met de getekende versie zijn een nieuwe 30A acculader met meerdere uitgangen direct op de accusets, een groter accu pakket (50Ah start, 2x105Ah service), en een accuconditiemeter.

Heb je een basis om je eigen schema te ontwerpen.



Wat een heerlijk schema Cees, dat kan je tenminste zó lezen. \Dat in tegenstelling van al die stripverhaal schema's met folderfotoyjes...pfff.
De functies zijn overduidelijk en geen fabrikant gekleurde legoblokjes met nono functies.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 09 mei 2022 19:46 #1389696





Het moet nog wat gefatsoeneerd worden maar alles werkt.
De massa aansluiting voor de lader moet nog een oogje aangeperst en er moeten nog wat binderijen en beugeltjes omheen.
De plaats van de diverse zekeringen was een zoekplaatje maar ook die hebben allemaal een plekje gekregen.
Nu nog de rest van de bedrading er in zien te klieren en wat niet nodig is er uit slopen.
De nieuwe instrumenten krijgen de voeding via de nmea kabels dus alle oude stroomvoorziening mag er uit.
Enige die moet blijven is het lampje van het kompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 09 mei 2022 20:25 #1389703

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
peter1 schreef :
ik heb nog nooit een accu meegemaakt die kapot vroor, ook niet in de auto met -22

ik heb een plaatje hout op de bodem liggen met balkjes rondom de accu zodat deze niet kan verschuiven en op die balkjes heb ik beugeltje met oranje spanbandjes.

Zelfs als de boot een looping zou maken dan blijft de accu netjes op zijn plaats.

.Thijsnoort schreef :
Nou ja als je accu in de winter kapot zou vriezen om welke reden dan ook dan word het best wel een smeer boel. Maar omdat deze bak toch al niet dicht was zie ik het nut dus niet zo.
Ik ga het doen zoals Peter1 al omschrijft met een paar spanbandjes die in dan weer vastschroef aan de boot middel een beugeltje.


Zoek maar even, maar een onvoldoende geladen accu kan bij vorst wel degelijk defect raken.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 mei 2022 22:00 #1395067

Vermoedelijk heb ik een fout gemaakt in het aansluiten.
Puntje 87 van de cyrix heb ik rechtstreeks op de plus van de startaccu zitten ipv via de hoofdschakelaar.
Wat als gevolg heeft dat nu de startaccu leeg is. De cyrix trekt dus schijnbaar nogal wat stroom.
Gelukkig is de oplossing heel simpel alleen hoop ik dat de accu het overleeft, vanmiddag stond er nog maar 10,2 volt op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 04 juni 2022 23:23 #1397079

Gelukkig bleek de accu nog heel te zijn.
De draad vanaf de ciryx loopt nu via de hs.
Vandaag wel een nieuwe uitdaging ontdekt, één van de lampaansluitpunten maakt geen verbinding met de rest.
Alle verlichting in de kajuit word samen geschakeld en elke lamp heeft dan zijn eigen aan of uit.
Mogelijk is er dus een verbinding in het plafond van de kajuit verbroken. In dat geval zal ik een andere draad moeten trekken voor dit aansluitpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 06 aug 2022 22:29 #1412649

Na enige tijd klussen aan boord en de vakantie blijkt er toch ergens iets niet goed te zitten.
De huishoud accu kan alleen laden als de hs op aan staat. Ik kan er geen wijs uit worden of dat ik iets verkeerd gedaan heb of dat het schema dan toch niet klopt en het lijkt alsof het goed zit.
Ook heb ik gemeten dat er met de hs'en uit er toch een stroom loopt van een tiende ampere, wat genoeg lijkt om na een week een behoorlijk lage accuspanning te hebben.

Enige wat er verandert is is een andere lader van victron omdat de oude overleden bleek.
de nieuwe is een 12/30 blue smart.
Laatst bewerkt: 06 aug 2022 22:31 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 07 aug 2022 06:16 #1412660

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Na enige tijd klussen aan boord en de vakantie blijkt er toch ergens iets niet goed te zitten.
De huishoud accu kan alleen laden als de hs op aan staat. Ik kan er geen wijs uit worden of dat ik iets verkeerd gedaan heb of dat het schema dan toch niet klopt en het lijkt alsof het goed zit.
Ook heb ik gemeten dat er met de hs'en uit er toch een stroom loopt van een tiende ampere, wat genoeg lijkt om na een week een behoorlijk lage accuspanning te hebben.

Enige wat er verandert is is een andere lader van victron omdat de oude overleden bleek.
de nieuwe is een 12/30 blue smart.

Heb je een actueel schema ? Is alles zo uitgevoerd als je in het schema hebt weergegeven?
Wat betreft het niet kunnen laden als de HS uitstaat, dat lijkt me een simpele. Ik heb zo'n Victron 12/30 met meerdere uitgangen. Eentje direct op de service accuset, een tweede uitgang ditect op de startaccu. Dan is laden van beide sets altijd mogelijk.
Het spookverbruik is lastiger, je schema is een eerste hulpmiddel om mogelijke oorzaken aan te geven. En anders zaken systematisch na elkaar afkoppelen en kijken of dat effect heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 07 aug 2022 15:36 #1412760

Laatste schema is gebruikt en uitgevoerd.
Ja ik weet dat de Victron 3 aansluitingen heeft maar dan is die cyrix toch overbodig geworden?
En maak ik dan niet een koppeling tussen beide accu’s via de lader?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 07 aug 2022 19:01 #1412828

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Laatste schema is gebruikt en uitgevoerd.
Ja ik weet dat de Victron 3 aansluitingen heeft maar dan is die cyrix toch overbodig geworden?
En maak ik dan niet een koppeling tussen beide accu’s via de lader?

Ik zou de Cyrix alleen gebruiken voor laden door de alternator, en aangesloten achter de hoofdschakelaars. Twee van de aansluitingen van de Victron (die diodematig onderling gescheiden zijn) rechtstreeks ieder op een accu. Bij stilstaande motor zijn de accu's gescheiden, en worden beide toch geladen, indien walstroom aanwezig.

Moet je wel je schema herzien.
Edit : de reden om de Cyrix van de accu's uit gezien buiten de hoofdschakelaars te laten, is het sluipverbruik daarvan uit te sluiten als je niet aan boord bent, en de beide hoofdschakelaars uit staan. Bij de continu aangesloten acculader hoef je daar niet bang voor te zijn, is mijn ervaring

Overigens uit de documentatie van Victron :

Voor de aansluiting van de lader op de accu('s) worden geen kabels meegeleverd. Wij adviseren de volgende DC bekabeling te gebruiken: tot 2 meter afstand minimale aderdoorsnee 10mm² en bij een afstand van 2 tot 5 meter een minimale aderdoorsnee van 16mm².
Laatst bewerkt: 08 aug 2022 09:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 08 aug 2022 09:44 #1412965

JB-NL schreef :
peter1 schreef :
ik heb nog nooit een accu meegemaakt die kapot vroor, ook niet in de auto met -22

ik heb een plaatje hout op de bodem liggen met balkjes rondom de accu zodat deze niet kan verschuiven en op die balkjes heb ik beugeltje met oranje spanbandjes.

Zelfs als de boot een looping zou maken dan blijft de accu netjes op zijn plaats.

.Thijsnoort schreef :
Nou ja als je accu in de winter kapot zou vriezen om welke reden dan ook dan word het best wel een smeer boel. Maar omdat deze bak toch al niet dicht was zie ik het nut dus niet zo.
Ik ga het doen zoals Peter1 al omschrijft met een paar spanbandjes die in dan weer vastschroef aan de boot middel een beugeltje.

Zoek maar even, maar een onvoldoende geladen accu kan bij vorst wel degelijk defect raken.
JB


Inderdaad:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 10 aug 2022 06:29 #1413509

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
mijn accu kan nooit onvoldoende geladen zijn.....immers hangt ie aan een victron acculader
en is bewaakt.

Je zou ook kunnen zeggen dat eeen accu gevaarlijk is als projectiel, als je met 200km per uur met je zeiljacht tegen een ijsberg opklapt, ik vind het allemaal wat te ver gezocht zo..tientallen miljoenen autoos rijden met een accu zonder accubak..

en mijn bootaccu hou ik in de gaten mijn autoaccu nooit, behalve als ie slechter zou starten



Yellow Boat schreef :
JB-NL schreef :
peter1 schreef :
ik heb nog nooit een accu meegemaakt die kapot vroor, ook niet in de auto met -22

ik heb een plaatje hout op de bodem liggen met balkjes rondom de accu zodat deze niet kan verschuiven en op die balkjes heb ik beugeltje met oranje spanbandjes.

Zelfs als de boot een looping zou maken dan blijft de accu netjes op zijn plaats.

.Thijsnoort schreef :
Nou ja als je accu in de winter kapot zou vriezen om welke reden dan ook dan word het best wel een smeer boel. Maar omdat deze bak toch al niet dicht was zie ik het nut dus niet zo.
Ik ga het doen zoals Peter1 al omschrijft met een paar spanbandjes die in dan weer vastschroef aan de boot middel een beugeltje.

Zoek maar even, maar een onvoldoende geladen accu kan bij vorst wel degelijk defect raken.
JB


Inderdaad:

Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 aug 2022 06:32 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl