Evert schreef :
De alternator laadt de accu’s over het algemeen niet met een moderne laadkarakteristiek. Ze worden geladen met een vaste spanning die onder de maximale laagspanning ligt. Lichtaccu’s raken daar niet helemaal mee vol.
Dat eeste klop maar dat tweede niet .
Dat eeste klopt helemaal voor de altenators op voertuigen en machines maar niet voor een echte bootmotor . Daar wordt , als de mariniseerder het goed doet tenminste , dus een kaal blok genomen om te mariniseren, en een speciale vaatuigalternator opgezet met een laadspanning van 14,2 of 14,3 volt zodat de accu wel degelijk vol wordt geladen. Die van mijn Vetus laadt bijv. met 14,3 Volt en niet met 13 Volt zoals die in de meeste voertuigen ( mogelijk is dat bij campers ook 14,3 Volt?) .
Vandaar dat er bijv. in de workshop manual van de basismotor van Mitsubishi staat dat de alternator 12 Volt laadt en in de manual van de Vetus motor 14 Volt . Was overigens bij mijn oude MD5A ook zo ( 14,2 Volt) .
Overigens is dat ook de reden dat je bij het aanschaffen van een nieuwe alternator eventueel erop moet letten dat je er een voo een scheepsmotor koopt en niet een vaak veel goedkopere auto-alternator.
Kan ook best wel goedkoper als je er goed op let , bijv. AB-Marine en ook SVB als ik het goed heb levert ook 14 Volt alternators voor de boten.
Kun je tounwes in pincipe ook zelf aanpassen ( als je dat aanduft
) door een extra diode met een verlies van tussen de 0,5-0,7 Volt te zetten in de zelfbekrachtegings stroomkkring binnen in de alternator.
Ad