Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom aanleggen in onze etap.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 19:37 #1369400

Deze aanbieder is handig , dichtbij en ik kom daar zakelijk ook nog wel eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 22:09 #1369442

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Op het forum zijn meerdere elektra installatie projecten beschreven, daar zijn misschien wat ideeën te halen.
Bijvoorbeeld zeilersforum.nl/index.php/foru...t?start=%1$d#1051525
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 23:27 #1369449

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Thijsnoort schreef :
CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :

Deze diode brug heb ik;


Uit de beschrijving :

Victron Energy ARG080202000R Argodiode 80-2SC 80 A

"Let op! Op de argodiode kunt u geen acculader of laadregelaar van een zonnepaneel aansluiten, dit is echt bedoeld om de laadstroom van een dynamo te verdelen."

Te vinden op : www.acculaders.nl/victron-argodiode-80-2sc-80a.html

Lekker dan heb ik weer. Ding is nog nieuw. Ach een goede reden om toch zo’n cyrix aan te schaffen moet deze maar naar marktplaats.

Ook de cyrix moet je niet gebruiken om met één acculader twee sets te laden. Er zit altijd verschil tussen de twee sets. Het vervelende is dat de slechtste van de twee maatgevend is en de goede ook kapot maakt. Twee verschillende sets laden met een acculader gaat eigenlijk alleen met twee losse laders. Een uitzondering daarop is de druppel uitgang van bijvoorbeeld een multiplus. Die houdt de startaccu op peil. Maar niet helemaal vol. Die uitgang heeft namelijk een iets lagere spanning als de primaire uitgang.
Als het goed is heeft de startaccu geen andere verbruikers als alleen de motorinstrumenten en de startmotor. Ik snap dan ook het constant willen laden van de startaccu niet. Dat doe je met een auto ook niet. Wil je toch de startaccu laden koop er dan een apart klein druppelladertje voor. Ook van een gerenommeerd merk. Zelfs het kleinste slechte laddertje krijgt een accu namelijk kapot. Dan is het middel erger als de kwaal.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 17 feb 2022 07:49 #1369472

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Evert schreef :
(....) Twee verschillende sets laden met een acculader gaat eigenlijk alleen met twee losse laders. Een uitzondering daarop is de druppel uitgang van bijvoorbeeld een multiplus. Die houdt de startaccu op peil. Maar niet helemaal vol. Die uitgang heeft namelijk een iets lagere spanning als de primaire uitgang.
Als het goed is heeft de startaccu geen andere verbruikers als alleen de motorinstrumenten en de startmotor. Ik snap dan ook het constant willen laden van de startaccu niet. Dat doe je met een auto ook niet. Wil je toch de startaccu laden koop er dan een apart klein druppelladertje voor. Ook van een gerenommeerd merk. Zelfs het kleinste slechte laddertje krijgt een accu namelijk kapot. Dan is het middel erger als de kwaal.

Heb je aan boord ook twee alternators om de start- en service accu's gescheiden te kunnen opladen ? En waarom zou je de startaccu qua ladingsniveau niet 'vol' willen zien, en de service accu's wel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 17 feb 2022 19:46 #1369687

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
CeesS schreef :
Evert schreef :
(....) Twee verschillende sets laden met een acculader gaat eigenlijk alleen met twee losse laders. Een uitzondering daarop is de druppel uitgang van bijvoorbeeld een multiplus. Die houdt de startaccu op peil. Maar niet helemaal vol. Die uitgang heeft namelijk een iets lagere spanning als de primaire uitgang.
Als het goed is heeft de startaccu geen andere verbruikers als alleen de motorinstrumenten en de startmotor. Ik snap dan ook het constant willen laden van de startaccu niet. Dat doe je met een auto ook niet. Wil je toch de startaccu laden koop er dan een apart klein druppelladertje voor. Ook van een gerenommeerd merk. Zelfs het kleinste slechte laddertje krijgt een accu namelijk kapot. Dan is het middel erger als de kwaal.

Heb je aan boord ook twee alternators om de start- en service accu's gescheiden te kunnen opladen ? En waarom zou je de startaccu qua ladingsniveau niet 'vol' willen zien, en de service accu's wel ?
De lichtaccu’s bij mij aan boord worden helemaal niet geladen door de alternator. Zou ook niet efficiënt zijn. Er zit 25 meter tussen. Maar dat doet in dit verhaal niet ter zake.
De alternator laadt de accu’s over het algemeen niet met een moderne laadkarakteristiek. Ze worden geladen met een vaste spanning die onder de maximale laagspanning ligt. Lichtaccu’s raken daar niet helemaal mee vol. Vandaar dat het voor de levensduur goed is om ze regelmatig helemaal met een acculader vol te maken.
Startaccu’s worden op een heel andere manier gebruikt. De opbouw van startaccu’s is ook anders. Er wordt in korte tijd veel stroom gevraagd. Daar is de maximale startstroom belangrijk voor. Er wordt alleen bij een motor die in orde is maar heel weinig capaciteit gebruikt. Die is met een beetje bijladen zo weer aangevuld. Een structureel ander gebruik als het met een bescheiden stroom flink leegtrekken van de lichtaccu’s dus.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 17 feb 2022 22:32 #1369754

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Evert schreef :
De lichtaccu’s bij mij aan boord worden helemaal niet geladen door de alternator. Zou ook niet efficiënt zijn. Er zit 25 meter tussen. Maar dat doet in dit verhaal niet ter zake.
De alternator laadt de accu’s over het algemeen niet met een moderne laadkarakteristiek. Ze worden geladen met een vaste spanning die onder de maximale laagspanning ligt. Lichtaccu’s raken daar niet helemaal mee vol. Vandaar dat het voor de levensduur goed is om ze regelmatig helemaal met een acculader vol te maken.

Mijn ervaring in de (zeil)praktijk staat hier haaks op. Om te beginnen is het voor de levensduur van de accu's van belang ze zo veel mogelijk vol geladen te houden. Dan de vaarpraktijk. Er zijn onderweg soms omstandigheden dat je niet kunt zeilen, maar op de motor vaart. Stroomverbruikers zijn dan navigatieapparatuur, stuurautomaat, marifoon, koelkast, eventueel navigatieverlichting. Op langere tochten ben je dan al snel aan het einde van je beschikbare accucapaciteit als je geen gebruik maakt van de laadvermogen van de alternator. Voor een langere tocht onder zeil heb je het zelfde probleem, als je geen stroom kunt draaien. Als je dan na je tocht voor anker gaat, en er geen walstroom beschikbaar is, hoe los jij dat op ?

Evert schreef :
Startaccu’s worden op een heel andere manier gebruikt. De opbouw van startaccu’s is ook anders. Er wordt in korte tijd veel stroom gevraagd. Daar is de maximale startstroom belangrijk voor. Er wordt alleen bij een motor die in orde is maar heel weinig capaciteit gebruikt. Die is met een beetje bijladen zo weer aangevuld. Een structureel ander gebruik als het met een bescheiden stroom flink leegtrekken van de lichtaccu’s dus.

Als je bijvoorbeeld onderweg zijnde, niet in jachthavens dus zonder walstroom overnacht, en je motor is toevallig geen snelle starter, sta je toch raar te kijken als je kleine startaccu na een paar dagen geen sjoege meer geeft.
Laatst bewerkt: 17 feb 2022 22:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 17 feb 2022 22:44 #1369756

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Mijn zeilschip is een passagiersschip van 35 meter. Als de lichtset daar leger wordt zet ik de generator aan. Ik heb daar op 24 volt 1000 Ah accu’s en in totaal 18 kVA omvormervermogen waarvan 15 kVA in drie fase configuratie. Accu’s staan voorop en hoofdmotor achterop.
Wat je zegt over plekken zonder Walstroom is iets anders als wat ik zeg. Natuurlijk laadt de alternator op jachten de startaccu en de lichtaccu’s bij. Ik doe dat het liefst met een argofet. De startaccu hoeft alleen over het algemeen niet extra bijgeladen te worden als je wel aan de stroom ligt. Dat doe je met je auto ook niet.
Op mijn schip deed ik meestal eind november mijn laatste vaartje en in april deed ik de motor weer aan. In de tussentijd stonden de startaccu’s niet aan de lader. Helaas is die periode afgelopen paar jaar wat langer geworden. Ik heb nu dus toch maar een paar druppelladers aangeschaft voor de startaccu’s.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 07:07 #1369775

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
de etap zal wat minder accucapaciteit hebben vermoed ik zo..tjonge wat een instalatie.

mijn scheepje heeft ook een cyrex relais en werkt eigenlijk prima.
je kan een klein schakelaartje monteren op het relais vooals de startaccu het niet meer doet ineens, schakelaartje om en je kan dan starten met de huishoudaccu.
dat schakelaartje heet bij mij de seenotretter.

Zorg ervoor dat je alle aders beschermd tegen overbelasting en sluiting door de juiste zekeringen te plaatsen die zijn afgestemd op de aderdikte, en hou reserve in je boot.

knijpen van adershulsjes e.d met een goede tang.

er zijn natuurlijk veel betere en geavanceerde accuscheiders maar dat simpele cyrex relais doe het prima vind ik .


Evert schreef :
Mijn zeilschip is een passagiersschip van 35 meter. Als de lichtset daar leger wordt zet ik de generator aan. Ik heb daar op 24 volt 1000 Ah accu’s en in totaal 18 kVA omvormervermogen waarvan 15 kVA in drie fase configuratie. Accu’s staan voorop en hoofdmotor achterop.
Wat je zegt over plekken zonder Walstroom is iets anders als wat ik zeg. Natuurlijk laadt de alternator op jachten de startaccu en de lichtaccu’s bij. Ik doe dat het liefst met een argofet. De startaccu hoeft alleen over het algemeen niet extra bijgeladen te worden als je wel aan de stroom ligt. Dat doe je met je auto ook niet.
Op mijn schip deed ik meestal eind november mijn laatste vaartje en in april deed ik de motor weer aan. In de tussentijd stonden de startaccu’s niet aan de lader. Helaas is die periode afgelopen paar jaar wat langer geworden. Ik heb nu dus toch maar een paar druppelladers aangeschaft voor de startaccu’s.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 07:14 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 07:15 #1369778

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Evert schreef :
Mijn zeilschip is een passagiersschip van 35 meter. Als de lichtset daar leger wordt zet ik de generator aan. Ik heb daar op 24 volt 1000 Ah accu’s en in totaal 18 kVA omvormervermogen waarvan 15 kVA in drie fase configuratie. Accu’s staan voorop en hoofdmotor achterop.
.

Thijs vraagt advies voor z'n Etap van nog geen 8 meter......
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 07:18 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 08:27 #1369797

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
CeesS schreef :
Evert schreef :
Mijn zeilschip is een passagiersschip van 35 meter. Als de lichtset daar leger wordt zet ik de generator aan. Ik heb daar op 24 volt 1000 Ah accu’s en in totaal 18 kVA omvormervermogen waarvan 15 kVA in drie fase configuratie. Accu’s staan voorop en hoofdmotor achterop.
.

Thijs vraagt advies voor z'n Etap van nog geen 8 meter......
In mijn eerste bericht heb ik uitgelegd hoe dat zit. Ik heb daarin geantwoord dat er bij mij geen koppeling zit, maar dat dat hier niet ter zake doet. Jij gaat door op mijn schip en ik leg uit wat ik heb omdat je daar naar vraagt.
De rest van de uitleg. die ik geef is volledig gericht op kleine bootjes. Ik installeer daar volledige installaties op voor anderen. Ik geef daarin aan dat ik de voorkeur geef aan een argo fet om meerdere accu sets te laden. Als mensen graag hun motor ook willen kunnen starten vanuit de lichtset doe ik dat liever met een losse hoofdschakelaar. De functie van de syrix om dat te doen zou het in een noodsituatie wel eens niet kunnen doen en dan is een hoofdschakelaar wel zo Safe. Voor het behoud van accu’s moeten sets nooit direct gekoppeld staan behalve in een noodsituatie.
Als ik een systeem aanleg ga ik altijd voor Safe. Het moet werken en geen zwakke punten hebben.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 08:58 #1369814

Evert schreef :
De alternator laadt de accu’s over het algemeen niet met een moderne laadkarakteristiek. Ze worden geladen met een vaste spanning die onder de maximale laagspanning ligt. Lichtaccu’s raken daar niet helemaal mee vol.
Dat eeste klop maar dat tweede niet .
Dat eeste klopt helemaal voor de altenators op voertuigen en machines maar niet voor een echte bootmotor . Daar wordt , als de mariniseerder het goed doet tenminste , dus een kaal blok genomen om te mariniseren, en een speciale vaatuigalternator opgezet met een laadspanning van 14,2 of 14,3 volt zodat de accu wel degelijk vol wordt geladen. Die van mijn Vetus laadt bijv. met 14,3 Volt en niet met 13 Volt zoals die in de meeste voertuigen ( mogelijk is dat bij campers ook 14,3 Volt?) .
Vandaar dat er bijv. in de workshop manual van de basismotor van Mitsubishi staat dat de alternator 12 Volt laadt en in de manual van de Vetus motor 14 Volt . Was overigens bij mijn oude MD5A ook zo ( 14,2 Volt) .
Overigens is dat ook de reden dat je bij het aanschaffen van een nieuwe alternator eventueel erop moet letten dat je er een voo een scheepsmotor koopt en niet een vaak veel goedkopere auto-alternator.
Kan ook best wel goedkoper als je er goed op let , bijv. AB-Marine en ook SVB als ik het goed heb levert ook 14 Volt alternators voor de boten.

Kun je tounwes in pincipe ook zelf aanpassen ( als je dat aanduft :whistle: ) door een extra diode met een verlies van tussen de 0,5-0,7 Volt te zetten in de zelfbekrachtegings stroomkkring binnen in de alternator.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 10:04 #1369842

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 322
Hoi Thijs,

Mijn oplossing is véél simpeler:
1. een vaste aansluiting in de boot voor walstroom
2. een geaard snoer naar een driewegstekker (met 2 USB aansluitingen, voor 2 telefoons)
3. een acculader van de Lidl voor de service accu
4. een acculader van Zenith voor de accu's voor de motor.

Beide acculaders gaan automatisch op onderhoudsstand, dus daar heb ik geen omkijken naar en ze doen het al jaren prima! Op dit moment staat het hele spul in de garage en wordt het maandelijks een dagje aangesloten op de Lidl lader, die dan ook het voltage aangeeft. En over een maand of wat gaat het hele spul weer in de boot, klaar voor het volgende vaarseizoen. Regelmatig bijladen met walstroom en het spul werkt als een zonnetje. :)

Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 19:48 #1370056

Nick , bedankt voor het idee alleen wil ik graag dat het vast ingebouwd is en dat er nergens draden liggen en of hangen.

Met dank aan Cees voor de link, heb ik met een voorbeeld dit ervan gemaakt;




Mocht er nog belangrijke punten zijn die ik over het hoofd gezien heb dan hoor ik het graag.

Bedankt alvast.
Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 20:08 #1370060

Dat wordt netjes zo. Paar puntjes (neem aan dat het rondom de Cyrix klopt)…

Het Yanmar paneel klopt zo niet. Ik zou dat gebeuren (waar je niet aankomt volgens mij?) buiten de tekening houden. Het heeft z’n eigen zekeringen en kabelboom en is autonoom; in dit verband “blackbox”.

Ik mis nog een paar zekeringen. Daar kom je het handigst achter door één niveau dieper uit te werken, teken de busbar/splitsingen/kabelovergangen eens in; geef elke afzonderlijke kabel een nummertje, schrijf er de dáár maximaal te verwachten stroom en lengte bij.

Met die gegevens kun je kabeldiameters, plaats en waarde van de zekeringen bepalen - de volgende stap richting uitwerking tot een tekening waar vanuit je kunt bouwen.
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 20:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 21:03 #1370076

Het yanmar paneeltje zal,toch spanning moeten krijgen lijkt mij, vanaf daar inderdaad de yanmar kabelboom.
Ik moet even opzoeken wat je bedoelt met bushbars.
Verder gebruik ik de bestaande kabels naar de startmotor en de dynamo wat volgens mij 50mm2 is.
In het paneel voor de boot verlichting zitten de zekeringen voor de bedrading naar de diverse punten waar niets aan verandert.
Enige wat ik kan verzinnen is de voedende kabel naar het paneel.
Dus help me even wat je bedoelt met één niveau dieper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 18 feb 2022 23:31 #1370108

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Zoals je het nu tekent lijkt het of de kabels voor startmotor en alternator door je paneel heen lopen. Dat is over het algemeen niet zo. Beide hebben vaak een eigen dikke kabel. 50 mm schrijf je. De voeding voor het instrumenten paneel is veel dunner.
Victron schrijft bij de cyrix ook een zekering voor.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 04:24 #1370115

Dat bedoel ik.

Een “busbar” is een strip waar je kabels met elkaar verbindt. Kan ook een bout zijn (er mogen max 3 kabels OP elkaar gestapeld zijn overigens). Je klemt de kabelschoenen daar naast of op elkaar vast. Dat zijn ook de plaatsen waar dikkere in dunnere kabels over (kunnen…) gaan en dus zekeringen nodig (kunnen…) zijn.

Hier een voorbeeld. De bijbehorende kabellijst is een overzicht van de (bij normaal gebruik) te verwachten maximale stroom per kabel/draad. Met de lengte en toegestane spanningsval (1,5 % voor kritische verbruikers anders 3%) bepaal je de diameter. Die diameter bepaalt de te zekeren waarde weer. Soms kiest men om de startmotor niet te zekeren, dat mag als enige uitzondering.

Ik zou deze oefening eens doen voor jouw schema, is leerzaam denk ik!



Laatst bewerkt: 19 feb 2022 04:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 06:10 #1370118

@nachtvlinder: je hebt de laadstroom van de alternator via de hoofdschakelaar lopen. Ik dacht dat dat niet aan te bevelen was?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 06:15 #1370119

Klopt, doe ik inmiddels niet meer. Dit was een concept ooit.

Vwb het zekeren:
-stel je een sluiting naar DCneg voor, net voor de startmotor (gele puntje). Dit geheel als 70 mm2 uitgevoerde circuit wordt dan beveiligd door de zekering (ook geel) bij de accu

-stel je nu een sluiting naar DCneg voor, net voor de dynamo (paars puntje) - de diodespitter is intern kapot en doorverbonden moet je je ook even voorstellen - anders werkt dit voorbeeld niet ;) Dit circuit is deels in 70 mm2 en deels in 25 mm2 uitgevoerd. Daarom is dit scenario beveiligd door de lichtere (paarse) zekering op de plaats waar de zware kabel over gaat in de lichtere kabel.



Op die manier moet Thijs zijn vinger op elk punt in zijn schema kunnen leggen en zich afvragen: “als ik HIER kortsluiting maak… Welke zekering smelt dan en is die zekering licht genoeg om de lichtste kabel in het kortgesloten circuit (alle kabels waar op dat moment de kortsluitstroom loopt…) te beschermen tegen oververhitting?”
Laatst bewerkt: 19 feb 2022 06:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 06:58 #1370123

Ik denk dat ik het snap.
Ik ga weer tekenen en kom er op terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 11:19 #1370198

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Als ideeën-hulpje hierbij een oude versie van mijn elektrisch schema uit 2005, helaas heb ik thuis geen bijgewerkt schema bij de hand. Verschillen nu met de getekende versie zijn een nieuwe 30A acculader met meerdere uitgangen direct op de accusets, een groter accu pakket (50Ah start, 2x105Ah service), en een accuconditiemeter.

Heb je een basis om je eigen schema te ontwerpen.











Laatst bewerkt: 19 feb 2022 16:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 19:00 #1370312

Ik hoop dat 8k het nu goed gedaan heb.




Deze moet er ook nog bij aan alleen heb ik het aansluit schema zo even niet






Ik ben mij bewust dat ik niet het maximale getekend heb als zekeringen , maar meer is denk ik niet nodig.
Laatst bewerkt: 19 feb 2022 19:01 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 19:17 #1370316

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Aansluitschema staat op de 2e foto.
Plus.plus.min
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 19:35 #1370326

holtere schreef :
Aansluitschema staat op de 2e foto.
Plus.plus.min

Dank je wel. Ik had de pdf ook al weer gevonden, lag ook wel een beetje voor de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 19:44 #1370330

Volgens mij klopt ie zo Thijs! Je moet wel even bedenken of die 100 A voldoende is voor je start-assist. Kies een trage zekering in elk geval; voor je 50 mm2 kabel daar kun je ook rustig naar 200 A trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl