Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom aanleggen in onze etap.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 13:28 #1370491

It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Dat is zoals het nu gezeten heeft, alleen vanwege de argodiode was ik daar afgestapt maar kan met de cyrix inderdaad weer door gelust zijn.
En dan zou de HS ook al op de plek zitten wat ik gevraagd heb, dus voor alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 14:13 #1370504

Ik heb het hele zooitje gescheiden.

Dus vanaf startmotor kabel naar hoofdschakelaar (vlak bij accu in bakskist, de bekende 1/both/2/off). En vanaf de hoofdschakelaar een (zeer korte) kabel naar de startaccu. En een (zeer korte) kabel naar de lichtaccu. Al die kabels zijn niet gezekerd, maar heel kort, en goed beschermd.

Voor gewone verbruikers zit er een aparte kabel vanaf de licht accu naar schakelpaneel. En vanaf startaccu naar schakelpaneel. Op schakelpaneel zit weer een keuze schakelaar. Deze kabels zijn gezekerd, vlakbij de accu met een 100ah ANL zekering.

Simpele opzet. Ik kan makkelijk starten vanuit elke accu.
En gebruikers op schakelpaneel voeden vanuit de accu die ik wil.

Ik heb ook een cyrix, maar die zit direct op start en lichtaccu, en dient alleen zodat accu’s automatisch gekoppeld worden bij laden vanuit de alternator. Dus ik gebruik de “noodstart” functie niet van die Cyrix. Daar gebruik ik liever een robuuste hoofdschakelaar voor..
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 14:29 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 15:50 #1370548

Eigenlijk wil ik er drie van deze voor gebruiken met strak er naast de zekeringen voor zover van toepassing.



Ik wil eigenlijk een blokje met een aantal midi fuse hebben zodat ik het als één ding tegen de plank aan kan schroeven, en dan de lagere waarden met normale steek zekeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 16:19 #1370559

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik heb nog zon schakelaar nieuw over. Als ook een anl zekeringhouder.
Laat maar horen als je belangstelling hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 17:14 #1370589

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Eigenlijk wil ik er drie van deze voor gebruiken met strak er naast de zekeringen voor zover van toepassing.


Prima keus, doen bij mij al 20 jaar onberispelijk dienst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 17:22 #1370593

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
.
Is het slim om de HS tussen de accu en alles wat er na komt te zetten of is er een goede reden om dit juist niet te doen?

Je kunt hier ellenlange discussies over voeren, maar ik heb inderdaad de keuze gemaakt dat bij het uitzetten van de hoofdschakelaar alles los is van de accu. Ik wil geen verrassing een lege accu aan te treffen na enige tijd niet aan boord te zijn geweest. De enige uitzondering bij mij is de aansluiting van de MPPT regelaar van het zonnepaneel, die is continu op de service accu's aangesloten.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 17:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 17:51 #1370606

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :
.
Is het slim om de HS tussen de accu en alles wat er na komt te zetten of is er een goede reden om dit juist niet te doen?

Je kunt hier ellenlange discussies over voeren, maar ik heb inderdaad de keuze gemaakt dat bij het uitzetten van de hoofdschakelaar alles los is van de accu. Ik wil geen verrassing een lege accu aan te treffen na enige tijd niet aan boord te zijn geweest. De enige uitzondering bij mij is de aansluiting van de MPPT regelaar van het zonnepaneel, die is continu op de service accu's aangesloten.

Ik heb het exact hetzelfde. Van boord: hoofdschakelaar op schakelpaneel op off, en alles staat echt uit.
Motor (langdurig) uit, schakelaar op off, en alles in de motorruimte is spanningsloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 18:21 #1370627

@Ronaldl: vreemd dat die datasheets zo verschillen! Van welk merk ANL is de grafiek die jij gepost hebt?

Jij komt op 175 A uit; ik heb nu 160 A (voor een 1 cyl 10 PK motortje). Zal morgen eens testen. Koude motor, lang niet gedraaid. Zal niet voorgloeien…

Class-T heeft idd een hogere interrupt rating; kan vereist zijn bij LiFePO4 en inductieve loads die gezekerd moeten worden. Class-T is echter ook erg snel en gebruikt men daarom veel om gevoelige inverters (niet de kabels maar de apparatuur) te beschermen. Die hoge snelheid wil je in deze applicatie juist weer niet.

Hier het draadje wat mij heeft doen besluiten voor ANL te kiezen: zeilersforum.nl/index.php/foru...ng-interrupt-ratings
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 18:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 20:14 #1370652

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
www.renogy.com/20a-30a-40a-60a...anl-fuse-set-w-fuse/

Weet niet of dit wel een "standard" anl is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 20:50 #1370665

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
www.bluesea.com/products/5115/...3T___Class_T_175_Amp

En zooo snel zijn ze ook niet.
1 seconde 300% van rating.
Dus die 175 A fuse kan nog 520A hebben in 1 sec.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 22:18 #1370689

Ok dat valt mee. Maar ze zijn ook dúúr: eur 100 incl houder. ANL een derde ongeveer. Ik heb geen zware inductieve lasten die een vlamboog zouden kunnen starten bij smelten onder (die) load en die snelheid (juist) niet nodig. Vandaar mijn keuze. Als interrupting current een issue zou worden, zou ik voor DIN00 mespatronen kiezen denk ik. Maar mss past discussie hierover in het gelinkte draadje?
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 22:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 22:24 #1370690

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Allemaal waar, maar onze accu kabels zijn 90 en 70 kwadraat, daar kan een forse stroom lopen bij kortsluiting. Dus een zekering met hoge interrupt rating, dus T-class. No comprimise...
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 22:25 door Ronaldl. Reden: Typefout hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 21 feb 2022 10:07 #1370763

Nachtvlinder schreef :
Jij komt op 175 A uit; ik heb nu 160 A (voor een 1 cyl 10 PK motortje). Zal morgen eens testen. Koude motor, lang niet gedraaid. Zal niet voorgloeien…

Net deze test gedaan. Ijskoude motor, 4 maanden stilgestaan, gestart zonder voorgloeien. Na 5 s sloeg de DV10 aan.
Dit lijkt mij redelijk worst-case. Voor de zekerheid een 200 A versie bij de reservematerialen gelegd, maar nodig lijkt dit niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 27 feb 2022 19:20 #1372271


Deze bak doet dienst als accubak. Hij zit met vier schroefjes vast op de bodem en is verder open zoals op de foto en zit dan tussen de keuken en de bank in.
Eigenlijk zie ik de toegevoegde waarde van deze bak niet zo, het voorschot van de keuken loopt er voor langs en daardoor is hij aan vier zijden ingesloten. Het weglaten van deze bak zou heel erg veel ruimte opleveren. Wat is wijsheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 27 feb 2022 21:26 #1372285

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
It Paradyske schreef :
Inductief betekent juist dat je aanloopstroom juist niet zo groot is toch?
Inductie gaat over spoelen, en dan neemt de stroom steeds verder toe.

Hans, het magnetisch veld moet opgebouwd worden, dus grote aanloopstromen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 04:43 #1372302

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Inductief betekent juist dat je aanloopstroom juist niet zo groot is toch?
Inductie gaat over spoelen, en dan neemt de stroom steeds verder toe.

Hans, het magnetisch veld moet opgebouwd worden, dus grote aanloopstromen.

Jugo toch!

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 05:19 #1372305

Ik snap er niets meer van en begrijp ook niet helemaal wat dit met mijn laatste vraag te doen heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 06:09 #1372309

Thijsnoort schreef :
Ik snap er niets meer van en begrijp ook niet helemaal wat dit met mijn laatste vraag te doen heeft.

Sorry Thijs, Jugo en ik gaan een beetje off topic. Ik zal er mee stoppen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 11:02 #1372360

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Inductief betekent juist dat je aanloopstroom juist niet zo groot is toch?
Inductie gaat over spoelen, en dan neemt de stroom steeds verder toe.

Hans, het magnetisch veld moet opgebouwd worden, dus grote aanloopstromen.

Jugo toch!

Daarom hebben elektromotoren zeker geen aanloopstroom en transformatoren geen inschakelstroom :whistle:
Dat magnetisch veld moet érgens vandaan komen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 12:26 #1372375

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Ook dit vind ik echt weer een geweldig interessant en leerzaam "basisdraadje" voor een (de schoonheid zit er in) "simpel" boordelektra systeem (met een starter die ik niet (nodig) heb). Leuk om mee te lezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 13:01 #1372387

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :

Deze bak doet dienst als accubak. Hij zit met vier schroefjes vast op de bodem en is verder open zoals op de foto en zit dan tussen de keuken en de bank in.
Eigenlijk zie ik de toegevoegde waarde van deze bak niet zo, het voorschot van de keuken loopt er voor langs en daardoor is hij aan vier zijden ingesloten. Het weglaten van deze bak zou heel erg veel ruimte opleveren. Wat is wijsheid.

Een accubak heeft als doel de accu's op z'n plaats te houden bij alle scheepsbewegingen. Met een sjorband de accu's in de bak vastzetten. Een tweede functie is het opvangen van accuzuur, mocht een accu onverhoopt scheuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 13:23 #1372397

It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Nee , dat kan niet want als je dat doet is de dynamo immers altijd verbonden met de startaccu en is die dus in principe niet meer gescheiden van de andere accu's omdat de dynamo-uitgang immers ook naar de scheider(s) gaat .
Bij de installatie van een accuscheider dien je altijd de verbiding ti=ussen B+ van de du=ynamo en de statmotor te verwijderen en een nieuwe draad naar de accuscheider(s) te trekken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 13:52 #1372405

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Nee , dat kan niet want als je dat doet is de dynamo immers altijd verbonden met de startaccu en is die dus in principe niet meer gescheiden van de andere accu's omdat de dynamo-uitgang immers ook naar de scheider(s) gaat .
Bij de installatie van een accuscheider dien je altijd de verbiding ti=ussen B+ van de du=ynamo en de statmotor te verwijderen en een nieuwe draad naar de accuscheider(s) te trekken.
Ad
Even naar het schema kijken waar mijn opmerking op sloeg Ad, Daarin zit motor/dynamo permanent aan startaccu, en wordt de rest met een Cyrix bijgeschakeld.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 feb 2022 13:52 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 16:53 #1372459

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Nee , dat kan niet want als je dat doet is de dynamo immers altijd verbonden met de startaccu en is die dus in principe niet meer gescheiden van de andere accu's omdat de dynamo-uitgang immers ook naar de scheider(s) gaat .
Bij de installatie van een accuscheider dien je altijd de verbiding ti=ussen B+ van de du=ynamo en de statmotor te verwijderen en een nieuwe draad naar de accuscheider(s) te trekken.
Ad
Even naar het schema kijken waar mijn opmerking op sloeg Ad, Daarin zit motor/dynamo permanent aan startaccu, en wordt de rest met een Cyrix bijgeschakeld.

Ah, dus je kunt alleen in de haven de lichtaccu's opladen ? Of het je genoeg zonnepanelen of windmolen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 28 feb 2022 17:17 #1372462

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.

Nee , dat kan niet want als je dat doet is de dynamo immers altijd verbonden met de startaccu en is die dus in principe niet meer gescheiden van de andere accu's omdat de dynamo-uitgang immers ook naar de scheider(s) gaat .
Bij de installatie van een accuscheider dien je altijd de verbiding ti=ussen B+ van de du=ynamo en de statmotor te verwijderen en een nieuwe draad naar de accuscheider(s) te trekken.
Ad
Even naar het schema kijken waar mijn opmerking op sloeg Ad, Daarin zit motor/dynamo permanent aan startaccu, en wordt de rest met een Cyrix bijgeschakeld.

Ah, dus je kunt alleen in de haven de lichtaccu's opladen ? Of het je genoeg zonnepanelen of windmolen?
Ad

Nee, als de motor loopt schakelt de cyrix de accu's parallel en wordt de lichtaccu ook geladen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl