Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom aanleggen in onze etap.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 20:05 #1370337

Heel eerlijk heb ik geen flauw idee hoeveel de startmotor trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 20:18 #1370341

Thijsnoort schreef :
Heel eerlijk heb ik geen flauw idee hoeveel de startmotor trekt.

1,2 Kw??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 20:22 #1370342

1200:12=100A zou kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 20:26 #1370344

Is inductief dus zekering moet aanloopstroom overleven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 22:58 #1370366

Wat dan inhoud dat de start stroom mogelijk wel 2,5 keer hoger is dan de stroom nadat de starter op gang is. Wat dan inhoud dat je 250A zou moeten zekeren?? Lijkt mij wel wat veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 19 feb 2022 23:40 #1370371

Inductief betekent juist dat je aanloopstroom juist niet zo groot is toch?
Inductie gaat over spoelen, en dan neemt de stroom steeds verder toe.

Maar kijk de doorsmeltkarakteristiek van een anl zekering maar eens na, die gaat heus niet bij het eerste piekje smelten hoor daar gaan vele seconden overheen.
Dan is je motor allang gestart, of je accu leeg.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 03:47 #1370377

De hoge “inrush current” van de startmotor wordt niet zozeer veroorzaakt door haar eigen windingen inderdaad, maar door de op dat moment nog stilstaande dieselmotor die daarmee gekoppeld is. Gewoon proberen inderdaad. Ik heb een DC stroomtang met piekgeheugen; wellicht valt dit te meten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 06:47 #1370380

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Nachtvlinder schreef :
De hoge “inrush current” van de startmotor wordt niet zozeer veroorzaakt door haar eigen windingen inderdaad, maar door de op dat moment nog stilstaande dieselmotor die daarmee gekoppeld is. Gewoon proberen inderdaad. Ik heb een DC stroomtang met piekgeheugen; wellicht valt dit te meten?

Op andere fora is dit onderwerp al vaker aan de orde geweest, o.a. op YBW :

'The Yanmar performance curve for the 1GM10 starter shows about 230 amps for max. output of 1kW and a stall current of 460 amps.
A 125 amp fuse is quite inadequate.
My feeling is to avoid fuses in starter circuits.
- the 60 amps you quote is the no-load current for the starter.'

De vraag is inderdaad of je in het startcircuit een zekering zou moeten plaatsen. Yanmar doet dit niet. En gebruikt slechts een 35 mm2 kabel, met het idee dat de startstroom slechts kort loopt.
De startstroom loopt als je de startknop indrukt, en stopt zodra de die loslaat, je hebt zelf de volledige controle.
Het gevaar,dat de zekering onklaar raakt en je de motor niet meer gestart krijgt, is volgens mij groter dan de beveiliging die je denkt aan te brengen.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 06:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 06:52 #1370381

TS zekert al niet vanaf z’n startaccu. Als ie dat vanaf z’n service accu ook achterwege laat… Zou mijn keuze niet zijn.

Ik gebruik zelf 160 A ANL (Bukh DV10)

CeesS schreef :
Het gevaar,dat de zekering onklaar raakt en je de motor niet meer gestart krijgt, is volgens mij groter dan de beveiliging die je denkt aan te brengen.

Dat is de reden dat de ABYC dit toelaat. Dat kan een keuze zijn onder voorwaarde dat je dit circuit heel zorgvuldig aanlegt. Bij TS bevat dit vanaf z’n service accu best al wat verbindingen… Hij zou ook die startassist achterwege kunnen laten en een startkabel aan boord kunnen leggen. Dan is het eenvoudiger de juiste zekering te kiezen.

Cornelus zou nu zeggen “zoek op internet maar eens naar boot in brand”!
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 07:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:10 #1370384

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Vond een scoop plaatje van het stroomverloop in het startcircuit van een Yanmar 2GM20, zelfde startmotor als de 1GM10. Uiteraard een zwaardere belasting, maar de kortdurende aanloopstroom (0,67 s) zal niet veel verschillen. De stroompieken komen overeeen met de belasting tijdens de compressieslag.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:11 #1370385

Nou dat is dus precies wat ik gedacht heb toen ik de post van Cees las over de start stroom.
Wil je dat allemaal wel? Is het dan niet veiliger om een korte kabel er extra tussen te maken met een hoofdschakelaar tussen de beide accu’s?
Bijkomend voordeel is dat een groot deel dan minder zwaar uitgevoerd hoeft te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:19 #1370386

CeesS schreef :
Vond een scoop plaatje van het stroomverloop in het startcircuit van een Yanmar 2GM20, zelfde startmotor als de 1GM10. Uiteraard een zwaardere belasting, maar de kortdurende aanloopstroom (0,67 s) zal niet veel verschillen. De stroompieken komen overeeen met de belasting tijdens de compressieslag.


Mooi, nuttige plot!

Dat kan een 130 A ANL nog aan dus :)

Laatst bewerkt: 20 feb 2022 07:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:23 #1370387

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het is inderdaad de vraag of je zo'n vooraf bedrade starthulp moet willen gebruiken. Ik heb dat een keer gedaan om te testen, alle instrumenten en alarmen gingen op tilt door de hoge piekstromen en geinduceerde spanningspieken die daarmee gepaard gaan (bedrading deels slechts 10 mm2).
De Yanmars hebben bovendien een kleplichter, uit ervaring : in geval van een onverhoopt vergaand ontladen startaccu krijg je de motor zo toch nog aan de praat.

De gebruikers die aan de serviceaccu zijn gekoppeld, zijn via het schakelpaneel allemaal individueel gezekerd. Ik heb geen zekering in de aansluiting van het paneel op de accu.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 07:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:42 #1370388

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Mijn bedenking tegen een zekering in het startcircuit betekent niet dat ik me niet bewust ben van brandgevaar door kortsluiting. Ik heb dat zelf meegemaakt op een huur (motor)boot in Friesland, gelukkig met een goede afloop. Alleen de motorruimte brandde uit. Achteraf is vstgesteld dat de oorzaak kortsluiting rond de alternator de oorzaak was.
Het bijbehorende verhaal is hier terug te lezen : waarvarenwij.blogspot.com/2014/06/



Laatst bewerkt: 20 feb 2022 07:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:43 #1370389

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Nachtvlinder schreef :

Dat kan een 130 A ANL nog aan dus :)
Ja de eerste keer starten net.
Als de motor niet gelijk start en je een tweede keer moet starten met opgewarmde zekering weet ik het nog niet of de zekering heel blijft.
Als je perse een zekering wilt, zou ik een maatje groter nemen.

Overigens wordt de aanloopstroom van een (start)moter m.i. veroorzaakt door het gegeven dat een stilstaande motor elektrisch gezien bij het inschakelen van de spanning een weerstand van bijna nul heeft (kortsluiting )
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:48 #1370390

Voor TS: ik zou het simpel houden: in plaats van die Cyrix kun je ook een agrofet nemen, die geeft ook geen verlies. Starthulp net zo makkelijk met een startkabel.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 07:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:50 #1370391

Dus als ik het goed begrijp laat ik aansluiting 85 vervallen en kan alle bekabeling van de service accu naar de cyrix veel lichter worden naar 6mm2.
En ik maak een koppeling tussen de twee accu’s in 50mm2 met een hoofdschakelaar er tussen.
Ik heb dan drie hoofdschakelaars waarvan er één in principe altijd uit staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 07:52 #1370392

Nachtvlinder schreef :
Voor TS: ik zou het simpel houden: in plaats van die Cyrix kun je ook een agrofet nemen, die geeft ook geen verlies. Starthulp net zo makkelijk met een startkabel.

Dat is de Victron argodiode uit één van mijn eerdere Posts waarvan Cees opgezocht had dat hij niet geschikt is om de accu lader er op aan te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 08:20 #1370400

Ah ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 10:34 #1370439

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik dacht dat het cyrex relais van victron ook intern was beveiligd tegen te hoge temperatuur/stroom.
dan is er toch een beveiliging in het start circuit van de huishoudaccu
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 10:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 12:33 #1370469

Hoi Peter, daar kan ik in de omschrijving zo niets van vinden. Mogelijk dat het in de handleiding staat

Nu hopelijk de laatst versie van het schema waarbij ik nog wel een vraag heb met betrekking tot de plaats van de HS aan de start kant.
Is het slim om de HS tussen de accu en alles wat er na komt te zetten of is er een goede reden om dit juist niet te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 12:44 #1370472

Je bent de 50mm2 naar de startmotor vergeten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 12:46 #1370474

Die kabel naar de startmotor loopt parallel aan de kabel van de dynamo, dus evt zou je die dynamokabel ook als kabeltje van 10mm2 tussen dynamo en startmotor kunnen zetten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 12:56 #1370479

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Er is toch wat beveiliging in het Cyrix relais aanwezig...ik heb het even opgezocht.
waarom er dan nog een zekering hoort tussen de huishoudaccu en het relais weet ik niet.
de startmotor en de start accu heeft dat ook niet.

Maximaal 120A
De Victron Cyrix-ct relais 12/24V-120A kan een maximale stroom van 120A schakelen.

Beveiliging tegen oververhitting
De Cyrix ontkoppelt de aangesloten accu’s automatisch in geval van te hoge temperaturen (door overbelasting of door hoge omgevingstemperaturen). De Cyrix herstelt de parallelle koppeling als deze weer is afgekoeld.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 feb 2022 12:59 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 20 feb 2022 13:20 #1370488

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
@Nachtvlinder:
Dat kan een 130 A ANL nog aan dus

Nou, dat lijkt mij niet. In jouw grafiek smelt een 35A ANL zelfs bij 100A niet.

Onderstaand een "betere" nou ja andere grafiek. Hier smelt een 35A ANL bij 50A.
Uit de grafiek blijkt dat bij 500A en ,8 sec de 175A het net houdt.
En daar de "gewone" startstroom ook al minstens 175 A is volgens de scoop plot, lijkt me een 175A ANL minimaal benodigd.

Ik zou helemaal geen ANL op de accu zetten, alleen T-class zekeringen. En dat wegens de "interrupt rating".


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl