Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroom aanleggen in onze etap.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 17:54 #1369013

Aangezien onze etap een behoorlijke renovatie krijgt moet er ook eea aan stroom aangepast worden.
Nu blijven alle bestaande lichtpunten waar ze zitten en blijft deze bedrading ook behouden(lees; dit zit zo vast tussen de sandwich dat het er niet uit kan)
Verder natuurlijk de navigatie verlichting die al op de boot zit en waar behalve een enkel nieuw armatuur niets aan verandert op het plaatsen van wat led bolletjes na dan.
Ook het bestaande schakelpaneel blijft min of meer gelijk wel voorzien van verse automaatjes en schakelaars.
Dus had ik het volgende bedacht:

Vergeef mij mijn tekenkunsten.
Willen jullie hier eens op schieten? Doe ik iets vreselijks doms?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 18:30 #1369020

Klein beetje, in het pad van dynamo naar accu's zou ik geen schakelaar willen.

Dynamo naar Victron diode, naar accu's, en oplader via hoofdschakelaar naar huishoudaccu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 feb 2022 18:32 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:01 #1369036

It Paradyske schreef :
Klein beetje, in het pad van dynamo naar accu's zou ik geen schakelaar willen.

Dynamo naar Victron diode, naar accu's, en oplader via hoofdschakelaar naar huishoudaccu.

Inderdaad, dat kan de dynamo slopen bij omzetten van de hoofdschakelaar terwijl de motor loopt.

Diodebrug direct op de accu’s aansluiten. Ik weet niet wat het exacte type lader het is, maar mijn voorkeur heeft om deze direct op de accu’s aan te sluiten zonder schakelaar of iets anders ertussen. Sommige laders hebben ook een 2e of zelfs 3e aansluiting. Hiermee kun je iedere accu direct aan de lader aansluiten.

Verder ga ik er even van uit dat alle accu’s lood zijn en geen LiFePo4, want dan is er wel wat extra’s nodig.

Verder mis ik de startmotor in de tekening.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 feb 2022 19:04 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:10 #1369040

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Op walstroom staat er onafhankelijk van de hoofdschakelaars spanning op alles.
Ook op de inverter.
Ook mis ik de zekeringen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:11 #1369041

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
It Paradyske schreef :
Klein beetje, in het pad van dynamo naar accu's zou ik geen schakelaar willen.

Dynamo naar Victron diode, naar accu's, en oplader via hoofdschakelaar naar huishoudaccu.

Waarom geen scheidingsrelais (bv Victron-Cyrix) ipv diode blok ?
Edit : krijg je een noodstart optie kado
Voorbeeld aansluitschema :



Laatst bewerkt: 15 feb 2022 19:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:19 #1369044

Als je uit het principe schema bent vergeet je dit niet verder uit te werken toch?
-maximale stroom die je per geleider verwacht
-selectie draaddiameter ahv toegelaten spanningsval en max toegestane stroom
-plaats, type en waarde zekeringen

Daarna met de catalogus materialen bestellen. Is een boel werk wat je je op de hals haalt. Maar wel leuk en leerzaam!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:19 #1369045

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Je gloeilampjes door LED veranderen is mooi...
Maar let we op de + en -. dit kan uitmaken.
LED in een standaard 3-kleurenlicht of achter een rood of groen glaasje goedgekeurd voor gloeilampen kan de kleur beïnvloeden.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:22 #1369048

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Ik zie op dit schema geen mogelijkheid om in noodgevallen te starten op service accu.
Kan een bewuste keuze zijn. ( Ik heb die mogelijkheid ooit al eens nodig gehad, daarom dat ik er zeer attent op ben. )

Mogelijk heeft TS al een victron diodescheider. Is op zich niets mis mee.
Zou ik persoonlijk ook liever hebben. (Meer nog, ik heb er een maar nog niet gemonteerd )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 19:29 #1369051

Voor starten op de lichtaccu heb ik startkabels aan boord. Toen ik ze nodig had, werkte het prima. Accu's zijn wel goed bereikbaar in de bakskist.

Edit: aangezien de minnen aan elkaar verbonden zijn, heb ik zelfs maar 1 kabel nodig.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 15 feb 2022 19:31 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 20:18 #1369071

Dus 1, hoofdschakelaars alleen naar de verbruikers en niet tussen accu en dynamo maar wel tussen de accu’s en oplader. Waarom trouwens de oplader niet ook naar de start accu?

2,de oplader heeft één aansluiting door middel van kabelschoenen dus max 6mm2.
Victron Pallas 15 Amp. AGM accu’s 1x redtop en 1x yellowtop.
Indien blijkt dat deze niet voldoende laad kan er nog wel een iets grotere maar liever niet.

3 startmotor hangt achter het schakelpaneel motor althans de drukknop voor het relais.
De dikke plus naar de startmotor is gecombineerd met de plus vanaf de dynamo en splitst daar op.
Edit; die moet ik dus aanpassen want dat werkt dan nu niet meer zo.

4 In de schakel panelen zijn de zekeringen voor de verbruiker ondergebracht.
Moet er een zekering tussen de plus oplader en plus inverter? En hoe zwaar moet die dan zijn?
De inverter zal trouwen eigenlijk altijd uit staan daar zit een schakelaar ingebouwd.

5 De diode heb ik al de cyrix zegt mij niets verder is voor mij een nieuw ding.
De diode omdat de laadstroom dan netjes verdeeld is.

6 De draaddiktes worden in de meeste gevallen gedicteerd door de aansluitingen op de diverse onderdelen. Maar naar de starter en de centrale massa ligt nu meen ik een 50mm2 met aan gekrompen ogen.
Naar het paneel van de motor is nu een 4 dat word straks 6 en een 6 gaat ook naar het paneel van de verlichting.

7 bestaan er led bolletjes die voldoen of moet je dan de armaturen vervangen? Dat zou jammer zijn er zitten nu mooie aqua signal type 41 op.

8 voor eventueel overbruggen om met de licht accu te kunnen starten wil ik inderdaad een start kabeltje gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 21:52 #1369101

Thijsnoort schreef :
Dus 1, hoofdschakelaars alleen naar de verbruikers en niet tussen accu en dynamo maar wel tussen de accu’s en oplader. Waarom trouwens de oplader niet ook naar de start accu?
Ik zou tussen de acculader en accu’s geen hoofdschakelaars zetten. Anders kan de lader de accu’s niet laden als de rest uitgeschakeld staat. En zoals Airgead zegt, krijg je de apparatuur op de boot niet stroomvrij als je aan de walstroom hangt.
2,de oplader heeft één aansluiting door middel van kabelschoenen dus max 6mm2.
Victron Pallas 15 Amp. AGM accu’s 1x redtop en 1x yellowtop.
Indien blijkt dat deze niet voldoende laad kan er nog wel een iets grotere maar liever niet.
Dan zou ik de lader achter de diodebrug houden net als de dynamo.

3 startmotor hangt achter het schakelpaneel motor althans de drukknop voor het relais.
De dikke plus naar de startmotor is gecombineerd met de plus vanaf de dynamo en splitst daar op.
Edit; die moet ik dus aanpassen want dat werkt dan nu niet meer zo.
Inderdaad aanpassen. De startmotor zou moeten werken als de hoofdschakelaar voor de startaccu ingeschakeld staat.

4 In de schakel panelen zijn de zekeringen voor de verbruiker ondergebracht.
Moet er een zekering tussen de plus oplader en plus inverter? En hoe zwaar moet die dan zijn?
De inverter zal trouwen eigenlijk altijd uit staan daar zit een schakelaar ingebouwd.
Iedere kabel die vanuit een accu ‘vertrekt’ moet eigenlijk gezekerd zijn. Zekeringen baseer je op de capaciteit van de kabel, dus iedere keer als de kabeldiameter wijzigt dan moet weer opnieuw gezekerd worden. De zekering zorgt ervoor dat als de kabel kortsluiting krijgt er geen brand kan ontstaan.

Dit betekent dus dat de inverter gezekerd wordt op de capaciteit van de kabel van en naar de inverter en niet op het vermogen van de inverter! Lager afzekeren kan altijd, maar hoger betekent brandgevaar.

Capaciteit van kabels is afhankelijk van de oppervlakte, isolatiemantel, aantal kabels in bundel en of ze door de motorruimte lopen of niet. Voor hulp bij de keuze van de zekeringen en kabels kun je de volgende link bezoeken: boathowto.com/electrics/iso-ampacity-tables/

5 De diode heb ik al de cyrix zegt mij niets verder is voor mij een nieuw ding.
De diode omdat de laadstroom dan netjes verdeeld is.
Ook niet mijn expertise, maar volgens mij zorgt de cyrix door gebruik te maken van een microprocessor ervoor dat er geen voltage-drop is en dus de accu’s sneller kunnen laden. Waarschijnlijk geen nood om te vervangen, maar misschien kun je de lader dan iets hoger instellen om de voltage-drop te compenseren.

6 De draaddiktes worden in de meeste gevallen gedicteerd door de aansluitingen op de diverse onderdelen. Maar naar de starter en de centrale massa ligt nu meen ik een 50mm2 met aan gekrompen ogen.
Naar het paneel van de motor is nu een 4 dat word straks 6 en een 6 gaat ook naar het paneel van de verlichting.
Let op dat de startmotor waarschijnlijk een stuk dikkere kabel gaat vereisen als die achter de hoofdschakelaar wordt geplaatst. Over kabeldiktes valt niet veel te zeggen zonder berekeningen obv je gebruikers en welke je tegelijk aan wilt hebben. (Navigatie-)verlichting op LED scheelt iig bergen.

7 bestaan er led bolletjes die voldoen of moet je dan de armaturen vervangen? Dat zou jammer zijn er zitten nu mooie aqua signal type 41 op.
Peertjes in de navigatieverlichting kun je vervangen door speciale led bolletjes die voor navigatieverlichting bedoeld zijn. Dat zijn peertjes met LED’s in de kleuren die voor de navigatieverlichting nodig zijn, rood, groen, wit en gecombineerd indien je een gecombineerde armatuur hebt. Let wel op, soms zijn die peertjes niet goed in de armatuur te plaatsen omdat dan de verkeerde kleur achter het gekleurde glaasje komt.

8 voor eventueel overbruggen om met de licht accu te kunnen starten wil ik inderdaad een start kabeltje gebruiken.
Dat was ook mijn idee eerst, maar na wat nadenken, leek het mij veiliger om voor een oplossing te kiezen die je ook in slecht weer met golfslag gemakkelijk kunt toepassen. Zoals gezegd, kun je met zo’n cyrix een noodstart doen door simpelweg 2 keer op een knopje te drukken, dan overbrugt deze voor 30 seconden. Maar het kan ook met een extra hoofdschakelaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 feb 2022 21:54 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 15 feb 2022 22:57 #1369114

Dank voor het meedenken en de tips. Ik ga proberen hiermee een nieuwe tekening te maken en die post ik dan wel.
Er zitten aan een 12 volt systeem meer haken en ogen dan aan een huis installatie lijkt het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 06:22 #1369125

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
5 De diode heb ik al de cyrix zegt mij niets verder is voor mij een nieuw ding. De diode omdat de laadstroom dan netjes verdeeld is.

Je onderschat zowel de nadelen van de scheidingsdiode als de voordelen van een Cyrix scheidingsrelais.
De primaire functie van een diodeblok is te voorkomen dat bij het ontladen van de service accu ook de startaccu word ontladen, en dat je meerdere accu's tegelijkertijd kunt laden. De 'prijs' die je hiervoor betaalt is spanningsverlies bij het laden, waardoor je de accu's niet 100% opgeladen krijgt. Een speciale FET diode of een compensatieschakeling voor de alternator is nodig om dit nadeel op te heffen. De verdeling van de laadstroom kun je niet beinvloeden.
Deze nadelen zijn opgeheven als je in plaats van een diodeblok een intelligente Cyrix toepast. Je krijgt de mogelijkheid cadeau om met een druk op de knop de service accu als noodstart te gebruiken. De Cyrix is ook nog eens een stuk goedkoper dan een FET diodeblok. Kortom kijk nog eens naar het eerder geplaatste Victron schema, en schat de voordelen op de juiste waarde ! (Het lijkt wel een commercial voor Victron, maar mijn enthousiasme is gebaseerd op mijn positieve ervaring ermee)

Edit : een accumonitor is ook een waardevolle aanvulling : je hebt altijd de vinger aan de pols voor wat betreft je accuconditie, en je krijgt een indruk van waar je verbruik zit.
Laatst bewerkt: 16 feb 2022 07:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 06:23 #1369126

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Thijsnoort schreef :

7 bestaan er led bolletjes die voldoen of moet je dan de armaturen vervangen? Dat zou jammer zijn er zitten nu mooie aqua signal type 41 op.

Helaas, als je het veilig wilt zul je armaturen moeten vervangen door armaturen met led verlichting. Een led lamp in een gloeilamp armatuur geeft onjuiste sectorscheiding en overstraling van sectoren. Er staat voldoende over geschreven hier op het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 08:43 #1369162

Ik ga eens kijken wat er over de ledlampen geschreven is.

Deze diode brug heb ik;

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 09:04 #1369171

Wat betreft de lampjes: je stoomlicht heb je alleen aan als je op de motor vaart. Wel of niet led is eigenlijk geen issue.

Je zeillicht (driekleur) in de mast verbruikt wat, 2A? Hoe vaak vaar je in het donker, 's zomers of juist veel 's winters... heb je genoeg service accu capaciteit om de nacht er mee door te komen? Zo ja, heeft het vervangen door led's misschien niet de allerhoogste prio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 10:03 #1369189

Ik heb een twee kleur voorop de preekstoel en alleen een stoom en anker licht in/op de mast.
Het heklicht zou inderdaad een led kunnen worden maar uitgaande van de slechtste isolatie waarde zou er altijd nog 29A door een 6mm2 mogen.
Als ik alle lampjes optel voor 25watt(zijn ze niet) zit ik aan maximaal 100watt wat neerkomt op 8,5A.
Dus het is de kosten nog de moeite waard om hiervoor led lampjes aan te schaffen.
De accu zou een nachtje moeten volhouden mits niet alles tegelijk aan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 10:36 #1369206

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
LED voor het interieur scheelt wel veel voor het verbruik. Tenzij je altijd aan de walstroom ligt als ze branden, dat maakt dat ook weer niet veel uit.
Voordeel van LED voor navigatieverlichting in de mast is levensduur. Gaan niet stuk, dus hoef ik niet de mast in om ze te vervangen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 11:29 #1369227

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :

Deze diode brug heb ik;


Uit de beschrijving :

Victron Energy ARG080202000R Argodiode 80-2SC 80 A

"Let op! Op de argodiode kunt u geen acculader of laadregelaar van een zonnepaneel aansluiten, dit is echt bedoeld om de laadstroom van een dynamo te verdelen."

Te vinden op : www.acculaders.nl/victron-argodiode-80-2sc-80a.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 15:10 #1369285

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :

Deze diode brug heb ik;


Uit de beschrijving :

Victron Energy ARG080202000R Argodiode 80-2SC 80 A

"Let op! Op de argodiode kunt u geen acculader of laadregelaar van een zonnepaneel aansluiten, dit is echt bedoeld om de laadstroom van een dynamo te verdelen."

Te vinden op : www.acculaders.nl/victron-argodiode-80-2sc-80a.html

Lekker dan heb ik weer. Ding is nog nieuw. Ach een goede reden om toch zo’n cyrix aan te schaffen moet deze maar naar marktplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 15:39 #1369309

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
Thijsnoort schreef :
CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :

Deze diode brug heb ik;


Uit de beschrijving :

Victron Energy ARG080202000R Argodiode 80-2SC 80 A

"Let op! Op de argodiode kunt u geen acculader of laadregelaar van een zonnepaneel aansluiten, dit is echt bedoeld om de laadstroom van een dynamo te verdelen."

Te vinden op : www.acculaders.nl/victron-argodiode-80-2sc-80a.html

Lekker dan heb ik weer. Ding is nog nieuw. Ach een goede reden om toch zo’n cyrix aan te schaffen moet deze maar naar marktplaats.

Ruilen? Internet retour? Niet gevraagd is nooit gekregen...
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 15:45 #1369314

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
omruilen misschien ook een optie met nog wat ander spul?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 18:35 #1369381

Helaas ligt het ding al enige tijd op het schap dus terug is inmiddels wel uitgesloten.
Maar als één van jullie hem wil ruilen :laugh:

Ik zie trouwens heel veel verschil in de prijs van de cyrixen dus even ter controle.
Dit is de juiste?
link.marktplaats.nl/m177944586...ntent=app_ios_tablet
Laatst bewerkt: 16 feb 2022 18:38 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 18:44 #1369386

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
Thijsnoort schreef :
Helaas ligt het ding al enige tijd op het schap dus terug is inmiddels wel uitgesloten.
Maar als één van jullie hem wil ruilen :laugh:

Ik zie trouwens heel veel verschil in de prijs van de cyrixen dus even ter controle.
Dit is de juiste?
link.marktplaats.nl/m177944586...ntent=app_ios_tablet

Ziet er goed uit, met start assist.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroom aanleggen in onze etap. 16 feb 2022 19:29 #1369399

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Helaas ligt het ding al enige tijd op het schap dus terug is inmiddels wel uitgesloten.
Maar als één van jullie hem wil ruilen :laugh:

Ik zie trouwens heel veel verschil in de prijs van de cyrixen dus even ter controle.
Dit is de juiste?
link.marktplaats.nl/m177944586...ntent=app_ios_tablet

Ja dit is de goede : cyrix-ct 12/24v-120a
Als je op internet zoekt, is die te koop voor prijzen tussen 40-50 euro, maar let op de verzendkosten, die lopen uiteen vam 0-15 euro.
Er zijn ook kits te koop met alle benodigde installatie materialen, die kosten het dubbele.
Laatst bewerkt: 16 feb 2022 19:45 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl