Thijsnoort schreef :
Dus 1, hoofdschakelaars alleen naar de verbruikers en niet tussen accu en dynamo maar wel tussen de accu’s en oplader. Waarom trouwens de oplader niet ook naar de start accu?
Ik zou tussen de acculader en accu’s geen hoofdschakelaars zetten. Anders kan de lader de accu’s niet laden als de rest uitgeschakeld staat. En zoals Airgead zegt, krijg je de apparatuur op de boot niet stroomvrij als je aan de walstroom hangt.
2,de oplader heeft één aansluiting door middel van kabelschoenen dus max 6mm2.
Victron Pallas 15 Amp. AGM accu’s 1x redtop en 1x yellowtop.
Indien blijkt dat deze niet voldoende laad kan er nog wel een iets grotere maar liever niet.
Dan zou ik de lader achter de diodebrug houden net als de dynamo.
3 startmotor hangt achter het schakelpaneel motor althans de drukknop voor het relais.
De dikke plus naar de startmotor is gecombineerd met de plus vanaf de dynamo en splitst daar op.
Edit; die moet ik dus aanpassen want dat werkt dan nu niet meer zo.
Inderdaad aanpassen. De startmotor zou moeten werken als de hoofdschakelaar voor de startaccu ingeschakeld staat.
4 In de schakel panelen zijn de zekeringen voor de verbruiker ondergebracht.
Moet er een zekering tussen de plus oplader en plus inverter? En hoe zwaar moet die dan zijn?
De inverter zal trouwen eigenlijk altijd uit staan daar zit een schakelaar ingebouwd.
Iedere kabel die vanuit een accu ‘vertrekt’ moet eigenlijk gezekerd zijn. Zekeringen baseer je op de capaciteit van de kabel, dus iedere keer als de kabeldiameter wijzigt dan moet weer opnieuw gezekerd worden. De zekering zorgt ervoor dat als de kabel kortsluiting krijgt er geen brand kan ontstaan.
Dit betekent dus dat de inverter gezekerd wordt op de capaciteit van de kabel van en naar de inverter en niet op het vermogen van de inverter! Lager afzekeren kan altijd, maar hoger betekent brandgevaar.
Capaciteit van kabels is afhankelijk van de oppervlakte, isolatiemantel, aantal kabels in bundel en of ze door de motorruimte lopen of niet. Voor hulp bij de keuze van de zekeringen en kabels kun je de volgende link bezoeken:
boathowto.com/electrics/iso-ampacity-tables/
5 De diode heb ik al de cyrix zegt mij niets verder is voor mij een nieuw ding.
De diode omdat de laadstroom dan netjes verdeeld is.
Ook niet mijn expertise, maar volgens mij zorgt de cyrix door gebruik te maken van een microprocessor ervoor dat er geen voltage-drop is en dus de accu’s sneller kunnen laden. Waarschijnlijk geen nood om te vervangen, maar misschien kun je de lader dan iets hoger instellen om de voltage-drop te compenseren.
6 De draaddiktes worden in de meeste gevallen gedicteerd door de aansluitingen op de diverse onderdelen. Maar naar de starter en de centrale massa ligt nu meen ik een 50mm2 met aan gekrompen ogen.
Naar het paneel van de motor is nu een 4 dat word straks 6 en een 6 gaat ook naar het paneel van de verlichting.
Let op dat de startmotor waarschijnlijk een stuk dikkere kabel gaat vereisen als die achter de hoofdschakelaar wordt geplaatst. Over kabeldiktes valt niet veel te zeggen zonder berekeningen obv je gebruikers en welke je tegelijk aan wilt hebben. (Navigatie-)verlichting op LED scheelt iig bergen.
7 bestaan er led bolletjes die voldoen of moet je dan de armaturen vervangen? Dat zou jammer zijn er zitten nu mooie aqua signal type 41 op.
Peertjes in de navigatieverlichting kun je vervangen door speciale led bolletjes die voor navigatieverlichting bedoeld zijn. Dat zijn peertjes met LED’s in de kleuren die voor de navigatieverlichting nodig zijn, rood, groen, wit en gecombineerd indien je een gecombineerde armatuur hebt. Let wel op, soms zijn die peertjes niet goed in de armatuur te plaatsen omdat dan de verkeerde kleur achter het gekleurde glaasje komt.
8 voor eventueel overbruggen om met de licht accu te kunnen starten wil ik inderdaad een start kabeltje gebruiken.
Dat was ook mijn idee eerst, maar na wat nadenken, leek het mij veiliger om voor een oplossing te kiezen die je ook in slecht weer met golfslag gemakkelijk kunt toepassen. Zoals gezegd, kun je met zo’n cyrix een noodstart doen door simpelweg 2 keer op een knopje te drukken, dan overbrugt deze voor 30 seconden. Maar het kan ook met een extra hoofdschakelaar.